• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
    Anonym (123) skrev 2025-05-31 08:22:22 följande:

Instämmer helt ts.

Min som har add och han är helt annorlunda mot mig som troligan har "vanlig" adhd.

När jag gick på föräldrautbildning var det bara för föräldrar till barn med add och det gav jättemycket då våra barn var så lika i sina problem. 

Och sedan gick han på utbildning men då var det mixat med adhd/add och helt anpassat för de med vanlig adhd. Han kände inte alls igen sig i 80% av problematiken och när de började prata om styrkor man kan uppleva med adhd så var det ännu mer fel för han har ju absolut ingen extra energi alls. 

Han hade troligen fått sin diagnos mycket snabbare också om den inte hade gått under adhd, add försvinner helt som kunskapsområde eftersom så mycket av fokuset i kunskap och vad som syns gällande adhd är just de saker som de med add saknar.

Om det nu ska hållas ihop så känns det som det borde vara add som är huvudformen (för det är ju gemensamt) och adhd underformen (add + hyperaktivitet) 

Äntligen någon som känner igen sig, just det där med energin, det är ju just det som skiljer sig åt, och ja, det påverkar en om man inte ens har energi att kliva ur sängen på morgonen och mår fysiskt illa av att gå upp klockan 6. Jag förminskar absolut inte problematiken med ADHD, för dom har ju givetsvis utmaningar, men just energinivån, där är det stor skillnad. Många med ADHD driver egna företag och är framgångsrika, dom har ju helt klart ett driv som knappt finns hos ADD. 
  • Anonym (l)
    Anonym (Autist javisst) skrev 2025-05-30 23:18:40 följande:
    Högfungerande och lågfungerande har med intelligensnivån att göra. Är man högfungerande har man normal (el tom hög) intelligens. Däremot kan man ha stora svårigheter ändå, med det sociala t ex.

Problemet är att okunniga missförstår vad ordet betyder.

Vilket är rent felaktigt och i annars bästa fall rejält missvisande. Det sa inget som inte diagnosen nu säger.

Inget missförstånd här inte.

• Anonym (Eve)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-31 14:55:44 följande:
    Äntligen någon som känner igen sig, just det där med energin, det är ju just det som skiljer sig åt, och ja, det påverkar en om man inte ens har energi att kliva ur sängen på morgonen och mår fysiskt illa av att gå upp klockan 6. Jag förminskar absolut inte problematiken med ADHD, för dom har ju givetsvis utmaningar, men just energinivån, där är det stor skillnad. Många med ADHD driver egna företag och är framgångsrika, dom har ju helt klart ett driv som knappt finns hos ADD. 
    Ofta, när en person med ADHD med hyperaktivitet har ett företag behöver de ta hjälp av anställda för att få till strukturer, rutiner och få adninistrationen gjord.
  • Anonym (123)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-31 21:56:09 följande:
    Ofta, när en person med ADHD med hyperaktivitet har ett företag behöver de ta hjälp av anställda för att få till strukturer, rutiner och få adninistrationen gjord.
    Tänk då att du behöver precis samma hjälp med strukturer och rutiner och dessutom inte har energin att ta dig upp ur sängen. 
  • Anonym (l)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-31 21:56:09 följande:
    Typexempel Bianca Ingrosso, avsnitten i Wahlgrens värld efter att hon flyttat till egen lägenhet jisses vilket kaos...Med att ta in post, tvätta etc
  • Core

Om du är en motsats till ADHD har du inte ADD.

När jag diagnostiserades var det svårt att placera diagnosen i ett av facken, på grund av att de strukturella och grundläggande bekymren är  identiska, och stämningsläget kan peka åt det ena, eller andra. Utifrån är skillnaden extroversion eller dess motsats. 

Ska MS, eller cancer, eller vad som helst, heta olika beroende på symptombild och lokalisering?

Ta bort hela skiten istället. Från det att man sökte verktyg i en diagnos, söker man nu mer en identitet. Alla som inte mår fantastiskt ska ha en diagnos att visa upp, som någon form av ursäkt Inför sig själv och andra.

Newsflash era jävla bokstavsjägare, ingen av oss flexar öppet med en diagnos, men ni, ni proklamerar högt om en diagnos som inte ens är utredd😂

Ni har svärtat ned en diagnosering  till någonting smutsigt, något man ännu mer vill dölja, och då var det illa redan tidigare. De som var hippies på 70 talet, vart new age spirituella i slutet på 90-talet ska nu mer ha en diagnos. Det har tydligen blivit en IDENTITET, och det i sin tur har raderat syftet från jordens yta. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (l)
    Core skrev 2025-05-31 22:54:54 följande:

Den här skiten började när det blev en superkraft. Haha. och ett handikapp. Eller vad som passade för narrativet för tillfället. 

Jag ska dela med mig av en lite hemlis. Ni är patetiska, hela bunten. Jag ser mig inte längre som någon med adhd, för det har blivit mupparnas förkläde, offerkofta och ursäkt allt i ett. Varsegod, ta över stämpeln, så kan ni sitta där och vältra er i er egen jävla skit, satans miffon,

Wow detta eskalerade fort... kanske dags att ta en paus från internet?
  • Core
    Anonym (l) skrev 2025-05-31 22:59:00 följande:
    Wow detta eskalerade fort... kanske dags att ta en paus från internet?
    Förlåt om lille tån blev klämd.

Jag är öppen för andra åsikter, och att ta diskussionen. Men klarar man inta av att möta ett inlägg, eller en åsikt, med argumentation istället för en intetsägande oneliner ska man kanske fundera på en paus från internet för egen del, inte för den andres
    Core skrev 2025-05-31 23:03:20 följande:
    Förlåt om lille tån blev klämd.

Jag är öppen för andra åsikter, och att ta diskussionen. Men klarar man inta av att möta ett inlägg, eller en åsikt, med argumentation istället för en intetsägande oneliner ska man kanske fundera på en paus från internet för egen del, inte för den andres
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?