Inlägg från: Anonym (Thor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Thor)

Svenskars rasism

Anonym (w) skrev 2025-05-24 18:13:46 följande:
    Korrekt. Om de som förespråkar mångkultur var tvungna att välja, vilket land hade de valt mellan exempelvis Iran och USA? Syrien eller Israel?

Alla vet svaret. Mångkulturen för sig bäst på avstånd.

Lätt att sitta i sin 30-miljonerslägenhet på Östermalm och hylla mångfalden i Rinkeby som vissa kändisar gör.
    Du är inne på klasskillnader.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Jimmy Å keson) skrev 2025-05-26 18:52:46 följande:

Bra beskrivet.

Ett par vänner som bor i ett område där det även bor en del "invandrare" berättade att när deras skolklass skulle besöka en kristen kyrka så fick flera barn sitta kvar i klassrummet och inte följa med då deras föräldrar krävt det med motiveringen att dom inte skulle bli påverkade.

Av vad kan man fråga sig, varför har de ens satt sina barn i en svensk skola?

Och vad ger det för intryck hos barnen man förstår att samhället i Sverige ser ut som det gör.

Med andra ord, du vill att Sverige ska vara som Iran? 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Lägg av) skrev 2025-05-18 08:59:07 följande:
    Ja, när man flyttar till ett land med helt annan kultur och helt andra värderingar så får man släppa eller ?sälja? sina gamla värderingar och göra allt man kan för att passa in. Det handlar om respekt mot sitt nya land och folket där och deras kultur. Det funkar inte att komma hit och leva och tycka samma som man gjorde hemma. Då blir man inte väl mottagen och konflikter uppstår. Klarar man inte det utan identitetskris ska man inte bo här utan söka sig till ett land med värderingar och kultur som liknar din egen. Eller söka hjälp hos psykolog. Det hade inte tagits emot väl om miljontals svenskar flyttade till Iran och insisterade på att öppet ha sina svenska värderingar, traditioner och kläder och samtidigt hata på Iran, Iranier, deras kultur, begå massa våldsbrott mot iranier, kräva specialbehandling med fläsk och löksås i skolan, bidrag, gemensamma nakenbad för män och kvinnor i badhus, smågrodorna och nubbe runt midsommarstången på torget i våra skira kläder som visar hud, bygga kyrkor och sjunga psalmer i mikrofon så det ljuder högt över staden samtidigt som kyrkklockorna slår, ropa rasism så fort en iranier tittar på en, försöka få in sina värderingar i politiken, våra präster säga att vi ska ha som mål att göra Iran men också alla andra länder kristna etc. Detta hade aldrig accepterats. Aldrig. Det hade kanske till och med setts som ockupation. Samtidigt är det just det här som pågår i Sverige och de flesta andra europeiska länder och det ska vi bara acceptera och blir kallade rasister om vi är emot. Vi ses som trångsynta och uppmanas anpassa oss efter invandrarna. Det är inte svenskarna som är problemet, nej. Svenskar är inte problemet i sitt eget land! 
    Och ditt förslag är att vi ska göra som de gör i Iran?
  • Anonym (Thor)
    Anonym (w) skrev 2025-05-26 23:53:56 följande:
    Varför är alltid killen svart och hon vit? Varför inte tvärtom?
    Det vet du nog. Är du svartsjuk?
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-27 02:30:27 följande:
     Menar forskarna det? Fast det är ju en åsikt. 

Den dominerande åsikten i Sverige är annars att invandrarna måste anpassa sig. Det anser både sossarna och moderaterna i regeringen m.fl.

Vad de s.k. forskarna tycker är ju inga forskningsrön. Folk tycker så mycket inte minst s.k. forskare och experter på rasism.
    Motstånd mot kunskap, vetenskap och statistik bland rasister kan förstås utifrån flera mekanismer och motiv:

Forskning Utmanar rasisternas egna rasistiska världsbild. Vetenskaplig kunskap och statistik visar på att rasistiska föreställningar om skillnader mellan människor saknar grund. När fakta inte stämmer överens med den egna rasistiska ideologin, tenderar de att avfärda eller misstänkliggöra fakta och forskning.

Vetenskap och statistik synliggör och kritiserar de strukturer som rasism bygger på. För den som försvarar dessa strukturer kan vetenskapen upplevas som ett hot. Att avfärda forskning och statistik blir då ett sätt att försvara den rasiatiska tolkningsföreträde.

Rasisterna har en mycket Selektiv kunskapsproduktion. I stort sätt alla kritiska röster avfärdas. Forskning om rasism och diskriminering har förnekats av rasister tex genom att hävda att forskningen är politiskt styrd eller partisk. 

Rasisterna använder statistik selektivt för att legitimera rasistiska idéer, men när samma metoder visar på motsatsen avfärdas de som oväsentliga eller felaktiga. Detta har historiska paralleller, där exempelvis rasbiologi användes för att rättfärdiga rasistiska system, men när modern forskning visar på motsatsen avfärdas den.

En vanlig strategi är  också att göra rasism till ett individuellt problem ("någon tycker bara så", "det är bara rn åsikt"), snarare än att se det som ett samhälleligt och strukturellt fenomen. Det leder till att kunskap och statistik om strukturell rasism avfärdas som irrelevant eller överdriven.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-27 10:34:14 följande:
    Att du orkar. Fascinerande. Okej, copy/paste från ChatGPT är kanske inte nåt som kräver nån större ansträngning, men ändå. 

Om du får gehör eller inte hänger på antalet upprepningar, är det vad du tror? 

Det är snarare tvärtom, Thor. Om jag hade tillhört din falang hade jag bönfallit dig att sluta, eftersom du gör parodi av en viktig kamp.

Men de bruna är nog glada för tjänsten du gör dem. Snart börjar jag misstänka att det i själva verket är deras ärenden du går, via nåt slags reversed psychology. 
    Att gå till personliga påhopp när man inte har något vettigt att tillföra är ett tecken på svaga argument och leder sällan till något gott. En saklig diskussion är alltid att föredra.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-27 11:46:23 följande:
    Jag försöker bara ge dig ett gott råd.
    Jag tror att du har hjärtat på rätta stället och du kämpar för en sak som är viktig för mig med.

Därför smärtar det mig när du parodierar dig själv. Ingen god sak har någonsin gynnats av att man skickar fram enkelriktade fanatiker med zombie-liknande retorik.

Jag är fruktansvärt mycket emot ALL form av rasism (inte bara den mot muslimer) men jag skulle aldrig låta dig föra min talan någonstans. Du gör oss alla en otjänst och gynnar i själva verket den andra sidan.
    Tillåt mig tvivla. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 13:49:50 följande:
    Uppmaning att vara tacksam för möjligheter är inte rasism, inte att få möjligheter heller. Rasism är bland annat uppdelning i långskallar och kortskallar och rangordning baserat på nedärvda egenskaper. Ordet rasist är ganska missbrukat. Sök dig till ett smalare sammanhang än svenskhet där du blir accepterad.
    Att få skydd eller möjlighet att bosätta sig i ett nytt land grundar sig i internationella avtal och mänskliga rättigheter. Att förvänta sig tacksamhet bara från invandrare är att förminska individens ställning och rätt till lika behandling. Många andra svenskar får också bidrag av olika slag men ingrn kräver tacksamhet från de.

När tacksamhet krävs, snarare än att vara en känsla som uppstår spontant, leder det till att individen känner skuld och en känsla av att ständigt behöva ge tillbaka eller bevisa sitt värde. Detta påverkar integrationsprocessen negativt och skapar en känsla av att man aldrig riktigt hör hemma eller blir accepterad som jämlik medlem i samhället.

Krav på tacksamhet kommer uteslutande från rasister och används för att tysta invandrare och hindra dem från att uttrycka kritik mot samhället, tex att säga emot rassmen. 

När bara invandrare förväntas vara tacksamma upprätthålls också en bild av dem som gäster i Sverige snarare än som fullvärdiga samhällsmedlemmar. Det gör att de aldrig fullt ut ses som jämlika, oavsett hur mycket de bidrar eller hur länge de bott i landet. En person som är född och uppvuxen i Sverige, men har invandrarbakgrund, kan uppleva det som orimligt att förväntas vara tacksam för något som är självklart för andra svenskar.

Sedan borde du uppdatera dina kunskaper om vad rasism betyder egentlingen. Det var länge sedan man mätte skallar.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (L.) skrev 2025-05-27 18:25:59 följande:

Eller så pratar vi om rasismen som invandrare utövar mot svenskar. Eller rasismen mellan invandrare mot invandrare. Olika invandrargrupper som avskyr varandra.

Förstår inte varför man klagar samtidigt som man ändå väljer att stanna kvar här? Flytta till ett annat land om det är så hemskt här. 

Ta en titt på brottsstatistiken (och vilka som är överrepresenterade i vissa brottskategorier, trots att de ej utgör majoriteten av befolkningen) så får du svar på varför många svenskar är less och förbannade. 

När det kommer till brott som verkligen skakar om, som pedofili, så är det plötsligt väldigt tyst om gärningsmännens bakgrund. Då är det inte längre lika intressant med statistik, då ska det "inte generaliseras"?

www.dumpen.se
  • Anonym (Thor)
    Anonym (L.) skrev 2025-05-27 23:19:41 följande:

Det är inte direkt konstigt om de flesta pedofiler i Sverige är svenskar. Vill påminna dig om att vi bor i Sverige och att de flesta här är svenskar, så det är inte ett dugg konstigt om det är just svenskar som är överrepresenterade i brottsstatistiken här. 

Vad som däremot är märkligt är att de med utländsk bakgrund är överrepresenterade i olika brottskategorier, trots att de ej utgör en majoritet av befolkningen här. Funderat på det?

Jodå, rent statistiskt är svenskar kraftigt överpresenterade på Dumpen, även om man använder dun "logik" om antal etnisk svenska invånare. Jag bläddrade länge på Dumpen men det var bara svenskar när det egentlingen, enligt ditt resonemang, borde varje fjärde vara en invandrare. Men då tycker du att statistiken inte gills? Brottstatistiken får  smetas bara på invandrare men inte på svenskar? Det är rasism.

Det är rasism att använda statistik om brottslighet för att smutskasta eller kollektivt skuldbelägga invandrare. Statistik kan användas för att belysa samhällsproblem och hitta bättre problemlösningsr, men när den används för att generalisera och misstänkliggöra hela grupper på grund av deras ursprung, övergår det från saklig analys till diskriminering.

Som "statistiker" borde du betona vikten av att problematisera och analysera varför överrepresentationen finns, snarare än att använda siffror för att peka ut och stigmatisera hela grupper. Att förenkla och koppla brottslighet direkt till etnicitet är rasism. Varken invandrare eller svenskar representeras av den lilla delen som är brottslingar.

• Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-28 11:41:52 följande:

Men för bövelen, när ska du lägga av? Bara LÄGG AV nu, ok?

Sluta med det där kollaterala röstfiskandet åt SD. Sluta ge oss äkta rasism-motståndare dåligt rykte. Vi vill inte ha dig som språkrör, med din genomskinliga agenda.

Det finns de som använder Förintelsen-argument som täckmantel för hets mot muslimer. Du använder rasistkortet som täckmantel för att lobba för särprivilegier åt muslimer. En blind kan se det.

Så, bara LÄGG AV!!

Lägg av, "Thor". Du gör skada.

Du är absolut inte en rasism-motståndare men utger dig för att vara en. Du kanske tror att du är listig men det är bara komiskt.

Jag representerar varken dig eller antirasister, bara mig själv.

Att tydligt benämna rasism som rasism fyller flera avgörande funktioner för individer och samhället i stort:

Genom att kalla rasism för vad det är, synliggör man den istället för att förminska eller förklara bort dem som missförstånd eller isolerade incidenter, vilket är vad du gör. Om rasistiska kommentarer inte benämns som rasism normaliseras de eller bagatelliseras, vilket är precis det du gör.

Först när rasism identifieras kan man förebygga och motverka den.

Varför tycker jag att det är viktigt? Rasism står i direkt motsättning till mina grundläggande principer om allas lika värde och rättigheter. Att tydligt påpeka och motverka rasism är därför viktigt, tycker jag. 
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-28 02:38:53 följande:

Det som  kallas fördomar är ofta i själva verket bedömningar grundade på tidigare  observationer och erfarenhet och om vi inte tog hänsyn till dem skulle vi inte klara oss särskilt bra i tillvaron. Erfarenheten säger mig att ? o.s.v.

Om jag t.ex. promenerar på gatan och det på trottoaren längre fram står en grupp personer som verkar skumma och kanske farliga så väljer jag att gå över till den andra sidan av gatan och där fortsätta min promenad. Agerar jag då fördomsfullt? Nej jag gör en bedömning baserad på erfarenhet. Den som saknar fördomar går glatt vidare och dras kanske  in i gruff som slutar med att han eller hon blir misshandlad. Vem gjorde rätt?

Dina fördomar är inte verkliget eller fakta. Dina fördomar är förutfattade, negativa, uppfattningar om invandrare som bygger på förenklingar, generaliseringar och känslomässiga reaktioner snarare än på fakta. De uppstår genom hjärnans behov av att förenkla information, sociala normer, tidigare erfarenheter och omedvetna tankeprocesser. Dina fördomar kan leda till handlingar som diskriminering och orättvis behandling om de inte ifrågasätts och hanteras.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-28 12:34:02 följande:

Du försöker utge dig för att vara svensk, det om något är att segla under falsk flagg.

Men jag förstår din drivkraft. Jag vet vad som hände i Srebrenica, Vukovar, Sarajevo m.fl. Men vännen, Jimmie är inte Slobodan och svenskar är inte chetniks.

Vi är ett generellt vänligt, tolerant, lite fredsskadat folk, som såg det som sin självklara plikt att ställa upp på sina medmänniskor i nöd och öppnade våra gränser på vid gavel.

Nej, allt har inte gått optimalt till. Volymerna var mer än vi mäktade med. Men vi gjorde vårt bästa och ingen annan stans har invandrarna blivit så väl omhändertagna som här.

Men det räcker aldrig, va? "Vi vill ha mer, mer, meeeer och den som förvägrar oss det är rasist, islamofob eller båda".

Rimligt, rättvist? Nej. Inte om du frågar mig.

Sluta spotta på oss, "Thor". Det förtjänar vi inte.

Du är besatt av andras ursprung och etnicitet och det säger att du verkligen inte är mot rasism utan snarare tvärtom. Att ha fördomar, förutfattade meningar om en persons åsikter utifrån deras ursprung eller etnicitet är något som rasisterna har som favoritsyssla. Just därför har jag aldrig skrivit något om min etnicitet. Din besatthet av min etnicitet och sedan din fördumsfulla etikettering av mig, dvs hur jag tänker, vilken religion, vilka åsikter och vilka erfarenheter jag har, är rasistisk profilering. Det är dock ganska komiskt att du verkar tro att du är smart när du gör på det sättet.

Rasism handlar om att tillskriva människor egenskaper, intressen eller åsikter baserat på deras hudfärg, religion, etnicitet eller kultur, ofta genom stereotypa föreställningar. Det innebär att man dömer eller bemöter någon annorlunda för att man antar att deras bakgrund automatiskt avgör hur de tänker eller tycker, vilket är en form av diskriminering kopplad till etnisk tillhörighet.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (L.) skrev 2025-05-28 12:41:45 följande:
    Jaså? Själv har jag också bläddrat på Dumpen, och inte alls sett enbart svenskar där. Vidare har jag dock aldrig påstått att människor av utländsk härkomst är överrepresenterade när det kommer till pedofili i Sverige. Däremot är de överrepresenterade i andra brottskategorier. Fakta är fakta, att du sedan vill kalla det för rasism är din grej. Tyvärr biter det inte på mig. Du som är så
    smart borde ju också förstå att dumpen är en sida där endast ett fåtal av alla pedofiler fastnar. Långt ifrån alla. Har du någon riktig statistik att ta fram gällande antal dömda för pedofili, eller har du endast dumpen att utgå ifrån? 

Det är ironiskt hur du först försöker nedvärdera min poäng genom att kalla det rasism ? men i nästa andetag själv pekar ut svenskar som ?kraftigt överrepresenterade? på Dumpen. Hela ditt inlägg bygger alltså på precis det du själv anklagar mig för: att lyfta statistik och koppla den till en viss grupp. Skillnaden är att när du gör det om svenskar, är det ?analys? ? men när någon nämner invandrares överrepresentation i viss brottsstatistik, då är det ?rasism?.

Dubbelmoralen är slående.

Mitt inlägg syftade inte till att kollektivt skuldbelägga någon, utan till att visa just på inkonsekvensen i hur statistik används beroende på vem den handlar om. Om vi ska ha en ärlig diskussion om brott, måste vi kunna prata om alla siffror ? inte bara de som passar din ideologiska mall. Att tysta fakta är inte antirasism, det är förnekelse. 

Du förstår inte mitt resonemang överhuvudtaget. Jag tog upp "statisken" med Dumpen just för att belysa hur korkat det är att anklaga hela folkgrupper för något som ett fåtal individer gör. Av egen erfarenhet vet jag att det är meningslöst att diskutera vidare med sådana som dig. ..så, tack för mig.
Svar på tråden Svenskars rasism