• Anonym (JohnD)

Min handledare utsätter mig för diskriminering

Jag är en transperson som går inom daglig verksamhet och har gjort det under flera år nu.

Jag har lagt märke till hur en av mina handledare har undvikit att använda pronomen när hen pratar om mig inför andra deltagare och handledare. Istället har den här handledaren (vi kan kalla hen för GG) använt mitt namn utan att en endaste gång varierat med pronomen, så hen har alltså i en och samma mening använt mitt namn minst 3 gånger.

Som exempel har hen sagt så här till en annan handledare för att vidarebefordra något jag just sagt till GG:
    "[Mitt namn] säger att [Mitt namn] behöver sluta tidigare idag för att [Mitt namn] har inbokad tid till vårdcentralen."

Naturligt sätt skulle man väl ändå varierat med pronomen åtminstone en gång i den här meningen, eller har jag fel?
    För jag har hört, att när GG pratat om andra deltagare som inte är trans, så har hen varierat med pronomen. Jag vill tillägga att deltagaren GG pratat om har varit närvarande i rummet.

Jag har konfronterat GG om detta, hur hen varierar både namn och pronomen när hen talar om andra deltagare, men sedan hela tiden bara använder mitt namn när hen talar om mig. Hen har då förnekat det, och menat på att hen inte vill prata om en person som om den inte var där medan personen är närvarande, men den ursäkten går inte ihop, för att normalt sätt växlar man mella namn pronomen, även vid en persons närvaro. Hen har även tillagt "Det är sån jag är och det är så jag fungerar". 

En sak jag bör nämna är att jag och den här handledaren har känt varandra sedan nästan 8 år tillbaka och redan tidigt in i kontakten berättade jag om min könsidentitet och vad jag ville bli kallad. Det är snart 3 år sedan jag började på min könsbekräftande behandling och jag har sedan dess även bytt juridiskt kön, jag har även berättat för GG om att mitt juridiska kön blivit bytt.

GG har även, när hen väl använt pronomen, sagt fel. Det har hänt flera gånger tidigare i min närvaro. Senaste gången var i fredags under en utflykt vi var iväg på ? jag, några andra deltagare, GG plus en till handledare.

Det får mig att misstänka att GG inte använder mitt önskade pronomen i min frånvaro, med tanke på tidigare erfarenheter i mitt liv. De erfarenheter jag har av personer som sagt rätt, även när jag inte varit i rummet, har inte haft problem med att säga rätt och inte behövt tänka på det när jag varit närvarande, särskilt inte efter att ha vetat i flera år vad jag vill bli kallad. Däremot människor som efter flera års tid fortfarande använt fel pronomen när jag varit i rummet har också hela tiden använt ett oönskat pronomen när jag inte varit där.

Jag tycker verkligen inte att det är okej, så som den här handledaren håller på. Så som GG har behandlat mig har fått mig att må dåligt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra, försöker jag prata med andra handledare om detta så försvarar de bara GG och vägrar lyssna. Är det någon som vet vart jag skall vända mig, jag vill kunna anmäla detta, men är inte säker på var. Skall jag vända mig till polisen eller är det någon annanstans jag skall anmäla?

Är ytterst tacksam för seriösa och hjälpsamma svar!

• Svar på tråden Min handledare utsätter mig för diskriminering
  • Cheers

Den kände kanadensiske psykologen Jordan Peterson fick för några år sedan mycket skit för att han vägrat att använda vissa pronomen om transpersoner bland hans studenter.

Detta förnekade dock Jordan Peterson bestämt. Vad han hade invänt mot var att regler införts som TVINGADE honom och andra lärare att använda andra pronomen än de brukliga. DET kritiderade han med all rätt. Man kan inte lagstifta om hur folk måste prata och vilka ord de måste använda. Det är ju helsjukt.

• Anonym (L)
    Cheers skrev 2025-05-22 15:56:03 följande:

Den kände kanadensiske psykologen Jordan Peterson fick för några år sedan mycket skit för att han vägrat att använda vissa pronomen om transpersoner bland hans studenter.

Detta förnekade dock Jordan Peterson bestämt. Vad han hade invänt mot var att regler införts som TVINGADE honom och andra lärare att använda andra pronomen än de brukliga. DET kritiderade han med all rätt. Man kan inte lagstifta om hur folk måste prata och vilka ord de måste använda. Det är ju helsjukt.

Man kan kalla alla för bajskorvar också. Finns ingenting som hindrar vare dig eller Jordan Peterson.

Tycker det tillhör vett och etikett att visa respekt för sina medmänniskor. Allmänt hyfs faktiskt. Se människan. Något alla borde få med sig via sin uppfostran.
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    klyban skrev 2025-05-22 18:29:06 följande:
    EpicF skrev 2025-05-22 10:51:56 följande:
    Jag diskuterar inte med någon som kommer med nonsens, svammel och är repsketlös mot andra. 

Jag har inte pratat om faktiska eller juridiska kön. Eller igonerar fakta. 

Jag pratar om respekt till andra människor. Det har inte heller något med mitt jobb eller min utbildning, utan det är sådan jag är. Jag respekterar alla människor. Jag hade repsketerag de som identifierar som katt också. 

En person som är icke-binär, identifierar sig varken som man eller kvinna och då ska man också respektera det genom att säga namnet eller korrekt pronomen. 

Det handlar om att respektera andra människor. Även människor som inte är som andra. Som identifierar som något annat än man eller kvinna. 

Kan man inte respektera detta så finns det inget att diskutera. 
    Argument blir först nonsens om du påvisar detta, men du valde att vägra svara på argumentationen.
    Det finns bar två kön och du kan se dom, både rent framför ögonen att de är hon eller han, och även X Y berättar det samma.

Det är ingen respekt att försöka påstå man är en Sjuhäradspåsättare och vill kallas för detta, det är fortfarande en man eller kvinna.

De kan identifiera sig vad de vill som, men tvinga mig att kalla dom för något de inte är och bara ett tyckande de har, ja, det är är befriat från respekt av andra.

Du gör som du vill, och det har jag respekt för, men blanda in mig i denna fantasi.
    Jo, totalblockerad blev du, då du valde att fly från argumenten i att det bara finns två kön och X Y.
    Anonym (f) skrev 2025-05-22 13:28:32 följande:
    Fantastiskt hur någon kan tycka det är lämpligt att i KR verkligen gå in för att posta transfobisk skit i en tråd där TS ber om stöd i något jobbigt. Det där med att sparka på någon som ligger ner helt utan att vara ombedd..

Ojdå, här sprang du in i en mina utan att fatta det.

Jag är för alla sexualiteters berättiganden och att de ska vara likställda alla andra som inte är normen och jag står upp för deras rättigheter.

Jordan har mycket sakliga saker bakom sina argumentation, och det gäller höra till punkt och ta in dom alla.(Vilket jag lärt mig få ens klarar av att lyssna till punkt och sen inte låtsas bort saker som berättar något.)
    Sen håller inte jag med honom alls i allt, men det är en riktigt intelligent människa i sin argumentation och oftast välgrundade.

Det med att respektera andra människor är inget du kan. 
  • Anonym (f)

Fortfarande. Bara för att man har en åsikt som svagt berör ett ämne finns det en tid och plats där den passar. Här? Nej, att bete sig som en skitstövel när någon mår dåligt är vidrigt. Det finns mängder av trådar på ämnet eller skapa en själva.

• klyban
    EpicF skrev 2025-05-22 18:57:28 följande:
    Det med att respektera andra människor är inget du kan. 

Jag står bakom deras lika rättigheter med oss normala, så där missade du igen och sprang in i en mina du inte förstod ens.
    Dock inte nonsens står jag inte bakom alls.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-05-22 20:09:05 följande:

Jag står bakom deras lika rättigheter med oss normala, så där missade du igen och sprang in i en mina du inte förstod ens.
    Dock inte nonsens står jag inte bakom alls.

Även transpersoner är normala och ska behandlas med respekt. 
    Att använda rätt pronom är att visa respekt. Är man osäker på pronomen så kan man använda namnet eller fråga personen vad denne vill kallas för. 

Det har dock du missat och kallar andra pronomen för nonsens. 
  • klyban
    EpicF skrev 2025-05-21 18:38:43 följande:
    ...

Och nu kommer med nonsenssvammel som vanligt. 
    Oops, Again Solig
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • felicityporter
    EpicF skrev 2025-05-22 20:24:41 följande:
    Även transpersoner är normala och ska behandlas med respekt. 
    Att använda rätt pronom är att visa respekt. Är man osäker på pronomen så kan man använda namnet eller fråga personen vad denne vill kallas för. 

Det har dock du missat och kallar andra pronomen för nonsens. 
    Hoppsan, nyss tyckte du att det var fel att kalla en transperson för deras tilltalsnamn också ju? Hur ska du ha det?
  • EpicF
    felicityporter skrev 2025-05-23 20:26:58 följande:
    Hoppsan, nyss tyckte du att det var fel att kalla en transperson för deras tilltalsnamn också ju? Hur ska du ha det?
    Nej, det har jag aldrig tyckt. 
  • klyban
    felicityporter skrev 2025-05-23 20:26:58 följande:

Rätt komiskt att det finns en del som tror pronomen skulle radera könet.
    Det var som i sketchen "Is it a hole or a pole.", och det är inte mer än så och pga det bara finns två kön och X Y.

Sen sure, finns det ett EXTREMT fåtal som faller utanför, men vad dessa få är ett argument för är en gåta.
    Och definitivt inget argument här.

Och tvinga andra att kalla någon för något som inte har med vad de faktiskt är könsmässigt, ja, det är ingen respekt alls för sina medmänniskor och påtvinga sånt är bara lappri.
    Men sure, de identifierar sig själva som nått, men slutet på dagen så är det bara ändå X och Y i nån kombo.

Och för göra saken väldigt klar eftersom en del inbillar sig annat, jag är för alla sexualiteter lika rättigheter.
    För det var ett par som inbilla sig jag inte var.
    Och de betyder också de har inga rättigheter över mig.

• Anonym (sluta ge oss dålig bild)
    klyban skrev 2025-05-24 12:53:36 följande:

Rätt komiskt att det finns en del som tror pronomen skulle radera könet.
    Det var som i sketchen "Is it a hole or a pole.", och det är inte mer än så och pga det bara finns två kön och X Y.

Sen sure, finns det ett EXTREMT fåtal som faller utanför, men vad dessa få är ett argument för är en gåta.
    Och definitivt inget argument här.

Och tvinga andra att kalla någon för något som inte har med vad de faktiskt är könsmässigt, ja, det är ingen respekt alls för sina medmänniskor och påtvinga sånt är bara lappri.
    Men sure, de identifierar sig själva som nått, men slutet på dagen så är det bara ändå X och Y i nån kombo.

Och för göra saken väldigt klar eftersom en del inbillar sig annat, jag är för alla sexualiteter lika rättigheter.
    För det var ett par som inbilla sig jag inte var.
    Och de betyder också de har inga rättigheter över mig.

www.bioscientifica.com/news/press/transgender-brains-are-more-like-their-desired-gender-from-an-early-age 

• klyban
    Anonym (sluta ge oss dålig bild) skrev 2025-05-27 22:38:48 följande:

www.bioscientifica.com/news/press/transgender-brains-are-more-like-their-desired-gender-from-an-early-age 

Kanske korrekt, kanske inte korrekt, dock finns det bara ändå två kön oavsett.

Så vilken betydelse detta har är en gåta, för mer än de själva och när de tittar ned på vad de kissar med Solig

Svar på tråden Min handledare utsätter mig för diskriminering