• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Anonym (Förbrylld)
    Jemp skrev 2025-06-25 15:07:01 följande:
    Ja, zero är utan kalorier. Sen är ju sötningsmedel osv inte så nyttigt på andra sätt.
    Även om zero inte har kalorier så bidrar det till ett beteende och en vana att välja läsk framför vatten. Kolla i kundvagnarna när folk som lider av fetma handlar. Alla köper i princip zero. Men det verkar inte precis hjälpa..

Det finns även forskare som påstår att lightprodukterna lurar hjärnan och du får ett sötsug av det lik förbannat.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 15:15:08 följande:
    Köper ditt resonemang. Får en känsla av att de som inte lider av fetma i USA är mer välbildade också. Alla amerikaner är inte dumma även om man lätt får den bilden. 

Fattar bara inte varför man inte tar chansen att ge sitt barn ett bättre liv. Man kan väl smygäta sitt godis när ungen inte ser. Äta sitt mcdonlands i bilen och dricka sin läsk där. 
    Ett litet barn kan man ju verkligen bestämma vad det ska äta/dricka tills det kommer upp i en viss ålder. Som en hund. Det är du som bestämmer. Man häller ju inte fanta i hundens vattenskål..
    Va? Alla amerikaner är inte dumma? Verkligen?
    Och McDonalds, har inte svenska McDonalds sallader och mjölk? Och serverar de inte även vatten? En hamburgare med sallad, tomat och saltgurka brukar se ungefär likadan ut om man gör den hemma. Och en panerad fiskbit ser ut som ett par fiskpinnar man kan steka hemma. Eller kanske du förbryllande bara har de vanliga ignoranta åsikterna om folk och länder och restauranger där du aldrig ens varit.
  • Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 15:11:10 följande:
    Imponerad att du tolkar det så. Självklart är det lika illa för smala barn att missbruka socker och inte röra på sig 
    Så varför handlar din tråd bara om att vissa föräldrar ska dömas?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 13:17:08 följande:

Som sagt. Jag får inte ut något av att peka finger eller vara en bully. Undrar genuint varför man gör så mot det man älskar mest i hela världen? 

Man blir ju inte fet av att skippa grönsaker. Bacon och grädde har min familj i maten varje vecka också. 

Har ni fastnat i ett sockerberoende? kämpar ni med psykisk ohälsa? har ni inte råd att betala medlemsavgiften för att barnens fotbollsträningar?

Kanske alltihop som du föreslår. Det är antagligen komplext och något olika mellan familjer.

Sedan var det tidigare inte riktigt känt att sötad dryck är verkligt farligt, för den innehåller massor med kalorier, men man blir inte mätt. Man kan äta på som vanligt efteråt. Bättre i så fall att äta något som mättar, men är "onyttigt", då får man åtminstone en känsla av mättnad i stunden. 

Likaså med all snabbmat som har blivit mycket vanligare och ersätter vanlig.mat Den leder till närings-, mineral- och vitaminbrist, som sedan gör att man känner sig hungrig, trots att man precis har ätit. 

Den här epidemin startade i USA och var redan fullt igång på 1990-talet där. Jag tänker att samhällsklimatet, med svårare förutsättningar för delar av befolkningen, osäkra arbetsförhållanden, svårare att få en ärlig livschans trots att man jobbar, högre bostadspriser och ökade klyftor i samhället också påverkar. Lättare att känna sig uppgiven och maktlös.

Sedan äter folk på kvällarna nu. Förr åt man inte så mycket  efter 6-7 på kvällen. Äter man sent får kroppen svårt att smälta maten på ett bra sätt och man lägger lättare på sig. I längden blir man sjuk. Man kan äta t.ex. en banan eller en skorpa efter kl. 19. Äter man mer så får man problem med matsmältningen.

Ett annat problem är att människor sover färre timmar numera, mycket färre! Har man sömnbrist fungerar inte de hormoner som reglerar aptiten, man känner sig mycket mer hungrig  under dagen efter än, man skulle ha gjort normalt. 
  • Anonym (inte enkelt)

Fetma hos barn är nog mer komplext än man kan tro, tror jag i alla fall. Har i min närhet en familj med två barn som nu båda är vuxna. Välutbildade, medvetna föräldrar som är normalviktiga och normalt aktiva, som åkt på skidsemestrar, varit aktiva med barnen i vardagen.... Barn 1 var otroligt hungrig som barn, åt jättemycket, åt allt, älskade onyttigheter. Har ätit massor av pizza sen hen blev äldre. Men alltid smal, höll på med idrott men slutade sen i tonåren. Fortfarande smal trots mycket skräpmat, läsk och alkohol. Barn 2 var kräsen och åt inte särskilt mycket. Aktiv men inte på samma sätt som barn 1. Alltid varit överviktig. Blivit mer o mer överviktig med åren trots medvetenhet. Inga fysiska fel som förklarar övervikten. Äter betydligt bättre mat än barn 1. 

Det man kan se från sidan är ju att bvc inte lägger någon vikt vid att barn är tjocka när de är små. Inte heller skolhälsovården Man tänker att det nog växer bort antar jag. Plus att man såklart inte vill orsaka problem med självkänslan, ätstörningar osv. Man lugnar föräldrarna, de ska inte oroa sig, inte sätta in egna åtgärder, bara se till att barnen äter riktig mat, inte så mycket godis, rör på sig osv. Sen plötsligt i gymnasiet blir det full fart på skolhälsovården. Då ska de skickas till ungdomsgrupper för överviktiga, olika åtgärder hit och dit. Plötslig stor kris hos hälsovården. Mätningar av allt möjligt.

Men då verkar det faktiskt vara lite sent, för då är barnen så himla överviktiga att insatserna blir drastiska om de ska göra skillnad. Det blir bantning som är jättejobbigt att behöva hålla på med som tonåring och olika skräckscenarior om sjukdomar som kommer komma som nog lätt gör att ungdomen ger upp och avskärmar sig istället. 

Så har jag kunnat se i den familjen i alla fall. 

Jag tror alltså att redan bvc borde ha arbetssätt för småbarn som verkar ha lätt att lägga på sig. Hur ska de barnen äta när föräldrarna fortfarande styr allt? Att bara säga att de ska ge barnen bra mat i normala portioner räcker ju inte om det är ett barn som uppenbarligen blir överviktigt på bra mat i små portioner. 

• Anonym (Vill)
    Anonym (H) skrev 2025-06-25 13:54:10 följande:
    Det beror helt på vilka föräldrar du har valt. Har du ärvt en metabolism som innebär att du har lätt att lägga på dig så finns inte en chans att du kan äta vad som helst bara du rör på dig. Har du haft tur att få rätt anlag, ja då kan du definitivt göra det.
    Under 1970-talet var det extremt ovanligt med myxket tjocla människor. Vi har inte.ändrat gener utan livsstil De som ska göra värnplikten har blivit allt tyngre år från år.

Visst har vissa persomer lättare att lägga på sig, men den här epidemim är något annat.
  • Anonym (sköldmö)

Jag har hört att fetma är 20 procent gener och 80 procent livsstil. Det verkar stämma. Det är uppenbart att vissa har lättare att lägga på sig än andra, men det mesta handlar om livsstilen. Annars skulle det inte finnas så många fler överviktiga idag jämfört med för bara några decennier sen. Så fort förändras ju inte våra gener.

För bara 30 år sen var kanske 1 barn av 10 överviktigt. Nu är det 1 av 4. Frågan är väl vad i livsstilen som har förändrats. Mer stillasittande, mer skräpmat?

I förskoleåldern var dottern på gränsen till överviktig och sonen på gränsen till underviktig. Delvis berodde det nog på att sonen var kräsnare i maten och därför åt mindre, medan dottern alltid har ätit de mesta. Vi har aldrig hållit igen på vanlig mat (hon äter bra men inga jätteportioner), däremot på onyttigheter. Godis, glass etc har de bara fått i begränsad mängd.

Nu ska de börja högstadiet och har närmat sig varandra viktmässigt. Båda är normalviktiga men åt det smalare hållet. Men sonen är inte lika smal som när de var yngre och dottern har växt i sin vikt. Jag tror att det är en kombination av bra matvanor och att de rör sig mycket, båda har fysiska intressen, vilket vi är tacksamma för.

Själv var jag smal hela uppväxten, medan maken alltid har varit åt det kraftigare hållet. Jag är fortfarande normalviktig men inte lika smal. Maken tränar ganska mycket och håller sig i form, annars skulle han förmodligen varit överviktig. 

• Anonym (S)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 14:03:11 följande:
    Ja en unga som pantar burkar och köper godis själv är ju svårare men jag ser detta med att det serveras läsk till varje måltid hos barn som inte är tillräckligt stora att gå till affären själv. Det är ju ett aktivt val föräldrarna gör med att köpa hem litervis med cola zero varje vecka.. köper att vissa barn har lättare att gå upp i vikt pga genetik men borde man inte som förälder vara extra noga då att inte ge dom ett konstant sockersug? Lite som att man är försiktig med att introducera alkohol i för tidig ålder om man vet att det finns alkoholism i släkten?
    Du måste ha det busy om du kan vara hemna hos så många av dina vänner såpass ofta att du känner dig tvärsäker kring vad som serveras VARJE måltid.. 

Mitt råd är att koncentrera dig på dina egna barn och de val som du och medförälder gör...
    Kanske finns det saker som dina vänner anser att du gör som är galet...
    Vänner som dömer och har behov att ställa sig på höga hästar är inte den äkta sorten...
    Vilken sort väljer du att vara
  • Anonym (Trist såklart)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 09:59:48 följande:
    Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

Min dotter är överviktig, tror nästan på gränsen till fetma. Hon är 19 år och har ökat rejält i vikt de senaste två åren. Jag har försökt peppa henne att hänga med till gymmet osv. Hon äter sent på kvällarna, är en riktig godisråtta. Jag höll henne normalviktig när hon var barn, nu när hon är vuxen och sköter sig själv har det tyvärr gått åt fel håll. 
  • Anonym (Förbrylld)
    Tow2Mater skrev 2025-06-25 15:33:51 följande:
    Va? Alla amerikaner är inte dumma? Verkligen?
    Och McDonalds, har inte svenska McDonalds sallader och mjölk? Och serverar de inte även vatten? En hamburgare med sallad, tomat och saltgurka brukar se ungefär likadan ut om man gör den hemma. Och en panerad fiskbit ser ut som ett par fiskpinnar man kan steka hemma. Eller kanske du förbryllande bara har de vanliga ignoranta åsikterna om folk och länder och restauranger där du aldrig ens varit.
    jämför du macdonalds med dina hemköpta halvfabrikat nu som du serverar dina feta barn har du helt rätt Näringsvärdet blir nog det samma. Lagar du mat från grunden så blir donken som att äta plast i jämförelse. Har förövrigt bott i USA och kan säga att fetman där fortfarande inte går att jämföra med den Svenska. Där ser man dagligen folk i permobiler som inte orkar gå pga övervikt. Förstår att jag kliver på ömma tår här men jag undrar mest hur ni tänker det är allt. För jag tycker genuint synd om de barnen på fotbollsplan som springer mer än hälften så snabbt som de andra och flåsar och blir andfådda redan innan matchen ens börjat. Ser det som barnmisshandel som förmodligen oftast kan undvikas om barnet är friskt och inte har extremt svårt med ämnesomsättningen.
Svar på tråden Ni med feta barn..