Anonym (Lo) skrev 2025-05-19 21:03:23 följande:
Nej de är en svår fråga. Verkligen! Nu har jag läst många böcker, främst från invandrar kvinnor som kommit från muslimska länder till Sverige. Men även där är det en röd tråd i böckerna. Ingen av kvinnorna visste om sin rätt i Sverige. Trots att de gått i SFI och varit ute i samhället. Jag vet inte hur man ska lösa situationen. Men att sätta upp folders på arabiska i utbildningssalarna kanske inte är till så stor nytta när man inte kan läsa eller skriva. Eller inte vet jag, man kanske får sätta upp en ny typ av information/intergerings förvaltare. Haha
Jag hade en pojkvän i ungdomen som kom från Iran, men bodde i ett annat europeiskt land. Där var det inte ens på frågan om medborgarskap först man kunde tala landets språk, kunna historia och t.o.m. nationalsången.
man fick erlägga ett prov. Han hade även en kusin här i Sverige, som då var 6 år. Han fick göra precis som han ville. Slog sönder glas hemma, eller rev ner tavlor. Han var riktigt stökig..Hans mamma satt ofta inne på rummet och grät. De var jätte hemskt. Jag frågade min dåvarande som 18 åring varför ingen satte ner foten? Min egna pappa hade hängt mig från balkongen om jag ens hade tänkt tanken. Svaret jag fick var att man inte uppfostrar pojkar först dessa är män. Framtill dess är det fri, hopp & lek. Och jag minns att de enda jag tänkte var LYCKA TILL!! Så ja har man den inställningen så är det ju inte konstigt att det ser ut som idag. De enda dessa kommer ta med sig som vuxen är att de får stryk av sin pappa om man missköter sig. Resten är man odödlig från.
men sen har jag faktiskt en kompis från Polen, jag vet inte om familjen flydde hit eller om de bara fick lust att flytta. Hans föräldrar var väldigt noga med att inte låta han gå i en invandrarskola. Så han blev satt som 14 åring i en vanlig svensk skola och blev klassens enda invandrare. Han har ett typiskt svenskt namn så jag höll på att tappa hakan när hans mamma ringde honom och han började prata på sitt hemspråk. Där har vi exempel på hur man acklamatiserar sig
Jag hada en kompis, etnisk svensk, vars pappa gav honom sprit när han var 8 år gammal. Han berättade att han ofta drack tillsammans med pappa och att han lärt honom hur man gör hembränt. Hans föräldrar var skillda och när han var hos sin mamma lämnade hon honom ofta ensam. Hon kom också hem med olika killar och han berättade att de flera gånger hade sex i samma rum medan han tittade på tv. Jag tyckte då att det var konstig men nu vet jag att det var både vidrigt och olagligt.
Sedan hade jag en kompis från Iran. Vi lekte ofta tillsammans och jag var ofta hemma hos honom. Hans mamma lagade så good mat och de bjöd alltid. Hela familjen var mycket trevlig och jsg kände mig som hemma. Min kompis var förmodligen den bäst uppfostrade av oss och fick bästa betyg i skolan. Hans mamma kramade honom ofta och var mycket kärlekfull. Jag var tom lite svartsjuk.