• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • Anonym (m)
    Anonym (Hum) skrev 2025-06-23 15:05:22 följande:
    Vilket ändå inte på något sätt ursäktar mammans beteende.
    Nej det var visserligen dåligt men jag är pragmatisk och resultatsinriktad, därför skrev jag som jag gjorde. Huvudsaken är ju att man vaknar upp och blir (mer) medveten om att man riskerar att vara på väg i en dålig riktning. Och funderar ut vad man ska göra åt det
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 14:50:54 följande:

Kaloribehovet går ner ju äldre man blir så man kan inte förvänta sig att kunna äta som man gjort och ändå hålla samma vikt. 

Och vad är motiverande om inte fakta om att du blivit större? Sånt kan lätt bli att man inte märker själv utan det kommer smygande och man vänjer sig.

Och du skriver att du inte vet varför du gått upp, vill du försöka ta reda på det? Hur många kalorier äter du på en vecka? Vad är din längd vikt ålder? Aktivitetsnivå?

Oavsett vad TS väger så är det ju oförskämt av mamman att dra upp det inför andra människor.
    Vill man motivera någon att gå ner i vikt så finns det andra,betydligt bättre sätt att ta upp det på.
  • Anonym (m)
    molly50 skrev 2025-06-23 15:20:11 följande:
    Oavsett vad TS väger så är det ju oförskämt av mamman att dra upp det inför andra människor.
    Vill man motivera någon att gå ner i vikt så finns det andra,betydligt bättre sätt att ta upp det på.
    Det var därför jag frågade TS om vad hon skulle tycka var motiverande.
  • Anonym (S)

Kaloribehovet går ner ju äldre man blir så man kan inte förvänta sig att kunna äta som man gjort och ändå hålla samma vikt. 

Och vad är motiverande om inte fakta om att du blivit större? Sånt kan lätt bli att man inte märker själv utan det kommer smygande och man vänjer sig.

Och du skriver att du inte vet varför du gått upp, vill du försöka ta reda på det? Hur många kalorier äter du på en vecka? Vad är din längd vikt ålder? Aktivitetsnivå?

Nu förutsätter du att TS inte var medveten om viktuppgången men det verkar hen ha varit.
    Så vad tänker du att "faktan" bidrar med då?
    På vilket sätt blir det motiverande att bli utpekad som tjock inför släkt och vänner?
    Är det inte sammanhang där det är viktigt att få känna att man duger som man är?
    Skam är väldigt sällan en bra motivator för att lösa problem...
    Jag vet många som istället undviker sociala sammanhang av just anledningen att alla ska se att de gått upp i vikt. För det är ju inget man kan göra något åt just den stunden man är på festen eller hur? Så då går man inte dit istället...
    Jag tror inte omedvetenhet och okunskap om ens vikt och faran med övervikt är där problemet sitter för de flesta...

Sen visar all forskning om motivation och förändring helt tvärtom, att försöka övertyga med fakta och argument är extremt kontraproduktivt då det endast föder motstånd hos den man försöker övertyga.. 
    Så om du är resultatinrintad och pragmatisk som du skriver i något inlägg ska du nog inte använda dig av "fakta/argumentations-metoden" i hopp om att någon ska vakna upp och hitta motivation till förändring...

Sen kan jag personligen känna att det är lite arrogant och översitteri, detta med att gå och berätta "sanningar" för folk  förklätt till omsorg och oro....Folk borde jobba på sin "hjälpnödighet" och låta vuxna vara vuxna...
    Ibland måste man ju säga något men då är det just viktigt med fingertoppskänsla och väl vald situation...
    Tjata om det, inför andra på midsommarafton låter faktiskt inte som det...
  • Anonym (Tess)
    Kommentarer om vikt

• Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-23 15:57:08 följande:
    Nu förutsätter du att TS inte var medveten om viktuppgången men det verkar hen ha varit.
    Så vad tänker du att "faktan" bidrar med då?
    På vilket sätt blir det motiverande att bli utpekad som tjock inför släkt och vänner?
    Är det inte sammanhang där det är viktigt att få känna att man duger som man är?
    Skam är väldigt sällan en bra motivator för att lösa problem...
    Jag vet många som istället undviker sociala sammanhang av just anledningen att alla ska se att de gått upp i vikt. För det är ju inget man kan göra något åt just den stunden man är på festen eller hur? Så då går man inte dit istället...
    Jag tror inte omedvetenhet och okunskap om ens vikt och faran med övervikt är där problemet sitter för de flesta...

Sen visar all forskning om motivation och förändring helt tvärtom, att försöka övertyga med fakta och argument är extremt kontraproduktivt då det endast föder motstånd hos den man försöker övertyga.. 
    Så om du är resultatinrintad och pragmatisk som du skriver i något inlägg ska du nog inte använda dig av "fakta/argumentations-metoden" i hopp om att någon ska vakna upp och hitta motivation till förändring...

Sen kan jag personligen känna att det är lite arrogant och översitteri, detta med att gå och berätta "sanningar" för folk  förklätt till omsorg och oro....Folk borde jobba på sin "hjälpnödighet" och låta vuxna vara vuxna...
    Ibland måste man ju säga något men då är det just viktigt med fingertoppskänsla och väl vald situation...
    Tjata om det, inför andra på midsommarafton låter faktiskt inte som det...

Nej om hon redan visste det så gör det kanske inte så stor skillnad, eller så vaknar man upp lite mer när man inser att även andra märker det. Men kan ju vara så att man inte tänker på det, man vänjer sig liksom allt eftersom man lägger på sig.

Och skämmas måste man inte göra, har inte ens skrivit något om att skam är en bra motivator, det jag syftade på är just att man blir varse om att man lagt på sig. 

Och jag tror inte att någon förväntar sig att personen ska tappa vikt just där och då, det är väl inget att överhuvudtaget tänka på

Och det med pragmatisk och resultatsintiktad det syftade till hur jag själv löser samma problem. TS frågade ju efter hur andra skulle hantera situationen 

• Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 16:35:09 följande:

Nej om hon redan visste det så gör det kanske inte så stor skillnad, eller så vaknar man upp lite mer när man inser att även andra märker det. Men kan ju vara så att man inte tänker på det, man vänjer sig liksom allt eftersom man lägger på sig.

Och skämmas måste man inte göra, har inte ens skrivit något om att skam är en bra motivator, det jag syftade på är just att man blir varse om att man lagt på sig. 

Och jag tror inte att någon förväntar sig att personen ska tappa vikt just där och då, det är väl inget att överhuvudtaget tänka på

Och det med pragmatisk och resultatsintiktad det syftade till hur jag själv löser samma problem. TS frågade ju efter hur andra skulle hantera situationen 

Nä du skrev inte om skam men det är ju ofta den känslan blandat med obehag som framkallas när någon pekar ut ens brister i ett publikt sammanhang....vet väldigt få som reagerar med förändringslusta och tacksamhet att blivit metvetandegjord och varse inför en hel fest.
    Jag fick uppfattningen att du såg förfaringsättet som positivt...kanske missuppfattade dig

Sen tror jag som sagt de flesta är väldigt medvetna om sin vikt och att det inte behövs någon upplysning om detta...

Hur du löser samma problem? Vilket problem menar du?
    Ts bad ju om hjälp hur hen ska hantera sin mammas kommentarer. Svarade du verkligen på det tycker du?
    Ditt svar innehöll mest teorier om viktuppgång och följdfrågor kring detta men inget om hur hen skulle kunna svara sin mamma eller hantera det vidare.
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-23 17:56:10 följande:
    Nä du skrev inte om skam men det är ju ofta den känslan blandat med obehag som framkallas när någon pekar ut ens brister i ett publikt sammanhang....vet väldigt få som reagerar med förändringslusta och tacksamhet att blivit metvetandegjord och varse inför en hel fest.
    Jag fick uppfattningen att du såg förfaringsättet som positivt...kanske missuppfattade dig

Sen tror jag som sagt de flesta är väldigt medvetna om sin vikt och att det inte behövs någon upplysning om detta...

Hur du löser samma problem? Vilket problem menar du?
    Ts bad ju om hjälp hur hen ska hantera sin mammas kommentarer. Svarade du verkligen på det tycker du?
    Ditt svar innehöll mest teorier om viktuppgång och följdfrågor kring detta men inget om hur hen skulle kunna svara sin mamma eller hantera det vidare.
    Jag skrev ju att jag tyckte att det visserligen var dåligt att bete sig just så.

Problemet med vikten. Jag hade hanterat kommentarerna genom att istället fokusera på huvudsaken som jag tycker är att jag har gått upp i vikt.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 18:22:33 följande:
    Jag skrev ju att jag tyckte att det visserligen var dåligt att bete sig just så.

Problemet med vikten. Jag hade hanterat kommentarerna genom att istället fokusera på huvudsaken som jag tycker är att jag har gått upp i vikt.
    Men det var ju inte det TS ville ha hjälp med.
    Vikten var inte hens fråga. Vikten var ju endast en del av bakgrundshistorien
    Hens fråga handlar ju om hur hantera kommentarerna ...inte bli av med vikten...
    Så att svara på hur hen ska gå ner i vikt hjälper hen ju inte i relationen och kommunikationen med mamman...
    Mammans beteende blir ju inte mer ok för att TS har övervikt och problemet med gränslöst beteende försvinner ju inte bara för att ts går ner i vikt. Risken är ju att det handlar om något annat nästa gång...

För dig är vikten uppenbart det viktiga (pun intended) men det låter som du blev lite hjälpnödig.
    Som många verkar bli så fort det handlar om vikt...
    Få saker verka trigga folks behov att ge oombedda råd såsom övervikt...
    Men bara för att man kan ge förnuftiga råd betyder inte att man alltid ska...och forskning visar att det inte heller ger några goda resultat gällande att faktiskt få människor att genomföra förändring.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 15:28:01 följande:
    Det var därför jag frågade TS om vad hon skulle tycka var motiverande.
    Jag tolkade det som att du menar att det mamman gjorde kan vara motiverande. Men jag kanske missförstod?
Svar på tråden Kommentarer om vikt