• Anonym (Paff)

Min man försvarar Måns

Är lite knäckt just nu. Min fina man sedan 15 år visade imorse en sida som jag inte sätt förut. 

Vi satt vid frukostbordet och jag skrollade aftonbladet och läste att Måns Zelmerlöv ställt in sin turné pga skilsmässan. Jag läste detta högt och sa sen att jag tyckte att det är bra att han ligger lågt tills allt har lagt sig. 

Min man säger då: "Du ska inte tro på allt du läser. Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden. Man är oskyldig till motsatsen bevisas!"

Jag blev helt paff och ifrågasatte om han försvarar en man som anklagas ha misshandlat sin fru. Och han svarar: "Ja, han är oskyldig tills den dag han är dömd!"

Jag blev flyförbannad och ifrågasatte hur han som pappa till döttrar kan ha den inställningen. Han blev flyförbannad för att mediadrevet målar ut folk som skyldiga innan laget tagit vid. 

Vi kom tillslut överens om att vi pratade om två olika saker och att vi är oense om vissa delar. 

Men jag kan inte släppa detta. Att efter 15 år se en helt ny sida av en människa jag trodde mig känna. 

• Svar på tråden Min man försvarar Måns
  • Anonym (GirlyGirl)

Visst, det här med media är en cirkus. 
    Man kan tycka olika om vad som är okej och inte i en relation också. MZ tycker det är ok att dra en lina och ha sex med småtjejer på events. Hans ex tycker inte det är lika kul och därmed väljer att avsluta relationen. 
    Och där kan ni ju tycka olika, och media älskar den här skiten. Ju mer dom uttalar sig desto roligare. 

Din snubbes dumma kommentar är en annan sak. Inte genomtänkt alls och jag fattar att du blir förbannad. Framför allt med tanke på att ni har döttrar. Och varför jag säger att hans kommentar är rent av dum, är för att skulle någon nu puckla på din dotter så skulle han knappast stå bredvid och hejja på. 

Och tror du på allvar att han skulle så borde du ha lämnat för länge sen. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (korven) skrev 2025-05-14 17:33:46 följande:

För övrigt finns det statistik som visar att i det flesta fall råkar man mer illa ut om man anmäler. Och många kvinnor som anmält blir istället anmälda för förtal, så din man har nog inte tagit in all fakta.

Källa.

I övrigt har ju ts man rätt. Man är oskyldig till motsatsen är bevisad.
    Det är inte rätt att döma någon innan och egentligen inte utan att ha läst djupare om domen.

• ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-05-14 17:22:39 följande:
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-05-14 16:43:47 följande:

Och hur blir det för kvinnor menar du om ingen vill ta ställning? Metoo va viktigt för detta. 

Samma sak när kvinnor blivit utsatta för typ övergrepp på en skola och folk mer uttrycker att tjejen hittar på och fortsätter att hänga med förövaren. 

Eller om man umgås som par och mannen i ett heteropar misstänks för misshandel av kvinnan, ska man fortsätta hänga med mannen? Bjuda in personen på middagar men utesluta kvinnan. Att ta ställning är något bra. 

Gick metoo ut på att man alltid måste tro på vad alla kvinnor säger? Kvinnor kan anmäla men det måste till bevis för att förövaren ska åka dit.

Är det vanligt med sexuella trakasserer på jobbet kan kvinnor gå ihop och kräva ändring. Om en kvinna anklagar en man för att t ex tafsa på henne så ska chefen ta ett samtal med mannen och säga typ vi tillåter inte sådant. Men om mannane nekar , ska arbetsgivaren avsked honom enbart på kvinnans uppgifter?

Vi ska väl inte ha det som i Kina att anklagelser är lika med dom. Eftersom polisen och staten aldrig kan ha fel.

Betr ord mot ord så borde tjejens kompisar lita på henne. Eller är det så att killar alltid har högre statsu så därför litar man på  dem?
    Gick metoo ut på att man alltid måste tro på vad alla kvinnor säger?

Har för mej det var blandat
    Det var allt mellan att inte automatiskt misstro som berättar kvinnor till att försvara kvinnor som ljuger.

Handbollspelaren, influencern och juridikstudenten har de senaste veckorna stått anklagad för en lista saker, som att ljuga, förvanska och utnyttja i sin ambition att synliggöra sexuella trakasserier. Flera personer har, i bland annat Göteborgs-Posten, ifrågasatt Claesons metoder, och hon har svarat med en ursäkt för sin otydlighet, som att hon inte förklarat exakt hur hennes rappa konversationer med dem som trakasserar henne har producerats. Några få röster, som podcasten "Haveristerna" med en egen agenda har fått en lång svans att tro att det är dags att ta tillbaka sina ?jag också?. Att sexuella trakasserier nog ändå inte är så vanligt, utbrett och allvarligt.

Men va? Bestämde vi inte att det var dåligt med övergrepp? Sa vi inte att vi skulle tro på kvinnor och att vi skulle hålla ihop och rasera tystnadskulturen?

www.gp.se/kultur/kulturdebatt/nedskjutningen-av-linnea-claeson-ett-exempel-pa-hur-kvinnor-forminskas.f0dc63ee-ccd0-4e5c-9c63-d1c8308d8216

• Anonym (Ragnar)
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 11:41:45 följande:

Det var mest hans kommentar om att kvinnor skulle slänga ut anmälningar hit och dit bara för att jävlas som gjorde mig upprörd. 

Människan i fråga har ju visat sig vara ett äkenskapligt svin genom mängder av otrohetsaffärer och drogmissbruk. Redan där är han dömd i mina ögon och där var vi helt överens. 

Men han stod fast vid att tro på Måns oskuld i misshandelsfrågan fram till motsatsen bevisas, medan jag tar Ciaras parti fram till motsatsen bevisas. 

Läste någonstans att fysisk misshandel som avses i anmälan har att göra med sexuellt överförbara sjukdomar. Och det kan mycket väl vara så med tanke på alla "snedsteg" han gjort utanför sin äktenskapliga säng. 

Imponerande med personer som tror sig veta allt och tänker som ett tröskverk i ämnen de innerst inne vet att de inte behärskar, men ändå inte besväras av detta faktum. Men har man Aftonbladet Nöje som enda kunskapskälla ska man kanske inte förväntas sig för mycket....
  • ClumsySmurf
    Anonym (Paff) skrev 2025-05-14 11:41:45 följande:

Det var mest hans kommentar om att kvinnor skulle slänga ut anmälningar hit och dit bara för att jävlas som gjorde mig upprörd. 

Människan i fråga har ju visat sig vara ett äkenskapligt svin genom mängder av otrohetsaffärer och drogmissbruk. Redan där är han dömd i mina ögon och där var vi helt överens. 

Men han stod fast vid att tro på Måns oskuld i misshandelsfrågan fram till motsatsen bevisas, medan jag tar Ciaras parti fram till motsatsen bevisas. 

Läste någonstans att fysisk misshandel som avses i anmälan har att göra med sexuellt överförbara sjukdomar. Och det kan mycket väl vara så med tanke på alla "snedsteg" han gjort utanför sin äktenskapliga säng. 

"Människan i fråga har ju visat sig vara ett äkenskapligt svin genom mängder av otrohetsaffärer och drogmissbruk. Redan där är han dömd i mina ögon och där var vi helt överens. "

Det underminerar ju hans trovärdighet en hel del men kan ju ha givit henne en anledning att vilja jävlas.

Någon kan ju "råka" kladda på Linnéa Claeson, för att jävlas och sen försvara sej med att mytomanen ljuger som vanligt.

"Kvinnor anmäler ju för vad som helst nu för tiden."

Låter ju lite korkat, men är det inte korkat att se någon som skyldig fram till motsatsen bevisas?
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-05-14 16:43:47 följande:

Och hur blir det för kvinnor menar du om ingen vill ta ställning? Metoo va viktigt för detta. 

Samma sak när kvinnor blivit utsatta för typ övergrepp på en skola och folk mer uttrycker att tjejen hittar på och fortsätter att hänga med förövaren. 

Eller om man umgås som par och mannen i ett heteropar misstänks för misshandel av kvinnan, ska man fortsätta hänga med mannen? Bjuda in personen på middagar men utesluta kvinnan. Att ta ställning är något bra. 

Det är väl också det mer bekvämare alternativet, att ta parti och utesluta mannen eller kvinnan, det kanske känns bättre än att hänga med båda och inte veta.
  • Anonym (Hör du dig själv ens?)
    Tukt skrev 2025-05-14 17:18:20 följande:
    "Man måste inte" = Det är inte tvingande.
    Nej gud förbjude att vi ska erbjuda stöd till kvinnor som ett längre tag stått ut med knarkande otrogna män, så kan man ju inte ha det? Obestämd
  • Anonym (Tess)
    Anonym (GirlyGirl) skrev 2025-05-15 00:07:30 följande:

Visst, det här med media är en cirkus. 
    Man kan tycka olika om vad som är okej och inte i en relation också. MZ tycker det är ok att dra en lina och ha sex med småtjejer på events. Hans ex tycker inte det är lika kul och därmed väljer att avsluta relationen. 
    Och där kan ni ju tycka olika, och media älskar den här skiten. Ju mer dom uttalar sig desto roligare. 

Din snubbes dumma kommentar är en annan sak. Inte genomtänkt alls och jag fattar att du blir förbannad. Framför allt med tanke på att ni har döttrar. Och varför jag säger att hans kommentar är rent av dum, är för att skulle någon nu puckla på din dotter så skulle han knappast stå bredvid och hejja på. 

Och tror du på allvar att han skulle så borde du ha lämnat för länge sen. 

Neh.... knappast. 
    Och han skulle inte gå runt och jiddra om att killen var oskyldig tills han de facto blivit dömd heller.
  • Anonym (Hör du dig själv ens?)
    Anonym (Ragnar) skrev 2025-05-15 01:29:26 följande:
    Imponerande med personer som tror sig veta allt och tänker som ett tröskverk i ämnen de innerst inne vet att de inte behärskar, men ändå inte besväras av detta faktum. Men har man Aftonbladet Nöje som enda kunskapskälla ska man kanske inte förväntas sig för mycket....
    Så att Måns själv har talat ut om sitt knarkande är inget som du tar in?

Fortsätt med FoxNews bara, du har ju ingen koll.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Sur citron) skrev 2025-05-14 15:11:26 följande:
    Nu har jag själv ingen som helst uppfattning i hur det ligger till med anmälsbenägenheten bland kvinnor eller dylikt. Men jag kan nämna en siffra jag har hört från två bekanta som jobbar som utredare hos polisen. Dom sitter bland annat med utredningar av våldtäktsanmälningar. Enligt dom visar sig 60-70% av fallen vara fejk. Med det sagt så vill jag inte dra några slutsatser i frågan. Bara konstatera att dom har detta som arbete. Inte jag. Sen har vi förståss mörkertalet (det som alldrig anmäls...)
    Det här tror jag inte en sekund på. Möjligtvis att du missuppfattade dom att 60-70% inte går att bevisa brottet, det är inte samma sak som att säga att det var påhittat. 
    Det skulle stå MASSOR i tidningen om det var sant. 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (nn) skrev 2025-05-15 08:38:03 följande:
    Det här tror jag inte en sekund på. Möjligtvis att du missuppfattade dom att 60-70% inte går att bevisa brottet, det är inte samma sak som att säga att det var påhittat. 
    Det skulle stå MASSOR i tidningen om det var sant. 
    Har läst kriminologi och sociologi (bland annat) och kände inte heller igen den siffran...
Svar på tråden Min man försvarar Måns