• Anonym (Paff)

Min man försvarar Måns

Är lite knäckt just nu. Min fina man sedan 15 år visade imorse en sida som jag inte sätt förut. 

Vi satt vid frukostbordet och jag skrollade aftonbladet och läste att Måns Zelmerlöv ställt in sin turné pga skilsmässan. Jag läste detta högt och sa sen att jag tyckte att det är bra att han ligger lågt tills allt har lagt sig. 

Min man säger då: "Du ska inte tro på allt du läser. Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden. Man är oskyldig till motsatsen bevisas!"

Jag blev helt paff och ifrågasatte om han försvarar en man som anklagas ha misshandlat sin fru. Och han svarar: "Ja, han är oskyldig tills den dag han är dömd!"

Jag blev flyförbannad och ifrågasatte hur han som pappa till döttrar kan ha den inställningen. Han blev flyförbannad för att mediadrevet målar ut folk som skyldiga innan laget tagit vid. 

Vi kom tillslut överens om att vi pratade om två olika saker och att vi är oense om vissa delar. 

Men jag kan inte släppa detta. Att efter 15 år se en helt ny sida av en människa jag trodde mig känna. 

• Svar på tråden Min man försvarar Måns
  • Anonym (Kvinna och mor)

Har tidigare sett Måns som en trevlig kille.
    Som familjefar använder man inte droger enligt mig så att  skilsmässan är ett faktum är inte konstigt.
    Men att tro på allt som media skriver ska vi nog inte göra.
    Tex att barnen ska flytta till mamma i England, ja barnen är nog skrivna där och går i skolan, det engelska rättssystemet brukar dessutom låta barnen stanna hos mamman.

• Tukt

Man måste ju inte ha åsikter om allt man läser. Man behöver inte välja sida i intressekonflikter. Man kan lugnt och fint konstatera att det föreligger två sidor med olika versioner.och sedan gå vidare med livet. 

• Anonym (Hysteri)
    Tukt skrev 2025-05-14 16:37:23 följande:

Man måste ju inte ha åsikter om allt man läser. Man behöver inte välja sida i intressekonflikter. Man kan lugnt och fint konstatera att det föreligger två sidor med olika versioner.och sedan gå vidare med livet. 

Och hur blir det för kvinnor menar du om ingen vill ta ställning? Metoo va viktigt för detta. 

Samma sak när kvinnor blivit utsatta för typ övergrepp på en skola och folk mer uttrycker att tjejen hittar på och fortsätter att hänga med förövaren. 

Eller om man umgås som par och mannen i ett heteropar misstänks för misshandel av kvinnan, ska man fortsätta hänga med mannen? Bjuda in personen på middagar men utesluta kvinnan. Att ta ställning är något bra. 

• Lönnsirap

Men herregud, det är väl för fasiken också uppfriskande att du lever med en människa som i hemmets trygga vrå vågar framföra åsikter som du blir provocerad av och tycker är unkna.

Det kanske inte var så kul för honom att upptäcka att hans hustru omedelbart tog parti för att det som sagts automatiskt var sant.... Precis som du reagerade på hans snabba slutsatser.

Jag tänker att det inte bara handlar om vad man säger, utan jävligt mycket om hur man resonerar vidare. Och hur man FAKTISKT beter sig på riktigt. För det är ju inte helt ovanligt att människor säger en sak och gör helt annorlunda.

• Xenia
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 08:22:08 följande:
    Min man försvarar Måns

Är lite knäckt just nu. Min fina man sedan 15 år visade imorse en sida som jag inte sätt förut. 

Vi satt vid frukostbordet och jag skrollade aftonbladet och läste att Måns Zelmerlöv ställt in sin turné pga skilsmässan. Jag läste detta högt och sa sen att jag tyckte att det är bra att han ligger lågt tills allt har lagt sig. 

Min man säger då: "Du ska inte tro på allt du läser. Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden. Man är oskyldig till motsatsen bevisas!"

Jag blev helt paff och ifrågasatte om han försvarar en man som anklagas ha misshandlat sin fru. Och han svarar: "Ja, han är oskyldig tills den dag han är dömd!"

Jag blev flyförbannad och ifrågasatte hur han som pappa till döttrar kan ha den inställningen. Han blev flyförbannad för att mediadrevet målar ut folk som skyldiga innan laget tagit vid. 

Vi kom tillslut överens om att vi pratade om två olika saker och att vi är oense om vissa delar. 

Men jag kan inte släppa detta. Att efter 15 år se en helt ny sida av en människa jag trodde mig känna. 

Jag håller med din man. Det är klart att man är oskyldig tills motsatsen bevisats.

Sen är jag inte tillräckligt insatt för at vet vad Måns ev gjort, men det gäller väl de flesta av oss. Man höver inte "hålla med" varken Måns eller hans ex.

Så bara för att man har döttrar så måste man alltid tro på vad alla kvinnor säger? Fattar inte den logiken. Det är ju inte någon dotter till er som aklagat Måns
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 11:41:45 följande:

Det var mest hans kommentar om att kvinnor skulle slänga ut anmälningar hit och dit bara för att jävlas som gjorde mig upprörd. 

Människan i fråga har ju visat sig vara ett äkenskapligt svin genom mängder av otrohetsaffärer och drogmissbruk. Redan där är han dömd i mina ögon och där var vi helt överens. 

Men han stod fast vid att tro på Måns oskuld i misshandelsfrågan fram till motsatsen bevisas, medan jag tar Ciaras parti fram till motsatsen bevisas. 

Läste någonstans att fysisk misshandel som avses i anmälan har att göra med sexuellt överförbara sjukdomar. Och det kan mycket väl vara så med tanke på alla "snedsteg" han gjort utanför sin äktenskapliga säng. 

Måns är oskyldig tills han är dömd om motsatsen bevisats.
    Det är så lagen fungerar.
    .
    Du "vet" det du läst i skvallerspalterna.

Jag resonerar helt klart som din man.
  • Tukt
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-05-14 16:43:47 följande:

Och hur blir det för kvinnor menar du om ingen vill ta ställning? Metoo va viktigt för detta. 

Samma sak när kvinnor blivit utsatta för typ övergrepp på en skola och folk mer uttrycker att tjejen hittar på och fortsätter att hänga med förövaren. 

Eller om man umgås som par och mannen i ett heteropar misstänks för misshandel av kvinnan, ska man fortsätta hänga med mannen? Bjuda in personen på middagar men utesluta kvinnan. Att ta ställning är något bra. 

"Man måste inte" = Det är inte tvingande.
  • Xenia
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-05-14 16:43:47 följande:

Gick metoo ut på att man alltid måste tro på vad alla kvinnor säger? Kvinnor kan anmäla men det måste till bevis för att förövaren ska åka dit.

Är det vanligt med sexuella trakasserer på jobbet kan kvinnor gå ihop och kräva ändring. Om en kvinna anklagar en man för att t ex tafsa på henne så ska chefen ta ett samtal med mannen och säga typ vi tillåter inte sådant. Men om mannane nekar , ska arbetsgivaren avsked honom enbart på kvinnans uppgifter?

Vi ska väl inte ha det som i Kina att anklagelser är lika med dom. Eftersom polisen och staten aldrig kan ha fel.

Betr ord mot ord så borde tjejens kompisar lita på henne. Eller är det så att killar alltid har högre statsu så därför litar man på  dem?
  • Leofl

Kvinnor framställs ibland som en bättre sort människa, är som vi andra bara människor. Det finns tyvärr många exempel på falska anklagelser om bl.a. våldtäkter. Ett flagrant exempel är de två läkarna som blev anklaga för att vara styckmördare i Catrine da Costa-fallet.
    Var glad för att din man har integritet och inte jamsar med trots dina reaktioner

• Anonym (korven)
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 08:22:08 följande:
    Min man försvarar Måns

Förstår dig. Det där handlar om värderingar, och han verkar ju inte helt skön. Hade blivit lika besviken som du. 

Försök närma er ämnet när det lagt sig och diskutera mer neutralt. Men det skulle kunna vara så att det är en dealbreaker för er. Jag kan förstå det.

Ser att du fått fler tummar ner. Tyvärr är det många misogyna här på forumet. Jag gav dig en tumme upp.
Svar på tråden Min man försvarar Måns