• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • Anonym (G)
    Anonym (Q) skrev 2025-06-24 13:03:31 följande:

Usch, det är verkligen inte kul att få sådana kommentarer. Och vad förnedrande att säga så inför andra. Min mamma har aldrig sagt så men däremot min svärmor.  Hon är otroligt fokuserad vid sin träning och är smärt som om hon vore 20 år yngre än vad hon är. Men förra året kommenterade hon att jag hade gått upp i vikt och att det verkligen syns hur min rumpa skumpar (ja det var vad hon sa!) när jag går och att det inte ser snyggt ut, att jag borde dölja det med kläder fast ännu hellre träna mer.  Jag blev oerhört ledsen och sårad. Det satte sig i skallen helt hur mycket jag än vill ignorera det. Det är verkligen inte ok att kommentera andras kroppar så,

Fy vad förnedrande kommentar! Vad säger din man om hennes övertramp?
  • Anonym (S)
    Anonym (Motiverande) skrev 2025-06-24 12:41:58 följande:
    Nej, det får vara nog med att bara sköta sig själv och skita i andra nu. Vi måste börja bry oss om och se varandra, och också våga anmärka på sådant som inte är bra - sådant görs ofta av omtanke.
    Att fråga hur någon mår (och faktiskt lyssna) är väl något helt annat än att berätta att någon är tjock..och dessutom återkommande, inför andra och under en högtid.
    På vilket sätt är det visa omsorg?
    Mamman "såg" inte sin dotter...hade hon gjort det hade hon sett att gick över gränsen.

Och du har noll och ingen rätt att "anmärka" på andras liv och val...vilket mandat har du att avgöra vad som är rätt och bra för någon annan?
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-24 15:18:25 följande:
    Du svarade genom att fråga TS efter vikt och längd och hur mycket kalorier h*n åter.  Och det är inte vad TS frågade efter.
    TS ville veta hur h*n skulle bemöta sin mammas pikar. Och det gör hon ju inte genom att gå ner i vikt. Mamman måste ju få veta att hennes beteende är klandervärt.
    På sätt och vis, det var inte helt svar på hur jag skulle reagera, utan en fråga till TS med anledning av att TS tog upp att hon inte vet varför hon har den vikt hon har nu. Men visst jag skulle nog även reagera genom att ställa mig sådana frågor. Så det är väl en del i det.
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-24 15:25:06 följande:
    Att fråga hur någon mår (och faktiskt lyssna) är väl något helt annat än att berätta att någon är tjock..och dessutom återkommande, inför andra och under en högtid.
    På vilket sätt är det visa omsorg?
    Mamman "såg" inte sin dotter...hade hon gjort det hade hon sett att gick över gränsen.

Och du har noll och ingen rätt att "anmärka" på andras liv och val...vilket mandat har du att avgöra vad som är rätt och bra för någon annan?
    Som att påstå till någon att den sannolikt har ätstörningar? Istället för att fråga och faktiskt lyssna?
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 15:30:09 följande:
    På sätt och vis, det var inte helt svar på hur jag skulle reagera, utan en fråga till TS med anledning av att TS tog upp att hon inte vet varför hon har den vikt hon har nu. Men visst jag skulle nog även reagera genom att ställa mig sådana frågor. Så det är väl en del i det.
    Att TS inte vet varför h*n har gått upp i vikt tillhörde ändå inte frågeställningen. (Framförallt inte om det bara handlar om några enstaka kilon.)  Utan det var hur h*n skulle hantera sin mammas pikande.
    Och mamman lär ju inte lära sig att hennes beteende är elakt och respektlöst genom att TS går ner i vikt.
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-24 15:39:48 följande:
    Att TS inte vet varför h*n har gått upp i vikt tillhörde ändå inte frågeställningen. (Framförallt inte om det bara handlar om några enstaka kilon.)  Utan det var hur h*n skulle hantera sin mammas pikande.
    Och mamman lär ju inte lära sig att hennes beteende är elakt och respektlöst genom att TS går ner i vikt.
    Även om du inte anser det hörde till frågeställningen så tog TS tog ändå upp det och jag får fråga på vad Ts skriver i sin trådstart om jag vill. Och dessutom är det faktiskt relevant för hur jag själv skulle reagera. En stor del i det är att jag skulle försöka ta reda på varför jag har den vikten och göra någonting åt det. Så nu har jag varit tydlig nog hoppas jag.

Sen har jag inte skrivit ett ord om hur man ska lära mamman beteenden så det behöver du inte argumentera om till mig.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 15:33:08 följande:
    Som att påstå till någon att den sannolikt har ätstörningar? Istället för att fråga och faktiskt lyssna?
    Jag har inte antytt något om ätstörningar överhuvudtaget så du får rikta detta till den som det gäller...

Fast du tillhörde ju kategorin som endast skulle hantera andras kommentarer genom att ta tag i problemet som anmärkningen gällde så jag antar att du bokar tid till ätstörningsklinik nu...
  • felix le chat

Låter i mina små öron som att morsan måste ha varit full. ( midsommar )
    Ingen nykter person beter sej väl så ? 

• Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-24 16:09:52 följande:
    Jag har inte antytt något om ätstörningar överhuvudtaget så du får rikta detta till den som det gäller...

Fast du tillhörde ju kategorin som endast skulle hantera andras kommentarer genom att ta tag i problemet som anmärkningen gällde så jag antar att du bokar tid till ätstörningsklinik nu...
    Varför ska jag fråga någon annan om ditt resonemang? Min fråga gällde ju hur du tänker

Ja fast då är ju förutsättningen att anmärkningen stämmer. Jag har inte kriterierna för att vara ätstörd.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 16:36:03 följande:
    Varför ska jag fråga någon annan om ditt resonemang? Min fråga gällde ju hur du tänker

Ja fast då är ju förutsättningen att anmärkningen stämmer. Jag har inte kriterierna för att vara ätstörd.
    Mitt resonemang kan du ju läsa som en röd tråd genom alla mina svar och är anledningen till att det inte är just jag som hintar om ätstörning. 
    Ditt sätt att hantera din vikt har jag inte med att göra.

Det är ju snarare DITT resonemang som blir av intresse.
    Du skrev att du skulle hantera kommentarer genom att ta tag i problemet som de handlade om. 
    Men nu stämmer det ju inte...för nu förtydligar du ju att det endast gäller under förutsättning att anmärkningen stämmer
    Och då frågade jag ju ändå om ditt hanteringssätt gällde oavsett vad saken gällde....men du fortsatte ditt autosvar att det var så du skulle hantera sådana kommentarer...

Du vet ju inte om TS faktiskt har ett verkligt viktproblem. Hen har gått upp några kilo. Det kan man ju göra och ändå vara inom normalvikt. Precis som att någon kan hålla koll på kalorier och vikt och inte ha ätstörningar....eller hur...

Så vad skulle du faktiskt göra om du skulle gått ner nåt kilo och din mamma inför alla på midsommar återkommande hintade, pikade inför alla på festen att du betedde dig anorektiskt, såg ut som du gått ner för mycket i vikt och peka nedsättande mot din kropp, uttryckt att du måste äta mer, fråga frågor om hur mycket du åt egentligen osv.
    Hur skulle du hantera DE kommentarerna (exempelvis säga ifrån, gå därifrån, strunta i det etc)...för där börjar du ju närma dig de verkliga svaren på TS frågeställning...
Svar på tråden Kommentarer om vikt