• Anonym (orimligt)

Vad blir du orimligt irriterad över?

Ja, blotta ditt innersta här, anonymt om du vill. Sånt som bara är dumt att irritera sig på, sånt man inte kan ändra ändå osv, 

Jag blir orimligt irriterad när det är sylt i prinsesstårta.  

• Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?
  • Anonym (Kvinna ......)

En sak till som jag hör ofta och stör mig extremt mycket på.

"Man börjar ju tycka...." "man känner väl att..."

Säg:

"JAG börjar ju tycka..." "JAG känner..."

• Anonym (korven)
    Hornper skrev 2025-06-24 23:25:52 följande:
    Förns, heter det väll?
    haha rolig du är :D
  • Anonym (korven)
    Anonym (Kvinna ......) skrev 2025-06-25 07:22:22 följande:

Folk som inte kan gå ut från ett kök utan att lämna  precis ALLA skåpluckor vidöppna. Jag blir fullkomligt skogstokig på det.

Såg ett avsnitt med dr phil för ett tag sen. Han intervjuade ett par och kvinnan var nära att ta ut skilsmässa pga att hennes man ALLTID gjorde så. Då berättade dr phil att han är precis likadan och att hans fru fullkomligt avskyr det.

Är detta typiskt män? Varför är det så förbannat svårt att stänga efter man tagit det man behöver???? DrömmerDemon

nej inte typiskt män. jag gör så och är kvinna. vet fler andra oxå. det är väl bara hur man är funtad.
  • Anonym (Mat_mat_och_mat)
    Anonym (Kvinna ......) skrev 2025-06-25 07:25:41 följande:

Säg:

Faktiskt rätt knepigt det där. Vissa säger att man ska skriva "jag" istället för "man", eftersom "man" låter som man talar för alla. Samtidigt som den som hela tiden skriver "jag" kan uppfattas som väldigt ego.
  • Anonym (Grodor)

Folk som lyssnar på klipp i kollektivtrafiken med högt ljud
    Folk som gör om samma misstag om och om igen
    När man ska någon stans med glömmer något så man får gå tillbaka och hämta det igen

• Anonym (Jo)
    Anonym (Äckliga lukter) skrev 2025-06-25 05:25:35 följande:
    Jag både skrev och sa förens fram till jag var 30 ungefär. 
    Det är nog ofta dialektalt vad som ligger nära att säga. Förrän blir för mycket ä för att det ska bli logiskt, åtminstone för mig.

Jo, jag var nog också ungefär 30 innan jag ens hade funderat på det. Jag fick slå upp, men till slut blir de flesta vuxna och lär sig att det stavas förrän..

• Anonym (Jovial)
    Anonym (Kvinna ......) skrev 2025-06-25 07:25:41 följande:

Säg:

Håller med! 
  • Anonym (Surgubbe)

I vissa fall använder jag uttrycket:
    Ja, det kan man ju tycka ...
    Innebär att jag misstänker att fler än just jag skulle kunna tycka så.
    Om jag personligen är tyckaren så säger jag - jag ...tycker ... känner ...anser o.s.v

• Alessia

Svensk genitiv innebär att man hakar på ett s på substantivet: husets fasad, Götes cykel, cykelns styre, Majas pojkvän osv
    Nu har en stor del av befolkningen fått för sig att vi, i likhet med engelskan, har apostrofgenitiv: huset's fasad, Göte's cykel, cykeln's styre, Maja's pojkvän.
    Svenska språket har inte apostrofgenitiv!

• Anonym (Surgubbe)
    Alessia skrev 2025-06-26 17:29:52 följande:

Svensk genitiv innebär att man hakar på ett s på substantivet: husets fasad, Götes cykel, cykelns styre, Majas pojkvän osv
    Nu har en stor del av befolkningen fått för sig att vi, i likhet med engelskan, har apostrofgenitiv: huset's fasad, Göte's cykel, cykeln's styre, Maja's pojkvän.
    Svenska språket har inte apostrofgenitiv!

Dessutom när det gäller yrken- hon är en advokat, han är en svarvare, han är en polis o.s.v
    På engelska ja, he is a policeman ...
    På svenska är man advokat, svarvare eller polis m.m.
    Kanske är en skröna men hörde för många år sedan att på Island ville man hålla språket inhemskt. 
    Skateboard fanns inte utan det hette hjul-brettur.
    Rätta mig om jag har fel!
Svar på tråden Vad blir du orimligt irriterad över?