• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • Anonym (m)

Nähä och? Jag får svara som jag vill och nu har jag dessutom utvecklat det gott och väl vid det här laget tycker jag.

Hur många i den här tråden anser du har svarat exakt på frågan i sina första inlägg? 

molly50 skrev 2025-06-25 17:01:00 följande:
    Ja,det har du gjort. Men det var inte så du besvarade TS i ditt första inlägg. 
  • ht1

Vad är ditt BMI? Där har du svaret om du får diabetes om några år.

• molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-27 15:21:27 följande:

Nähä och? Jag får svara som jag vill och nu har jag dessutom utvecklat det gott och väl vid det här laget tycker jag.

Hur många i den här tråden anser du har svarat exakt på frågan i sina första inlägg? 

Ja,visst får du det. Men det är väl ändå bäst att hålla sig till topic.

Den enda jag har sett som inte svarade på TS fråga utan gick på om vikten har fåt en massa tummar ner på sitt inlägg. Och det var inte du.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (m) skrev 2025-06-27 15:21:27 följande:

Klart du får och det gäller alla som svar på dina inlägg också . Det blir en rätt tråkig tråd om alla ger goddag yxskaft svar 
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-28 00:30:56 följande:
    Ja,visst får du det. Men det är väl ändå bäst att hålla sig till topic.

Den enda jag har sett som inte svarade på TS fråga utan gick på om vikten har fåt en massa tummar ner på sitt inlägg. Och det var inte du.

Och jag har hållit topic, jag har frågat TS på det hon skriver i sin trådstart. Och dessutom har jag utvecklat i ganska många inlägg nu och klargjort hur jag hade hanterat det. Man måste inte svara exakt på frågorna TS skriver direkt utan man får i sitt första inlägg ställa frågor om det som TS tar upp om man vill. Man måste inte ens svara allt som TS skriver utan man kan skriva vad man vill om det som TS tar upp så länge man håller sig till reglerna. Men om du nu ansåg att jag gick OT så hade du ju kunnat anmäla det istället, då hade TS sluppit mitt enligt dig OT-inlägg. Problemet med det är bara att du har fel, jag har hållit topic.

Och jag frågade inte hur många som inte svarat, frågan var hur många som svarat som du tyckte man ska i sina första inlägg i tråden.

Du anser ju att det som står i TS och som ska besvaras är: Hur får man mamman att sluta med beteendet att pika? Hur ska man hantera pikandet?

Och så klagar du på att jag inte svarade exakt det i mitt första inlägg. Så hur stor många av alla i tråden svarade på exakt det i sina första inlägg? 

• Anonym (Wtf)
    molly50 skrev 2025-06-25 17:04:50 följande:
    Din man är kanske också överkörd av sin mamma så att han inte vågar säga något.
    Men det är något han borde jobba på,för hennes beteende låter oacceptabelt.
    Men vilken mes till man hon har i så fall. Tycker svärmors kommentar var direkt förnedrande, varken män eller kvinnor har rätt att uttrycka sig så. Och att mannen inte kan ryta ifrån är ju bara pinsamt.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-28 12:22:36 följande:

Och jag har hållit topic, jag har frågat TS på det hon skriver i sin trådstart. Och dessutom har jag utvecklat i ganska många inlägg nu och klargjort hur jag hade hanterat det. Man måste inte svara exakt på frågorna TS skriver direkt utan man får i sitt första inlägg ställa frågor om det som TS tar upp om man vill. Man måste inte ens svara allt som TS skriver utan man kan skriva vad man vill om det som TS tar upp så länge man håller sig till reglerna. Men om du nu ansåg att jag gick OT så hade du ju kunnat anmäla det istället, då hade TS sluppit mitt enligt dig OT-inlägg. Problemet med det är bara att du har fel, jag har hållit topic.

Och jag frågade inte hur många som inte svarat, frågan var hur många som svarat som du tyckte man ska i sina första inlägg i tråden.

Du anser ju att det som står i TS och som ska besvaras är: Hur får man mamman att sluta med beteendet att pika? Hur ska man hantera pikandet?

Och så klagar du på att jag inte svarade exakt det i mitt första inlägg. Så hur stor många av alla i tråden svarade på exakt det i sina första inlägg? 

Det är bara du och en till som inte har svarat på TS frågeställning,vad jag har kunnat se.
    Och frågeställningen var hur TS skulle hantera mammans pikande. Inte hur hon ska gå ner i vikt.

Visst får du svara på det du vill.. Men andra har ju också rätt att svara på det du skriver.
  • molly50
    Anonym (Wtf) skrev 2025-06-28 12:33:10 följande:
    Men vilken mes till man hon har i så fall. Tycker svärmors kommentar var direkt förnedrande, varken män eller kvinnor har rätt att uttrycka sig så. Och att mannen inte kan ryta ifrån är ju bara pinsamt.
    Ja,jag håller med dig fullständigt. Men det finns män som inte klarar av att klippa navelsträngen och som är kuvade av sina mammor.
    Och den här personens man kanske är en sådan.
    Men hade det varit min man och han inte sagt ifrån så hade han fått sina fiskar varma,kan jag säga.
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-28 13:44:08 följande:
    Det är bara du och en till som inte har svarat på TS frågeställning,vad jag har kunnat se.
    Och frågeställningen var hur TS skulle hantera mammans pikande. Inte hur hon ska gå ner i vikt.

Visst får du svara på det du vill.. Men andra har ju också rätt att svara på det du skriver.
    Återigen det var inte min fråga. Jag frågade hur många som svarade på de frågor du tycker i sina första inlägg?

På bara första sidan ser jag 6 stycken (Inlägg 2, 3, 6, 7, 8, 9) Så minst 6 stycken i tråden. Ingen av dessa svarar i sina första inlägg på hur man ska lära mamman eller hur de skulle hantera pikandet. Alltså vad du påstod var frågan och som du klagade på att jag inte skrev i mitt första inlägg i tråden.

Ja du får svara på det jag skriver och jag får svara att du har fel. Jag har hållit topic. även om jag inte svarade som du ville i mitt första inlägg. Det är att hålla topic att börja med att ställa frågor om vad TS skriver och det är inte OT att inte svara på allt i sitt första inlägg. Så du har fel i att jag inte hållit topic.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-28 14:06:10 följande:
    Återigen det var inte min fråga. Jag frågade hur många som svarade på de frågor du tycker i sina första inlägg?

På bara första sidan ser jag 6 stycken (Inlägg 2, 3, 6, 7, 8, 9) Så minst 6 stycken i tråden. Ingen av dessa svarar i sina första inlägg på hur man ska lära mamman eller hur de skulle hantera pikandet. Alltså vad du påstod var frågan och som du klagade på att jag inte skrev i mitt första inlägg i tråden.

Ja du får svara på det jag skriver och jag får svara att du har fel. Jag har hållit topic. även om jag inte svarade som du ville i mitt första inlägg. Det är att hålla topic att börja med att ställa frågor om vad TS skriver och det är inte OT att inte svara på allt i sitt första inlägg. Så du har fel i att jag inte hållit topic.
    Många av de svaren var reaktioner på de som svarat med att prata om TS vikt.
    Och visst får man skriva vad man vill. Men man får också ha med i beräkningen att även andra får göra det. Om man t ex tycker att det är fel sätt att bemöta TS.
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-29 15:02:03 följande:
    Många av de svaren var reaktioner på de som svarat med att prata om TS vikt.
    Och visst får man skriva vad man vill. Men man får också ha med i beräkningen att även andra får göra det. Om man t ex tycker att det är fel sätt att bemöta TS.

Ja det var det men de svarade inte heller på den frågan som du anser att man ska göra i sitt första inlägg. Nu handlade det om att du påstod att jag inte hållit topic för att jag inte svarade på exakt de frågorna i mitt första inlägg.

Och du har fel. Jag har hållit topic. Jag frågade om saker som TS tar upp, att hon inte vet varför hon gått upp i vikt och vad som skulle vara motiverande. Och för övrigt så är det är faktiskt ett sätt som jag hade hanterat hela situationen, genom att ta itu med vikten och vad som kan motivera till det. Men fortfarande jag måste inte svara på allt som TS skriver i mitt första inlägg utan jag kan ställa frågor som handlar om vad TS tar upp, det är inte att vara OT. Och jag hade heller inte i åtanke att anpassa mig efter vad du anser är rätt sätt att bemöta TS när jag svarar i en tråd. Därför skrev jag som jag gjorde.

• molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-29 15:43:59 följande:

Ja det var det men de svarade inte heller på den frågan som du anser att man ska göra i sitt första inlägg. Nu handlade det om att du påstod att jag inte hållit topic för att jag inte svarade på exakt de frågorna i mitt första inlägg.

Och du har fel. Jag har hållit topic. Jag frågade om saker som TS tar upp, att hon inte vet varför hon gått upp i vikt och vad som skulle vara motiverande. Och för övrigt så är det är faktiskt ett sätt som jag hade hanterat hela situationen, genom att ta itu med vikten och vad som kan motivera till det. Men fortfarande jag måste inte svara på allt som TS skriver i mitt första inlägg utan jag kan ställa frågor som handlar om vad TS tar upp, det är inte att vara OT. Och jag hade heller inte i åtanke att anpassa mig efter vad du anser är rätt sätt att bemöta TS när jag svarar i en tråd. Därför skrev jag som jag gjorde.

Ja,TS skrev att hon hade gått upp litegrann i vikt utan att veta varför. Men hon bad inte om några råd om viktnedgång utan om hur hon ska hantera sin mammas pikar.
    Och du hade kanske hanterat det med att ta itu med vikten,men det är inte så jag tolkar att TS menar att hantera problemet.
    Och vi vet inte ens hur mycket TS har gått upp. Är det bara nå´t enstaka kilo så är det ju inte ens något som hennes mamma behöver pika om.
    Och TS mamma är kanske en sådan som skulle pika om andra saker än vikten också.
    Och då är det kanske bra om TS kan lära sig att hantera det.
    Framförallt när det sker inför andra människor.
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-29 18:16:23 följande:
    Ja,TS skrev att hon hade gått upp litegrann i vikt utan att veta varför. Men hon bad inte om några råd om viktnedgång utan om hur hon ska hantera sin mammas pikar.
    Och du hade kanske hanterat det med att ta itu med vikten,men det är inte så jag tolkar att TS menar att hantera problemet.
    Och vi vet inte ens hur mycket TS har gått upp. Är det bara nå´t enstaka kilo så är det ju inte ens något som hennes mamma behöver pika om.
    Och TS mamma är kanske en sådan som skulle pika om andra saker än vikten också.
    Och då är det kanske bra om TS kan lära sig att hantera det.
    Framförallt när det sker inför andra människor.

Och jag har som sagt inte gett några råd om viktnedgång, jag frågade om hon ville försöka ta reda på varför hon gått upp eftersom hon själv tog upp att hon vet inte varför.

Och jag bryr mig inte om hur du tolkar att TS menar. Jag hade hanterat det så som jag förklarat och jag kan svara precis så eftersom det är vad TS ville veta, hon frågar hur vi hade hanterat det.

Och om TS gått upp mycket eller lite gör ingen skillnad för mina svar, de blir desamma ändå. Och jag har som sagt redan skrivit att jag tycker det var dåligt av mamman. Du fäktar väderkvarnar.

Och om du anser att det är bra att TS får lära sig det är inget du behöver argumentera om till mig, jag har inte hindrat vare sig dig eller någon annan i tråden att försöka lära TS det om det är det ni vill.

Svar på tråden Kommentarer om vikt