Svenskars rasism
Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-20 10:43:37 följande:
Du blir inte trött i foten av att sparka in öppna dörrar såhär länge?Det är ingen här inne som har nedvärderat eller hetsat mot någon grupp per se. Kritiken är riktad mot värderingar och beteenden och dessa råkar ju nu vara överrepresenterade i vissa kulturgrupper. Inga åsikter här, varken rasistiska eller andra.
Bara fakta. Hårda siffror svart på vitt. Staplar och diagram till förbannelse.
Jag har stor beundran och respekt för många av mina landsmän. För vissa skäms jag ögonen ur mig. Varför gör inte du det?
Apropå förstånd.
Att ha tankar eller funderingar om ras, etnicitet, kultur eller religion är i sig inte automatiskt rasism. Rasism handlar inte om att bara tänka på dessa begrepp, utan om att nedvärdera, särbehandla eller se vissa grupper som mindre värda på grund av deras ras, etnicitet, kultur eller religion.
Det är allmänt accepterat i hela världen atr rasism innebär att människor eller grupper anses vara mer eller mindre värda på grund av exempelvis etniskt ursprung, hudfärg, kultur, folkgrupp eller religion. Det handlar om att tillskriva individer eller grupper negativa egenskaper, fördomar eller stereotyper, och att dessa idéer leder till att människor behandlas orättvist.
Rasism är ett ord som har betytt olika saker under olika tider... Men det som är gemensamt för all rasism är hur vissa människor ser på andra och hur de är mot andra människor. De nedvärderar andra grupper av människor. Att nedvärdera betyder att tycka att andra är mindrevärda.
Sedan behöver jag kanske också förklara skillnaden mellan tankar och rasism eftersom du verkar behöva hjälp även där.
Att reflektera över skillnader mellan människor, eller att diskutera frågor om ras, etnicitet, kultur eller religion, är inte rasism i sig. Rasism uppstår när dessa tankar leder till att man ser vissa grupper som sämre, mindre värda eller när man agerar på ett sätt som exkluderar, begränsar eller diskriminerar människor på grund av dessa egenskaper. Rasism kan också handla om att sprida fördomar, använda nedsättande språk eller på andra sätt bidra till ojämlikhet och orättvisa mellan grupper.
Nu borde väl även du förstå?