• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • Anonym (Bell)

Kommentera tillbaka. Om inte kring vikten så nån annan svag punkt hon har. Kanske trillar polletten ner.

• Anonym (Hum)
    Anonym (Rob) skrev 2025-06-21 19:08:23 följande:

Din mamma säger till för att hon bryr sig. Det är inte hälsosamt att bära på en massa överflödigt fett.

Sammanhanget är helt grundläggande
    Bortse inte från det.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-06-21 23:15:41 följande:
    Tror inte det handlar mest om kvinnor men jag tror jargongen är lite annan mot män, mer skämtsam på ngt sätt. 

Du väljer att se det från den negativa sidan direkt och inte som att en medmänniska faktiskt bryr sig, om än på klumpiga sätt. Övervikt och fetma är orsak till mångt mkt fler sjukdomar än ngt annat. Om ngn i din närhet ökar mkt i vikt på kort tid eller går upp/ner ofta i omgångar är det inget annat än ett tecken på osunt leverne eller annat hälsorelaterat bakom.  Att göra det till en kroppshetsfråga när TS själv säger héon gått upp i vikt är inget annat än att söka konflikt med offerkoftan på. 

Inget försvarar din pappas oklumpiga sätt säga att han bryr sig på. Att du däremot väljer se konflikten istället för att förklara hur du känner när han säger så men att du uppskattar att han bryr sig är inget annat än flykt. Du avgränsar honom genom att fly så du kan fortsätta leva med övervikt och färre runt dig som kommenterar det. 
    Är man inte helt socialt handikappad inser man att hur och i vilket sammanhang man yttrar sig är av betydelse. 
  • Anonym (Ylva)

Att du inte vet hur du ska hantera detta tror jag tyvärr beror på att ni har fler problem än bara det här. Det självklara är ju att säga ifrån redan första gången hon säger något och sen ryta ifrån mer och mer om hon fortsätter. Men av någon anledning vågar du inte säga ifrån till din mamma. Jag skulle tro att det är där någonstans du hittar roten till problemet. 

• Anonym (Anonym)

Fy fy vad dåligt av en mamma att säga så. Även av andra. För de första har de inte med din vikt att göra. De ska knipa käft. Även din mamma. 
    Man har haft bra föräldrar de skulle aldrig säga så. Lite mer intelligens eller hög EQ. 

Du måste markera starkt de är inte ok att säga så. Respektlöst till max. Säg att du är inte intresserad av hennes åsikt om dig. Säg något tillbaka. Gammal du har blivit, gråhårig, tunnhårig mm. Skrynklig glömsk mm.

Jag har blivit rundare mycket p g a mediciner som är vanligt. En som ofta klagade på min vikt hade som kvinna tunt hår. Jag har aldrig givit tillbaka. Aldrig klagat på folks utseende. Men fick nog, sa vad tunnhårig du har blivit. Hon hajade till. Ganska tyst om vikt nu. Tydligen måste man ge igen. Även om de är tråkigt  att vara lika korkad.

• Anonym (S)

Självklart är det inte ok att lägga sådana här kommentarer och definitivt inte inför andra.
    Gränslöst!
    Det är flera i tråden som verkar tycka att "oro" ger någon rätten att bete sig hur som helst...
    Jag uppfattar det som att TS är vuxen, medveten om viktuppgången (som dessutom inte verkar vara enorm) och skulle hen vilja ha råd kring vikten så frågar väl hen själv om det...

Att påpeka någons "tillkortakommanden" publikt under högtidsfirande är väldigt oförskämt och gränslöst...
    Och dessutom ofta kontraproduktivt och riskerar att förstöra tilliten i relationen...precis som TS själv nämner så föder detta beteende inte motivation till förändring och riskerar att skapa distans istället..

För ärligt, det behövs fingertoppskänsla och mycket trygghet i både relation och situation för att kunna ta upp personliga saker liknande detta som oroar en kring ens närmaste...oavsett vad det handlar om...

Ts, om det är första gången din mamma gjorde på detta sätt så kanske hon bara inte tänkte sig för.
    Enklast är ju att samla mod och ringa och säga som det är.
    Att du blev ledsen och att du faktiskt redan är medveten om övervikten och att du vill få hantera det på ditt sätt.
    Poängtera att detta riskerar att skada er relation om hon gör så igen

Gör hon om det, så behöver du markera.
    Tydligt. Inför alla. Äg situationen.
    Drt är hon som gör bort sig. Inte du.

-Mamma, detta har vi ju pratat om. Det är gränslöst och elakt att påpeka mina brister inför alla. Skulle du vilja att jag gjorde så här mot dig? Du har ju saker som du skäms över...hur skulle det kännas att jag satte ljuslampa på dem????

Gör det riktigt obekvämt för henne.

Din kropp är din och din mamma får hantera sin oro på egen hand....INTE ditt ansvar....

Ta hand om dig

• molly50
    Anonym (Rob) skrev 2025-06-21 19:08:23 följande:

Din mamma säger till för att hon bryr sig. Det är inte hälsosamt att bära på en massa överflödigt fett.

Om man verkligen bryr sig och är genuint orolig så tar man inte upp det inför andra människor. Då tar man upp det med personen när man är ensamma.
    Allt annat är bara respektlöst,oförskämt och elakt. Och risken är att det får totalt motsatt verkan.
    Vill man ha hjälp med sin vikt så ber man om det själv.
  • Anonym (m)

Kaloribehovet går ner ju äldre man blir så man kan inte förvänta sig att kunna äta som man gjort och ändå hålla samma vikt. 

Och vad är motiverande om inte fakta om att du blivit större? Sånt kan lätt bli att man inte märker själv utan det kommer smygande och man vänjer sig.

Och du skriver att du inte vet varför du gått upp, vill du försöka ta reda på det? Hur många kalorier äter du på en vecka? Vad är din längd vikt ålder? Aktivitetsnivå?

• Anonym (Hum)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 14:50:54 följande:

Kaloribehovet går ner ju äldre man blir så man kan inte förvänta sig att kunna äta som man gjort och ändå hålla samma vikt. 

Och vad är motiverande om inte fakta om att du blivit större? Sånt kan lätt bli att man inte märker själv utan det kommer smygande och man vänjer sig.

Och du skriver att du inte vet varför du gått upp, vill du försöka ta reda på det? Hur många kalorier äter du på en vecka? Vad är din längd vikt ålder? Aktivitetsnivå?

Vilket ändå inte på något sätt ursäktar mammans beteende.
Svar på tråden Kommentarer om vikt