• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
  • Jimmy75
    Anonym (Min erfarenhet) skrev 2025-06-06 16:53:06 följande:

Jag tänker såhär. Precis som autismspektrumstörningen är just ett spektra så är ju nu även adhd har ju nu ett spectra från hyper på adhd-sidan till add-sidan. 

Det är i alla fall min tolkning av det. 

Tänker också så att om någon säger så, så får du säga att jo, men adhd är ju individuellt och min yttrar sig såhär. 

Lite så ja
  • Anonym (Eve)
    Jimmy75 skrev 2025-06-06 17:07:05 följande:
    Lite så ja
    Sedan kan det ju finnas syntom på autism som påminner om ADD.

En person med autism kan ibland också ha ADD eller ADHD. Man kan ha en dubbeldiagnos.

Lite försvårande i sammanhanget är att en person med autism kan ha svårt att motivera sig för något som hen inte är intresserad av. Medan en person med ADD kan ha svårt att koncentrera sig på något som hen inte är intresserad av.

Utifrån ser det precis likadant ut, men beror på lite olika saker. 
  • Jimmy75

Exakt Eve!

Det kan presentera sig väldigt likvärdigt utåt men ha olika orsaker. Hamnar hyfsat ofta i att få göra "secondopinion" utredningar där många av de privata utredningsaktörerna har satt en ADD-diagnos istället för att ställa autismdiagnosen. Ofta pga alltför strikt tolkning och tillit till psykometri.

• Anonym (123)
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-06 18:47:18 följande:

En person med autism kan ibland också ha ADD eller ADHD. Man kan ha en dubbeldiagnos.

Lite försvårande i sammanhanget är att en person med autism kan ha svårt att motivera sig för något som hen inte är intresserad av. Medan en person med ADD kan ha svårt att koncentrera sig på något som hen inte är intresserad av.

Ja mitt barn som har add och social ångest tycker läkarna att han borde utredas för autism. Men för oss som känner honom så är det även om vi förstår det något som vi känner oss rätt säkra på att han inte har.

Han har på många sätt samma behov som de med autism, men helt andra orsaker.

Tex att han behöver förberedas om vi ska iväg någonstans så handlar det inte om att han har behov av att veta vad som ska hända, utan att det hjälper honom att avsluta det han gör innan. Tvärtom gillar han inte att veta för mycket om saker i förväg för det kan istället trigga ångesten över sociala möten. 
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-06 18:47:18 följande:

Hur vet man då om man har autism eller ADD?
    Anonym (123) skrev 2025-06-06 22:16:08 följande:
    Ja mitt barn som har add och social ångest tycker läkarna att han borde utredas för autism. Men för oss som känner honom så är det även om vi förstår det något som vi känner oss rätt säkra på att han inte har.

Han har på många sätt samma behov som de med autism, men helt andra orsaker.

Tex att han behöver förberedas om vi ska iväg någonstans så handlar det inte om att han har behov av att veta vad som ska hända, utan att det hjälper honom att avsluta det han gör innan. Tvärtom gillar han inte att veta för mycket om saker i förväg för det kan istället trigga ångesten över sociala möten. 
    Hur yttrar sig ADD för ditt barn rent energimässigt? Har hen stort sömnbehov? Svårt att komma igång på morgonen? Dagdrömmer?
    Jimmy75 skrev 2025-06-06 16:00:18 följande:

ADD (som det hette i tidigare upplaga av diagnosmanualen) är inte en underkategori. Det är helt enkelt en variant av ADHD som finns som antingen:

Huvudsakligen hyperaktiv, huvudsakligen ouppmärksam eller kombinerad form.

Det hela kompliceras av en kombination av många faktorer...bland annat det stora symtom/funktionsöverlappet mellan olika diagnoser. Bland annat ADD (för att nu använda det gamla namnet) förväxlas inte sällan med autism. Företagen som utreder NPF har vuxit som svampar genom åren och alla tävlar om resurser och ur ett vinstperspektiv finns det alltför många och starka incitament till att dessa utredningar måste göras snabbt och därför ofta tolkas by the book och helt enligt statistiska gränsdragningar "Jahaaaa, du fick bara 64 T-poäng på BRIEF-2) när din lärare skattade dig. Ja då har du inte någon NPF eftersom dina svårigheter inte syns i två olika miljöer" eller "Patienten bedöms inte ha autism eftersom de inte nådde upp till cut-off på ADOS"

Däremot förstår de flesta insatta idag vad man menar om en person säger sig ha ADD. Hade någon kommit till mig och sagt det hade jag för det första inte brytt mig om att "rätta" dem utan bara tagit till mig av vad de helt enkelt förmedlar med den informationen. Om det sedan av någon anledning hade varit så att jag på något vis behövde prata om ADD så hade jag kallat det vid det namn det har idag och sedan förklarat kort själva namnbytesgrejen så att de framåt skulle veta och lättare kunna hitta information om de själva sökte det.

Jag vet inte hur många gånger jag googlat på ADD men hittar ingen info, och när jag googlar på ADHD går det enbart att läsa om den hyperaktiva delen av spektrat, aldrig om den motsatta delen. Så om någon kunde länka till information om den icke hyperaktiva delen hade jag blivit glad. Tack i övrigt för ett klokt inlägg som gör det lite mer begripligt.
  • Jimmy75
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-16 11:40:32 följande:
    Jag vet inte hur många gånger jag googlat på ADD men hittar ingen info, och när jag googlar på ADHD går det enbart att läsa om den hyperaktiva delen av spektrat, aldrig om den motsatta delen. Så om någon kunde länka till information om den icke hyperaktiva delen hade jag blivit glad. Tack i övrigt för ett klokt inlägg som gör det lite mer begripligt.

Observera att jag inte har läst och granskat innehållet. Jag bedömde att källan var god nog för att det ska vara vettigt innehåll.

http://dok.slso.sll.se/Habilitering/adhd%E2%80%93huvudsakligen-ouppmarksam-form-add-2023.pdf

Hoppas du hittar det du önskar.

• Jimmy75
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-16 11:40:32 följande:

Har skumläst texten och skulle säga att den håller en bra informativ nivå. Kan också vidare rekommendera plattformen VIP adhd https://www.vardochinsats.se/adhd/

Om ditt barn har stora svårigheter i skolan vilket är mycket vanligt, och att skolan inte vet hur de ska hjälpa barnen (ännu vanligare) är det vill VIP adhd ni kan rekommendera dem.

Spucks skrev 2025-06-01 12:49:03 följande:
    Det måste ju inte vara en remiss, med de skulle ju kunna rekommendera till TS att hon söker sig till psykiatrin för att göra en utredning. Känns lite konstigt att ingen genom alla år av utredningar har gjort det.
    Träffade en läkare häromdagen i ett helt annat ärende, han tyckte jag skulle söka mig till psykiatrin, han sa att jag är så seg så jag skulle behöva amfetamin men svag dos...jag har ju inte ens orkat bemöda mig att svara på inläggen här på länge fast jag vet att ni svarat mig och jag vill, men det är som om det låser sig, jag orkar inte förmå mig att göra det, det tar liksom stopp, som om bensinen tar slut. Nu börjar den komma tillbaka väääldigt lite men alltid något. Ddt jag hört är att amfetamin funkar inte om man är vuxen med ADHD (ADD) men funkar bra på barn och att man vönjer sig så den tappar effekt och då står jag ju där iallafall utan bensin efter ett tag... vad fan gör jag som inte kommer mig för att göra någonting, det är rent ut sagt för jävligt detta, mitt liv går på sparlåga och det är en sorg jag bär, alla andra flänger runt och gör en massa saker men själv sitter jag här med en hink kaffe men kommer ingen vart.
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?