• molly50

Eurovision song contest 2025.

Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025.  Välkomna!

• Svar på tråden Eurovision song contest 2025.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 01:33:31 följande:
    Nej, tack och lov för juryn! Annars skulle nästa års ESC vara i Israel.

Att folket gav så många röster till Israel berodde förstås på politik.

Själv gillade jag Nederländerna och Polen bäst. 
    Politik för att Israel fick många poäng? HAr du missat att många runtom i Europa ville att Israel uteslutas? Och har du missat att den israeliska kvinnan - precis som de flesta andra i de topp 10 - faktiskt kunde sjunga, hade en fin låt och inte satsade på att vara nästan naken? Politikpoäng är vad Ukraina får sedan kriget började, för deras låter brukar vara skit och de får ändå massvis med poäng varje år.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 01:42:19 följande:
    Jag trodde aldrig att Kaj skulle vinna juryns röster men kanske folkets. Men det var Israel, Österrike och Estland som vann folkets röster.
    Nej, Sverige fick fler publikröster än Österrike: eurovisionworld.com/eurovision/2025
  • molly50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 01:28:24 följande:
    4:e plats är inte dåligt. 
    Nej,men en besvikelse.
  • molly50
    Jhannis skrev 2025-05-18 01:29:09 följande:
    Vette 17 om jag ens kollar nästa år. Låtarna som kommer att vara med är inte det jag förväntar mig. Jag vill ha rena låtar där man hör sångaren , där man ser sångaren. Inte en massa annat runtomkring.. Visar mellot  att det bara är show då kommer inte jag ser mer.
    Vi får väl se då. Annars är ju radion ett alternativ. Glad
  • Jhannis
    molly50 skrev 2025-05-18 01:44:54 följande:
    Nej,men en besvikelse.
    Håller med dig
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:04:45 följande:
    Den förhatliga fjärdeplatsen.
    Jag räknar med att Sverige ska komma bland de fem första, annars blir jag besviken. Tycker verkligen att vårt bidrag var bättre än Estlands.

Men nu slipper vi den kostnaden och den polisbevakningen.

"Polisen har omringat en del av en pro-palestinsk demonstration i Basel mitt under Eurovisionfinalen. Demonstranterna försökte enligt uppgift ta sig till Eurovision song contest-byn, där tusentals människor just nu följer finalen. Polisen ska ha använt pepparsprej och kommer genomföra personkontroller på demonstranter, rapporterar Basler Zeitung." www.dn.se/direkt/2025-05-17/gummikulor-avlossade-mot-palestinademonstration-i-basel/
  • Cheers
    Xenia skrev 2025-05-18 01:42:19 följande:
    Jag trodde aldrig att Kaj skulle vinna juryns röster men kanske folkets. Men det var Israel, Österrike och Estland som vann folkets röster.
    Hur kan Israel få folkets röst när de håller på med etnisk rensning och folkmord? Holocaust 2.0.
  • molly50
    Spucks skrev 2025-05-18 01:31:53 följande:

Och det du skriver är just det jag pratar om: Medierna ser Sverige bland favoriterna, så när Sverige inte vinner, måste det vara något fel. Folk måste vara avundsjuk eller hatar Sverige, det KAN inte finnas en annan anledning till att Sverige inte vinner. För Sverige är bäst, alltid, och alla som inte instämmer, är idioter.

Att man blir förbannad för att ens land inte har vunnit ... herrregud, tagga ner lite! 

Jag tittade på ESC via SVT en enda gång, 2014. Varenda gång Sverige inte fick några poäng av ett land påpekade kommentatorerna detta med ett "Inga poäng till Sverige!" i ett väldigt förnärmt tonfall. Detta skrattar och härmar min dotter och jag fortfarande åt vartenda år, så löjligt var det. 
    Och det är just samma attityd du uppvisar här. Det är löjligt, pinsamt och extremt osympatisk att prata och argumentera på detta sättet. 

Har du ens läst kommentarer från andra länder på t ex Youtube eller på ESC:s egen hemsida?
    Där klagas det ofta på att Sverige ofta skickar generisk popmusik och att vi istället borde skicka något på vårt eget språk och som visar  vår egen kultur.
    Och när vi nu gjorde det så var det tydligen inte heller bra.
    Så det handlar inte om att Sverige alltid måste vara bäst utan om att det inte spelar någon roll vad vi skickar då andra länder ändå ger oss sämre poäng även om vi skickar en bra låt som andra tycks gilla.
    Vad är det då frågan om?
  • molly50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 01:32:28 följande:
    Bara Bada Bastu är den mest streamade låten.
    Sverige kom på fjärde plats.
    Vad kan vi begära mer?
    Vi kan ju inte vinna varje år?

Det vore trist för Eurovision.
    Och väldigt dyrt för SVT. 
    Det vi skulle kunna begära är att media slutar att haussa upp det så mycket.
    Det är nog en stor del i det hela.
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:18:47 följande:
    Problemet är väl att det alltid blir så upphaussat.
    Medierna har hela tiden trissat upp det och KAJ har legat i topp i oddsen länge.
    Klart det livar upp förväntningarna.
    Sen kan jag bli irriterad på att det alltid ska klagas på att Sverige skickar generisk popmusik varje år och att man önskar att vi skickar en låt på vårt eget språk och med vår kultur.
    Och när vi gör det så är det också fel. Vad ska vi skicka då?
    Det känns som avundsjuka mot oss,eller vad det är. Det unnar oss ingen seger igen. 
    Det finns många andra länder som skickar liknande låtar varje år men som ändå hyllas. Och det gör mig förbannad.
    Men nu har faktiskt Sverige vunnit sju gånger med sin "generiska popmusik". Jag tror iofs sig inte att Måns Z skulle ha vunnit heller.

Tyvärr tror det var sista gången Sverige skickade en låt på svenska. Vinnaren sjöng ju på engelska, inte på tyska.

Ja, jantelagen härskar överallt, inte bara i Norden. Men de som hatar Sverige är väl EU-nördarna, juryarna bryr sig inte, de går efter det musikaliska.

Senaste gången Loreen vann så var det just pga juryn. Så jag skäller inte på juryn.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.