• Anonym (Ronja)

Vad åt ni mycket som barn

jag föddes på tidigt 80tal, mest boendes med mamma och min bror under uppväxten. mamma hade två arbeten för att vi skulle kunna ha råd med resor osv. Maten blev lite lidande då tiden sällan fanns för matlagning från grunden. Vi åt mycket scampi fritti, fattiga riddare, gorbys piroger.. och pizza från pizzerian på fredagar . Minns även när jag åt potatissallad från förpackningen på måndagarna när mamma kom hem extra sent. Vad har ni för matminnen från er barndom?

• Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn
  • Anonym (Husmor)

Min mamma var dagmamma och odlade mycket, lagade mat, bakade och styrde dagarna i ända. Så min uppväxt har bestått av hemlagad mat, hembakat bröd, saft, sylt osv osv. De köpte nyslaktat kött en gång per år och styckade hemma vid köksbordet.

Det var verkligen lyx de få gånger vi fick äta färdiglagat eller snabbmat. 

Några favoriter;
    -Kåldolmar med potatis och gräddsås
    -Ris, kassler och champinjonsås
    -Köttbullar, potatismos och gräddsås
    -Spenatsoppa med ägghalvor
    -Pannkakor
    -Fläskpannkaka

• Mrs Moneybags
    NinniQX skrev 2025-06-10 10:59:52 följande:

Päronhalvor med after eight med antingen glass eller grädde. Haha

En riktig klassiker!! Skrattande
  • Aliona

Det var klassiker hos oss också! 
  • Cheers

Raketost. Burkskinka på landet.
    Snabbkräm. Sött och gott!

• Anonym (80-talist)

Väldigt enkel mat till vardags men aldrig halvfabrikat. Ibland bara ris kokad med någon grönsak och filsås till. 

På helgen husmanskost eller något nytt och spännande (på den tiden) t ex kassler med ananas, skaldjur, italienskt

• Postman

Då var det riktig fest 😊😂
  • Anonym (Grillad fisk på sommaren)

Det här var på somrarna. Jag och min bästis/pojkvän campade på en liten ö i en sjö. Han fiskade och vi åt fisk grillad över eld. Det här från 13-17. 

• Anonym (Inte bättre förr)
    Anonym (Amomyn) skrev 2025-06-09 23:35:26 följande:
    Kollade upp kinakål, det ser ut som vanlig salladskål. Visste inte om detta namn på salladen och varje dag lär man sig nåt nytt. Hushållsost smakar mest salt, precis som julost. Med undantag för de lagrade varianterna då. 

Grillad hel kyckling direkt från Icas ugnar åt vi en del av i mina barn och ungdomsår. Numera ytterst sällan. Jag gillar nog bara filén och känner numer lite avsmak för att rensa kycklingen. Det är nåt med alla ben som kommer på köpet. Mer äckelmagad som vuxen kanske.
    Ja kinakål är samma sak som salladskål. Det senare är kanske ett mer politiskt korrekt namn. Flört
  • Anonym (Inte bättre förr)
    Cheers skrev 2025-06-10 13:31:51 följande:

Raketost. Burkskinka på landet.
    Snabbkräm. Sött och gott!

Kall burkskinka åt mina kusiners familj. När vi semestrade med dem kom det inte sällan upp som middagsförslag, men min mamma lyckades oftast avstyra det. Finns det att köpa fortfarande? Konsistensen och lukt som hundmat! Burr!!
  • Anonym (S)

Flingor med mjölk, självklart massa socker på. Det åt jag väldigt ofta.
    Maten hemma var helt vanliga rätter. På fredagar var det oftast lövbiff, pommes och Blå Bands bea eller så gjorde mamma pizza.

Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn