• Anonym (JohnD)

Min handledare utsätter mig för diskriminering

Jag är en transperson som går inom daglig verksamhet och har gjort det under flera år nu.

Jag har lagt märke till hur en av mina handledare har undvikit att använda pronomen när hen pratar om mig inför andra deltagare och handledare. Istället har den här handledaren (vi kan kalla hen för GG) använt mitt namn utan att en endaste gång varierat med pronomen, så hen har alltså i en och samma mening använt mitt namn minst 3 gånger.

Som exempel har hen sagt så här till en annan handledare för att vidarebefordra något jag just sagt till GG:
    "[Mitt namn] säger att [Mitt namn] behöver sluta tidigare idag för att [Mitt namn] har inbokad tid till vårdcentralen."

Naturligt sätt skulle man väl ändå varierat med pronomen åtminstone en gång i den här meningen, eller har jag fel?
    För jag har hört, att när GG pratat om andra deltagare som inte är trans, så har hen varierat med pronomen. Jag vill tillägga att deltagaren GG pratat om har varit närvarande i rummet.

Jag har konfronterat GG om detta, hur hen varierar både namn och pronomen när hen talar om andra deltagare, men sedan hela tiden bara använder mitt namn när hen talar om mig. Hen har då förnekat det, och menat på att hen inte vill prata om en person som om den inte var där medan personen är närvarande, men den ursäkten går inte ihop, för att normalt sätt växlar man mella namn pronomen, även vid en persons närvaro. Hen har även tillagt "Det är sån jag är och det är så jag fungerar". 

En sak jag bör nämna är att jag och den här handledaren har känt varandra sedan nästan 8 år tillbaka och redan tidigt in i kontakten berättade jag om min könsidentitet och vad jag ville bli kallad. Det är snart 3 år sedan jag började på min könsbekräftande behandling och jag har sedan dess även bytt juridiskt kön, jag har även berättat för GG om att mitt juridiska kön blivit bytt.

GG har även, när hen väl använt pronomen, sagt fel. Det har hänt flera gånger tidigare i min närvaro. Senaste gången var i fredags under en utflykt vi var iväg på ? jag, några andra deltagare, GG plus en till handledare.

Det får mig att misstänka att GG inte använder mitt önskade pronomen i min frånvaro, med tanke på tidigare erfarenheter i mitt liv. De erfarenheter jag har av personer som sagt rätt, även när jag inte varit i rummet, har inte haft problem med att säga rätt och inte behövt tänka på det när jag varit närvarande, särskilt inte efter att ha vetat i flera år vad jag vill bli kallad. Däremot människor som efter flera års tid fortfarande använt fel pronomen när jag varit i rummet har också hela tiden använt ett oönskat pronomen när jag inte varit där.

Jag tycker verkligen inte att det är okej, så som den här handledaren håller på. Så som GG har behandlat mig har fått mig att må dåligt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra, försöker jag prata med andra handledare om detta så försvarar de bara GG och vägrar lyssna. Är det någon som vet vart jag skall vända mig, jag vill kunna anmäla detta, men är inte säker på var. Skall jag vända mig till polisen eller är det någon annanstans jag skall anmäla?

Är ytterst tacksam för seriösa och hjälpsamma svar!

• Svar på tråden Min handledare utsätter mig för diskriminering
  • EpicF
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-05-20 10:46:33 följande:

Du har full rätt att låtsas vara ett annat kön. 

Men du kan inte kräva att andra också ska låtsas att du är det. 

Ts låtsas inte. Hen är annat kön juridiskt. 
  • Anonym (f)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-05-20 10:46:33 följande:

Bra. Du kan låtsas som att du är erfaren&mogen men vi behöver inte tro dig.

Rätt lätt med bevisen så vi vet.

• Anonym (.......)

Orka lägga energi och bry sig om en sån sak? Ignorera det och tänk på nåt roligt istället

• Core

Subtila olikformade bemötanden finns i precis alla arbetsgrupper. Vi andra får helt enkelt bevisa oss bättre i olika sammanhang. Så om någon tilltalar mig på ett nedlåtande sätt får jag hantera det som vem som helst, men så fort en person är homosexuell, utländsk eller trans ska det vara mer synd om denne. 

Jag är liberal med alla former av identifikationer, kön och ursprung, men hela synsättet att vissa grupper har en förstickad offerkofta SKAPAR olika värden, och segregerar grupper från andra.

Var dig själv, stå på dig och var stolt. Men inse att alla möter människor med egna problem, som projekterar det på sin omgivning, istället för att ta offer rollen.

Begreppet diskriminering har urvattnats och det finns sällan en djupare sympati för de diskriminerade, för att det har överanvänts.

Du blir orättvist behandlad för att personen är en idiot, precis som jag kunnat bli orättvist behandlad av idioter.

• klyban

Tänker aldrig någonsin kalla någon med konstiga pronomer, och har precis ingenting med diskriminering och göra.

På samma sätt jag inte kallar folk för storsläggan om de har en storpenis och fast de vill själva, eller annat sånt skräp.

För det är bara en önskan.

Och sen kan jag tycka man har betydligt större problem än detta oftast, så varför försöka intala sig att en handledare är diskriminerande för och när det kanske inte ens är detta det allra minsta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (sluta ge oss dålig bild)

Det är trådar som dessa som ger oss transpersoner dålig syn från andra. Ok du tycker detta är jobbigt men vad ska svar från tråden ge? Prata med GG igen eller ta upp det med någon högre uppsatt, eller bara bit i det sura äpplet och stå ut. Tycker det är synd när vi redan har en dålig bild på oss att dra ner den ännu mer, folk kommer tro vi är världens mest lättkränkta och bara består av massa NPF-diagnoser, det behövs ej! Som någon annan skrev, om detta är ditt största problem har du väldigt tur! 

Studerar förövrigt juridik också och kan säga att du inte kan åberopa diskrimineringslagen som något stöd eftersom din situation du beskrivit nog inte räknas som diskriminering.

Mvh en annan transperson

• Anonym (Hennie)

Såvida den här handledaren inte pratar på samma sätt om ALLA så är det ju väldigt uppenbart att hen gör så för att "slippa" använda det pronomen som TS har. Det är bara ignorant att inte förstå det. Jag tycker du ska prova att göra samma sak TS, om det är så att hen gör så här endast med dig. 

• Anonym (f)
    Anonym (Hennie) skrev 2025-05-20 17:18:21 följande:

Såvida den här handledaren inte pratar på samma sätt om ALLA så är det ju väldigt uppenbart att hen gör så för att "slippa" använda det pronomen som TS har. Det är bara ignorant att inte förstå det. Jag tycker du ska prova att göra samma sak TS, om det är så att hen gör så här endast med dig. 

Frågan är varför. Om han är transfobisk eller bara rädd för att säga fel åt en känslig person. Det kan lika gärna vara det lättare alternativet och inte vara pga diskrimering mer än att handledaren känner sig själv och vet att det lätt kan bli fel.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (L)
    klyban skrev 2025-05-20 14:41:15 följande:

Tänker aldrig någonsin kalla någon med konstiga pronomer, och har precis ingenting med diskriminering och göra.

På samma sätt jag inte kallar folk för storsläggan om de har en storpenis och fast de vill själva, eller annat sånt skräp.

För det är bara en önskan.

Och sen kan jag tycka man har betydligt större problem än detta oftast, så varför försöka intala sig att en handledare är diskriminerande för och när det kanske inte ens är detta det allra minsta.

Det är något mer än en önskan. Handlar om att visa respekt för sina medmänniskor.

Du skulle ju inte börja kalla andra människor än transpersoner för fel pronomen heller? Bara för att du kan? Skulle vara samma sorts respektlöshet.
Svar på tråden Min handledare utsätter mig för diskriminering