Anonym (Ronja) skrev 2025-06-09 21:01:38 följande:
Vad åt ni mycket som barn
jag föddes på tidigt 80tal, mest boendes med mamma och min bror under uppväxten. mamma hade två arbeten för att vi skulle kunna ha råd med resor osv. Maten blev lite lidande då tiden sällan fanns för matlagning från grunden. Vi åt mycket scampi fritti, fattiga riddare, gorbys piroger.. och pizza från pizzerian på fredagar . Minns även när jag åt potatissallad från förpackningen på måndagarna när mamma kom hem extra sent. Vad har ni för matminnen från er barndom?
Född i mitten av 70-talet, så har mest matminnen från 80-90 talet.
Grunden för mathållningen i min(a) familj(er) var att det skulle vara billigt och att vi barn skulle hålla käften och äta upp maten.
Våra föräldrar jobbade mycket och hade bråttom när middagen skulle lagas, den var oftast oinspirerad och trist, mycket burkar och halvfabrikat. Inte så mkt grönsaker, som mest en sallad med isberg, tomat och gurka, dom sällan åts upp.
Mamma hoppade gärna på nya trender med wok, laga mat i mikron (!), bakmaskin och liknande. Men det blev sällan bra, woken var sladdrig och smaklös, mat som lagas i mikron blir ju aldrig bra, och brödet fån bakmaskinen var inte särskilt gott. Hon var inte bra på att laga mat, det var dålig kryddning, vattnigt, bränt osv.
Hos pappa var det prisvärt (billigt) som var ledordet, mycket burkmajs, och bifftomat (som väl var billigare, men å andra sida inte smakade nåt). han kunde laga godare mat, men hade inte råd eller ville inte lägga pengarna på maten.
Det hände att vi köpte pizza eller kinesiskt som hämtmat, men ganska sällan.