• Anonym (B)

BF februari 2026 🌷

Hittade ingen tråd för oss som väntar februaribebis. Här kan vi följas åt 🌼

Hur går det för er? Hur mår ni? 

• Svar på tråden BF februari 2026 🌷
  • Rosen3
    Anonym (gammal familjelivsvän) skrev 2025-08-25 21:32:29 följande:
    fan vad glad jag blir rosen3!! gratulerar, nu är ju den värsta läskigaste tiden verkligen över. minns dig från en gammal missfallstråd från 2022 där vi var ett gäng som kämpade med att bli gravida igen efter missfall. har tänkt på dig då och då och undrat hur det går och så hittade jag dig här! nu är det din tur Hjärta
    Åh tack!! Kul att du kommer ihåg mig, efter många många tidiga missfall (6 st) verkar det äntligen vara vår tur ❤️ Hur har det gått för dig?
  • Anonym (Babs)

Är det någon som börjat känna fosterrörelser än? 🥰

Jag är i vecka 18 nu, började känna rörelser i den här veckan med mitt första barn, men än så länge känner jag inget. Tror jag iaf, ibland "spritter" det till men det kan lika gärna vara en prutt som flyttar sig i tarmarna haha. Inte känt något tydligt än som jag helt säkert vetat är bebisen. Har väntat otåligt i flera veckor nu på att känna rörelser!! Var inställd på att känna tidigare den här gången eftersom det är andra barnet, men fick veta vid KUB att jag har moderkakan i framvägg, så det kan ju påverka. Ni som haft i framvägg tidigare, i vilken vecka började ni känna?

• Anonym (BebisNr4)
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-26 09:29:29 följande:

Jag är i vecka 18 nu, började känna rörelser i den här veckan med mitt första barn, men än så länge känner jag inget. Tror jag iaf, ibland "spritter" det till men det kan lika gärna vara en prutt som flyttar sig i tarmarna haha. Inte känt något tydligt än som jag helt säkert vetat är bebisen. Har väntat otåligt i flera veckor nu på att känna rörelser!! Var inställd på att känna tidigare den här gången eftersom det är andra barnet, men fick veta vid KUB att jag har moderkakan i framvägg, så det kan ju påverka. Ni som haft i framvägg tidigare, i vilken vecka började ni känna?

Jag har börjat känna lite smått, tror jag i alla fall😅 jag är också i vecka 18 och har moderkakan i framvägg, dock sa min BM att den täcker sällan hela framsidan. Jag har känt små fladder på ena sidan av livmodern, och det känns alltid på samma ställe. I början när jag kände var jag osäker men nu är jag mer säker på att det är bebis🥰
  • Always choklad
    Anonym (BebisNr4) skrev 2025-08-26 11:06:11 följande:
    Jag har börjat känna lite smått, tror jag i alla fall😅 jag är också i vecka 18 och har moderkakan i framvägg, dock sa min BM att den täcker sällan hela framsidan. Jag har känt små fladder på ena sidan av livmodern, och det känns alltid på samma ställe. I början när jag kände var jag osäker men nu är jag mer säker på att det är bebis🥰
    Hej
    V16+4
    Samma sits, moderkakan i framvägg. 
    Tror jag känner fladder, osäker men andra barnet så tycker mig känna igen. Var i samma position sist. Men man glömmer så fort, det är så mycket som händer dagligen med bäbisar och småbarn. 
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-26 09:29:29 följande:

Jag kände inte förrän v23-24 förra gången när jag hade k framvägg. Men det syntes öppnade utsidan nästan direkt då när jag började känna och fortsatte så, att det var bara det rejäla jag kände och inget smått. 
    Vi var inne säkert tio gånger för att jag inte kände något och såg liksom på ultraljuden hur han for runt fast jag inte kände något. 

Har troligen den i framvägg igen enligt kub, men hon sa att den kan ligga fram på sidan osv så att man ändå känner bättre än vad jag gjorde sist. Men nästa gång kommer de se bättre 🤗

Jag är nog den enda som verkligen inte vill känna fosterrörelser tidigt då jag är traumatiserad efter den tortyr min förra graviditet var med just oro över att inte känna ❤️ Ser verkligen inte fram emot stressen och oron när man inte känner som vanligt. Men hoppas att moderkakan hamnar lite på sidan denna gången eller på något vis så att jag känner mer 🙏

• Anonym (Babs)

Vad mysigt att ni är några som börjat känna lite små rörelser! 🥰

Ardnane, jag kommer ihåg att du skrivit om det tidigare i tråden, måste verkligen ha varit jättejobbigt! :( Jag var bara med om det en gång med mitt första barn, att jag inte kände några rörelser, och det var precis på slutet varpå jag blev igångsatt. Minns ångesten då när jag inte hade känt bebisen på typ en halv dag så kan föreställa mig oron du kände :( Håller tummarna för oss båda att moderkakan inte ligger så pass mycket i vägen den här gången. ❤️

• Siripiri

Jag måste fråga, som aldrig riktigt vart gravid innan. När moderkakan ligger i framvägg, blir det lite som en kudde mot sparkarna så man inte känner dem? 🙈♥️ Och hur tidigt kan man se vad moderkakan fäst? För sista ultraljudet så var den en början till moderkaka men har för mig att hon sade att den kunna flytta på sig?! 

• Anonym (Babs)
    Siripiri skrev 2025-08-26 18:01:32 följande:

Jag måste fråga, som aldrig riktigt vart gravid innan. När moderkakan ligger i framvägg, blir det lite som en kudde mot sparkarna så man inte känner dem? 🙈♥️ Och hur tidigt kan man se vad moderkakan fäst? För sista ultraljudet så var den en början till moderkaka men har för mig att hon sade att den kunna flytta på sig?! 

Alltså jag vet inte riktigt, men jag antar att den "vadderar" så att sparkarna inte känns. Tänker att om min bebis sparkar in i moderkakan så lär jag inte känna det, för jag tror inte man har nån känsel i moderkakan?😅 Men jag vet inte haha. Det var iaf på KUB i v.13+ som de sa till mig att jag har moderkakan i framvägg. Men har också hört att den kan flytta sig. Har RUL om ett par veckor så ska fråga då om moderkakans placering tänkte jag, bara för att jag är nyfiken. 😊
  • Anonym (Ardnane)
    Anonym (Babs) skrev 2025-08-26 17:05:27 följande:

Vad mysigt att ni är några som börjat känna lite små rörelser! 🥰

Ardnane, jag kommer ihåg att du skrivit om det tidigare i tråden, måste verkligen ha varit jättejobbigt! :( Jag var bara med om det en gång med mitt första barn, att jag inte kände några rörelser, och det var precis på slutet varpå jag blev igångsatt. Minns ångesten då när jag inte hade känt bebisen på typ en halv dag så kan föreställa mig oron du kände :( Håller tummarna för oss båda att moderkakan inte ligger så pass mycket i vägen den här gången. ❤️

Ja usch det är verkligen inget roligt när man inte vet läget, hoppas vårs små är livliga och moderkakan lägger sig bättre 🙏
    Hon som gjorde vårt ultraljud nu sist sa att även om den är i fram så kan den vara i fram på sidan eller liknande så att man ändå känner 🤗❤️
    Siripiri skrev 2025-08-26 18:01:32 följande:

När den är i fram är det större risk att den dämpar rörelser/känseln. Men vet de som haft den i fram som ändå känt bra, men generellt så är det vanligare att känna mindre med den i fram än när den ligger i bak. Vi gjorde 13+2 och då sa hon att det lutar åt att den ligger fram men inte riktigt går att uttala sig om placering än. Moderkakans placering är en av punkterna de alltid går igenom på RUL 🤗
    De ska också se att den inte ligger för eller nära förlossningsvägen. Vår förra låg fram och lågt förra gången så vi fick återkontroll v 32. 90% av låga moderkakor flyttar sig uppåt så att det är riskfritt att föda vaginalt. Men ligger de för så gör de planerat snitt. Men antar att i och med att moderkakan i de flesta fall flyttar sig uppåt så kan den också när den är i fram flyttas så att man känner bättre 🙃
  • Anonym (Ardnane)

Jag var hos bm idag och fick lyssna på lillebror ????
    Så skönt att höra honom, fyra långa veckor till RUL. Hade ultraljud var annan/ var tredje vecka v8-13 så känns långt med sex veckor mellan sist och RUL 🙈

Svar på tråden BF februari 2026 🌷