Inlägg från: Anonym (Thor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Thor)

Svenskars rasism

Rasism är ett dokumenterat och mycket allvarligt samhällsproblem i Sverige, även om majoriteten av befolkningen tar avstånd från rasistiska åsikter. Rasismen i Sverige yttrar sig på flera olika sätt och drabbar särskilt vissa grupper, såsom afrosvenskar, judar, muslimer, romer och samer.

Rasismens rötter i Sverige sträcker sig tillbaka till svensk kolonialism, slavhandel och statliga ideologier som legitimerade förtryck av bland annat samer och människor av afrikanskt ursprung. Dessa historiska processer har format dagens strukturella och institutionella rasism.

Rasism i Sverige tar sig uttryck i diskriminering på arbetsmarknaden, i skolan, inom vården, på bostadsmarknaden och i kontakt med myndigheter. Personer med utländsk bakgrund rapporterar ofta att de utsätts för diskriminering vid jobbsökande eller i vardagliga situationer, såsom restaurangbesök. Afrosvenskar och muslimer är särskilt utsatta för stereotypa fördomar och diskriminering. Diskriminering och trakasserier inkluderar även fysiskt våld och hatbrott.

Sverige har enligt OECD störst segregation på arbetsmarknaden i Europa utifrån utländsk bakgrund jämfört med utbildningsnivå. Hudfärg, etnicitet och religiös bakgrund påverkar i mycket hög grad indvandrarnas möjligheter till arbete.

Brottsförebyggande rådets statistik visar att hatbrott med rasistiska motiv är ett återkommande problem. Antalet polisanmälda hatbrott med rasistiska motiv är betydande och innefattar bland annat antisemitiska, antimuslimska, antiziganistiska och antisvarta hatbrott. Nej, det är inte ditt fel att rasismen finns. Det är rasisternas problem. Oavsett hur bra du är är du, som invandrare, aldrig tillräckligt bra för rasister.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 09:23:32 följande:
    Det finns en stor överrepresentation personer med invandrarbakgrund när det gäller grova våldsbrott, sexualbrott i synnerhet när det handlar om skjutvapenvåld i gängmiljö och säkert inom en del annan grov brottslighet också. Detta är fakta men om du inte vill tro på det så är det givetvis upp till dig. Ett besök på BRÅs hemsida kan isf rekommenderas.

Sen frågade du vad "invandrare" behöver göra. Jag svarade men istället för att ta till dig svaret är det tydligen jag som "har fel" och har fördomar. För en stund trodde jag att du var genuint intresserad av vad som krävs.

Förändringen som behöver göras ligger näsan uteslutande på den som upplever att man inte passar in i den stora gruppen mao den som har flyttat till Sverige. Är denna person ovillig att göra dessaa förändringar så är det svårt att se hur den negativa särbehandlingen som invandrare ibland utsätts för ska kunna försvinna. 

Det är faktiskt inte så ofta att jag hör om att herr Andersson eller bror Svensson kräver att få bestämma vilka kläder dottern ska bära eller vilken pojkvän systern ska ha... just saying. Däremot är listan på kvinnor som har kommit till Sverige för att senare mördas av manliga släktingar alldeles för lång. De mest kända är väl Fadime och Pela som ville leva "svenskt" med ex svenska pojkvänner och skippa den förtryckande slöjan. För det blev de brutalt mördade av "män" (a.k.a. fegisar) i sina familjer. De blev mördade av de människor som borde vara deras mest lojala och trogna supportrar men  männens neandertalartankar om att de ska bestämma över kvinnorna i familjen var starkare och viktigare så därför måste kvinnorna dö. Har man dessa tankar om att kvinnor ska underkasta sig så lär man aldrig bli accepterad i ett land där kvinnor har samma rättigheter som männen.
    Dina åsikter räknas nog som rasistiska fördomar. Du tar exempel på vad en extremt liten del av kriminella invandrare gör och sedan målar upp en bild av att invandrare är på det sättet. Det finns svenskar som slår sina fruar och våldtar sina egna döttrar men du menar väl att vi svenskar är sådana i allmänhet? Har du sett Dumpen? Nästan alla pedofiler där är svenskar.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Bvbq) skrev 2025-05-18 09:19:17 följande:

Den största rasismen kommer från invandrare mot svenskar. Noll respekt. Om man som svensk går genom ett invandrarområde glor de på en som om man vore en grön alien, man slänger sig med uttryck som suedi och svenne menat som kränkning, ?svennehora? är också en av favoritorden att rikta mot svenska kvinnor/flickor och att invandrarna skulle få umgås med eller till och med bli tillsammans med en svensk person? Åh nej nej, det vore katastrof. De skulle aldrig tillåtas utan bitterhet och invändningar. För vissa skulle ett sådant fruktansvärt val, som att älska och bli tillsammans med en svensk man till och med resultera i en flygtur från balkongen. Familjen kan nämligen inte acceptera sån vanheder som att dottern skulle beblanda sig med en svensk och därmed förnedra hela släkten, för trots att de flyttat till Sverige och låtit henne växa upp i Sverige bland svenskar så duger inte en svensk som partner. 

Det finns en debatt om så kallad "svenskfientlighet", alltså negativa attityder eller handlingar riktade mot etniska svenskar. Enstaka debattartiklar eller personliga vittnesmål beskriver att svenskar kan utsättas för rasism eller nedsättande kommentarer från personer med invandrarbakgrund. Men det finns inget som visar att detta är ett större eller vanligare problem än rasism riktad mot minoriteter.

Forskning och statistik visar att rasism i Sverige i huvudsak drabbar personer med utländsk bakgrund och minoriteter.

Rasism kan förekomma mellan olika grupper, men det finns inga belägg för att invandrare som grupp utövar mer eller större rasism mot svenskar än tvärtom.

Ditt påståendet saknar stöd i den samlade forskningen och de nationella undersökningarna om rasism i Sverige
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-18 10:31:29 följande:

Många invandrare gör ingenting för att bli accepterade i Sverige. De insisterar på att inte bara behålla sina värderingar, vanor och kultur utan också tvinga på det på svenskar och be dem anpassa sig i sitt eget land. Om det ifrågasätts skriker man om rasism. Det visas ingen som helst vilja att bli en del av Sverige och det svenska samhället på annat sätt än att uppehålla sig här och, i många fall, motta bidrag. Man vill inte ens lära sig svenska. Inte ens de som är födda här vill tala riktig svenska utan väljer gemensamt att prata ortensvenska trots att man kan prata rent om man vill. Vanlig svenska är för svenskt. Du snackar om att du är tacksam för din utbildning men inte ens det ser man några spår av hos många invandrare. Det räcker med att ta en titt på studentflaken så ser man hela mellanösterns och afrikas flaggor viftas med. Vad har Somalia eller Syrien gjort för din utbildning? Är det Afghanistan eller Albanien som gett dig din gymnasieutbildning? Nej men ändå ska dessa flaggor viftas med och deras musik spelas. Många av de här studenterna har inte ens varit i sina hemländer. I alla fall inte sen de var så pass små att de knappt kommer ihåg det. Det hela handlar om en vägran att acceptera och respektera Sverige och att försöka bli svensk socialt. Man håller fast i sin utländska identitet med näbbar och klor även om man inte bott där sedan man var 3 år utan vuxit upp i Sverige. Sedan undrar man varför inte omgivningen accepterar en som ?svensk?. De vill ju inte bli sedda som svenskar.

Jag håller inte med. Att vara stolt över sin identitet och bakgrund är en nyckel till både personlig lycka och ett öppnare, mer inkluderande samhälle. Våga vara dig själv ? det är något att vara stolt över!

• Anonym (Thor)
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 11:15:38 följande:
    Sverige ÄR väldigt inkluderande! Sverige är unikt i det att all anpassning sker från värdlandets sida, utan något som helst krav på motprestation.

Hade det inte varit schysstare att bjussa tillbaka lite istället för att stenhårt gå in för ett skapa och upprätthålla ett "vi och dom"?

Du kan vara stolt över din identitet utan att köra ner den i halsen på nån, utan att kräva att ett helt land ska anpassa sig efter den. 
    Det är dina egna åsikter som saknar stöd i verkligheten. Experter och forskare inom området menar att Sverige har stora problem med att inkluderingen är ytlig, särskilt inom skola och arbetsliv. De menar att insatser fokuserar mer på att individer ska anpassa sig till systemet än att systemet ska förändras för att bli mer inkluderande. 

Vi i Sverige har också hårda krav på motprestation kopplat till olika former av stöd, särskilt ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd), exempelvis att den som får försörjningsstöd också ska delta i praktik, utbildning eller arbetssökande aktiviteter om arbetsförmåga finns. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 13:32:28 följande:
    Mina åsikter får räknas hur de vill men kan garantera att det är många som delar dem med mig. Fundera på om det kanske är så att det finns en anledning till att många har dessa åsikter. Kanske har de formats av den verklighet som vi ser varje dag i media? Kan även garantera att hade vi haft en invandring hit på nivå med många östeuropeiska länder så hade det varit betydligt svårare att hitta människor som tycker så.

Skrev jag någonstans att det inte finns svenska kvinnomisshandlare eller pedofiler? Svar nej så lägg ner de insinuationerna. Bland kvinnomisshandlarna är dock män med invandrarbakgrund kraftigt överrepresenterade, i synnerhet män från östafrika och mellanöstern. Det är ett sedan länge etablerat faktum och det blir inte mindre sant bara för att du försöker med whatsboutism.

Bland pedofiler tror jag säkert att de flesta gärningsmän är svenskar men så är ju också 80% av befolkningen "svensk" så det bör finnas fler brottslingar med svensk bakgrund. Det borde därför även vara en större andel svenska gängmedlemmar, kvinnomisshandlare, kontraktsmördare, hedersvåldsutövare m.m. men här är de förvånansvärt få. Personer med invandrarbakgrund dominerar totalt den statistiken.
    Som du presenterar det själv, fnns det kvinnomisshandlare, pedofiler och kriminiella både bland svenskar och invandrare. Men av någon anledning normaliserar du det när det handlar om etniska svenskar och demoniserar det när det handlar om invandrare.

Det är rasistiskt.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 15:33:41 följande:
    Det är demoniskt oavsett etnisk bakgrund på gärningsmannen. Här normaliseras ingenting. Jag påpekar att grova våldsbrott, och sannolikt även narkotikabrott, pga kopplingen till gängkriminalitet är betydligt vanligare bland personer med invandrarbakgrund. Detta har ingenting med rasism att göra så du kan stoppa ner det töntiga rasistkortet i skjortan igen. Det är fakta men du får gärna visa mig fakta och undersökningar som motsäger mina påståenden att det finns en markant överrepresentation av invandrare från huvudsakligen MEA bland exempelvis dömda sexualbrottslingar, mördare, misshandlare och narkotikabrottslingar...  Personer med påbrå från Indien, Östasien och Nord- eller sydamerika har inte npgon nämnvärd överrepresentation i brottstatistiken. Det är enbart personer med rötterna i MEA som kan ändra denna statistik genom att ändra sitt beteende men för att kunna det måste de först ändra sina värderingar och normer vilket TS tydligt visar att hon inte är intresserad av. 

Med TS blir det lite som att "jag gör vad som helst så länge det inte innebär att jag måste ändra på mitt tankesätt, värderingar och traditioner"... Med andra ord dissar hon den enda väg som skulle ta henne närmare det hon säger sig önska....
    Nej, din agenda är ganska tydlig för mig. Du demoniserar alla invandrare genom att peka ut de som våldtäktsmän och kriminella trots att dessa brott är mycket vanliga även hos etniska svenskar. Män är tex överpresenterade när det gäller våldtäkt. Betyder det att alla män bär kollektivt ansvar? Du tom skyller allt på trådstartaren som är en kvinna. Som om hon själv går runt och våldtar kvinnor. 

Det är rasism.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 19:55:27 följande:
    "Mycket vanligt"? Snacka om att trolla. Både bland svenskar och invandrade är det exempelvis mycket ovanligt att män våldtar kvinnor men av de som gör det har en klar majoritet MENA-påbrå trots att denna grupp utgör max 20% av befolkningen som helhet. Detta kallas för överrepresentation i statistiken. Du viftar med rasistkortet igen men du har ingenting att komma med som motsäger mitt påstående eller stödjer din egen tes. 

Om du tolkar det jag skriver som att jag skyller våldtäkter på TS så får du nog gå en kurs i läsförståelse. Däremot bär hon sannolikt en del av ansvaret för att hon och andra upplever "rasism"... och hon är uppenbarligen inte villig att göra vad som krävs för att ändra på det. Man tar seden dit man kommer om man vill passa in och bli en i gänget.
    Att använda statistik om överrepresentation för att kollektivt skuldbelägga eller misstänkliggöra en hel folkgrupp invandrare är ett klassiskt exempel på rasistiskt, felaktig generalisering och grupptänkande, vilket saknar vetenskaplig grund och logisk hållbarhet.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 21:04:39 följande:
    Bara lägg av nu okej? Du skjuter bara vilt omkring dig, så som folk gör när de är inträngda i ett hörn och har slut på argument.

Om du har lov att hänvisa till statistik, då ska andra också kunna göra det. Om de gör det i rasistiskt syfte eller nåt annat är inte din sak att avgöra.

Jag tror inte att du och övriga godhetsknarkande pk-tomtar fattar vilken björntjänst ni gör oss invandrare. Det är lättjänade poäng för er, men inte tusan bidrar ni till att förbättra attityden mot invandrare. 

Vill du göra oss gott? Se och erkänn sådant som finns mitt framför näsan på dig och tala om det sakligt och lösningsorienterat. 
    Mycket tveksamt att du är invandrare.

Om det är någon som skjuter vilt så är det rasister som splittrar vårt fina land och samhälle genom att sprida hatisk propaganda mot 30% av våra invånare. Kriminalitet har ingen etnicitet. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-18 21:38:19 följande:
    Så du menar att alla seriösa forskningsprojekt kring kriminellas ursprung är felaktiga? Att forskningsresultaten av att fler procent invandrare är kriminell, än svenskar är felaktiga? Kan du länka till den forskning du gjort som visar att det är fler procent av svenska kriminella? Jag har googlat och läst från seriösa sidor och där framgår det att det är fler procent av kriminella som är invandrare i första och andra generationen än det är svenskar. Jag blir uppriktigt nyfiken på var dina källor kommer ifrån då polisens, Lunds universitetets, BRÅ?s m.fl uppgifter är felaktiga.
    Nej, du förstår inte. Att använda statistik om överrepresentation för att kollektivt skuldbelägga eller misstänkliggöra en hel folkgrupp invandrare är ett klassiskt exempel på rasistiskt, felaktig generalisering och grupptänkande, vilket saknar vetenskaplig grund och logisk hållbarhet.
Svar på tråden Svenskars rasism