• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Tow2Mater
    Anonym (Vill) skrev 2025-06-25 18:38:56 följande:
    Att ta med sig läsk hem till andra när man är ditbjuden är konstigt, faktiskt. 
    De vill väl inte dricka den nyttiga hemgjorda tallbarrsskottsbrygden TS bjuder på till fest.
  • Anonym (troligt)

lol dra den om rödluvan och vargen också

• Anonym (Förbrylld)
    Tow2Mater skrev 2025-06-25 21:39:33 följande:
    De vill väl inte dricka den nyttiga hemgjorda tallbarrsskottsbrygden TS bjuder på till fest.
    Hahaha. Fan tänkte inte på det. Fast det är inte tallbarr utan granskott jag använde, är inte helt tappad.
  • Anonym (U)
    Anonym (inte enkelt) skrev 2025-06-25 15:50:52 följande:

Fetma hos barn är nog mer komplext än man kan tro, tror jag i alla fall. Har i min närhet en familj med två barn som nu båda är vuxna. Välutbildade, medvetna föräldrar som är normalviktiga och normalt aktiva, som åkt på skidsemestrar, varit aktiva med barnen i vardagen.... Barn 1 var otroligt hungrig som barn, åt jättemycket, åt allt, älskade onyttigheter. Har ätit massor av pizza sen hen blev äldre. Men alltid smal, höll på med idrott men slutade sen i tonåren. Fortfarande smal trots mycket skräpmat, läsk och alkohol. Barn 2 var kräsen och åt inte särskilt mycket. Aktiv men inte på samma sätt som barn 1. Alltid varit överviktig. Blivit mer o mer överviktig med åren trots medvetenhet. Inga fysiska fel som förklarar övervikten. Äter betydligt bättre mat än barn 1. 

Det man kan se från sidan är ju att bvc inte lägger någon vikt vid att barn är tjocka när de är små. Inte heller skolhälsovården Man tänker att det nog växer bort antar jag. Plus att man såklart inte vill orsaka problem med självkänslan, ätstörningar osv. Man lugnar föräldrarna, de ska inte oroa sig, inte sätta in egna åtgärder, bara se till att barnen äter riktig mat, inte så mycket godis, rör på sig osv. Sen plötsligt i gymnasiet blir det full fart på skolhälsovården. Då ska de skickas till ungdomsgrupper för överviktiga, olika åtgärder hit och dit. Plötslig stor kris hos hälsovården. Mätningar av allt möjligt.

Men då verkar det faktiskt vara lite sent, för då är barnen så himla överviktiga att insatserna blir drastiska om de ska göra skillnad. Det blir bantning som är jättejobbigt att behöva hålla på med som tonåring och olika skräckscenarior om sjukdomar som kommer komma som nog lätt gör att ungdomen ger upp och avskärmar sig istället. 

Så har jag kunnat se i den familjen i alla fall. 

Jag tror alltså att redan bvc borde ha arbetssätt för småbarn som verkar ha lätt att lägga på sig. Hur ska de barnen äta när föräldrarna fortfarande styr allt? Att bara säga att de ska ge barnen bra mat i normala portioner räcker ju inte om det är ett barn som uppenbarligen blir överviktigt på bra mat i små portioner. 

Mitt barn utvecklade fetma redan som treåring och bvc var verkligen på mig. Sen skolhälsovården. Så vet inte om jag håller med dig? Däremot har jag hört flera föräldrar som sagt nej till hjälp som vården erbjudit. Jag sa också nej till en början. Man känner sig kränkt och misslyckad som förälder. Tillslut tog jag emot hjälp, då var sonen 10 år. Det tog cirka ett år att då gå från fetma grad ett till lätt överviktig. Han är ni 13 år och ligger tre kilo från normalvikt. En enorm skillnad alltså. Det vi främst fick hjälp med var faktiskt att en läkare gick in och berättade hur han skulle äta. Det var som om sonen först då blev medveten. Mitt tjat fungerade inte. Sen fick vi föra matdagbok och ta en massa blodprover. Han visade sig (tack och lov!) vara fullt frisk. Hade nog aldrig förlåtit mig själv annars. Han äter bra mat men fick i princip halvera portionerna. I takt med att han tappat i vikt började han själv vilja röra på sig mer. Går nu långa promenader varje kväll. 
    Tror att bvc och vården skulle tjäna på att hjälpa föräldrar på ett lite smidigare sätt, inte vara så dömande. Det är jättetufft att erkänna att man inte kan hantera situationen som förälder.
  • Anonym (Förbrylld)
    Anonym (U) skrev 2025-06-26 00:11:44 följande:
    Mitt barn utvecklade fetma redan som treåring och bvc var verkligen på mig. Sen skolhälsovården. Så vet inte om jag håller med dig? Däremot har jag hört flera föräldrar som sagt nej till hjälp som vården erbjudit. Jag sa också nej till en början. Man känner sig kränkt och misslyckad som förälder. Tillslut tog jag emot hjälp, då var sonen 10 år. Det tog cirka ett år att då gå från fetma grad ett till lätt överviktig. Han är ni 13 år och ligger tre kilo från normalvikt. En enorm skillnad alltså. Det vi främst fick hjälp med var faktiskt att en läkare gick in och berättade hur han skulle äta. Det var som om sonen först då blev medveten. Mitt tjat fungerade inte. Sen fick vi föra matdagbok och ta en massa blodprover. Han visade sig (tack och lov!) vara fullt frisk. Hade nog aldrig förlåtit mig själv annars. Han äter bra mat men fick i princip halvera portionerna. I takt med att han tappat i vikt började han själv vilja röra på sig mer. Går nu långa promenader varje kväll. 
    Tror att bvc och vården skulle tjäna på att hjälpa föräldrar på ett lite smidigare sätt, inte vara så dömande. Det är jättetufft att erkänna att man inte kan hantera situationen som förälder.
    Starkt och ansvarsfullt att ta hjälp utifrån. Och tack för att du delade med dig. Så mindre portioner och mer rörelse blev lösningen? 
  • Anonym (rolf)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 09:59:48 följande:
    Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er 
    [...]

Varför väljer ni att göra era barn feta? 

Hmm ...

Två barn i samma familj. Den äldre överviktig den yngre normalviktig.

Den äldre är fysiskt aktiv sju dagar i veckan.

Den yngre kanske fem eller sex dagar i veckan.

Samma matvanor i familjen.

Vad tänker du?
  • Anonym (Barndom)
    Anonym (rolf) skrev 2025-06-26 10:25:06 följande:
    Hmm ...

Vad tänker du?
    Vad serverar föräldrarna för mat om den äldre lyckats bli överviktig trots fysisk aktivitet sju dagar i veckan?
  • Anonym (Barndom)
    Anonym (rolf) skrev 2025-06-26 10:25:06 följande:
    Hmm ...

Vad tänker du?
    Förutsatt att du menar den hår typen av övervikt som andra ser, dvs extra fett. Bmi stämmer ju inte alltid om man tränar mycket.
  • Jemp
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-26 10:33:13 följande:
    Vad serverar föräldrarna för mat om den äldre lyckats bli överviktig trots fysisk aktivitet sju dagar i veckan?
    Tror du inte många överviktiga rör på sig?
  • Martins07

Genetik har inget att göra. Det är ni föräldrar eller barn som bestämmer vad de tar in i deras kroppar. 
    Om de äter onyttigt, och allt skit Macdonald, burger king etc...dricker skit hela tiden det är tydligt att de blir för tjock. 
    De får äta en gång om dagen och dricka enbart vatten det blir bra för dem att gå ner I vikt. Det behövs också sport dvs springa 3 ggr i vecka. 

Svar på tråden Ni med feta barn..