Inlägg från: Anonym (Thor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Thor)

Svenskars rasism

Högerextrema rörelser och personer utger sig ibland för att värna om kvinnors och homosexuellas rättigheter, men i praktiken visar deras handlingar och politik ofta motsatsen.

Högerextremister använder retorik om att "skydda kvinnor" eller "stå upp för homosexuella" som ett sätt att legitimera sin politik eller attackera andra grupper, till exempel genom att framställa invandrare som ett hot mot dessa grupper. Detta är dock inte förankrat i ett genuint engagemang för jämställdhet eller HBTQ rättigheter snarare tvärtom.

I praktiken motarbetar högerextrema rörelser ofta kvinnors och homosexuellas rättigheter, både genom politiska förslag och genom direkta attacker och hot.

I flera länder i Europa har högerextrema och nationalistiska partier aktivt arbetat för att inskränka kvinnors rättigheter, till exempel genom att begränsa aborträtten, motarbeta jämställdhetslagstiftning och sprida kvinnohat.

Organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter, inklusive kvinnorätts- och HBTQ-organisationer, rapporterar om ökat hot, hat och våld i takt med att högerextrema rörelser växer.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 15:24:14 följande:
    Jag har inte alls svårt att förstå vad du skriver. Jag anser bara att det du skriver är orimligt och skitsnack. Att påstå att svenska myndigheters forskning bygger på rasistiska grunder känns märkligt. Ja. De allra flesta invandrare är människor som kan uppföra sig, precis som svenskar. Grunden till din och min diskussion är att du påstår att det inte finns fler invandrare än svenskar som gör brott. Jag påstår att du har fel, för att forskningen visar annorlunda. Ditt svar på att det är fler invandrare än svenskar, per procent, som gör brott är pga att forskningen är rasistisk. Jag förstår vad du skriver. Jag tycker bara att din slutsats är orimlig och felaktig. Med din konstiga logik, så är det alla vet bara grundat i rasism. Rakhmat körde säkert inte in lastbilen på Drottninggatan. Fast det finns statistik och bevis att han gjorde det, så grundar det sig i rasism. Statistik och bevis som forskarna har fått fram sin slutsats i om hur många procent av invandrare och hur många procent av svenskar grundar sig i rasism. Kan du sluta att lägga över skulden på ditt sätt att tänka på mig. Jag förstår. Men du tänker konstigt och naivt.
    Du fattar ju absolut ingenting av det jag skrev. Jag har inte skrivit det du påstår. Du får gärna visa och bevisa det du påstår för annars framstår du som en som gärna smutkastar andra pga att du saknar riktiga argument. 
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-19 18:19:49 följande:

Auktoritativa källor som Nationalencyklopedin, Websters dictionary, SAOL och SAOB o.s.v. o.s.v. definierar rasism som uppfattningen att vissa raser är mindre värda än andra. Det bygger på en indelning av människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken). Har man en sådan uppfattning och anser att t.ex. svarta är underlägsna vita så är man rasist.

Jag ser att numera lägger vänsterliberaler som fått fäste inom akademien genom s.k. rasismforskning (jfr den s.k. genusvetenskapen) lite vad som helst i rasistbegreppet. Det vänsterliberala åropagandaorganet Forum för levande historia kungör således att med rasism avses intolerans mot gruppper bl.a på grund av etnicitet, hudfärg, kultur eller religion. Antagligen inkluderar de också många andra grupper som de värnar om enligt sin identitetspolitiska agenda.

Det öppnar naturligtvis oanade möjligheter att stigmatisera personer som har en annan uppfattning än den vänsterliberala, politiskt korrekta. Jag menar vem vill bli anklagad för att vara rasist, d.v.s. en usel människa av KuKluxKlan-snitt?

Passa dig väldigt noga för att ha kritiska synpunkter på islam så du inte blir beskylld för att vara rasist! Säg någonting som du tycker är negativt med t.ex. en afrikansk eller arabisk  kultur och rasistkortet dras fram direkt. Vi ska bara inte tala om trans och gender.Och så vidare. 

Rasistanklagelsen är ett effektivt vapen för att tysta en fri och öppen debatt mot de som inte fattat de vänsterliberlas strategi för att sätta munkavle på oliktänkande. Och i värsta fall få dem uteslutna från gemenskapen, cancellerade, eller bli av med jobbet. 

Det är så lätt för vissa att slänga ur sig rasistanklagelser istället för sakliga argument.

Jfr begreppen islamofobi, homofobi, transfobi, xenofobi, afrofobi, funkofobi o.s.v.  alla avsedda att slänga i ansiktet på de som har åsikter som ogillas. Precis som anklagelser om rasism även när det inte är rasism utan en annan åsikt om något.

Jag förstår inte varför du gnäller. Det är olagligt tex med hets mot folkgrupp. Dina åsikter sprider du fritt här, så yttrandefrihet fungerar. Om du har rasistiska åsikter är det naturligt att du får mothugg från oss som anser att rasism är avskyvärt företeelse. Rasism är en ideologi och handling som innebär att människor delas in i grupper baserat på egenskaper som etnicitet, hudfärg, kultur, religion eller nationalitet, och att vissa grupper anses vara bättre eller mer värda än andra. Så, det handlar inte bara om rasen eller hudfärgen.
    Begreppet rasism har utvecklats över tid. Tidigare trodde man att det fanns olika "raser" med olika värde, men idag ses rasism mer som en social konstruktion där vissa grupper placeras högre eller lägre i en hierarki baserat på fördomar och stereotyper. Rasism är både tankar och handlingar som upprätthåller ojämlikhet och kan vara både medveten och omedveten. Det handlar om nedvärdering och diskriminering av människor på grund av dessa egenskaper, vilket skapar ojämlikhet och skadar både individer och samhället i stort.

Det är alltid den som utsätter andra för rasism som gör fel, och det är viktigt att förstå att det är en form av orättvisa och kränkning som inte är acceptabel. När du börjar förstå det är du på rätt väg.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 19:28:24 följande:
    ........ Du påstår att forskningen grundar sig på rasism, det är smutskastning från dig.
    Du fortsätter med att undvika att svara. Varför. Jag bad dig visa och bevisa att jag skrev det. Det borde vara enkelt. Annars är det inget annat än lögn. 
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-19 19:39:52 följande:
    Jag ser att du är påläst om vad man ska tycka bland dina meningsfränder. Det är så tjatigt. Du bara predikar.

Det mest komiska är att du beskyller mig för att vara rasist men då bevisar du ju själv att jag har rätt om hur begreppet används som ett skällsord. Du struntar i vad jag skrev om Matin Luther Kings berömda ord:

Se till en människas karaktärsegenskaper och inte till hans hudfärg.

?I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.? 
    Jag har aldrig beskyllt dig för att vara rasist. Det är oseriöst att påstå något som inte är sant. Därmed faller all din argumentation.

Du skrev ju själv varför vissa svenskar hatar utlänningar "Men det är för att immigranterna har en annan bakgrund och kultur inte för att de är av en annan ras och det är inte rasism." 

Behöver jag påminna dig om vad lagen?

Hets mot folkgrupp: Det är förbjudet att offentligt hota eller uttrycka missaktning mot en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning. Straffet kan bli böter eller fängelse.

Hatbrott: Om ett brott, till exempel hot eller misshandel, har rasistiska motiv, ses det som en försvårande omständighet och kan ge hårdare straff.

• Anonym (Thor)
    Anonym (Lo) skrev 2025-05-19 21:03:23 följande:

Nej de är en svår fråga. Verkligen! Nu har jag läst många böcker, främst från invandrar kvinnor som kommit från muslimska länder till Sverige. Men även där är det en röd tråd i böckerna. Ingen av kvinnorna visste om sin rätt i Sverige. Trots att de gått i SFI och varit ute i samhället. Jag vet inte hur man ska lösa situationen. Men att sätta upp folders på arabiska i utbildningssalarna kanske inte är till så stor nytta när man inte kan läsa eller skriva. Eller inte vet jag, man kanske får sätta upp en ny typ av information/intergerings förvaltare. Haha

Jag hade en pojkvän i ungdomen som kom från Iran, men bodde i ett annat europeiskt land. Där var det inte ens på frågan om medborgarskap först man kunde tala landets språk, kunna historia och t.o.m. nationalsången.
    man fick erlägga ett prov. Han hade även en kusin här i Sverige, som då var 6 år. Han fick göra precis som han ville. Slog sönder glas hemma, eller rev ner tavlor. Han var riktigt stökig..Hans mamma satt ofta inne på rummet och grät. De var jätte hemskt. Jag frågade min dåvarande som 18 åring varför ingen satte ner foten? Min egna pappa hade hängt mig från balkongen om jag ens hade tänkt tanken. Svaret jag fick var att man inte uppfostrar pojkar först dessa är män. Framtill dess är det fri, hopp & lek. Och jag minns att de enda jag tänkte var LYCKA TILL!! Så ja har man den inställningen så är det ju inte konstigt att det ser ut som idag. De enda dessa kommer ta med sig som vuxen är att de får stryk av sin pappa om man missköter sig. Resten är man odödlig från.

men sen har jag faktiskt en kompis från Polen, jag vet inte om familjen flydde hit eller om de bara fick lust att flytta. Hans föräldrar var väldigt noga med att inte låta han gå i en invandrarskola. Så han blev satt som 14 åring i en vanlig svensk skola och blev klassens enda invandrare. Han har ett typiskt svenskt namn så jag höll på att tappa hakan när hans mamma ringde honom och han började prata på sitt hemspråk. Där har vi exempel på hur man acklamatiserar sig

Jag hada en kompis, etnisk svensk, vars pappa gav honom sprit när han var 8 år gammal. Han berättade att han ofta drack tillsammans med pappa och att han lärt honom hur man gör hembränt. Hans föräldrar var skillda och när han var hos sin mamma lämnade hon honom ofta ensam. Hon kom också hem med olika killar och han berättade att de flera gånger hade sex i samma rum medan han tittade på tv. Jag tyckte då att det var konstig men nu vet jag att det var både vidrigt och olagligt. 

Sedan hade jag en kompis från Iran. Vi lekte ofta tillsammans och jag var ofta hemma hos honom. Hans mamma lagade så good mat och de bjöd alltid. Hela familjen var mycket trevlig och jsg kände mig som hemma. Min kompis var förmodligen den bäst uppfostrade av oss och fick bästa betyg i skolan. Hans mamma kramade honom ofta och var mycket kärlekfull. Jag var tom lite svartsjuk. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-19 20:08:01 följande:
    Hur ska jag tolka detta inlägg? Du tycker att det är rasistiskt för att forskningen har upptäckt att fler procent invandrare än svenskar är kriminella. Det är grundat i rasistiskt tänk och saknar vetenskaplig grund. Jag tror på fakta. Jag har bett dig om uppgifter som motsäger mig. Du kommer inte med uppgifter, utan bara att jag inte förstår dig och med lösa anklagelser mot mig. En person som bara upprepar att man inte förstår hen och inte försöker förklara bättre, ska inte komma med lösa påståenden. Om du vill läsa forskningen, så är det bara en sökmotor bort.
    Du förstår inte trots att jag förklarat så enkelt det bara går. Statistiken är inte rasistisk men används på ett rasistiskt sätt när man implicerar att invandrare i allmänhet är kriminella våldtäktsmän. Det är inte det statistiken säger.

Du kommer dragandes med att jag "tycker" något som jag överhuvudtaget inte skrivit eller tänkt. Det är inte så vuxna seriösa människor gör.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-20 07:45:49 följande:
    Du tjatar om ras trots att det enligt vetenskapen inte finns några olika mäniskoraser. Vi är alla homo sapiens. Man ska bedöma människor efter deras karaktär och inte deras hudfärg som Martin Luther King sa. Så rätt!

Men med din användning av rasistbegreppet för att fulstämpla människor vågar folk inte säga något alls, inte ett pip, om en muslim, en svart eller någon med en utländsk etnicitet eller kultur. Gör man det så skriker du rasist. Det är så det har blivit och så kan vi inte ha det i ett fritt och öppet samhälle.
    Det är som att du har väldigt svårt att förstå saker som är egentlingen väldigt enkla. Att du dessutom förvränger vad andra skriver avslöjar din nivå.

Du gnäller eftersom det är förbjudet enligt lag att uttrycka rasistiska åsikter.

Hets mot folkgrupp:
     Det är förbjudet att offentligt hota eller uttrycka missaktning mot en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning. Straffet kan bli böter eller fängelse.

Hatbrott: Om ett brott, till exempel hot eller misshandel, har rasistiska motiv, ses det som en försvårande omständighet och kan ge hårdare straff.
  • Anonym (Thor)
    Cheers skrev 2025-05-20 03:16:27 följande:
    Tankar om ras, etnicitet, kultur eller religion tycker du är rasism. Ja du tjatar om det trots att det är så idiotiskt. Du är ingen vän av åsiktsfrihet det är uppenbart. 
    Att ha tankar eller funderingar om ras, etnicitet, kultur eller religion är i sig inte automatiskt rasism. Rasism handlar inte om att bara tänka på dessa begrepp, utan om att nedvärdera, särbehandla eller se vissa grupper som mindre värda på grund av deras ras, etnicitet, kultur eller religion.

Det är allmänt accepterat i hela världen atr rasism innebär att människor eller grupper anses vara mer eller mindre värda på grund av exempelvis etniskt ursprung, hudfärg, kultur, folkgrupp eller religion. Det handlar om att tillskriva individer eller grupper negativa egenskaper, fördomar eller stereotyper, och att dessa idéer leder till att människor behandlas orättvist. 

Rasism är ett ord som har betytt olika saker under olika tider... Men det som är gemensamt för all rasism är hur vissa människor ser på andra och hur de är mot andra människor. De nedvärderar andra grupper av människor. Att nedvärdera betyder att tycka att andra är mindrevärda. 

Sedan behöver jag kanske också förklara skillnaden mellan tankar och rasism eftersom du verkar behöva hjälp även där.

Att reflektera över skillnader mellan människor, eller att diskutera frågor om ras, etnicitet, kultur eller religion, är inte rasism i sig. Rasism uppstår när dessa tankar leder till att man ser vissa grupper som sämre, mindre värda eller när man agerar på ett sätt som exkluderar, begränsar eller diskriminerar människor på grund av dessa egenskaper. Rasism kan också handla om att sprida fördomar, använda nedsättande språk eller på andra sätt bidra till ojämlikhet och orättvisa mellan grupper.

Nu borde du väl förstå? 
Svar på tråden Svenskars rasism