Inlägg från: Anonym (Thor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Thor)

Svenskars rasism

Cheers skrev 2025-05-22 10:55:21 följande:
    Jag skrev Vänstermänniskornas rasism känner inga gränser trots deras kamp mot antirasismen. Kamp mot rasismen ska det stå så klart. Tänk vad snett det kan gå.

Det är alltså mot rasismen som de antirasistiska vänstermänniskorna säger sig kämpa trots deras egen flagranta antisemitiska rasism.
    Att protestera mot Israels krigsbrott är inte antisemitism. Det finns en tydlig skillnad mellan legitim kritik av Israels politik eller militära agerande och antisemitism, vilket också understryks i flera internationella definitioner och akademiska analyser.

Enligt bland annat Nexus-dokumentet och JDA-definitionen är det inte antisemitiskt att:

Rikta skarp kritik mot Israels politik eller dess aktioner, inklusive sådana som rör Västbanken och Gaza.

Det är inte antisemitiskt att peka ut systematisk rasdiskriminering eller jämföra Israel med andra historiska fall av kolonialism och apartheid.

Det är inte antisemitisk att delta i eller förespråka för bojkotter och sanktioner mot Israel som icke-våldsamma former av politisk protest.

Flera experter betonar att motstånd mot Israels dödande av civila inte är antisemitism, utan ett ställningstagande för mänskliga rättigheter och fred. Kritik mot Israels brott mot mänskliga rättigheter, eller att ifrågasätta proportionaliteten i dess militära svar, är alltså inte detsamma som att vara antisemit. Antisemitism uppstår först när kritiken tar sig uttryck som demonisering av judar eller ifrågasätter det judiska folkets rätt att existera.

• Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-22 14:35:36 följande:
     Det vänsterpolitiskt drivna dubbelmordet på det unga judiska paret i Washington D.C. är uppenbarligen antisemitiskt och rasistiskt. Vänstern visar vad riktig rasism innebär. 
    Det är fruktansvärt. Han är fängslad och förtjänar att få ett mycket strängt straff. Undrar bara när ska alla skyldiga fascister som dödar oskyldiga människor i Gaza ställas inför rätta. I Gaza är det framför allt civila palestinier i Gaza, inklusive många kvinnor och barn, samt internationella hjälparbetare, journalister och vårdpersonal. Dessa dödsfall har, med all rätta,  väckt stark kritik och oro från internationella organisationer och människorättsgrupper, som menar att Israels attacker är avsiktluga och drabbar civila urskillningslöst.
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-22 14:44:38 följande:
    Skrattande     {#emotions_dlg.djavulsk}       Kräks
    Du borde skärpa dig och kommentera på ett vuxet sätt.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (???) skrev 2025-05-22 16:36:28 följande:
    Om SD är rasister; varför är det då så många invandrare som röstar på SD och är med i partiet?
    Är de rasister mot sig själva?
    Det handlar oftast om lågutbildade högerextremister och nationalister. I valet 2022 röstade mellan 14 och 16 procent av  invandrare. Det är ganska lågt. Att du påstår att många invandrare röstar för SD är en orimlig överdrift.

Studier pekar på att en liten del personer med invandrarbakgrund som röstar på SD ofta har rasistiska åsikter själva, framförallt mot muslimer, dvs de är islamofober.

SD-s politik och retorik har mycker ofta innehållit islamkritiska och islamofobiska inslag, där islam och muslimer framställs som ett hot mot svensk kultur och samhälle. Partiet använder en "vi och dem" retorik och lyfter fram islam och muslimer som fiender. Detta attraherar så klart även några invandrare med negativa attityder till muslimer.

När det gäller specifika grupper är det särskilt att invandrare från Europa, till exempel från forna Jugoslavien (serbiska nationalister), tenderar i högre grad att rösta på SD än invandrare från utomeuropeiska länder. En förklaring är att dessa grupper inte känner sig lika hotade av SD-s politik, eftersom de är kristna, vita europer. Kristna syrianska och polska högerextremister kan också attraheras av SD-s hårda retorik mot islam och islamism.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-22 19:25:19 följande:
    Njah. Låter som vinklad spekulation. Kan säkert ligga nåt i det du säger, men min bild är en annan.

Känner många från Balkan som röstar på SD och erkänner det helt öppet. Men ingen av dem har antytt några islamofobiska motiv. (Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att merparten av balkanfolket som blev kvar Sverige är muslimer själva.)

Om du frågar en typisk SD-röstare från Balkan hur han tänker så får du svaret "Jag hatar att behöva göra det, men det har gått för långt och jag är orolig för mina barns framtid."

Jag tolkar det som att de egentligen inte är för SD:s ideologi men ser det som enda partiet som kan skapa lite motvikt till den politik som driver Sverige mot en samhällskollaps.
    Njah. Det är nog du som vinklar och spekulerar och underskattar min intelligens. Du förskönar och hittar på och det är helt enkelt orimligt att rösta för ett rasisitisk/nationalistisk parti, särskillt som invandrare från Balkan, för att undvika samhällskollaps. Partier som SD leder till just samhällskollaps och invandrare från Balkan vet det.

Jag tror inte ett dugg på det du skriver.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-22 21:11:59 följande:

FYI, jag röstar inte på SD. Rent ideologiskt graviterar jag egentligen mer åt vänster.

Men för den sakens skull ser jag inte världen i svart eller vitt. Jag uppfattar inte att SD motarbetar muslimer, de motarbetar normaliseringen av islamistiska värderingar. Det är något helt annat.

Du kanske tycker att islamistiska värderingar är bra. Fine, tyck det i så fall. Själv är jag fostrad i helt andra värderingar och jag föredrar dessa framför något som går helt tvärt emot min uppfattning om vad som är gott och ont.

Kanske är det då också så att många europeiska muslimer, trots sin religionstillhörighet, känner sig mer i linje med västerländska värderingar. Då vore det inte så konstigt om de hellre lägger sin röst på SD än Nyans, som annars borde varit det självklara.

Där min vän, har du en SPEKULATION. Med reservation för att jag har fel.
    Har du någonsin haft fel i något, tro?

Du hävdar att du är vänster men dina åsikter är helt SD. Du hävdar också att du känner många balkan-invandrare som är muslimer som röstar för SD men verkar inte förstå att de blev fördrivna från sina länder av just sådana som SD. Tillåt mig att tvivla på det du hävdar och även skratta lite. Du är så lätt genomskådad att det inte ens er roligt att läxa upp dig.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-23 12:18:44 följande:

Jag har en fråga till TS:
    Du presenterar dig som en invandrartjej och jag har ingen anledning att misstro dig. Vill inte heller bagatellisera din personliga upplevelse på nåt sätt.

Men en sak får jag inte att gå ihop. Jag vet inget om ditt umgänge, men jag antar att du har ganska många av din egen sort i din dagliga närhet? I så fall, hur kan du ha missat det allmänt rådande snacket och attityden gentemot Sverige och svenskarna? 

Eller menar du på att det hatet och föraktet är motiverat? Det är bara svenskars fördomar mot invandrare som är dåligt, inte tvärtom?

Jag är nyfiken. Kan du övertyga mig om att en sorts rasism är ok men inte en annan?

Föreställningen att invandrare generellt skulle hata eller ha fördomar om svenskar är en myt som sprids av högerextremister vilket saknar stöd i forskning och bygger på primitiva generaliseringar och stereotyper. Sådana myter bidrar till att relativisera och förstärka fördomar, främlingsfientlighet och polarisering i Sverige.

Det finns ingen vetenskaplig grund för påståendet att invandrare i allmänhet hatar svenskar. Myten bygger på generaliseringar och förstärks av en polariserad samhällsdebatt som produceras av framförallt högerextremister/rasister.

Myten används för att rättfärdiga främlingsfientliga eller rasistiska ståndpunkter mot invandrar. Den kan förstärkas av enskilda negativa händelser eller individuella upplevelser men det är en extrem överdrift att dra slutsatsen att det finns ett utbrett hat mot svenskar bland invandrare. Det är snarare så att extremisterna på båda sidor hatar varandra. Vi andra varken hatar eller har sådana rasistiska fördomar.

Det är bemötandet från majoritetssamhället som ofta avgör vilka uppfattningar invandrare utvecklar om svenskar, snarare än någon generell fientlighet från invandrares sida.

Du borde förstå att stereotyper och attityder går åt båda håll, både svenskar och invandrare kan ha fördomar om varandra. De flesta invandrare, precis som svenskar, har en blandning av positiva och negativa erfarenheter och attityder, och dessa påverkas av individuella möten och samhällets struktur.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-23 13:18:50 följande:
    Förstår precis. Jag upplever samma sak som du.
    Där jag bor och rör mig är det väldigt ovanligt att se en kvinna utan slöja. Jag önskar att jag kunde bli mer accepterad och inkluderad i mitt grannskap, men det är som att penetrera en vägg. 

Har ofta undrat om de skulle se på mig med mindre kyla och förakt om jag själv drog på mig en slöja. Men jag tycker precis som du att det inte ska behövas. Jag kan också få vara stolt över mitt ursprung som är slöjfritt, även om det inte är PK.
    Dina tidigare kommentarer visar att du har livlig fantasi som du gärna presenterar som verklighet. Men, även om det är sant är det fel. Att peka på andras rasism är ingen giltig ursäkt för att själv vara rasist eller försvara rasistiska handlingar. Rasism måste bemötas och motverkas oavsett vem som utövar den.

Att försvara rasism genom att peka på att "de andra är också rasister" är ett felaktigt argument, både logiskt och moraliskt. Detta är ett exempel på vad som kallas ett "tu quoque-argument" eller "du också"-argument, där man försöker ursäkta eller förminska sitt eget eller sin grupps beteende genom att hänvisa till att andra gör samma sak. Ett sådant resonemang rättfärdigar inte rasism, utan flyttar bara fokus från sakfrågan och bidrar till att normalisera och upprätthålla ojämlikhet och diskriminering.

Rasism, oavsett vem som utövar den, skapar och upprätthåller ojämlikhet mellan människor och strider mot grundläggande demokratiska principer om allas lika värde och rättigheter. Att påpeka att andra också är rasister förändrar inte det faktum att rasism är fel och skadligt. Istället för att försvara eller relativisera rasism bör fokus ligga på att motverka den.
  • Anonym (Thor)
    Kludd o Sudd skrev 2025-05-23 16:17:46 följande:
    Ja, kära du. Att det går åt båda hållen är ju liksom hela min poäng. Och den ena gruppen är inte bättre än den andra. Eller, jag vill sticka ut hakan och säga att rasismen mot svenskar är värre, eftersom den är accepterad som nåt självklart. En svensk skulle aldrig komma undan med att säga sådant som invandrare häver ur sig som rena sanningar.

"Svenskar är snikna".
    "Svenskar är kalla och ogästvänliga".
    "Svenskar skulle äta en bajskorv om den vore gratis."
    "Svenska tjejer är horor".
    "Svenska killar är tofflar".
    "Svenskar bryr sig inte om sina barn eller sin familj".
    "Svenskar är fyllesvin".
    "Svenskar är naiva och lättlurade".
    "Svenskar är lösaktiga".

"SVENSKAR ÄR RASISTER".

Om du inte hör såna här saker och liknande dagligen och helt öppet, då bor du inte där jag bor.

I vilken kategori hamnar såna här uttalanden? "Skojfriskhet", eller? Vad säger din vetenskapliga forskning?
    Kära du, du har inte förstått min poäng. Det är paradoxalt och barnsligt att försvara sina egna rasistiska åsikter genom att säga "men de då!". Jag är övertygad att det du skriver om är bara din egna livliga fantasi som du gärna presenterar som verklighet. Ja, jag har flyttat runt en hel del och bott i både invandratäta områden och i områden med bara svenskar men har aldrig sett det du beskriver.

Jag upprepar...även om det är sant är rasismen fel. Att peka på andras rasism är ingen giltig ursäkt för att själv vara rasist eller försvara rasistiska handlingar. Rasism måste bemötas och motverkas oavsett vem som utövar den.

Att försvara rasism genom att peka på att "de andra är också rasister" är ett felaktigt argument, både logiskt och moraliskt. Detta är ett exempel på vad som kallas ett "tu quoque-argument" eller "du också"-argument, där man försöker ursäkta eller förminska sitt eget eller sin grupps beteende genom att hänvisa till att andra gör samma sak. Ett sådant resonemang rättfärdigar inte rasism, utan flyttar bara fokus från sakfrågan och bidrar till att normalisera och upprätthålla ojämlikhet och diskriminering.

Rasism, oavsett vem som utövar den, skapar och upprätthåller ojämlikhet mellan människor och strider mot grundläggande demokratiska principer om allas lika värde och rättigheter. Att påpeka att andra också är rasister förändrar inte det faktum att rasism är fel och skadligt. Istället för att försvara eller relativisera rasism bör fokus ligga på att motverka den.
  • Anonym (Thor)
    EnAnonumius skrev 2025-05-23 21:34:04 följande:
    Jag har läst hela ditt inlägg och håller med dig i allt.

Men denna fråga tycker jag är en riktig bra fråga.
    Önskade att det kunde finnas ett bra svar på den också.

Något som jag har märkt är att det, av godhetsknarkarna, skriks rasism, om man begär att invandrarna skall lära sig att förstå och och bli förstådd på svenska. Man blir ju även rasist förklarad om man anser att man bör lära invandrarna att här i Sverige så har kvinnorna samma rättigheter och skyldigheter som mannen och hart även rätten att få bestämma över sig själva och sitt liv.

Det är trist att det skall bli rasist anklagelse när man tar upp om invandra problemen och man försöker förklara hur man kan bli bemött som svensk av många invandrargrupper. ????
    Jag skrev om det i ett annat tråd men samma kommentar kan göra nytta även här. Det finns ett välkänt fenomen att vissa personer uttrycker sig rasistiskt och försvara rasistiska stereotyper  men samtidigt inte vill bli kallade rasister. Det har beskrivits som en central paradox inom rasismforskningen.

Man kan undra varför uppstår den paradoxen? Normalisering av samtida rasism: Enligt forskare är en del av paradoxen att "dagens" rasistiska idéer ofta framstår som rimliga eller sanna för dem som uttrycker dem, medan liknande idéer från det förflutna ter sig absurda i efterhand. Dessa personer kan då kritisera tex nazism samtidigt som de använder sig av exakt samma stereotyper som nazisterna gjorde men för att det här fallet demonisera muslimer. Dessa personer uppfattar inte sina egna yttranden som tex nazistiska eller rasistiska, utan snarare som "sanningar" eller "åsikter" eller så tror de att andra är dumma och sväljer deras rasistiska propaganda. När man i sådana fall påpekar att deras åsikter är rasistiska börjar de gny om att "man inte får säga sin åsikt". Då behöver man kanske informera de om att vissa åsikter räknas som hets mot folkgrupp och det är olagligt.

Det som vi alla idag känner igen är den där "Jag är inte rasist, men...": Ett vanligt sätt att inleda med den frasen för att på förhand friskriva sig från anklagelser om rasism, trots att det som följer ofta är just ett rasistiskt yttrande. Det är upp till dig om du känner dig träffad.
Svar på tråden Svenskars rasism