• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 21:35:52 följande:
    Medicineringen som ska hjälpa vid ADHD/ADD brukar hjälpa ca 70 % av de som prövar. Man kan behöva prova flera mediciner innan man träffar rätt. 

TS har känt sina symtom sedan hon var barn och har genomgått medicinska utredningar, så det verkar inte vara något tillfälligt tillstånd.

Ja, en riktigt dålig chef kan förstöra en arbetspkats! 

Fungerade arbetet bra för dig för tidigare chefer, trots dina svårigheter i övrigt? Ja i så fall har du nog rätt i att det hade varit bättre att byta arbete. Men det är lätt att vara efterklok, man gör ju så gott man kan och kan inte se in i framtiden alla gånger.
    Arbetet fungerade bra med min tidigare chef, hen var  saktfärdig och lugn, bra lyssnare, tydlig och metodisk, en drömchef i mina ögon. Hen värnade om ALLA i gruppen, inte bara dem som var jättesnabba, alla var lika värda för hen såg kvaliteer hos oss alla. Jag börjar komma till en punkt då jag måste tänka på min hälsa och kommer tyvär få byta jobb troligen. Ska försöka se om det kan finnas något lättare administrativt jobb som kan göras hemifrån, det hade nog passat mig bäst.
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 22:00:13 följande:

I verkliga världen så var diagnoskriterierna väldigt lika, skillnaden är princip om hyperaktiviteten sitter på insidan eller utsidan, ADD är också betydligt vanligare hos tjejer. Det är samma behandling för båda diagnoserna.

Du blandar ihop personlighetsdrag med ADHD. ADHD är ingen superkraft som gör att man får massor med energi och kan åstadkomma mer än en vanlig människa, av det du berättar här har dina kollegor fått fel diagnos eller så berättar de inte hela sanningen för dig. 

Men om dom nu ljuger om sin ADHD diagnos vad har dom då isåfall? Jag vet inga andra diagnoser som ger dom symtomen. 
    För mig är det stor skillnad om hyperaktiviteten sitter på insidan eller på utsidan
  • Anonym (Eve)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 22:00:13 följande:

I verkliga världen så var diagnoskriterierna väldigt lika, skillnaden är princip om hyperaktiviteten sitter på insidan eller utsidan, ADD är också betydligt vanligare hos tjejer. Det är samma behandling för båda diagnoserna.

Du blandar ihop personlighetsdrag med ADHD. ADHD är ingen superkraft som gör att man får massor med energi och kan åstadkomma mer än en vanlig människa, av det du berättar här har dina kollegor fått fel diagnos eller så berättar de inte hela sanningen för dig. 

ADHD med hyperaktivitet innebär att personen behöver mer stimulans än andra för att känna sig pigg. Stimulansen kan komma från att personen rör sig eller på att personen är engagerad i något mycket intressant. I annat fall känner sig personen, låg, rastlös och på dåligt humör. 

Det är ingen superkraft att de gör saker snabbt, det är för att hålla sig pigga och hålla en bra vakenhetsgrad. Det tar på krafterna att vara så aktiv, så sedan blir de trötta, men är då uppvarvade. Då kan det ta lång tid att få ro att somna.

TS kollegor är utredda, så sannorlikheten att åtminstonde några av dem verkligen har ADHD är ändå rätt stor. Om de inte utreddes på en privat klinik och betalade utredningen själva. De utredningarna görs ibland väldigt snabbt och oseriöst.

A propå medicin för ADHD. Ibland kan man behöva byta medicin, om den som man tar fungerar sämre efter ett tag.
  • Anonym (Eve)

Det kan vara klokt att utreda sig om man misstänker att man har någon svårighet. 

• Anonym (Autist javisst)
    Anonym (l) skrev 2025-05-30 19:07:07 följande:
    De använder orden som sagts om dom för att de tänkte att orden var korrekta men många har insett hur löjligt och icke-talande ordet högfungerande är.
    Högfungerande och lågfungerande har med intelligensnivån att göra. Är man högfungerande har man normal (el tom hög) intelligens. Däremot kan man ha stora svårigheter ändå, med det sociala t ex.

Problemet är att okunniga missförstår vad ordet betyder.

Jag föredrar Aspergers syndrom i stället för nivå 1 (el är det nivå 3), jag hatar siffror och har svårt att komma ihåg dem. Ett långt uttryck som Aspergers syndrom är däremot inga problem att komma ihåg.

Jag hade faktist liknande problem som TS i arbetet. Jag behövde få jobba i min egen långsamma takt och vara noggrann och inte bli avbruten. Men det krävdes att jag skulle jobba snabbt och ständigt vara beredd på att bli avbruten och börja med något annat. Jag kände mig alltid stressad och otillräcklig. Jag jobbar inte mer.
  • Anonym (ADD)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 22:07:31 följande:
    Men om dom nu ljuger om sin ADHD diagnos vad har dom då isåfall? Jag vet inga andra diagnoser som ger dom symtomen. 
    För mig är det stor skillnad om hyperaktiviteten sitter på insidan eller på utsidan

Varför måste alla ha någonting? Det har inte slagit dig att de kan vara helt utan diagnoser? För du beskriver supermänniskor att vara Stålmannen är inte en diagnos. 

För omgivningen är det skillnad på att vara hyperaktiv på insidan och utsidan, för en själv är det ett lika stort problem att inte kunna sitta still, konstant avbryta, göra sig till ovän med folk etc som att vara så stressad att man regelbundet får äta narkotikaklassade ångestdämpande. 

• Anonym (ADD)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 22:42:12 följande:
    ADHD med hyperaktivitet innebär att personen behöver mer stimulans än andra för att känna sig pigg. Stimulansen kan komma från att personen rör sig eller på att personen är engagerad i något mycket intressant. I annat fall känner sig personen, låg, rastlös och på dåligt humör. 

Det är ingen superkraft att de gör saker snabbt, det är för att hålla sig pigga och hålla en bra vakenhetsgrad. Det tar på krafterna att vara så aktiv, så sedan blir de trötta, men är då uppvarvade. Då kan det ta lång tid att få ro att somna.

TS kollegor är utredda, så sannorlikheten att åtminstonde några av dem verkligen har ADHD är ändå rätt stor. Om de inte utreddes på en privat klinik och betalade utredningen själva. De utredningarna görs ibland väldigt snabbt och oseriöst.

A propå medicin för ADHD. Ibland kan man behöva byta medicin, om den som man tar fungerar sämre efter ett tag.
    Tror du citerade fel person. 
  • Bits1975
    Anonym (Frida) skrev 2025-05-30 13:25:58 följande:

Jag funderar också om det verkligen är så att du har Add. Jag har själv adhd och hade liksom outtömlig energi som barn och klarade inte av att vara stilla, i kombination med dåligt korttidsminne och svårt att fokusera. En virvelvind beskrevs jag som. Min vän som fick diagnosen add hade också dåligt korttidsminne och svårt att fokusera, men var istället passiv och hade svårt att komma igång. Lugn var hon dock inte, hon hade ofta ångest så fort hon höll på med ett projekt och hade väldigt svårt att avsluta sina projekt och så blev det kaos i hennes huvud. Hon beskrev det som om hon blev som ett rådjur i strålkastarljuset, hon liksom blev bara sittande och visste att hon borde göra något men kunde inte komma sig för det, sen blev det för sent för att börja och hon blev lidande av det.

Hon var dock också konstant trött och det kan hon fortfarande vara, hur mycket hon än sover. Hon har numera medicin för detta och klarar sig bättre idag.

Jag har ADD, det är precis så  :(  ett konstant pirr i kroppen, men man är som paralyserad, tappar tråden. Jag känner med din vän, det är tufft
  • Anonym (123)

Instämmer helt ts.

Min som har add och han är helt annorlunda mot mig som troligan har "vanlig" adhd.

När jag gick på föräldrautbildning var det bara för föräldrar till barn med add och det gav jättemycket då våra barn var så lika i sina problem. 

Och sedan gick han på utbildning men då var det mixat med adhd/add och helt anpassat för de med vanlig adhd. Han kände inte alls igen sig i 80% av problematiken och när de började prata om styrkor man kan uppleva med adhd så var det ännu mer fel för han har ju absolut ingen extra energi alls. 

Han hade troligen fått sin diagnos mycket snabbare också om den inte hade gått under adhd, add försvinner helt som kunskapsområde eftersom så mycket av fokuset i kunskap och vad som syns gällande adhd är just de saker som de med add saknar.

Om det nu ska hållas ihop så känns det som det borde vara add som är huvudformen (för det är ju gemensamt) och adhd underformen (add + hyperaktivitet) 

Anonym (Autist javisst) skrev 2025-05-30 23:18:40 följande:
    Högfungerande och lågfungerande har med intelligensnivån att göra. Är man högfungerande har man normal (el tom hög) intelligens. Däremot kan man ha stora svårigheter ändå, med det sociala t ex.

Problemet är att okunniga missförstår vad ordet betyder.

Jag föredrar Aspergers syndrom i stället för nivå 1 (el är det nivå 3), jag hatar siffror och har svårt att komma ihåg dem. Ett långt uttryck som Aspergers syndrom är däremot inga problem att komma ihåg.

Jag hade faktist liknande problem som TS i arbetet. Jag behövde få jobba i min egen långsamma takt och vara noggrann och inte bli avbruten. Men det krävdes att jag skulle jobba snabbt och ständigt vara beredd på att bli avbruten och börja med något annat. Jag kände mig alltid stressad och otillräcklig. Jag jobbar inte 
    Det där med ständigt avbruten skulle kunnna vara rubriken på en jobbannons på mitt jobb. När man kommit in i ett flow och skriver på viktiga saker så trillar det in nya ännu viktigare saker i mailen som helst skulle vara klara igår...suck. stressen åt upp mig fullständigt. 
    Vad gör du idag, är du sjukpensionär?
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?