• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • Anonym (H)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 13:46:40 följande:
    Det finns garanterat ett samband. Men jag tror att en unge som rör på sig kan äta vilken mat som helst utan att bli fet. Pizza och makaroner vecka in och vecka ut. Det är mängden och inaktiv livstil på det stora hela? Och lightläsk som lurar systemet i kroppen..
    Det beror helt på vilka föräldrar du har valt. Har du ärvt en metabolism som innebär att du har lätt att lägga på dig så finns inte en chans att du kan äta vad som helst bara du rör på dig. Har du haft tur att få rätt anlag, ja då kan du definitivt göra det.
  • Anonym (Smala Sussie)

Vad är det för forskning som säger att vikten inte har samband med generna? Den jag läst visar på ett starkt samband, närmre 80 %. Eller menar du att tillgången på föda är det som avgör vikten? Jag tror det är få föräldrar som klarar av att låta sina barn gå hungriga och hindra dem från att äta sig mätta. De barn med sådana föräldrar far nog värre än de med övervikt gissar jag. 

Jag är själv smal och har två pinnar till barn. Jag tror inte det har med mitt förträffliga föräldraskap att göra utan inser att det till absolut största delen beror på deras aptit, eller snarare brist på aptit. Grannpojken i samma ålder äter 5 pannkakor när mina pojkar äter en eller två. Mina barn får ta frukt när de vill, han tömmer fruktskålen om han får fri tillgång. Mina pojkar kan glömma bort att köpa lördagsgodis, grannpojken går och letar pantburkar för att kunna köpa godis i smyg mitt i veckan. Grannarna kämpar betydligt mycket mer med kost och motion för sina barn än vad jag gör med mina barn. 

Hur väl Ozempic och liknande läkemedel fungerar är väl ett tydligt bevis på att vikten beror på kroppens inre reglering och inte dålig karaktär 

• Anonym (Förbrylld)
    Anonym (Smala Sussie) skrev 2025-06-25 13:54:54 följande:

Vad är det för forskning som säger att vikten inte har samband med generna? Den jag läst visar på ett starkt samband, närmre 80 %. Eller menar du att tillgången på föda är det som avgör vikten? Jag tror det är få föräldrar som klarar av att låta sina barn gå hungriga och hindra dem från att äta sig mätta. De barn med sådana föräldrar far nog värre än de med övervikt gissar jag. 

Jag är själv smal och har två pinnar till barn. Jag tror inte det har med mitt förträffliga föräldraskap att göra utan inser att det till absolut största delen beror på deras aptit, eller snarare brist på aptit. Grannpojken i samma ålder äter 5 pannkakor när mina pojkar äter en eller två. Mina barn får ta frukt när de vill, han tömmer fruktskålen om han får fri tillgång. Mina pojkar kan glömma bort att köpa lördagsgodis, grannpojken går och letar pantburkar för att kunna köpa godis i smyg mitt i veckan. Grannarna kämpar betydligt mycket mer med kost och motion för sina barn än vad jag gör med mina barn. 

Hur väl Ozempic och liknande läkemedel fungerar är väl ett tydligt bevis på att vikten beror på kroppens inre reglering och inte dålig karaktär 

Ja en unga som pantar burkar och köper godis själv är ju svårare men jag ser detta med att det serveras läsk till varje måltid hos barn som inte är tillräckligt stora att gå till affären själv. Det är ju ett aktivt val föräldrarna gör med att köpa hem litervis med cola zero varje vecka.. köper att vissa barn har lättare att gå upp i vikt pga genetik men borde man inte som förälder vara extra noga då att inte ge dom ett konstant sockersug? Lite som att man är försiktig med att introducera alkohol i för tidig ålder om man vet att det finns alkoholism i släkten?
  • Anonym (U)

Jag är normalviktig. Min son var övervikt/fet hela småbarnsåren. Det var mycket svårt för mig att reglera hans kost. Han var alltid hungrig. Fick tillslut hjälp via fetmakliniken på sjukhuset av dietist och läkare. Sonen gick ner i vikt och är nu snart en normalviktig tonåring.

Min dotter är normalviktig, åt det smalare hållet. 

Jag mådde dåligt hela sonens barndom då många påpekade hans vikt. Jag gjorde så gott jag kunde, men genitik spelar stor roll (hans pappa är överviktig). Är dock glad över att jag fick hjälp och att det har löst sig. Han äter normalstora portioner idag och rör sig rätt mycket nu när han tappat i vikt och växt på längden. 

• Jemp
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 14:03:11 följande:
    Ja en unga som pantar burkar och köper godis själv är ju svårare men jag ser detta med att det serveras läsk till varje måltid hos barn som inte är tillräckligt stora att gå till affären själv. Det är ju ett aktivt val föräldrarna gör med att köpa hem litervis med cola zero varje vecka.. köper att vissa barn har lättare att gå upp i vikt pga genetik men borde man inte som förälder vara extra noga då att inte ge dom ett konstant sockersug? Lite som att man är försiktig med att introducera alkohol i för tidig ålder om man vet att det finns alkoholism i släkten?
    Och hinkvis med läsk och stillasittande är bara dåligt för barn i större storlek enligt dig eller?
  • Anonym (Smala Sussie)
    Anonym (Förbrylld) skrev 2025-06-25 14:03:11 följande:
    Fast nu glömmer du att de säkert själva har ett ohanterbart sockersug och har antagligen har haft det hela livet. Har de inte klarat av att låta bli söta saker tidigare i livet så klarar de inte av det nu heller. Sötade drycker är troligtvis viktigt i deras liv och något som förhöjer glädjen i deras vardag. De tänker att eftersom det inte är riktigt socker så kan de tillåta sig det. Antagligen avstår de från väldigt mycket de egentligen skulle vilja äta och dricka. 
  • Xenia

Har man själv alltiid druckit läsk etc så fortsätter man med det när man får barn. Dåliga mat- och dryckesvanor fortplantas i generation efter generation.

Fast jag tycker också det är konstigt att man inte avstår åtminstone från läsken. Eller är Cocacola Zero utan kalorier, bara med sötningsmedel?

Sen har jag fått uppfattningen att man nuförtiden inte gärna säger nej till sina barn med risk för bråk. När barnen blir äldre så gör de som de vill, dvs som kompisarna gör.

Vi har nuförtiden amerikansk livsstil och därmed amerikanska viktproblem.

"Ungefär vart fjärde skolbarn i lågstadieåldern har övervikt eller obesitas (fetma) och förekomsten ökar med åldern."

• Jemp
    Xenia skrev 2025-06-25 15:00:22 följande:

Har man själv alltiid druckit läsk etc så fortsätter man med det när man får barn. Dåliga mat- och dryckesvanor fortplantas i generation efter generation.

Fast jag tycker också det är konstigt att man inte avstår åtminstone från läsken. Eller är Cocacola Zero utan kalorier, bara med sötningsmedel?

Sen har jag fått uppfattningen att man nuförtiden inte gärna säger nej till sina barn med risk för bråk. När barnen blir äldre så gör de som de vill, dvs som kompisarna gör.

"Ungefär vart fjärde skolbarn i lågstadieåldern har övervikt eller obesitas (fetma) och förekomsten ökar med åldern."

Ja, zero är utan kalorier. Sen är ju sötningsmedel osv inte så nyttigt på andra sätt.
  • Anonym (Förbrylld)
    Jemp skrev 2025-06-25 14:51:40 följande:
    Och hinkvis med läsk och stillasittande är bara dåligt för barn i större storlek enligt dig eller?
    Imponerad att du tolkar det så. Självklart är det lika illa för smala barn att missbruka socker och inte röra på sig 
  • Anonym (Förbrylld)
    Xenia skrev 2025-06-25 15:00:22 följande:

Köper ditt resonemang. Får en känsla av att de som inte lider av fetma i USA är mer välbildade också. Alla amerikaner är inte dumma även om man lätt får den bilden. 

Fattar bara inte varför man inte tar chansen att ge sitt barn ett bättre liv. Man kan väl smygäta sitt godis när ungen inte ser. Äta sitt mcdonlands i bilen och dricka sin läsk där. 
    Ett litet barn kan man ju verkligen bestämma vad det ska äta/dricka tills det kommer upp i en viss ålder. Som en hund. Det är du som bestämmer. Man häller ju inte fanta i hundens vattenskål..
Svar på tråden Ni med feta barn..