• Anonym (B)

BF februari 2026 🌷

Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼

Hur går det för er? Hur mår ni? 

• Svar på tråden BF februari 2026 🌷
  • Anonym (Ardnane)
    Rosen3 skrev 2025-09-02 16:16:20 följande:
    Ja, är rädd för att oxå hamna där hela tiden. Är mest rädd för alla våra missfall i bakgrunden. Men man får väl försöka lita på kroppen. Tycker mig känna små bubblor då och då så förhoppningsvis lever den lille 🥰

Skönt att du kan komma in och lyssna! Min barnmorskemottagning gör inte sådant förens efter vecka 20. Jag är i vecka 16 nu, ca 4 veckor kvar till RUL 😊

Ja tycker det är dumt att inte alla får den möjligheten, bara tryggt att veta att man kan om man vill och oron blir för stor. Jag förstår att det är oroligt, vår förra graviditet hade jag bara ett ma v 12 i bagaget så var hela tiden beredd på att förlora honom (hade psykolog sen innan pga ofrivillig barnlöshet annars vet jag inte hur jag hade tagit mig igenom den graviditeten). 

Skönt om du får känna tidigt 🥹🙏 Du får räkna ner dagarna till RUL så ska du se att det är här snart. Kanske boka in någon middag om två veckor så är ni på halvtid 🤗❤️

• Anonym (Ardnane)
    Always choklad skrev 2025-09-02 20:11:34 följande:
    Ja Sverige är generellt en tuffare plats att växa upp på idag än när jag var barn. 80 talist. Tuffare krav och förutsättningar för pojkar och flickor. Dock är det mer jämställt idag i alla fall på de flesta plan, framförallt inställningen hos folk generellt. 

Planen var att de skulle bli tätare men nu gick det inte tyvärr. Vägen till första barnet var lång. Nr 2 nu inte lika lång men tog tid och kicka igång kroppen efter amningen, ville amma så länge det kändes som att hon behövde det. Blev 11 mån men första 3,5 mån var kämpigt pumpade som en besatt. Gjorde inte annat än pumpade och matade typ..Ren pärs men till slut växte hon in i det, sen var det njutbart till sista 1-2 månaderna Sen tog mensen lite tid innan den kickade igång ordentligt m.m.

V17+ nu. Nästa ultraljud om 2 v. Ska nog ta reda på kön då. Mest för storasysters skull. För se om vi har nått gender reveal party så att säga.. Allt för och fira tycker jag är kul och skapar minnen. Gjort Graviditets foton ramade in ultraljuds foton m.m. 

Åh vi hade också svårt innan vår första, till slut gick det innan ivf 🙏 Så vi kände att vi ville försöka på en gång igen innan vi tog beslut om privat ivf och om det inte heller gått, kunna släppa tanken om syskon. Men så glada om än lite förvånade att det gick snabbt denna gången 🥹

Jag ammade dock bara några månader, bebis tog fel grep och jag hade så ont. Pumpade och flaskade ett tag men produktionen gick ner så vi gav ersättning helt till slut. 

Åh jag tycker man ska ta varje chans att fira lite! Behöver ju inte vara mer än en fika med nära ❤️ 

Vi har rul om tre veckor idag, då snart kan vi också räkna ner dagarna 🤗

• Doris2024

Jag tycker mig känt lätta fladder nu i två veckor men tyvärr inget på utsidan än. Jag vill så gärna att min man ska få känna ☺️
    Vi har rul nästa fredag, en vecka kvar typ 🤩

Däremot ska jag få träffa läkaren imorgon och diskutera jobbet. Mina kollegor tycker att jag jobbat för hårt och bär för mycket. Samtidigt har jag även börjat känna att det ibland blir för mycket. Magen känns hård till och från och jag blir ganska slut när jag kommer hem. 
    Försökte söka efter riktlinjer i lyft och vikt. Min bm sa att det inte riktigt finns några. Det jag hittade var rekommendationer att man inte ska lyfta mer än 100kg på en dag och inte lyft över 12kg. 
    Jag tycker det är så svårt att veta och svårt att hålla igen och jag vill ju inte äventyra eller riskera något. Samtidigt vill jag inte bli sjukskriven, pallar inte att gå hemma och vill inte det ekonomiskt heller än... 

• Anonym (Ardnane)
    Doris2024 skrev 2025-09-02 22:00:43 följande:

Jag tycker mig känt lätta fladder nu i två veckor men tyvärr inget på utsidan än. Jag vill så gärna att min man ska få känna ☺️
    Vi har rul nästa fredag, en vecka kvar typ 🤩

Däremot ska jag få träffa läkaren imorgon och diskutera jobbet. Mina kollegor tycker att jag jobbat för hårt och bär för mycket. Samtidigt har jag även börjat känna att det ibland blir för mycket. Magen känns hård till och från och jag blir ganska slut när jag kommer hem. 
    Försökte söka efter riktlinjer i lyft och vikt. Min bm sa att det inte riktigt finns några. Det jag hittade var rekommendationer att man inte ska lyfta mer än 100kg på en dag och inte lyft över 12kg. 
    Jag tycker det är så svårt att veta och svårt att hålla igen och jag vill ju inte äventyra eller riskera något. Samtidigt vill jag inte bli sjukskriven, pallar inte att gå hemma och vill inte det ekonomiskt heller än... 

Visst var det danskarna som kommit fram till de vikterna? Tror inte sverige som din bm säger har några riktlinjer men att man inte ska lyfta i onödan men att också ens vana att lyfta den innan spelar in. Min bm tar verkligen det säkra förre det osäkra och tycker inte jag ska lyfta något i onödan. Jag lyfter lätt över 100 kg på en dag då sonen väger 10 och jag plockar ju upp honom mer än tio gånger på en dag 😅
    Men börja med att reducera lyft och låt dina kollegor ta de tyngsta och de uppgifterna med flest lyft 🥰

• Anonym (Babs)

Apropå lyft osv. Jag förstår att det är stor skillnad på jobb och träning, där det ena sker kanske 8 timmar om dagen under en viss stress, och det andra under kontrollerade former och en begränsad tid (typ 1 timme). Men jag blir ändå lite förvirrad/fundersam kring det här att vissa säger att man inte ska lyfta när man är gravid.

Rekommendationen kring träning är ju att fortsätta träna som vanligt. Jag lyssnade häromdagen på ett poddavsnitt med två träningskunniga barnmorskor som sa att man aldrig kan träna sig till ett missfall om man har en frisk graviditet. Tvärtom finns det bara fördelar med träning. Det enda de avrådde från var att belasta bäckenet ojämnt efter vecka 20, dvs undvika utfallssteg och liknande övningar.

Själv tränade jag innan graviditeten och har fortsatt som vanligt hittills, är nu i vecka 20. Hade bara uppehåll några veckor på semestern när det var som varmast pga att jag inte orkade då. Gör knäböj, marklyft osv med hyfsat tunga vikter. Aldrig känt att jag inte borde lyfta. Gör även lyft i vardagen, bär kartonger, matkassar osv.

Återigen så förstår jag att det är skillnad på detta och att ha ett tungt heltidsjobb! Så det jag vill säga med mitt inlägg är att jag inte tror att man behöver vara orolig att det skulle vara farligt att jobba fysiskt och lyfta saker, DÄREMOT kan man ju som gravid bli tröttare samt behöva vara rädd om sitt bäcken och andra leder. Dvs inte belasta ojämnt, vrida och lyfta samtidigt osv. Man kan ju även lättare få ont i fötterna och så. Så jag tycker att ni med tunga jobb ska vara rädda om er och lyssna på kroppen. Förstår om man inte pallar vara heltidssjukskriven, men att jobba halvtid kanske skulle hjälpa mycket? ❤️

• Siripiri
    Anonym (Babs) skrev 2025-09-03 12:59:55 följande:

Apropå lyft osv. Jag förstår att det är stor skillnad på jobb och träning, där det ena sker kanske 8 timmar om dagen under en viss stress, och det andra under kontrollerade former och en begränsad tid (typ 1 timme). Men jag blir ändå lite förvirrad/fundersam kring det här att vissa säger att man inte ska lyfta när man är gravid.

Rekommendationen kring träning är ju att fortsätta träna som vanligt. Jag lyssnade häromdagen på ett poddavsnitt med två träningskunniga barnmorskor som sa att man aldrig kan träna sig till ett missfall om man har en frisk graviditet. Tvärtom finns det bara fördelar med träning. Det enda de avrådde från var att belasta bäckenet ojämnt efter vecka 20, dvs undvika utfallssteg och liknande övningar.

Själv tränade jag innan graviditeten och har fortsatt som vanligt hittills, är nu i vecka 20. Hade bara uppehåll några veckor på semestern när det var som varmast pga att jag inte orkade då. Gör knäböj, marklyft osv med hyfsat tunga vikter. Aldrig känt att jag inte borde lyfta. Gör även lyft i vardagen, bär kartonger, matkassar osv.

Återigen så förstår jag att det är skillnad på detta och att ha ett tungt heltidsjobb! Så det jag vill säga med mitt inlägg är att jag inte tror att man behöver vara orolig att det skulle vara farligt att jobba fysiskt och lyfta saker, DÄREMOT kan man ju som gravid bli tröttare samt behöva vara rädd om sitt bäcken och andra leder. Dvs inte belasta ojämnt, vrida och lyfta samtidigt osv. Man kan ju även lättare få ont i fötterna och så. Så jag tycker att ni med tunga jobb ska vara rädda om er och lyssna på kroppen. Förstår om man inte pallar vara heltidssjukskriven, men att jobba halvtid kanske skulle hjälpa mycket? ❤️

Jag tycker det du skriver resonerar mycket med hur jag vill tänka! Man får helt enkelt känna efter 😊 Jag tex har inte tränat som innan sen jag blev gravid, mycket pga jobbade hela juli typ och det var asvarmt och kände verkligen inte för att träna. Sen under min augustisemester Så blev det kanske 2 pass i veckan + promender varje dag och när jag kom tillbaks förra veckan blev det inga pass alls pga kände att komma tillbaka till att vara på fötterna nästan hela dagen fick vara nog 😎 Men var tillbaka på gymmet i måndag och igår 😁 men vaknade typiskt nog med en svullen halsmandel vilket är min kropps signal att chilla. ♥️ 
    Som du säger hade nog halvtid funkat bra, för nu har fler sagt utöver Ardnane att det är döttrist att gå hemma för tidigt 😂 
  • Doris2024

Jag håller med i era resonemang och att man måste känna efter det. Jag är dock en människa som har svårt att hålla tillbaka och märker inte att det blivit för mycket eller kört på för hårt förens efteråt... 

Min läkare jag träffade igår sa att jag skulle känna efter men dra ner tempot, hålla mig runt 5-6kg på lyften och be kollegorna ta tyngre grejer. 

Jag står ju även i kylrum på +4-5 grader och det är vridlyft ibland så det ska man väl vara lite mer försiktig. 
    Jag har alltid varit tränad och aktiv i kroppen men känner samtidigt att jag inte är 20år längre 😅😆

Kan jag inte dra ner mig själv och ta det lugnt skulle hon sjukskriva med på 50% för mitt eget bästa så vi ser om en vecka hur det gått  🤪🤪

Igår kväll fick min man en första buff på handen när han kände på magen 😍

• Meddelande borttaget
  • KaprifolSol

Hoppas att alla mår bra! Vissa av er har väl gjort RUL eller närmar er? Jag har ett par veckor kvar till RUL. Senaste dagarna har jag riktigt börja känna buffar i magen. 

Jag fick nyligen svar på NIPT och det var låg sannolikhet för kromosomavvikelser. Jag har valt att inte ta reda på könet på bäbisen. Funderar på att bränna upp pappret så att jag inte kan tjuvkika vid ett svagt tillfälle. 

Nu närmaste veckan hade jag tänkt göra det mer officiellt att jag ska få barn. Det blir kul, tror många blir överraskade då de tror att jag ?nöjt mig? med ett barn. 

Nu är det inte så många månader kvar innan föräldraledighet. Jag tänker ta semester i mellandagarna och gå på föräldraledighet redan i januari för att kunna gå in i bäbisbubblan ordentligt! Hur länge tänker ni jobba inpå BF om ni kan? 

• Berättelsen123
    KaprifolSol skrev 2025-09-11 21:51:30 följande:

Hoppas att alla mår bra! Vissa av er har väl gjort RUL eller närmar er? Jag har ett par veckor kvar till RUL. Senaste dagarna har jag riktigt börja känna buffar i magen. 

Jag fick nyligen svar på NIPT och det var låg sannolikhet för kromosomavvikelser. Jag har valt att inte ta reda på könet på bäbisen. Funderar på att bränna upp pappret så att jag inte kan tjuvkika vid ett svagt tillfälle. 

Nu närmaste veckan hade jag tänkt göra det mer officiellt att jag ska få barn. Det blir kul, tror många blir överraskade då de tror att jag ?nöjt mig? med ett barn. 

Nu är det inte så många månader kvar innan föräldraledighet. Jag tänker ta semester i mellandagarna och gå på föräldraledighet redan i januari för att kunna gå in i bäbisbubblan ordentligt! Hur länge tänker ni jobba inpå BF om ni kan? 

Spännande! Jag ska på RUL nästa vecka och, om det går bra, avslöja på jobbet efter det. Har tänkt att jobba till cirka 2 veckor innan bf. Sitter på kontor så  det borde funka. 🙂
Svar på tråden BF februari 2026 🌷