• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:46:55 följande:
    De flesta i min omgivning är ganska övertygad om att jag har ADD, i min omgivning finns även psykologer. Depression är det inte, då hade jag varit deprimerad sedan jag var mycket liten isåfall. och jag är inte ovanligt långsam i processandet, men i jämförelse med de med ADHD halkar jag efter rejält, men det är inte bara jag utan även de neurotypiska ligger klart efter. De med ADHD på mitt jobb är nästan i min ålder men de har en takt som är långt utöver det vanliga, dom går aldrig nerför trappan, dom springer, bådd ner och upp, dom äter snabbt, pratar högt och skriver oerhört snabbt så hos dom har inte ADHD förändrats över tid. Dom får mer i löneförhöjning tack vare att dom är så snabba. Vi andra neurotypiska och de med ADD får mindre för vi är inte lika snabba
    Du inser att det är en ganska stor process att få en diagnos och att vänner och bekanta inte alltid ser hela bilden och därför kan ha en annan bild av dig än en psykolog?

De "supermänniskorna" du har på ditt jobb verkar extrema, de jag känner med ADHD har ofta högt tempo men de slarvar ofta med detaljerna och lämnar saker halvklara. Du låter bitter och irriterad och som att du borde få en del av den kakan de får eftersom du troligtvis också har ADHD?

Om de på ditt jobb jobbar fler timmar än ni andra gör och de får saker gjorde snabbare, tycker du inte att de förtjänar högre lön? Arbetsgivaren får ut mer att dom än han/hon får av dig, diagnos eller inte.

Varför har du inte gjort en utredning? 
  • Anonym (l)

Jag har inget emot att vara mer under samma paraply som ADHD. Det är väldigt likt och ofta kombinerat.

Att du har övermänniskor på ditt jobb som du har koll på varje bit av livet på är väl...lite kränkande för dom kanske? För ser du verkligen hur det går utanför jobbet? Förstår du att sömnbristen inte behöver bero på att de inte vill sova mer utan att de egentligen inte kan stänga av hjärnan längre?

• Anonym (l)
    Anonym (Essay) skrev 2025-05-30 14:06:08 följande:

Det är ungefär som med autismspektrum (AST) där man tagit bort tex Asperger. För det ryms inom spektrumet. Istället för att säga att man är högfungerande eller har Asperger så finns man på spektrat och svårigheterna varierar.

Mitt ena barn utreds just nu för ADHD och AST. Tidigare hade man sagt att han hade ADD och just Asperger eftersom han tex är högfungerande, otroligt smal i sin intressesfär och inte har någon IF.
    Men jag skiter helt ärligt i vad saker kallas för vi som föräldrar kommer ha samma utmaningar kring honom de kommande 15 åren oavsett. Han är som han är.

Väldigt skönt om högfungerande skulle tas bort från folks vokabulär. Snacka om meningslöst när det inte säger något alls om ens svårigheter :)
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
    Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 

Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 
    De som har ADHD, kombinerad form (dvs hyperaktiva och lättdistraherade), och blir trötta på möten är understimulerade just då. Deras hjärna behöver mer stimulans för att hålla sig alert. De behöver därför röra på sig på något sätt eller själva vara inne i en direkt diskussion med andra, för att känna sig pigga. 

Personer som enbart är lättdistraherade men fysiskt lugna, fick tidigare diagnosen ADD. Idag får de en ADHD-diagnos, men då tillhör de undergruppen  " med huvudsakligen bristande uppmärksamhet". 

På engelska tror jag att det ibland benämns som ADHD sluggish type . Men sjäva diagnosen heter samma som på svenska. Har man det är man helt enkelt lite tröttare och har svårare att upprätthålla uppmärksamheten. 

På Gillberg-center i Göteborg forskade man på om fiskolja kunde hjälpa perspoer med ADHD. På det stora hela hittade man ingen effekt, utom för ca 30% av de i undergruppen som hade ADD. 

Det man vet hjälper mot koncentrationssvårigheterna till en del är lite motion en gång varje dygn. Det behöver inte vara några maratonlopp, men pulsen behöver gå upp lite och man behöver bli lite svettig för att få effekt.

Medicin som ges mot ADHD kombinerad form kan ibland också hjälpa personer med ADD.
  • Lynx123
    Du gör så klart som du vill men jag tycker att du ska göra en ordentlig utredning av din fysiska och mentala hälsa. Självdiagnos är aldrig en bra idé.
  • Anonym (Tyra)

På det iofs lilla du skriver om dig själv tycker jag inte att det låter som ADD/ADHD. 

Att dina kollegor med adhd sover väldigt lite behöver inte betyda att de mår bra av det. De låter mer som att de bränner sitt ljus i båda ändar och på sikt riskerar att bli utbrända. 

• Anonym (ADD)
    Anonym (l) skrev 2025-05-30 15:39:30 följande:
    Väldigt skönt om högfungerande skulle tas bort från folks vokabulär. Snacka om meningslöst när det inte säger något alls om ens svårigheter :)
    Det säger inte så mycket för att folk definierar själva och ingen vill kalla sig själv för lågfungerande men det är en himla skillnad på autism 1 och 3. 
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 13:35:22 följande:
    Så du har inte ens gjort en utredning utan bara gissar att du har ADD? Då skulle jag gissa att du har något helt annat, t ex depression, autism eller något annat som får dig att behöva processa saker mer långsamt än andra.

Min erfarenhet är att många som fått diagnosen ADHD som ung senare i livet mer beter sig som någon med ADD, hjärnan lugnar ner sig lite eller förändrar sig ju äldre man blir. 
    För ca en tredjedel lugnar sig symtomen av ADHD när de blir äldre. För andra blir den ständiga hyperaktiviteten istället en inre rastlöshet och känsla av otålighet.
    För en del kvarstår symtomen helt och hållet och beteendet blir detsamma som tidigare, men de har ofta hittat en del strategier som hjälper till en del.
  • Anonym (l)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 17:16:05 följande:
    Det säger inte så mycket för att folk definierar själva och ingen vill kalla sig själv för lågfungerande men det är en himla skillnad på autism 1 och 3. 
    Likväl inte en bra formulering när den ständigt använts på ett sätt som de sk "högfungerande" for illa av. De var ju så högfungerande enligt andra... klart de kan göra ditt och datt och inte behöver hjälp. Nähä kunde dom inte? Men de är ju så högfungerande... Det begreppet tar inte hänsyn till hur varierande den ojämna begåvningsprofilen är och vilka nedsättningar som kommer med även "högfungerande". Så för mig är det lite mer logiskt med 1-3.
  • Anonym (Eve)
    Anonym (Tyra) skrev 2025-05-30 17:10:00 följande:

På det iofs lilla du skriver om dig själv tycker jag inte att det låter som ADD/ADHD. 

Att dina kollegor med adhd sover väldigt lite behöver inte betyda att de mår bra av det. De låter mer som att de bränner sitt ljus i båda ändar och på sikt riskerar att bli utbrända. 

Att sova 4 timmar per natt och må bra är EXTREMT ovanligt, inte alls inom det normala spannet (som ju varierar lite mellan olika personer).

Så att flera av sina kollegor skulle vara sådana och mår bra betvivlar jag, de kanske överdriver?

Däremot är det vanligt att personer med ADHD har sömnsvårigheter. Svårt att koppla av och somna.
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?