• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 19:53:00 följande:
    Nej, TS har inte frågat hur man lär mamman något.
    Nej,men hur man hanterar hennes beteende med pikandet.
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-24 20:14:14 följande:
    Det får ju varje situation avgöra såklart...men exempelvis om någon skär sig, dricker sig återkommande redlös, inte kommer utanför sitt hem på grund av tvång eller där det finns misstanke om suizid mm.
    Jag har till och med påkallat vården och myndigheters hjälp mot anhörigas vilja för att risken för skada och till och med död var så pass stor...
    Så jag är inte främmande för att agera men skulle inte kränka någons integritet för några kilon...

I min värld var det inte vikten som TS ville ha hjälp med utan delen i trådstarten om vikten agerade bakgrundshistoria men även kanske nån form av förebyggande svar inför eventuella antaganden att hon "slarvat"...
    Hon skrev "att det är som det är". Kan tolkas som att hon just nu inte vill reda i varför hon gått upp eller få råd om hur hon ska gå ner.
    Vikten var inte heller hennes fråga utan den handlar helt klart om hur hantera hennes mammas agerande.
    Så jag valde att respektera det och svara på hens fråga.
    Om hen exempelvis frågat om någon hade en teori kring viktuppgången hade det varit en annan sak...

Ditt svar om hur du skulle sakligt bemöta eventuella pikar om ätstörningar kändes betydligt mer relevant än ditt första svar som innehöll frågor om matintag, längd etc.
    Du skrev inte alls hur du skulle hantera det utan det känns som att du gick mer in i en viktrådgivningssituation....
    Du vet vilken situation jag frågade om.

Fast jag har inte hjälpt TS med vikten. Jag FRÅGADE om hon ville försöka ta reda på varför hon gått upp, just eftersom hon tog upp att hon inte vet varför

Jag hade inte tyckt det var så viktigt att tänka på hur jag ska bemöta några pikar. Jag hade hanterat situationen mer genom att fundera över varför jag gått upp, jag tycker som sagt det är viktigare. Så hade jag hanterar det, och det är vad jag försökt förklara ganska många gånger nu.
  • Anonym (m)

nej så står det inte heller. Frågan var hur jag hade hanterat det och jag hade hanterat det genom att främst fundera över vikten alltså sakfrågan. Men om det fortfarande inte framgått hur jag hade svarat så hade jag svarat sakligt och bemött själva sakfrågan. Alltså viktuppgången.

molly50 skrev 2025-06-24 21:06:27 följande:
    Nej,men hur man hanterar hennes beteende med pikandet.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 21:17:32 följande:

nej så står det inte heller. Frågan var hur jag hade hanterat det och jag hade hanterat det genom att främst fundera över vikten alltså sakfrågan. Men om det fortfarande inte framgått hur jag hade svarat så hade jag svarat sakligt och bemött själva sakfrågan. Alltså viktuppgången.

Jo,det är just det TS frågar om. Hur h*n ska hantera sin mammas pikande.
  • Anonym (m)

TS frågade hur jag hade hanterat kommentarerna och det har jag upprepat ganska många gånger nu. Jag hade hanterat det genom att främst fokusera på varför jag hade gått upp i vikt, jag hade även besvarat det genom att bemöta själva sakfrågan, viktuppgången. Är det något som fortfarande är oklart?

molly50 skrev 2025-06-24 21:43:26 följande:
    Jo,det är just det TS frågar om. Hur h*n ska hantera sin mammas pikande.
  • Anonym (Fin)
    Anonym (Motiverande) skrev 2025-06-24 19:12:14 följande:
    Folk är tyvärr väldigt ytliga idag, och lite får man nog anpassa sig till det. Tjocka människor ses i regel ned på, och då är det omtanke att påtala för en person att denne är överviktig så att de syns och att personen kan bli dömd av andra för det.
    "Fan vad långt hår du har fått! Ser ut som nån övervintrad hippie. Ser verkligen inte bra ut hörru!"

(Motiverande) springer till frisören och klipper håret kort direkt.
    Det är ju så viktigt att anpassa sig till vad någon annan tycker...
  • Anonym (Q)
    Anonym (G) skrev 2025-06-24 15:23:45 följande:
    Fy vad förnedrande kommentar! Vad säger din man om hennes övertramp?
    Han håller med mig om att hon betedde sig illa men han har inte vågat säga till henne.  Tack för att i alla fall du såg, kände mig nästan osynlig.
  • Anonym (Nej fan heller)

Jag hade sagt några väl valda ord till min mamma, nästa gång hon velat att jag skulle komma över.

- Nej, tack du får hitta en annan hackkyckling, för jag fick nog på midsommarfesten. 

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att säga så elaka saker om min barn inför andra, även om jag var orolig. Det tar så lång tid att bygga upp någons självförtroende, men så fort att förstöra det.

En förälder ska ge sitt barn självförtroende och självkänsla. Det är det viktigaste man kan ge sina barn i livet! Precis som att lära barnen att alla människor är värdefulla, och att man aldrig ska mobba eller kränka någon. Om man inte själv står för det, är man givetvis ingen bra förebild för sina barn.

Om man som förälder är orolig för hälsan tar man det med sitt barn personligen, och på ett väldigt försiktigt sätt. Det finns alldeles för mycket ytlighet i världen, och alldeles för lite omtanke om andra. Det behövs verkligen inte mer ytlighet!

Jag gillar inte ens ytliga människor och skulle aldrig umgås med dem. De har för lite verklighetsförankring om vilka värden som är viktiga i livet. Oro för någons hälsa är naturligtvis en annan sak, i de fall det är giltigt.

• molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-24 22:03:53 följande:

TS frågade hur jag hade hanterat kommentarerna och det har jag upprepat ganska många gånger nu. Jag hade hanterat det genom att främst fokusera på varför jag hade gått upp i vikt, jag hade även besvarat det genom att bemöta själva sakfrågan, viktuppgången. Är det något som fortfarande är oklart?

Ja,det har du gjort. Men det var inte så du besvarade TS i ditt första inlägg. 
  • molly50
    Anonym (Q) skrev 2025-06-25 08:43:22 följande:
    Han håller med mig om att hon betedde sig illa men han har inte vågat säga till henne.  Tack för att i alla fall du såg, kände mig nästan osynlig.
    Din man är kanske också överkörd av sin mamma så att han inte vågar säga något.
    Men det är något han borde jobba på,för hennes beteende låter oacceptabelt.
Svar på tråden Kommentarer om vikt