Anonym (Vad säger ni?) skrev 2025-05-28 13:35:44 följande:
I såna här fall så är ändå känslor inget man kan styra över så det kommer jag lära mina barn. Familjen är viktig för mig men inte på bekostnad av mitt mående.
Nej, det må så vara att man inte kan styra sina känslor, MEN man behöver inte alltid AGERA på en känsla. Vi har förmågan att prata sunt förnuft med oss själva när vi behöver - även om det inte är vad vi har "lust" med just då. Det är två helt skilda saker.
Det är jättebra att du går hos psykolog, jag aplåderar dig. Det är ett moget, ansvarstagande beslut, men det är också oerhört viktigt - precis som alla andra behandlingar vi får inom vården - att vi låter dem "verka ut" för att vi ska kunna kurrera oss till en bättre situation med vår hälsa - och då behöver vi se till att så få andra saker som möjligt stör oss. Och att börja en ny relation ÄR en sådan "störning".
Faktumet att du olyckligtvis hamnat där du är med din ekonomi visar att du har en skörhet - och det är inte på något vis ditt fel, du rår absolut inte för det - MEN det visar verkligen att du har behov av att läka ut, sannolikt på flera plan och att du behöver göra det, för att kunna må bra inte bara här/nu, utan även i längden i ditt liv. Och det behöver du förstå.
Jag säger det inte för att trivialisera dina känslor eller förneka dig möjligheten till lycka i livet, men det här är verkligen ingen bra idé utifrån vart du är i livet idag. Det är jättebra att du avslutat en relation som inte fungerar, men ge dig själv tiden att hitta dig själv på riktigt innan du ger dig in i nästa. Du behöver landa både i din nya bostadssituation, din ekonomi, ditt egna mående, hur relationen med dina barn kommer förändras osv. Och innan det är gjort och du fått det fungera och framförallt "trivs" med det - innan det är du inte redo för en ny relation. Det är bara så.
Du behöver vara rädd om dig själv, du behöver vara rädd om barnen - och det här handlar om så mycket mer än bara här/nu. Det måste du försöka få in i perspektivet i hur du ser ditt liv just nu.