• Anonym (Matälskare)

Mat=unna sig

Jag behöver ändra mitt förhållande till mat  för att gå ned ca 8 kg. Mitt problem är att jag har mat som en belöning. Det ska vara god mat på helgerna, kanske lite ost chark, choklad och sen alla dessa fikor med vänner o familj. Ja jag vet att jag kan säga nej men både svårt o otrevligt emellanåt. vissa perioder blir det mkt tid i soffan o en hel del småätande som måste få ett slut.

hur bryta dessa mönster och ändra mitt synsätt till mat? 

• Svar på tråden Mat=unna sig
  • Anonym (Milly)

Kolla in Abram Anderson på Instagram. 

Det går ut på att äta halva tallriken med frukt och grönsaker. Resten vanlig mat, men det blir ju mindre än du brukar äta. Drick ett glas vatten innan maten. Skippa frukost och kör 8-16 fasta. 

Mitt sötsug försvann direkt. Jag får i mig massor av grönsaker och frukt. Jag äter mat jag tycker om. Jag har inget sug så jag väljer bra mat och varierad mat. 

Ska du gå bort eller ut och äta, så drick vatten och ät en frukt innan, så äter du inte så mkt sedan.

• Anonym (Mango)

Fika med familj och vänner kan du fortsätta göra men du kan öva på att bara ta något litet . Istället för typ tre bullar så ta bara en bulle.  Fikar ni på stan köp en mazarin Istället för en tårtbit. Eller välj en kopp fruktsallad.  Avstå inte fika men bli mer medveten om hur mycket du egentligen smaskar i dig av det som erbjuds och se det inte som en måltid du ska bli mätt av. 

Hos dig själv kan du på samma sätt bli mer medveten om vad du faktiskt handlar. Byt ut mot bättre varianter.  Köp mindre förpackning.  Välj EN desserost och ETT paket kex om du vill äta gott en fredag.   Köp mer frukt . Hitta ett gott bubbelvatten.  

Att dra ner på godsakerna Istället för att bara sluta tvärt gör att du kommer ha lättare att lyckas tappa din vikt.  

Ett tips för disciplin är att sluta äta framför tv.  Allt du äter ska intas vid köksbordet . Är det lätt att du unnar dig samtidigt som du ser på film eller nåt så är det viktigt att bryta ovanan och hitta andra nya vanor Istället som inte förknippas med mat.  

Ibland kanske det är så enkelt att det där unna dig egentligen handlar om att du är uttråkad. Kan vara värt att se över vad du egentligen sysselsätter dig med på kvällar och helger.  

• Anonym (Lchf)

För mig blev lösningen som håller i längden lchf. Har aldrig ätit så gott och obegränsat som nu. Men det är ju en stor omställning så jag förstår att det inte är för alla. 

Periodisk fasta fick mig också att ändra tankesätt en hel del. Låter omvänt men det kan fungera att hoppa över frukosten för att kunna unna sig något kl 19-20 på kvällen.

• Anonym (Lchf)

5:2 med fastedagarna på vardagar ger också mer utrymme att fortsätta leva som vanligt på helgen och ändå gå ner i vikt

• Anonym (ST)

Man kan äta allt det där och ändå gå ner i vikt. Det handlar bara om kalorier in och kalorier ut. 

Precis som med pengar kan man "spara" kalorier till helgen t ex så att det inte blir ett överskott över tid. 

• Anonym (Hm)

Att bryta mönster handlar om disciplin, inte om motivation. Det kan låta hårt, och det är det också, men du behöver disciplin och kontroll mer än att hitta motivation eller skylla på att du känner dig otrevlig om det bjuds på godsaker. Jag är en riktig godisråtta och äter gärna chips och choklad varje dag. Nu har jag gått ner 5 kilo på 4 veckor, inte för att d t är kul att tacka nej. Ibland vill jag helt ärligt gråta för allt gott jag inte kan äta just nu, men jag har självkontrollen med mig och det är det enda som behövs! 

• Anonym (Milly)
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-05 10:00:47 följande:

Att bryta mönster handlar om disciplin, inte om motivation. Det kan låta hårt, och det är det också, men du behöver disciplin och kontroll mer än att hitta motivation eller skylla på att du känner dig otrevlig om det bjuds på godsaker. Jag är en riktig godisråtta och äter gärna chips och choklad varje dag. Nu har jag gått ner 5 kilo på 4 veckor, inte för att d t är kul att tacka nej. Ibland vill jag helt ärligt gråta för allt gott jag inte kan äta just nu, men jag har självkontrollen med mig och det är det enda som behövs! 

Läs mitt inlägg. Jag har inte längre något sug efter onyttigt. Det krävs ingen disciplin. Om det krävs disciplin så ökar risken att man gör upp igen. Man måste göra en förändring man kan leva ned utan att känna att man saknar något. 
  • Anonym (Välj med omsorg)

Har också varit där förut och testat otaliga dieter och livsstilar. Men för mig börjar det i affären, vad jag väljer att handla hem. Om jag inte köper hem godsaker så äter jag av det andra jag har hemma. Planera dina måltider. Ta aktiva val. För det första så handlar jag aldrig mat hungrig, helst proppmätt.

Är ditt största problem att du vill ha något snacks i soffan på kvällen, välj ett annat snacks. Jag älskar till exempel grönsaker och dipp så jag köper hem gurka, morötter, äpplen osv. Dippen gör jag av grekisk yoghurt och krydda. 

Fika med vänner och familj; Ät innan du går dit och drick mycket vatten. Fikat ska vara en efterrätt.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Milly) skrev 2025-06-05 10:04:29 följande:
    Läs mitt inlägg. Jag har inte längre något sug efter onyttigt. Det krävs ingen disciplin. Om det krävs disciplin så ökar risken att man gör upp igen. Man måste göra en förändring man kan leva ned utan att känna att man saknar något. 
    Jag har läst ditt inlägg. Men jag står fast vid mina ord 
  • Anonym (Nn)

Hej TS, 

Istället för fika med vänner och familj är det väll minst lika trevligt att äta lunch eller middag av det nyttigare slaget? Så blir det inte både lunch, fika och middag liksom. 

Är man hemma hos någon är det dessutom ganska billigt (likt fika)  och man kan styra kaloriinnehåll mycket lättare. 

Svar på tråden Mat=unna sig