Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 12:23:51 följande:
Och samtidigt har vi i tråden föräldrar till barn med ADD som gått föräldrautbildning om ADHD där dom instämmer med mig att det är stor skillnad på att ha ADD eller ADHD så så himla mycket ute och cyklar är jag inte. Har har ju folk runt mig som har ADD och ADHD så jag har många års erfarenhet av hur stor skillnaden faktiskt är, sedan får du gärna tycka att det inte är någon skillnad, jag säger inte av princip att du har fel, och rent teoretiskt är det nog inte mycket som skiljer, men tittar man på den lilla detalj som skiljer dom åt så ser man att den är inte så liten, inte för mig iallafall. Och jag klagar verkligen inte på de som har ADHD för att de presterar så mycket mer, det jag motsätter mig är att vissa chefer inte är inkluderande och ser att alla är vi olika och jobbar på olika sätt, jag är inte emot löneskillnader heller men när bara hög prestation är det som räknas blir det lite skevt, särskilt eftersom folk blir utbrända och säger upp sig.
Då har du nog misförstått. Personen som skrev om föräldrarutbildning skrev att i de utbildningar där ADD och ADHD är sammanlagt handlar, enligt hennes erfarenhet, för mycket om hyperaktiviteten, vilket de med ADD inte har, och att det borde handlar mer om det som alla har gemensamt. Ingenstans har personen skrivit att ADD är motsatsen till ADHD.
Och jo, du har gnällt en del över att de med ADHD får högre löneförhöjningar.
Att det är dålig ledarskap när man behandlar sina anställda så att flera säger upp sig och/eller blir utbrända, är ingen som säger emot. Men vad har det med eventuell npf att göra?
Att man anser de som presterar mer som mer värdefulla medarbetare är bara logisk, i alla fall om det handlar om ett vinstdrivande företag och inte en statlig myndighet.
Sedan låter det väldigt konstigt att de av dina kollegor som har ADHD presterar så mycket bättre än alla andra. Är det ett yrke som drar till sig just personer med ADHD och som är inom ett oområde där många har lätt att hyperfokusera? För annars skulle de inte prestera så mycket bättre bara för att de har mer energi. De skulle ju, precis som du, har svårt att koncentrera sig på sina uppgifter, svårt att hålla fokus, agera impulsiv och däremed slarva en del och/eller inte bli klart med sina uppgifter. Gentemot de flesta neurotypiska skulle de alltså ha en nackdel.
Vad är det för bransch du jobbar i?