• Anonym (JohnD)

Min handledare utsätter mig för diskriminering

Jag är en transperson som går inom daglig verksamhet och har gjort det under flera år nu.

Jag har lagt märke till hur en av mina handledare har undvikit att använda pronomen när hen pratar om mig inför andra deltagare och handledare. Istället har den här handledaren (vi kan kalla hen för GG) använt mitt namn utan att en endaste gång varierat med pronomen, så hen har alltså i en och samma mening använt mitt namn minst 3 gånger.

Som exempel har hen sagt så här till en annan handledare för att vidarebefordra något jag just sagt till GG:
    "[Mitt namn] säger att [Mitt namn] behöver sluta tidigare idag för att [Mitt namn] har inbokad tid till vårdcentralen."

Naturligt sätt skulle man väl ändå varierat med pronomen åtminstone en gång i den här meningen, eller har jag fel?
    För jag har hört, att när GG pratat om andra deltagare som inte är trans, så har hen varierat med pronomen. Jag vill tillägga att deltagaren GG pratat om har varit närvarande i rummet.

Jag har konfronterat GG om detta, hur hen varierar både namn och pronomen när hen talar om andra deltagare, men sedan hela tiden bara använder mitt namn när hen talar om mig. Hen har då förnekat det, och menat på att hen inte vill prata om en person som om den inte var där medan personen är närvarande, men den ursäkten går inte ihop, för att normalt sätt växlar man mella namn pronomen, även vid en persons närvaro. Hen har även tillagt "Det är sån jag är och det är så jag fungerar". 

En sak jag bör nämna är att jag och den här handledaren har känt varandra sedan nästan 8 år tillbaka och redan tidigt in i kontakten berättade jag om min könsidentitet och vad jag ville bli kallad. Det är snart 3 år sedan jag började på min könsbekräftande behandling och jag har sedan dess även bytt juridiskt kön, jag har även berättat för GG om att mitt juridiska kön blivit bytt.

GG har även, när hen väl använt pronomen, sagt fel. Det har hänt flera gånger tidigare i min närvaro. Senaste gången var i fredags under en utflykt vi var iväg på ? jag, några andra deltagare, GG plus en till handledare.

Det får mig att misstänka att GG inte använder mitt önskade pronomen i min frånvaro, med tanke på tidigare erfarenheter i mitt liv. De erfarenheter jag har av personer som sagt rätt, även när jag inte varit i rummet, har inte haft problem med att säga rätt och inte behövt tänka på det när jag varit närvarande, särskilt inte efter att ha vetat i flera år vad jag vill bli kallad. Däremot människor som efter flera års tid fortfarande använt fel pronomen när jag varit i rummet har också hela tiden använt ett oönskat pronomen när jag inte varit där.

Jag tycker verkligen inte att det är okej, så som den här handledaren håller på. Så som GG har behandlat mig har fått mig att må dåligt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra, försöker jag prata med andra handledare om detta så försvarar de bara GG och vägrar lyssna. Är det någon som vet vart jag skall vända mig, jag vill kunna anmäla detta, men är inte säker på var. Skall jag vända mig till polisen eller är det någon annanstans jag skall anmäla?

Är ytterst tacksam för seriösa och hjälpsamma svar!

• Svar på tråden Min handledare utsätter mig för diskriminering
  • Meddelande borttaget
  • klyban
    EpicF skrev 2025-05-21 19:07:54 följande:
    Den diskussionen är inget för dig. Du förstår ändå inte. Hej då.

Jag hade en diskussion, men du blev helt blockerad och klarade inte av den och genom säga nonsensvammel istället för bemöta frågan bekräftade detta att du klarar inte av en diskussion.
    Och det är på dig och ingen annan

EpicF skrev 2025-05-21 18:38:43 följande:
    ....
    Och nu kommer med nonsenssvammel som vanligt. 

Då du berättade för alla på forumet att du försöker inbbilla dig att det kan bara vara på ett sätt och ett sätt som ignorerar fakta om faktiska kön.
    Och man kan tycka du som utbildad som du påstår du är inom sjukvård, att man lärt sig så simpla saker som X och Y, men uppenbarligen stannade du hemma då och eftersom du missat detta.

Denna summerar upp det rätt bra och vilken nonsens det är och när vi redan vet det bara finns två kön.
    Så detta oerhört utmärkta och lätt överdrivna skämt belyser hur tokigt det är, och bara för ett fåtal vill känna sig märkvärdiga.
    www.youtube.com/shorts/L1WtZUwj4O4

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2025-05-22 05:31:45 följande:

Jag hade en diskussion, men du blev helt blockerad och klarade inte av den och genom säga nonsensvammel istället för bemöta frågan bekräftade detta att du klarar inte av en diskussion.

EpicF skrev 2025-05-21 18:38:43 följande:
    ....
    Och nu kommer med nonsenssvammel som vanligt. 

Då du berättade för alla på forumet att du försöker inbbilla dig att det kan bara vara på ett sätt och ett sätt som ignorerar fakta om faktiska kön.
    Och man kan tycka du som utbildad som du påstår du är inom sjukvård, att man lärt sig så simpla saker som X och Y, men uppenbarligen stannade du hemma då och eftersom du missat detta.

Denna summerar upp det rätt bra och vilken nonsens det är och när vi redan vet det bara finns två kön.
    Så detta oerhört utmärkta och lätt överdrivna skämt belyser hur tokigt det är, och bara för ett fåtal vill känna sig märkvärdiga.
    www.youtube.com/shorts/L1WtZUwj4O4

Jag diskuterar inte med någon som kommer med nonsens, svammel och är repsketlös mot andra. 

Jag har inte pratat om faktiska eller juridiska kön. Eller igonerar fakta. 

Jag pratar om respekt till andra människor. Det har inte heller något med mitt jobb eller min utbildning, utan det är sådan jag är. Jag respekterar alla människor. Jag hade repsketerag de som identifierar som katt också. 

En person som är icke-binär, identifierar sig varken som man eller kvinna och då ska man också respektera det genom att säga namnet eller korrekt pronomen. 

Det handlar om att respektera andra människor. Även människor som inte är som andra. Som identifierar som något annat än man eller kvinna. 

Kan man inte respektera detta så finns det inget att diskutera. 
  • EpicF
    klyban skrev 2025-05-22 05:31:45 följande:

Nej, blev inte på något sätt blockerad. Jag har bara tröttnat på ditt beteende i alla trådar och din oförmåga att kunna respektera andra människor. 

Hade du repsketerat andra människor och haft ett annat beteende hade en diskussion varit aktuell. Nu är den inte det pga dig och ditt beteende. 
  • Anonym (Mia)

Förmodligen vill handledaren inte riskera att säga fel, men tycker att ditt namn är lättare att komma ihåg än ditt pronomen.

Jag ser inte att det är något fel med det, du skulle säkert reagerat ännu starkare om handledaren råkade säga fel pronomen?

Så enkelt är det inte att börja se en person som det motsatta könet när man redan har känt varandra i flera år.

Ge din handledare samma omtanke som du vill att handledaren ska ge dig. Ser nu att du kallar handledaren hen, vilket gör allt ännu mer förvirrande. 

Lycka till med allt. 

• Anonym (f)
    klyban skrev 2025-05-21 18:11:45 följande:

Det finns bara två kön :whoco5:

Och resten är nonsens "namn".

Fantastiskt hur någon kan tycka det är lämpligt att i KR verkligen gå in för att posta transfobisk skit i en tråd där TS ber om stöd i något jobbigt. Det där med att sparka på någon som ligger ner helt utan att vara ombedd..
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Emma)

TS
    Jag tror att din handledare bara är rädd att säga fel. Jag har själv erfarenhet av den rädslan/ängslan att säga fel.

Om din handledare varit transfobisk hade det nog visat sig på många andra sätt. Tror det är svårt att dölja om man ogillar något. Så länge handledaren behandlar dig trevligt, respektfullt och vänligt i övrigt, som hen behandlar övriga, så tror jag det mer handlar om ängslighet.

• Cheers

Om det är så svårt för handledaren att använda det pronomen du föredrar när han eller hon talar om dig så kan du väl kräva att hen använder ordet hen. Du använder det ju själv om han/hon. Lätt som en plätt. Däng till hen med handväskan också och hälsa från mig. 

• Cheers
    Cheers skrev 2025-05-22 15:46:38 följande:

Om det är så svårt för handledaren att använda det pronomen du föredrar när han eller hon talar om dig så kan du väl kräva att hen använder ordet hen. Du använder det ju själv om han/hon. Lätt som en plätt. Däng till hen med handväskan också och hälsa från mig. 

Om honom/henne heter det. My mistake.
Svar på tråden Min handledare utsätter mig för diskriminering