• Anonym (Anonym och utmattad)

Varför tog man bort diagnosen ADD?

Ja, varför i hela friden tog man bort diagnosen ADD för att istället nu heta ADHD? I min värld så är det ju extrem skillnad på att ha ADD eller ADHD. Själv har jag troligen ADD och detta baserar jag på min extrema brist på energi, gör allting väldigt lugn, känner mig lugn, pratar lugnt, är alltid trött mer eller mindre och sådan har jag varit i hela mitt 50 åriga liv. Jag har kollegor med ADHD och vi är varandras motsats, dem har ett tempo som ligger långt över oss andras och inte minst mitt tempo, när jag kommit halvvägs är de med ADHD redan klara sedan länge. Min chef sa till mig att jag borde vara lite mer som den och den, attså de med ADHD. Men jag funkar inte så, jag har min takt och ökar jag den så blir jag stressad istället. 
    Så, varför heter det nu att ALLA har ADHD när man tidigare särade på ADD och ADHD? Finnd väldigt lite information att läsa om ADD tack vare detta då rubriken i alla texter har rubriken ADHD och handlar därmed också nästan uteslutande om den varianten med överenergi vilket jag definitivt inte har.

• Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 17:25:34 följande:
    Att sova 4 timmar per natt och må bra är EXTREMT ovanligt, inte alls inom det normala spannet (som ju varierar lite mellan olika personer).

Så att flera av sina kollegor skulle vara sådana och mår bra betvivlar jag, de kanske överdriver?

Däremot är det vanligt att personer med ADHD har sömnsvårigheter. Svårt att koppla av och somna.
    Ja, det var det jag menade. :) 
  • Anonym (Essay)
    Anonym (l) skrev 2025-05-30 17:23:58 följande:
    Likväl inte en bra formulering när den ständigt använts på ett sätt som de sk "högfungerande" for illa av. De var ju så högfungerande enligt andra... klart de kan göra ditt och datt och inte behöver hjälp. Nähä kunde dom inte? Men de är ju så högfungerande... Det begreppet tar inte hänsyn till hur varierande den ojämna begåvningsprofilen är och vilka nedsättningar som kommer med även "högfungerande". Så för mig är det lite mer logiskt med 1-3.
    Nivåerna behöver dock ofta kompletteras och säger sällan mycket om individen.
    Det finns så många aspekter av vad som faller in under AST. En del kan förstås specas men inte är det lätt. Och särskilt om man inte känner eller träffar på olika individer med dessa svårigheter så får man för sig att nivå 1 - då är man så här. Och nivå 2 - då är det så här.
    Det är mer som ett prisma där man också kan röra sig i höjdled än en linjal från1 till 3 typ.
  • Anonym (ADD)
    Anonym (l) skrev 2025-05-30 17:23:58 följande:
    Likväl inte en bra formulering när den ständigt använts på ett sätt som de sk "högfungerande" for illa av. De var ju så högfungerande enligt andra... klart de kan göra ditt och datt och inte behöver hjälp. Nähä kunde dom inte? Men de är ju så högfungerande... Det begreppet tar inte hänsyn till hur varierande den ojämna begåvningsprofilen är och vilka nedsättningar som kommer med även "högfungerande". Så för mig är det lite mer logiskt med 1-3.
    Jag tycker att det är de så kallande högfungerande autisterna som använder ordet mest speciellt de som tidigare varit diagnostiserade med Asperger. Många är supermåna om att tala om hur högfungerande de är. 
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 14:59:10 följande:

Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:57:45 följande:
    Min funktionsnedsättning är brist på energi och motivation, min hjärna är aldrig helt fulladdad om man säger så. Visst, om jag dricker 3 - 4 muggar kaffe och lite godis på det så börjar det klarna i hjärnan, dimman lättar, jag känner mig pigg, kreativ och blir liksom mitt bästa jag, lite som att damma av en gammal tavla som blir full av liv. Detta får jag aldrig utan dessa stimuli. 
    Jag vet inte hur det kommer sig att mina kollegor med ADHD har så litet behov av sömn, men så funkar dom iallafall

Trötthet kan bero på många saker det är inte ett specifik ADD symtom. Har du varit hos läkaren? Det kan vara vitaminbrist, hormonellt eller något helt annat i vilket fall som helst skulle det behöva utredas. 

Det finns ingen som har ett så litet behov av sömn, dina kollegor ljuger eller 

Jag har tagit alla prover som går att ta i princip, oxh flera gånger under min livstid men dom hittar inga fel, jag har ju alltid varit sånhär också
    Anonym (Maja) skrev 2025-05-30 14:59:25 följande:
    Du inser att det är en ganska stor process att få en diagnos och att vänner och bekanta inte alltid ser hela bilden och därför kan ha en annan bild av dig än en psykolog?

De "supermänniskorna" du har på ditt jobb verkar extrema, de jag känner med ADHD har ofta högt tempo men de slarvar ofta med detaljerna och lämnar saker halvklara. Du låter bitter och irriterad och som att du borde få en del av den kakan de får eftersom du troligtvis också har ADHD?

Om de på ditt jobb jobbar fler timmar än ni andra gör och de får saker gjorde snabbare, tycker du inte att de förtjänar högre lön? Arbetsgivaren får ut mer att dom än han/hon får av dig, diagnos eller inte.

Varför har du inte gjort en utredning? 
    En chef ska ju naturligtsvis se till att arbetsplatsen fungerar för alla. Jag har fungerat riktigt bra, men med den nya chefen så fick vi oerhört mycket mer att göra, hälften av personalen sa upp sig för att de orkade inte med det höga tempot, jag stannade kvar dum som jag var för nu fungerar jag knappt alls, har en svår utmattningssyndrom. 
    Anonym (Eve) skrev 2025-05-30 16:23:07 följande:

Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 13:52:26 följande:
    Mina kollegor är utredda och diagnostiserade med ADHD sedan länge tillbaka och ingen av dom sover länge, dom är oftast först på jobbet, kör järnet men har vi möte märks det tydligt att dom är trötta för då somnar dom nästan så oftast skriver dom samtidigt för att hålla fokus på mötet. Jag har flera i släkten som är utredda och har ADD, inklusive min egen mamma. 
    De som har ADHD, kombinerad form (dvs hyperaktiva och lättdistraherade), och blir trötta på möten är understimulerade just då. Deras hjärna behöver mer stimulans för att hålla sig alert. De behöver därför röra på sig på något sätt eller själva vara inne i en direkt diskussion med andra, för att känna sig pigga. 

Personer som enbart är lättdistraherade men fysiskt lugna, fick tidigare diagnosen ADD. Idag får de en ADHD-diagnos, men då tillhör de undergruppen  " med huvudsakligen bristande uppmärksamhet". 

På engelska tror jag att det ibland benämns som ADHD sluggish type . Men sjäva diagnosen heter samma som på svenska. Har man det är man helt enkelt lite tröttare och har svårare att upprätthålla uppmärksamheten. 

På Gillberg-center i Göteborg forskade man på om fiskolja kunde hjälpa perspoer med ADHD. På det stora hela hittade man ingen effekt, utom för ca 30% av de i undergruppen som hade ADD. 

Det man vet hjälper mot koncentrationssvårigheterna till en del är lite motion en gång varje dygn. Det behöver inte vara några maratonlopp, men pulsen behöver gå upp lite och man behöver bli lite svettig för att få effekt.

Medicin som ges mot ADHD kombinerad form kan ibland också hjälpa personer med ADD.
    Tack för ett informativt svar, det där med fiskolja trodde jag hjälpte på de med ADHD men då var det de med ADD så tack för den informationen då ska jag börja ta fiskolja.
    Lynx123 skrev 2025-05-30 16:48:03 följande:
    Du gör så klart som du vill men jag tycker att du ska göra en ordentlig utredning av din fysiska och mentala hälsa. Självdiagnos är aldrig en bra idé.
    Ja, det blir nog så men bara om jag får bra strategier som hjälpervmig annars blir det värdelöst. Har hört många säga att dom får diagnosen men sedan tar det slut där
  • Anonym (l)
    Anonym (ADD) skrev 2025-05-30 17:59:22 följande:
    Jag tycker att det är de så kallande högfungerande autisterna som använder ordet mest speciellt de som tidigare varit diagnostiserade med Asperger. Många är supermåna om att tala om hur högfungerande de är. 
    De använder orden som sagts om dom för att de tänkte att orden var korrekta men många har insett hur löjligt och icke-talande ordet högfungerande är.
  • Anonym (l)
    Anonym (Essay) skrev 2025-05-30 17:54:22 följande:
    Nivåerna behöver dock ofta kompletteras och säger sällan mycket om individen.
    Det finns så många aspekter av vad som faller in under AST. En del kan förstås specas men inte är det lätt. Och särskilt om man inte känner eller träffar på olika individer med dessa svårigheter så får man för sig att nivå 1 - då är man så här. Och nivå 2 - då är det så här.
    Det är mer som ett prisma där man också kan röra sig i höjdled än en linjal från1 till 3 typ.

Det är inget som är perfekt utan det är svårt att få ihop ett bra system, jag tycker dock detta är bättre.

Och ja, jag vet det där. Ställer mig emot ordet högfungerande för att den som kan skriva en avancerad rapport på uni kanske inte kan automatisera hur man tvättar i tvättstugan

• Anonym (Maja)
    Anonym (Anonym och utmattad) skrev 2025-05-30 18:07:04 följande:
    En chef ska ju naturligtsvis se till att arbetsplatsen fungerar för alla. Jag har fungerat riktigt bra, men med den nya chefen så fick vi oerhört mycket mer att göra, hälften av personalen sa upp sig för att de orkade inte med det höga tempot, jag stannade kvar dum som jag var för nu fungerar jag knappt alls, har en svår utmattningssyndrom. 
    Om flera har slutat pga stressen så kan det väl vara så för dig med, dvs ditt mående har inget att göra med en ev diagnos utan för att du jobbar i en dålig arbetsmiljö.

När började du tänka att du kunde ha ADD? Och du har fortfarande inte svarat på varför du inte har kollat upp det ordentligt, medicineringen som används av de flesta med ADHD brukar ge god effekt.
Svar på tråden Varför tog man bort diagnosen ADD?