• Anonym (InteViktlös)

Kommentarer om vikt

Var på midsommarfirande hos min mamma igår. Tyvärr blev det väl inte så trevligt för min del för hon verkade ha hakat upp sig på min vikt. Jag är medveten om att jag gått upp lite i vikt senaste tiden, men jag vet inte varför. Äter som jag brukar. Rör väl inte på mig så mycket mer än vardagsmotion, men det har jag sällan gjort innan heller. Hur som helst, det är som det är. 

Att få kommentarer om det till och från hela dagen hjälper däremot inte. Hon frågade ut mig högt inför de andra gästerna kring hur mycket godis, chips osv som jag äter. Säger att min magen blivit stor och att jag behöver tänka mig för. Det är varken kul eller motiverande att höra sånt. Hur hanterar ni andra den här typen av kommentarer? Hur besvarar ni det? Jag blev mest förvånad för hon har inte hållit på så innan. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. 
  • Svar på tråden Kommentarer om vikt
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-23 19:03:00 följande:
    Men det var ju inte det TS ville ha hjälp med.
    Vikten var inte hens fråga. Vikten var ju endast en del av bakgrundshistorien
    Hens fråga handlar ju om hur hantera kommentarerna ...inte bli av med vikten...
    Så att svara på hur hen ska gå ner i vikt hjälper hen ju inte i relationen och kommunikationen med mamman...
    Mammans beteende blir ju inte mer ok för att TS har övervikt och problemet med gränslöst beteende försvinner ju inte bara för att ts går ner i vikt. Risken är ju att det handlar om något annat nästa gång...

För dig är vikten uppenbart det viktiga (pun intended) men det låter som du blev lite hjälpnödig.
    Som många verkar bli så fort det handlar om vikt...
    Få saker verka trigga folks behov att ge oombedda råd såsom övervikt...
    Men bara för att man kan ge förnuftiga råd betyder inte att man alltid ska...och forskning visar att det inte heller ger några goda resultat gällande att faktiskt få människor att genomföra förändring.
    Fast det är ju så jag faktiskt hade hanterat kommentarerna. Fokuserat istället på problemet med vikten. TS ville veta hur jag hade hanterat kommenterandet och det är att angripa problemet som kommentarerna handlar om, inte fastna i hur någon har kommenterat.
  • Anonym (S)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 19:50:23 följande:
    Fast det är ju så jag faktiskt hade hanterat kommentarerna. Fokuserat istället på problemet med vikten. TS ville veta hur jag hade hanterat kommenterandet och det är att angripa problemet som kommentarerna handlar om, inte fastna i hur någon har kommenterat.
    Ok
    Så om någon kränker dina gränser, sväljer du alltså och går med i deras gränslösa beteende och syn på dig?
    Oavsett vad eller?
    Nu handlade det om vikt men det kunde ju lika väl handlat om något annat.
    Ekonomi, äktenskap, barnuppfostran, val av yrke/utbildning, vaccin (både för/emot) etc etc.
    Du anser att andra har rätt att ge dig ombedda råd och pikar kring ditt liv och dina livsval?

Vi tycker olika i såfall
    Jag vill bli bemött som en vuxen person med respekt och tilltro att jag kan sköta mitt liv och försöker bemöta andra på detta sätt. 
    Om någon ber mig om råd hur de ska hantera en gränslös persons beteende skulle jag nog inte ge råd om hur de ska uppfostra barnen, vaccinera sig, göra budget eller liknande sakfrågor utan faktiskt ge råd om hur man kan sätta gränser...
  • Anonym (Min mamma säger samma)

jag har vuxit upp med en mamma som ALLTID tjatat på min syster som haft lätt för att få upp i vikt medans jag istället hade så grymt svårt att gå upp i vikt att dom skulle ge mig extra söt saker ibland för att få upp min vikt.

efter många års kämpande med vikt kontroller från mamma o pappa övertalade mamma min syster att genomgå en magoperation.

alltid sagt till min mamma att sluta och låt min syster leva sitt liv. även i vuxen ålder har det varit tjat och hårda ord om detta och stooora bråk. 

min mamma är så sjuk att hon inte en s kan se på en storvuxen person utan att slänga ut sig ?å gud vad fet hen är, det är så äckligt? osv. jag har bara skämts så mycket för mig har det mer öppnat mina ögon för att en person kan vara hur fin som helst och vara trevlig på alla sätt och vis hur man än ser ut?. Glad jag inte tagit efter hennes sjuka beteende 

• Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-06-23 20:33:00 följande:
    Ok
    Så om någon kränker dina gränser, sväljer du alltså och går med i deras gränslösa beteende och syn på dig?
    Oavsett vad eller?
    Nu handlade det om vikt men det kunde ju lika väl handlat om något annat.
    Ekonomi, äktenskap, barnuppfostran, val av yrke/utbildning, vaccin (både för/emot) etc etc.
    Du anser att andra har rätt att ge dig ombedda råd och pikar kring ditt liv och dina livsval?

Vi tycker olika i såfall
    Jag vill bli bemött som en vuxen person med respekt och tilltro att jag kan sköta mitt liv och försöker bemöta andra på detta sätt. 
    Om någon ber mig om råd hur de ska hantera en gränslös persons beteende skulle jag nog inte ge råd om hur de ska uppfostra barnen, vaccinera sig, göra budget eller liknande sakfrågor utan faktiskt ge råd om hur man kan sätta gränser...
    Jag är som sagt pragmatisk och resultatsinriktad, det är alltså vad som hjälper mig. Är mer intresserad av sakfrågor/problem än att haka upp mig på att någon kommenterade desamma. Så några sådana gränser har jag nog inte direkt. Ja att du tycker annorlunda än mig har jag redan förstått, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt.
  • molly50
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 22:02:33 följande:
    Jag är som sagt pragmatisk och resultatsinriktad, det är alltså vad som hjälper mig. Är mer intresserad av sakfrågor/problem än att haka upp mig på att någon kommenterade desamma. Så några sådana gränser har jag nog inte direkt. Ja att du tycker annorlunda än mig har jag redan förstått, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt.
    Men TS kanske inte tänker på samma sätt som du. H*n ville ha svar på hur h*n ska bemöta sin mammas pikande. 
    Och TS kanske inte vill bemöta det med att gå ner i vikt. Vi vet inte ens om h*n har gått upp mycket i vikt eller bara några enstaka kilon. Och TS verkar vara medveten om sin viktuppgång själv och behöver således inga pikar från mamman.
    Mamman skulle kanske dessutom pika TS andra livsval på samma sätt om det inte handlade om vikten.
    Och då känns ditt svar inte helt relevant.
  • Anonym (Fin)
    Anonym (m) skrev 2025-06-23 18:22:33 följande:
    Jag skrev ju att jag tyckte att det visserligen var dåligt att bete sig just så.

Problemet med vikten. Jag hade hanterat kommentarerna genom att istället fokusera på huvudsaken som jag tycker är att jag har gått upp i vikt.
    Du har med all sannolikhet lite ärstörda tendenser. I ett tidigare inlägg frågade du Ts hur mycket hon väger, hur lång, hur många kalorier hon äter per vecka?! Det är inte helt normalt att hålla koll på kalorimängd per vecka om man inte lider av fixering eller ett väldigt intresse av vikt eller håller på med kontrollerad bantning.
    Ts har inte sagt att hon vill ha hjälp med någon bantning. Herregud, hon har gått upp några futtiga kilon!
    Problemet ligger inte där utan att hennes mamma kommenterar inför hela festen att hon gått upp i vikt.

Ser du det som omsorg om din mamma rynkar på näsan och säger att du luktar fotsvett, inför gäster, det hade du uppskattat som omtanke? 
    Hade det inte känts bättre om hon viskade det lite diskret till dig mellan 4 ögon, om det verkligen hade varit så och inte bara en mamma med onormalt känslig näsa som vill använda informationen till att trycka till dig inför andra gäster?
  • Anonym (Motiverande)

Nej, det är varken kul eller motiverande att höra sådant, men du bör ta det på allvar. Kommenterar någon din vikt så är det ju uppenbart något som syns och som inte ser bra ut. Många som "försöker hålla vikten" och säger att de går på olika dieter, småäter ofta eller äter mer än vad de nämner för andra, och därför lyckas de inte gå ner, eller går istället upp i vikt.

• Anonym (m)

Jag svarar som sagt enligt hur jag personligen skulle ha hanterat det. Det var vad TS ville veta.

molly50 skrev 2025-06-23 22:25:47 följande:
    Men TS kanske inte tänker på samma sätt som du. H*n ville ha svar på hur h*n ska bemöta sin mammas pikande. 
    Och TS kanske inte vill bemöta det med att gå ner i vikt. Vi vet inte ens om h*n har gått upp mycket i vikt eller bara några enstaka kilon. Och TS verkar vara medveten om sin viktuppgång själv och behöver således inga pikar från mamman.
    Mamman skulle kanske dessutom pika TS andra livsval på samma sätt om det inte handlade om vikten.
    Och då känns ditt svar inte helt relevant.
  • Anonym (m)
    Anonym (Fin) skrev 2025-06-24 04:19:58 följande:
    Du har med all sannolikhet lite ärstörda tendenser. I ett tidigare inlägg frågade du Ts hur mycket hon väger, hur lång, hur många kalorier hon äter per vecka?! Det är inte helt normalt att hålla koll på kalorimängd per vecka om man inte lider av fixering eller ett väldigt intresse av vikt eller håller på med kontrollerad bantning.
    Ts har inte sagt att hon vill ha hjälp med någon bantning. Herregud, hon har gått upp några futtiga kilon!
    Problemet ligger inte där utan att hennes mamma kommenterar inför hela festen att hon gått upp i vikt.

Ser du det som omsorg om din mamma rynkar på näsan och säger att du luktar fotsvett, inför gäster, det hade du uppskattat som omtanke? 
    Hade det inte känts bättre om hon viskade det lite diskret till dig mellan 4 ögon, om det verkligen hade varit så och inte bara en mamma med onormalt känslig näsa som vill använda informationen till att trycka till dig inför andra gäster?

Det är inget fel med att hålla koll om det är det enda sättet som har fungerat för mig att hålla vikten och inte bli överviktig. Jag kollar när vikten drar iväg, senast i december och innan dess var det kanske 2 år tidigare.

Alltså jag har redan skrivit att det var ett dåligt beteende av henne

• Anonym (m)
    Anonym (Fin) skrev 2025-06-24 04:19:58 följande:

Och nej jag vet att TS inte skrivit att hon vill ha hjälp med bantning. Däremot att hon inte vet varför hon har den vikten nu, därför frågade jag henne om hon vill försökta ta reda på varför.
Svar på tråden Kommentarer om vikt