• Anonym (Vad säger ni?)

Flytta ihop

Jag måste bara ventilera mig lite och höra vad ni tror. Jag separerade från barnens pappa för 4 månader sen. Jag hade då inlett en relation med en annan kille utan att berätta. Och ja jag vet att det inte var rätt, men vi hade haft det tufft i ett halvår och jag blev kär. Efter det tog slut så har jag och nya killen ett förhållande och allt känns så himla bra. Jag har träffat hans barn flera gånger, han har tre stycken och han har träffat mina, jag har två små och det funkar jättebra. Vi har till och med sovit tillsammans med barnen.
    Vi pratar om att flytta ihop ganska omgående eftersom det skulle vara praktiskt och att det känns så rätt bara. Dels skulle det också underlätta eftersom jag har betalningsanmärkning och löneutmätning. Han har vetat om detta sen början och stöttar mig fullt ut.
    Så min fråga är vad ni tror, är det en bra idé? Barnens pappa är inte så glad över detta då han anser att det har gått för fort för barnen, men är han inte bara svartsjuk?
  • Svar på tråden Flytta ihop
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Man2) skrev 2025-05-28 11:57:34 följande:
    Åter igen ja du har ju känt honom i flera veckor så självklart känner du honom utifrån och in.

Ja skulderna kan ha betydelse om det är fler områden du är naiv inom.
    Jag fick mina skulder pga att jag inte mådde bra i mig själv och shoppade och tog lån som jag sen inte kunde betala för. Jag har som sagt tagit tag i mitt mående nu och går hos psykolog. 
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-05-28 11:58:11 följande:
    Aldrig tänkt tanken att hon är trasig, sjuk och bitchig PÅ GRUND AV honom och hur han behandlat henne? 

Att han är den som gjort henne till den hon är idag som du läst i sms. 

Vad säger det om honom egentligen om han i så fall skulle vara ihop med ett psykfall? Tänk noga nu....
    Men vadå så han kan inte ha blivit psykiskt misshandlad och manipulerad av henne menar du? 
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 12:29:15 följande:
    Mitt ex är garanterat svartsjuk. Jag vet att han inte vill annat än att vi ska leva som en familj igen. 

Men jag är absolut vaksam och skulle jag märka nånting som inte är bra med min nya så är det klart att jag lämnar. 

Jag bor just nu kvar i mitt och exets gemensamma lägenhet som vi hade, men flyttar till eget ställe vid månadsskiftet. 
     Vänta nu du säger ett du tagit det lugnt och nu framkommer det att du inte ens flyttat ut från barnens pappa.

Hela den här historien är så lik en kvinna jag känner. I stort sett alla vuxna i hennes familj försökte prata med henne men hon lyssnade inte eller tog lärdom. Alla tre barnen har haft psykiska problem och en av dom självskadebeteende och ingen har klarat skolan. Vet att åtminstone äldsta helt tagit avstånd från henne och möjligtvis har hon lite sporadiskt kontakt med dom yngre nu om hon har tur.
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Man2) skrev 2025-05-28 12:35:57 följande:
     Vänta nu du säger ett du tagit det lugnt och nu framkommer det att du inte ens flyttat ut från barnens pappa.

Hela den här historien är så lik en kvinna jag känner. I stort sett alla vuxna i hennes familj försökte prata med henne men hon lyssnade inte eller tog lärdom. Alla tre barnen har haft psykiska problem och en av dom självskadebeteende och ingen har klarat skolan. Vet att åtminstone äldsta helt tagit avstånd från henne och möjligtvis har hon lite sporadiskt kontakt med dom yngre nu om hon har tur.
    Nej alltså vi bor inte med varandra. Vi har bott växelvis I vår gamla lägenhet så den som har haft barnen har bott där medan den andra fått bo nån annan stans. Mitt ex flyttade till ny lägenhet för en månad sen så den sista månaden har jag bott här själv. 
  • Xenia
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 11:25:32 följande:
    Han vet om att vi träffades när vi fortfarande var tillsammans och det är inget jag är stolt över, mrn som sagt så kan jag inte hjälpa vad jag känner. 

Och nej det är ingen trolltråd. 
    Du kanske inte kan hjälpa vad du känner men du bestämmer själv dina handllingar. Är det vad du tänker lära dina barn, att alltid följa sina känslor och strunta i förnuft och moral?
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Xenia skrev 2025-05-28 13:24:24 följande:
    Du kanske inte kan hjälpa vad du känner men du bestämmer själv dina handllingar. Är det vad du tänker lära dina barn, att alltid följa sina känslor och strunta i förnuft och moral?
    I såna här fall så är ändå känslor inget man kan styra över så det kommer jag lära mina barn. Familjen är viktig för mig men inte på bekostnad av mitt mående. 
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 13:35:44 följande:
    I såna här fall så är ändå känslor inget man kan styra över så det kommer jag lära mina barn. Familjen är viktig för mig men inte på bekostnad av mitt mående. 
    Nä klart man ska ta beslut enbart på känslor.
    Får jag fråga varför det tog slut med exet och hade han visst alla sina negativa sidor inom 4 månader?
  • Anonym (Vad säger ni?)
    Anonym (Man2) skrev 2025-05-28 13:45:34 följande:
    Nä klart man ska ta beslut enbart på känslor.
    Får jag fråga varför det tog slut med exet och hade han visst alla sina negativa sidor inom 4 månader?
    Pratar du om mitt ex? 
  • Jesper f
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 13:35:44 följande:
    Nej, det må så vara att man inte kan styra sina känslor, MEN man behöver inte alltid AGERA på en känsla. Vi har förmågan att prata sunt förnuft med oss själva när vi behöver - även om det inte är vad vi har "lust" med just då. Det är två helt skilda saker.

Det är jättebra att du går hos psykolog, jag aplåderar dig. Det är ett moget, ansvarstagande beslut, men det är också oerhört viktigt - precis som alla andra behandlingar vi får inom vården - att vi låter dem "verka ut" för att vi ska kunna kurrera oss till en bättre situation med vår hälsa - och då behöver vi se till att så få andra saker som möjligt stör oss. Och att börja en ny relation ÄR en sådan "störning".

Faktumet att du olyckligtvis hamnat där du är med din ekonomi visar att du har en skörhet - och det är inte på något vis ditt fel, du rår absolut inte för det - MEN det visar verkligen att du har behov av att läka ut, sannolikt på flera plan och att du behöver göra det, för att kunna må bra inte bara här/nu, utan även i längden i ditt liv. Och det behöver du förstå. 

Jag säger det inte för att trivialisera dina känslor eller förneka dig möjligheten till lycka i livet, men det här är verkligen ingen bra idé utifrån vart du är i livet idag. Det är jättebra att du avslutat en relation som inte fungerar, men ge dig själv tiden att hitta dig själv på riktigt innan du ger dig in i nästa. Du behöver landa både i din nya bostadssituation, din ekonomi, ditt egna mående, hur relationen med dina barn kommer förändras osv. Och innan det är gjort och du fått det fungera och framförallt "trivs" med det - innan det är du inte redo för en ny relation. Det är bara så.

Du behöver vara rädd om dig själv, du behöver vara rädd om barnen - och det här handlar om så mycket mer än bara här/nu. Det måste du försöka få in i perspektivet i hur du ser ditt liv just nu. 
  • Anonym (Hmm..,.)
    Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 11:40:38 följande:
    Tack och som sagt så går jag i terapi och mitt fokus är mitt mående och barnen. Jag har inte gett mig in i ett nytt förhållande för att jag inte kan va ensam. Jag är väldigt bra på att vara ensam så det har inget med det att göra. 
    Som sagt så är detta inget vi har diskuterat utan det var en tanke från min sida och jag har fått feedback härifrån som jag tar till mig. 
    Redan i din ts skriver du "Vi pratar om att flytta ihop ganska omgående '

Så jo, NI PRATAR OM DETTA, inte bara en tanke hos dig.
Svar på tråden Flytta ihop