• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
  • Anonym (123)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-06-01 00:25:21 följande:
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
    Ja diskussion har väldigt lite handlat om det du startade tråden om

Kan tillägga att samtliga föräldrar på min föräldrautbildning för barn med add tyckte det var synd att diagnosen tagits bort och så hårt bakats in i samma.  Då var det också många där som hade andra barn med "vanlig" adhd eget att de själva hade det. 

Tycker som sagt att om det nu skulle slås ihop att add borde vara huvudformen så att kunskapsspridning och utbildning mer naturligt fokuserar på det gemensamma och att hyper är ett tillägg.
  • Spucks
    Jag startade inte denna tråd för att diskutera om diagnoser ska finnas eller ej, det finns säkert andra som gjort det om man vill diskutera det. Denna tråd handlar om vaeför ADD inte längre är en diagnos utan går under ADHD, vilket blir märkligt eftersom H i ADHD är ju Hyper och en person med ADD är knappast hyper. 
    Du har börjart tråden med att undra varför det nu är samma diagnos, när ADD är motsatsen till ADHD. Du har fått förklarat för dig flera gånger att du har fel i ditt antagande att de är motsatsen till varandra. Du har även fått förklarat för dig flera gånger att de symtom du listar är inte symtom på ADD. Men du vägrar att acceptera detta, utan envisas att du har ADD. Därför kan jag absolut förstår "Core"s utbrott, för det har pågått i många år att folk verkar tycker det är kul att få en bokstavsdiagnos, att utmärker de som speciellt om de kan påstå att de är autister eller har ADHD. Så pass så att folk diagnosticerar sig själva, som du gör. Samtidigt är det för det flesta som verkligen är autister eller har ADHD inte alls kul, utan försvårar livet.

Resten av din tråd har handlat om att du gnäller att folk på ditt jobb som presterar mer får högre löneökning.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 12:33:49 följande:
    Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

I slutet av 80-talet ändrade man ADD från en självständig diagnos till en typ av ADHD så ADD blev ADHD ADD, om man ska vara väldigt tydlig med att ADD är en underkategori inom ADHD men det är onödigt så det räcker med ADD.
    jag förstår inte problemet.

• Anonym (Trio)
    Spucks skrev 2025-06-01 08:19:39 följande:
    Du har börjart tråden med att undra varför det nu är samma diagnos, när ADD är motsatsen till ADHD. Du har fått förklarat för dig flera gånger att du har fel i ditt antagande att de är motsatsen till varandra. Du har även fått förklarat för dig flera gånger att de symtom du listar är inte symtom på ADD. Men du vägrar att acceptera detta, utan envisas att du har ADD. Därför kan jag absolut förstår "Core"s utbrott, för det har pågått i många år att folk verkar tycker det är kul att få en bokstavsdiagnos, att utmärker de som speciellt om de kan påstå att de är autister eller har ADHD. Så pass så att folk diagnosticerar sig själva, som du gör. Samtidigt är det för det flesta som verkligen är autister eller har ADHD inte alls kul, utan försvårar livet.

Resten av din tråd har handlat om att du gnäller att folk på ditt jobb som presterar mer får högre löneökning.
    ADD är inte motsatsen till ADHD.

De är nära besläktade. Relativt ofta som någon får diagnosen ADHD när den borde fått ADD.
  • Spucks
    Anonym (Trio) skrev 2025-06-01 09:52:04 följande:
    ADD är inte motsatsen till ADHD.

De är nära besläktade. Relativt ofta som någon får diagnosen ADHD när den borde fått ADD.
    Jaha, och varför skriver du det till mig?
  • Core
    well, mitt första inlägg var ett direkt bemötande på din trådstart, varför citerar och besvarar du då inte det inlägget istället för ett du anser vara offtopic?
    Då är det ju du som håller den diskussionen vid liv.

Som sagt, samma diagnos och behandling i grunden, det finns ingen klinisk orsak att hålla dom separerade. Min poäng var att endast dom som vill låta diagnosen vara en del av en identitet bryr sig, för varför annars?
  • Anonym (Eve)

Huvudsymtomet vid ADHD, huvudsaklingen  bristande uppmärksamhet, handla om just det. Att man lätt tappar tråden i sina tankar, blitmr distraherad, börjar dagdrönna osv. Ofta är de personerna också mycket trötta, har svårt att komma igång och har svårt att lägga upp en hsndlingsplan för hur något ska genomföras.

Om TS känner igen sig i detta, så kan hon ha den typen av ADHD eller åtminstone drag av detta. Det är nämligen inte svart/vitt, man kan ha drag av något utan att uppfylla alla diagnoskriterier.

TS har gjort medicinska utredningar föratt kolla upp tröttheten, utan resultat. Hennes msmma har en ADD-diagnos.
    .Det kan vara läge för TS att själv glra en utredning.

Det är lika illa att säga att någon absolut INTE har en diagnos som att säga att någon har en diagnos, om det inte är utrett.
  • Anonym (Anonym och utmattad)

Resten av din tråd har handlat om att du gnäller att folk på ditt jobb som presterar mer får högre löneökning

Och samtidigt har vi i tråden föräldrar till barn med ADD som gått föräldrautbildning om ADHD där dom instämmer med mig att det är stor skillnad på att ha ADD eller ADHD så så himla mycket ute och cyklar är jag inte. Har har ju folk runt mig som har ADD och ADHD så jag har många års erfarenhet av hur stor skillnaden faktiskt är, sedan får du gärna tycka att det inte är någon skillnad, jag säger inte av princip att du har fel, och rent teoretiskt är det nog inte mycket som skiljer, men tittar man på den lilla detalj som skiljer dom åt så ser man att den är inte så liten, inte för mig iallafall. Och jag klagar verkligen inte på de som har ADHD för att de presterar så mycket mer, det jag motsätter mig är att vissa chefer inte är inkluderande och ser att alla är vi olika och jobbar på olika sätt, jag är inte emot löneskillnader heller men när bara hög prestation är det som räknas blir det lite skevt, särskilt eftersom folk blir utbrända och säger upp sig. 
  • Spucks
    Anonym (Eve) skrev 2025-06-01 11:21:44 följande:
    Huvudsymtomet vid ADHD, huvudsaklingen  bristande uppmärksamhet, handla om just det. Att man lätt tappar tråden i sina tankar, blitmr distraherad, börjar dagdrönna osv. Ofta är de personerna också mycket trötta, har svårt att komma igång och har svårt att lägga upp en hsndlingsplan för hur något ska genomföras.

Om TS känner igen sig i detta, så kan hon ha den typen av ADHD eller åtminstone drag av detta. Det är nämligen inte svart/vitt, man kan ha drag av något utan att uppfylla alla diagnoskriterier.

TS har gjort medicinska utredningar föratt kolla upp tröttheten, utan resultat. Hennes msmma har en ADD-diagnos.
    .Det kan vara läge för TS att själv glra en utredning.

Det är lika illa att säga att någon absolut INTE har en diagnos som att säga att någon har en diagnos, om det inte är utrett.
    Jag säger inte att TS inte kan ha ADD, jag säger att det hon listar inte är symptom på ADD, även om det såklart kan vara en biverkning. Men det är just de saker som gör att hon är övertygad att hon har det. 
    Och med tanke på att hon har haft så många undersökningar kan man ju undra varför ingen läkare hittills har skickad henne vidare till en ADD utredning, om det nu enligt henne är så uppenbart att hon har det.
  • Anonym (Eve)
    Spucks skrev 2025-06-01 12:31:57 följande:
    Jag säger inte att TS inte kan ha ADD, jag säger att det hon listar inte är symptom på ADD, även om det såklart kan vara en biverkning. Men det är just de saker som gör att hon är övertygad att hon har det. 
    Och med tanke på att hon har haft så många undersökningar kan man ju undra varför ingen läkare hittills har skickad henne vidare till en ADD utredning, om det nu enligt henne är så uppenbart att hon har det.
    Det är inte så vanligt att läkarna på vårdcentralen skickar remiss till en ADHD-utredning för vuxna, speciellt inte om det gäller den lugnare varianten. Vanligare om patienten inte kan vara stilla med kroppen t.ex.  Det händer mer om patienten själv vill det. 

Många med ADHD hamnar i öppenvårdspsykiatrin, för att de har det jobbigt pga sin ADHD. Där är det vanligare att kontakten utmynnar i en ADHD-diagnos. 
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?