• Anonym (Ronja)

Vad åt ni mycket som barn

jag föddes på tidigt 80tal, mest boendes med mamma och min bror under uppväxten. mamma hade två arbeten för att vi skulle kunna ha råd med resor osv. Maten blev lite lidande då tiden sällan fanns för matlagning från grunden. Vi åt mycket scampi fritti, fattiga riddare, gorbys piroger.. och pizza från pizzerian på fredagar . Minns även när jag åt potatissallad från förpackningen på måndagarna när mamma kom hem extra sent. Vad har ni för matminnen från er barndom?

• Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn
  • Aniiee

Mormors pannkakor.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • RaYzLeR

Råstekt potatis, makaronilåda, köttfärssås och sphagetti, pannkakor med socker och sylt.

• Anonym (Amomyn)

Yoghurt och flingor. Just för att man åt frukost som barn vilket jag inte gör längre. 

• Anonym (Anna)

Frukost var oboy och lingongrova med kokt skinka. Efterrätter var ofta Vienetta glass eller annan billig glass.

Och det var alltid isbergssallad, tomat och gurka till huvudrätten. Även till pannkakor. Usch. Har aldrig köpt isbergssallad själv tror jag.

• Studentpappa

Alltid husmanskost, nästan aldrig pizza eller burgare. Ingen flashig mat men alltid hemlagat. Egen saft, sylt, bröd osv.

Och jag drack grymt med oboy Cool

Ride it like you stole it
  • Anonym (många)
    Anonym (Ronja) skrev 2025-06-09 21:01:38 följande:
    Vad åt ni mycket som barn

jag föddes på tidigt 80tal, mest boendes med mamma och min bror under uppväxten. mamma hade två arbeten för att vi skulle kunna ha råd med resor osv. Maten blev lite lidande då tiden sällan fanns för matlagning från grunden. Vi åt mycket scampi fritti, fattiga riddare, gorbys piroger.. och pizza från pizzerian på fredagar . Minns även när jag åt potatissallad från förpackningen på måndagarna när mamma kom hem extra sent. Vad har ni för matminnen från er barndom? 

Född i mitten av 70-talet, så har mest matminnen från 80-90 talet.

Grunden för mathållningen i min(a) familj(er) var att det skulle vara billigt och att vi barn skulle hålla käften och äta upp maten.

Våra föräldrar jobbade mycket och hade bråttom när middagen skulle lagas, den var oftast oinspirerad och trist, mycket burkar och halvfabrikat. Inte så mkt grönsaker, som mest en sallad med isberg, tomat och gurka, dom sällan åts upp. 

Mamma hoppade gärna på nya trender med wok, laga mat i mikron (!), bakmaskin och liknande. Men det blev sällan bra, woken var sladdrig och smaklös, mat som lagas i mikron blir ju aldrig bra, och brödet fån bakmaskinen var inte särskilt gott. Hon var inte bra på att laga mat, det var dålig kryddning, vattnigt, bränt osv. 

Hos pappa var det prisvärt (billigt) som var ledordet, mycket burkmajs, och bifftomat (som väl var billigare, men å andra sida inte smakade nåt). han kunde laga godare mat, men hade inte råd eller ville inte lägga pengarna på maten. 

Det hände att vi köpte pizza eller kinesiskt som hämtmat, men ganska sällan. 
  • Anonym (Linn)

3/4 av min familj var vegetarianer. 
    De vanligaste rätterna vi åt var:
    Pasta med linssås
    Pasta med tomatsås
    Pasta med vitlöks och mangoldsås
    Ärtsoppa utan fläsk
    Kornblinier med lingon och vitkål
    Pannkakor eller våfflor med hemgjord sylt, grädde ibland.
    Linsgryta med couscous
    Hirs var det väldigt mycket ett tag 
    Mjölksyrade grönsaker
    Champinjonsås med ris
    Hemgjord pizza
    Tacos med "köttfärs" av tacokryddade gröna linser
    Färdigköpta vegetariska vårrullar
    Potatis åt vi nästan aldrig, jo hemgjord potatissallad med gräslök, rosmarin, olivolja, örtsalt och potatisbitar på sommaren mest.

Sallad var oftast med vitkål och konserverad ananas.

Chokladpudding till efterrätt ibland, annars glass från Hemglass och Big Pack och så fanns en supergod tofuglass som fanns i en 8kantig förpackning. Jordgubb var godast. Saknar den glassen.

Oboy och Kellogs Frosties eller Kalaspuffar fick vi önska oss i födelsedagspresent när vi var små. Det lättades på den punkten rätt mycket när vi blev lite äldre.
    Då kunde det även inhandlas en 1,5 l Coca cola till helgen (multinationella, imperialistiska bolag skulle man passa sig för) Annars var det apotekarnes och annan svensk läsk som vi fick dricka en av till helgen.

• Aliona

Född sndra halvan av 70-talet, Hos mormor, som passade mig fram tills jag började skolan, och hos kompisar, var det mest husmanskost. Torskgratäng med gräddsås, räkor och potatismos som var spritsat längs kanten och bakat i ugnen, ugnsstekt falukorv med äpple, lök, ost och senap, köttbullar, blodpudding, spagetti med köttfärssås, pannkakor, fiskpinnar, stekt sill, ärtsoppa, ängasoppa, skomakarlåda, sjömansbiff, kåldolmar? På söndagarna åt vi hos mormor, då blev det söndagsstek med potatis och sås. De vuxna drack pilsner. Mjölk till maten och alltid knäckebröd. Till frukost åt vi macka med ost och marmelad och oboy, eller sockrade flingor med mjölk. Varje fredag bakade vi kaka till kvällen. 

• Anonym (Hemlagat)

Jag är född i slutet av 70-talet. 

Mina föräldrar hade det inte fett när jag växte upp, men de prioriterade att laga bra mat. Aldrig att vi fick saker som köpta köttbullar, köpta fiskpinnar eller pulvermos. Det enda halvfabrikat vi åt var korv. 

Till jul och andra storhelger åt vi traditionell mat (som mamma och mormor gjorde själva), som julkorv (mormors julkorv var det bästa jag visste på julbordet), olika syltor, sillsallad, dopp i grytan, lutfisk, inlagd sill och massor annat, förutom skinka, prinskorv och köttbullar (mamma gjorde alltid lite mindre, finare köttbullar till storhelgerna).

Ibland,när jag och mitt syskon frågade efter det, kunde vi få köpt pizza eller hamburgare (det senare från Sibylla, McDonalds etablerade sig i vår stad först i slutet av min tonår), men då brukade mamma och pappa äta annan mat, för ingen av dem gillade snabbmat. 

På sötsaker-fronten så fick vi barn veckopeng som räckte till lite godis, men det var inte alls sådana mängder som barn äter idag. I kiosker köpte vi lösgodis styckvis, man fick peka på vilken sort man ville ha och hur många, så plockade expediten dem åt en. Snacks åt vi ibland, men det var mest popcorn, som mamma poppade i en gryta på spisen, i princip aldrig chips.  Läsk köpte vi i backar med glasflaskor. Jag har inget minne av att jag eller mitt syskon hade någon regel om när man fick ta dricka (eller annat sött) och hur många, men vi drack inte speciellt mycket ändå. 

• NinniQX

Päronhalvor med after eight med antingen glass eller grädde. Haha

Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn