• Anonym (B)

BF februari 2026 🌷

Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼

Hur går det för er? Hur mår ni? 

• Svar på tråden BF februari 2026 🌷
  • Anonym (Ardnane)
    Siripiri skrev 2025-07-17 20:45:26 följande:

Ja precis?! Klarar vi oss dit blir det definitivt de 🥰♥️ 

åh RS-vaccin låter som något bra att göra med!  Nä såklart! Precis, NIPT är ju pålitligt och säkert☺️ 

Min bm sa att vi skulle avvakta lite med rs för det är på gång att ingå i det offentliga skyddet och om man inte vaccinerat sig så kommer man erbjudas antikroppar till bebis vid födsel i Skåne från i höst. Vaccinet kostar 2000 så vi avvaktar och ser om det hinner bli gratis 🤗 men annars tar vi det ändå, känns ju orättvist och ha gjort med ena men inte andra barnet annars 😅
  • Anonym (Saltakatten)
    Ninja2022 skrev 2025-07-17 18:16:40 följande:
    Ja det är liksom inte en förväntansfull längtan tills ultraljud som jag upplevde förra graviditeten. Man vill bara få det gjort för att veta men jag är minst lika inställd på negativa besked som positiva tyvärr. Jag hoppas ju såklart att det ska va positivt ❤️ 

När kommer du få göra nipt nu när det blev framflyttat?
    Så bra att du ska få NIPT iaf 🙏🏻 Jag kommer göra NIPT i v 12 (11+5), sen ett till mer noggrant ultraljud 2 veckor senare, sen RUL som vanligt. Hoppas du får en tid nu snart och att allt ser bra ut. Jag är som du, vill bara spola fram tiden så jag vet mer åt vilket håll denna graviditet lutar. Tur det är sommar, roligare tid att gå med denna väntan 😊
  • Anonym (Saltakatten)
    Anonym (Ardnane) skrev 2025-07-17 20:10:18 följande:
    Så olika det kan vara, både jag och min man kände nästan de flesta sparkarna på utsidan 🙈 Jag var inne på så många kontroller och tom när jag såg hur han for runt på ultraljudet kände jag inte det så länge han inte tryckte till ordentlig. 

Så fint med såna kollegor, jag hoppas du får komma med glada nyheter om ett tag till dem ❤️ Tänk om man kunde få vara längre än vad man var. Förra gången önskade jag att jag skulle få sövas till åtminstone andra trimastern, men nu med sonen vill jag ju såklart vara med honom. Han är så fantastisk på att göra det bästa av varje stund ❤️
    Första trimestern suger verkligen 😆 Går oftast långsamt. Oro över allt som kan hända, man är trött, kanske mår illa och mår skit och man ser inte alls gravid ut eller nåt. Mkt roligare när magen kommer, man känner sparkar och man fått veta att bebis mest troligt mår bra 🥰 

Sommaren brukar ju gå snabbt iaf så snart är vi förbi den här första trimestern 😅🙏🏻 
  • Lulemelon
    Siripiri skrev 2025-07-17 20:24:21 följande:
    inte långt kvar då till nipt☺️

Barnmorskan jag var hos igår tyckte inte alls jag skulle göra NIPT om vi gör KUB. Hon kändes väldigt negativ, är alla BMs så?  Har ju pratat med sambon om de och han gör gärna NIPT, vilket jag också tänkt. Mycket för att man vill veta könet också 🥰 
    Vilken konstig kommentar av BM! Var på första fysiska besöket idag och min barnmorska sa ?vad bra att ni gör NIPT, det ger ju ett mer definitivt svar?. Någon skrev tidigare i tråden att någon eller några regioner snart kommer fasa ut KUB och ersätta med NIPT pga att KUB är så osäkert.

Kör på vad ni känner er trygga med {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (En sladdis på g)

Hej,

vad spännande det känns att kunna få hoppa med i en sån här tråd 😀

Jag blev 40 i år. Jag har en dotter som är 16. Som för övrigt är så otroligt glad över att få ett syskon, bröt ihop i tårar och grinade hysteriskt av lycka när vi berättade 🥰 Ville såklart dela beskedet med henne så fort jag plussade, då hon är min absoluta favorit person i livet och för att hon vetat om att vi bestämt oss för att skaffa en liten, så hon har väntat på det här beskedet ☺️ Innan vi började så ville jag höra lite med henne om vad hon skulle tycka om att få ett syskon när hon är i den åldern hon är i. Kan säkert vara lite känsligt. Men där var hon också bara så positiv och sa att hon skulle bli så glad om det blev så. En sån lättnad för mamma. Även om det inte är hon som bestämmer det, så känns det alltid bättre i mammahjärtat om det känns bra för henne ????🏼 Jag var rädd att min ålder var ett hinder, men kroppen fungerar fortfarande och det är jag så tacksam för 🙏🏼 Min sambo har ett barn på 9 år, så det här blir vårat första (och sista 😉) gemensamma. (Vi har inte berättat för 9-åringen än, då hen känns för liten för att få reda på det innan vi varit på första ultraljudet och sett att det ser bra ut)

Känns så kul att få börja om igen, om allt nu går som det ska 😊 Tror att det kommer vara en helt annan sak att få bli mamma vid 40 års ålder, nu med lite mer erfarenhet av livet än när jag var ynka 24 år. 

BF 9/2

• Anonym (Saltakatten)
    Anonym (En sladdis på g) skrev 2025-07-18 00:18:15 följande:

Hej,

vad spännande det känns att kunna få hoppa med i en sån här tråd 😀

Jag blev 40 i år. Jag har en dotter som är 16. Som för övrigt är så otroligt glad över att få ett syskon, bröt ihop i tårar och grinade hysteriskt av lycka när vi berättade 🥰 Ville såklart dela beskedet med henne så fort jag plussade, då hon är min absoluta favorit person i livet och för att hon vetat om att vi bestämt oss för att skaffa en liten, så hon har väntat på det här beskedet ☺️ Innan vi började så ville jag höra lite med henne om vad hon skulle tycka om att få ett syskon när hon är i den åldern hon är i. Kan säkert vara lite känsligt. Men där var hon också bara så positiv och sa att hon skulle bli så glad om det blev så. En sån lättnad för mamma. Även om det inte är hon som bestämmer det, så känns det alltid bättre i mammahjärtat om det känns bra för henne ????🏼 Jag var rädd att min ålder var ett hinder, men kroppen fungerar fortfarande och det är jag så tacksam för 🙏🏼 Min sambo har ett barn på 9 år, så det här blir vårat första (och sista 😉) gemensamma. (Vi har inte berättat för 9-åringen än, då hen känns för liten för att få reda på det innan vi varit på första ultraljudet och sett att det ser bra ut)

Känns så kul att få börja om igen, om allt nu går som det ska 😊 Tror att det kommer vara en helt annan sak att få bli mamma vid 40 års ålder, nu med lite mer erfarenhet av livet än när jag var ynka 24 år. 

BF 9/2

Stort grattis, så roligt 😍

Jag med är snart i din ålder, blev nyss 39 😊 Har två äldre barn så detta blir också en sladdis för oss, sista barnet. Var gravid tidigare i år men var tyvärr tvungen avbryta den graviditeten nästan halvvägs pga kromosomavvikelse hos bebis 💔 Det värsta jag varit med om och så oväntat, men helt otroligt nog blev jag gravid ganska snabbt igen och den här gången hoppas vi allt går som det ska 🙏🏻💕🌈 Är så tacksam för denna nya chans även om det är väldigt jobbigt med oron att det inte ska gå bra igen.

Längtar så efter att få överraska barnen igen och att få berätta att denna lilla är frisk, att denna inte kommer tas ifrån oss. Vet att dom kommer bli överlyckliga som din dotter 😄 Roligt att vänta på bebis tillsammans med stora barn och nåt helt annat att få en liten nu jämfört med i 25-års åldern tror jag också. 

Hur mår du i graviditeten då? 

• Anonym (Mama)

Var på mitt första besök hos MVC häromdagen och vi gick igenom bokningar för kommande besök och ultraljud. Jag fick lämna blodprover, sex stycken rör, varav tre till KUB. KUB ul blir i vecka 13 och jag kommer få svar på resultat där och då. Min BM tyckte att jag utifrån det svaret ska gå vidare med NIPT och att det finns tillräckligt med tid att fatta beslut om det visar sig att barnet är skadat. Min IVF-läkare sa ungefär samma sak. 

Å ena sidan vill jag ju försäkra mig om barnets mående, så gott det går! Å andra sidan känns det sådär att betala mycket pengar för ett test som kanske är onödigt. Jag är inte intresserad av att veta kön. Dessutom ska jag resa bort om någon dag och tror inte det finns privata kliniker för NIPT-test dit jag ska. Så det kanske ändå är lika bra att invänta svar på KUB och gå vidare därifrån? Jag ser att ni resonerar olika kring NIPT och att vissa t o m gör det innan KUB. Varför göra KUB om man gjort NIPT? NIPT med UL ska väl visa samma saker som KUB men med högre säkerhet? Det är inte lätt att navigera i detta! 

Jag tycker att det känns som om besöksintervallerna till MVC känns längre denna gång. Nästa träff är inte förrän i slutet av september. Kanske för att det är andra barnet, eller så fick jag extra besök första gången pga mitt mående. Var i kris efter dödsfall i familjen. Hur upplever ni kontakten med MVC och besöksintervaller? 

• Siripiri
    Lulemelon skrev 2025-07-17 21:33:17 följande:
    Vilken konstig kommentar av BM! Var på första fysiska besöket idag och min barnmorska sa ?vad bra att ni gör NIPT, det ger ju ett mer definitivt svar?. Någon skrev tidigare i tråden att någon eller några regioner snart kommer fasa ut KUB och ersätta med NIPT pga att KUB är så osäkert.

Kör på vad ni känner er trygga med {#emotions_dlg.flower}
    Ja jag blev lite förvånad faktiskt 😅
    Helt rätt inställning verkade ju din BM ha! Åh det kan man ju hoppas på att det blir så 🙏🏼 

Ja 💕 
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Mama) skrev 2025-07-18 02:24:34 följande:

Var på mitt första besök hos MVC häromdagen och vi gick igenom bokningar för kommande besök och ultraljud. Jag fick lämna blodprover, sex stycken rör, varav tre till KUB. KUB ul blir i vecka 13 och jag kommer få svar på resultat där och då. Min BM tyckte att jag utifrån det svaret ska gå vidare med NIPT och att det finns tillräckligt med tid att fatta beslut om det visar sig att barnet är skadat. Min IVF-läkare sa ungefär samma sak. 

Å ena sidan vill jag ju försäkra mig om barnets mående, så gott det går! Å andra sidan känns det sådär att betala mycket pengar för ett test som kanske är onödigt. Jag är inte intresserad av att veta kön. Dessutom ska jag resa bort om någon dag och tror inte det finns privata kliniker för NIPT-test dit jag ska. Så det kanske ändå är lika bra att invänta svar på KUB och gå vidare därifrån? Jag ser att ni resonerar olika kring NIPT och att vissa t o m gör det innan KUB. Varför göra KUB om man gjort NIPT? NIPT med UL ska väl visa samma saker som KUB men med högre säkerhet? Det är inte lätt att navigera i detta! 

Jag tycker att det känns som om besöksintervallerna till MVC känns längre denna gång. Nästa träff är inte förrän i slutet av september. Kanske för att det är andra barnet, eller så fick jag extra besök första gången pga mitt mående. Var i kris efter dödsfall i familjen. Hur upplever ni kontakten med MVC och besöksintervaller? 

Jag var också på inskrivning i veckan och nästa besök är först i oktober efter rul. När jag sa att det var långt mellan erbjöd min bm en tid mellan om jag velat. Men jag fick också ringa vid oro så skulle jag få komma in och lyssna innan rul. 

Vi får kub gratis och då får man ju nipt genom regionen om det skulle visa på avvikelser. Förra gången avböjde vi kub och valde att bara göra nipt privat istället, just för att det har högre säkerhet. Men min bm berättade att hon hade haft ett fall (detta är säkert inte vanligt, utan mycket mycket ovanligt) där nipt inte visat avvikelser men där kub hade visat på turners. Så denna gången kommer vi göra kub också eftersom det ändå är gratis, men kommer be om att inte få några siffror att googla på. Så gör vi ändå nipt för att känna oss mer säkra. 

Men kub är relativt säkert det också, bara inte gjort för en orolig själ att få sannolikhetssiffror 🙈 Och vid misstanke så går de ju vidare med nipt eller annat. Så absolut att ni kan avvakta er beslut. Nipt har ju ingen övre tidsgräns eller så om man ändå vill göra det sen går det ju ☺️🤗

• Anonym (Babs)

Ser att ni diskuterar kring kub och nipt. Alla gör såklart som de själva känner är bäst. Har full förståelse för er som fått dåliga besked tidigare. Hade det hänt mig så hade jag nog också velat göra alla tester som finns! ❤️ I min region får man kub gratis, och skulle det visa på avvikelser så går man vidare med nipt. Jag har valt att följa regionens program, har lämnat blod för kub och fått tid för ultraljudet i vecka 13+5. Om vi får bra resultat på kub kommer vi inte betala för nipt. Det här känns rätt för oss, väljer att lita på vården och inte göra för mycket egna efterforskningar på nätet (jag blir bara orolig då). Men som sagt, allt väljer ju såklart det som känns bäst för dem! ❤️

Någon frågade också om besöksintervallerna. Jag är omföderska men jag tycker inte att det känns för glest mellan besöken. Hade första i vecka 6, andra i vecka 10 och nästa blir i vecka 16. Efter det har jag ingen koll på när nästa besök blir. Men känner mig väl omhändertagen på barnmorskemottagningen och är säker på att jag skulle få komma dit på extra besök när som helst om jag behövde det. 😊

Svar på tråden BF februari 2026 🌷