• Anonym (Vad säger ni?)

Flytta ihop

Jag måste bara ventilera mig lite och höra vad ni tror. Jag separerade från barnens pappa för 4 månader sen. Jag hade då inlett en relation med en annan kille utan att berätta. Och ja jag vet att det inte var rätt, men vi hade haft det tufft i ett halvår och jag blev kär. Efter det tog slut så har jag och nya killen ett förhållande och allt känns så himla bra. Jag har träffat hans barn flera gånger, han har tre stycken och han har träffat mina, jag har två små och det funkar jättebra. Vi har till och med sovit tillsammans med barnen.
    Vi pratar om att flytta ihop ganska omgående eftersom det skulle vara praktiskt och att det känns så rätt bara. Dels skulle det också underlätta eftersom jag har betalningsanmärkning och löneutmätning. Han har vetat om detta sen början och stöttar mig fullt ut.
    Så min fråga är vad ni tror, är det en bra idé? Barnens pappa är inte så glad över detta då han anser att det har gått för fort för barnen, men är han inte bara svartsjuk?
  • Svar på tråden Flytta ihop
  • Anonym (Nej nej nej)

Du har ju uppenbart bestämt dig redan. Utan hänsyn till andra. Men det verkar vara din melodi. 

Du gick in i en relation med ditt nu ex. Du/ni valde att skaffa två barn. Du valde att relationen inte fungerade och ville separera men gick med på att prova parterapi. Du valde att träffa en ny man innan din förra relation var över. Du valde att gå igenom med separationen och fortsätta med din nuvarande partner. Du valde att ha barnen på halvtid. Du väljer att fråga om råd i ett forum, men tar inte till dig av kommentarerna för att du har redan bestämt dig för att du tycker att det är en bra idé att flytta ihop. 

Du. Du. DU. 

Det är dags att DU växer upp och börjar ta ansvar för de små barn DU satt till världen. DU behöver ta ansvar för de val DU valt att ta istället för att hoppa in snabbt i en ny relation. 

Reflektera. Landa. Låt det ta tid. Och då är det år som avses, inte månader. Se till andras behov före ditt egna. Sluta vara så egoistisk!

Och nej, ditt ex är inte svartsjuk över att du vill flytta ihop med din nya. Han ser till barnens bästa. Barnens bästa är att få landa i att ha separerade föräldrar. 

• Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (X) skrev 2025-05-28 10:46:26 följande:

4 mån och ni har redan introducerat barnen och leker familj? Nej fy fasen säger jag. Flytta ihop? Absolut inte.

Leker familj gör vi väl ändå inte? Jag har som sagt behandlat honom som vilken vän som helst inför barnen. Absolut, hans barn är äldre och han har varit ärlig med dem ganska tidigt att jag är hans flickvän, men det tycker jag bara är ansvarsfullt av honom. Varför ska man ljuga för barnen? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 10:48:36 följande:
    Jag tar till mig av det folk skriver, men absolut så hade det ju varit kul att få höra nånting annat än bara negativa kommentarer. Herregud folk får det att låta som att nåt sånt här aldrig har hänt tidigare 
    Det är väl bra att folk är ärliga. Uppenbarligen tycker ingen hittills i tråden att detta är en god ide (oavsett om det hänt innan).

Jag tycker snarare att du ska vända det tillbaka till dig själv och verkligen fundera på vad folk skriver.

Ett rimligt svar från dig hade varit:
    Okej, jag har tänkt att vi tar det lugnt, men när jag ser det ur era ögon förstår jag att det gått snabbt. Jag har kanske varit lite självisk och uppe i min nya kärleksrelation. Jag tycker att det gått så bra med barnen, men jag inser nu att 4 månader är kort tid. Jag ska tänka på detta framåt och vänta ett bra tag med att flytta ihop.
  • Anonym (Nej nej nej)
    Jag tar till mig av det folk skriver, men absolut så hade det ju varit kul att få höra nånting annat än bara negativa kommentarer. Herregud folk får det att låta som att nåt sånt här aldrig har hänt tidigare 
    Det har hänt tidigare och det är därför jag svarar som jag gör! Det är ingen bra idé att gå så fort fram som du gör. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Nej nej nej) skrev 2025-05-28 10:49:05 följande:

Du har ju uppenbart bestämt dig redan. Utan hänsyn till andra. Men det verkar vara din melodi. 

Du gick in i en relation med ditt nu ex. Du/ni valde att skaffa två barn. Du valde att relationen inte fungerade och ville separera men gick med på att prova parterapi. Du valde att träffa en ny man innan din förra relation var över. Du valde att gå igenom med separationen och fortsätta med din nuvarande partner. Du valde att ha barnen på halvtid. Du väljer att fråga om råd i ett forum, men tar inte till dig av kommentarerna för att du har redan bestämt dig för att du tycker att det är en bra idé att flytta ihop. 

Du. Du. DU. 

Det är dags att DU växer upp och börjar ta ansvar för de små barn DU satt till världen. DU behöver ta ansvar för de val DU valt att ta istället för att hoppa in snabbt i en ny relation. 

Reflektera. Landa. Låt det ta tid. Och då är det år som avses, inte månader. Se till andras behov före ditt egna. Sluta vara så egoistisk!

Och nej, ditt ex är inte svartsjuk över att du vill flytta ihop med din nya. Han ser till barnens bästa. Barnens bästa är att få landa i att ha separerade föräldrar. 

Tycker du att jag skulle stanna kvar i en relation som jag inte mådde bra i istället? 

Nu mår jag ju bra och jag kan inte hjälpa att jag känner så. 

Jag har faktiskt tagit tag i mig själv efter separationen och går i terapi regelbundet. 

Sen att jag träffade nån snabbt kan jag ju inte hjälpa. 

Och jo jag tycker faktiskt att mitt ex beter sig väldigt dåligt. Jag har sagt att vi kan vara vänner och ha en bra relation för barnen men han har försökt ha koll på mig och frågat om jag har ett förhållande och vad jag känner för min nya och allt möjligt. Jag har ingen skyldighet att berätta det för honom så jag har inte orkat ta det med honom och då har han blivit arg istället. Så nej han har inte hanterat detta bra. Sen har han prata med min pojkväns ex som är psykopat och anklagar min kille för att ha psykiskt misshandlat henne under alla år och det väljer mitt ex att lita på och hotar med orosanmälningar till höger och vänster.
  • Anonym (Nej nej nej)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 10:56:40 följande:
    Tycker du att jag skulle stanna kvar i en relation som jag inte mådde bra i istället? 

Jag har faktiskt tagit tag i mig själv efter separationen och går i terapi regelbundet. 

Och jo jag tycker faktiskt att mitt ex beter sig väldigt dåligt. Jag har sagt att vi kan vara vänner och ha en bra relation för barnen men han har försökt ha koll på mig och frågat om jag har ett förhållande och vad jag känner för min nya och allt möjligt. Jag har ingen skyldighet att berätta det för honom så jag har inte orkat ta det med honom och då har han blivit arg istället. Så nej han har inte hanterat detta bra. Sen har han prata med min pojkväns ex som är psykopat och anklagar min kille för att ha psykiskt misshandlat henne under alla år och det väljer mitt ex att lita på och hotar med orosanmälningar till höger och vänster.
    Jag förstår ditt ex reaktion i och med att du lämnade honom för en annan man. 

Men han sätter barnen först. Såklart är han nyfiken på vem din nya är, det är ju en person sm kan komma att finnas i era barns liv. Om du vägrar svara så förstår jag att han söker information från annat håll. 

Och vem säger att din killes ex har fel? 
  • Fjäril kär
    Aldrig tänkt tanken att vi som svarar dig sitter med facit och VET hur illa det oftast går när man tänker med fel kroppsdel? 

Du som också sitter med skulder och betalningsanmärkningar borde vara extremt långsam med att flytta ihop då du har noll möjlighet att bryta dig loss sen om det inte funkar. Hur gör du då?  Har du ens tänkt så långt? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 10:56:40 följande:

Exakt dessa röda flaggor jag pratar om.. tänk om du om 4 månader upptäcker att exet hade rätt och så bor ni redan ihop? 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Nej nej nej) skrev 2025-05-28 10:58:50 följande:
    Jag förstår ditt ex reaktion i och med att du lämnade honom för en annan man. 

Men han sätter barnen först. Såklart är han nyfiken på vem din nya är, det är ju en person sm kan komma att finnas i era barns liv. Om du vägrar svara så förstår jag att han söker information från annat håll. 

Och vem säger att din killes ex har fel? 
    För att hon är en psykopat kanske? Jag har sett saker hon skrivit till min kille och han har inte visat några såna tecken mot mig över huvud taget. 
  • Anonym (Hm)

Det är mycket som hänt tidigare som aldrig borde hänt. Det där kan ju omöjligt vara ett seriöst svar. 
Svar på tråden Flytta ihop