• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (M)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-07-01 20:46:42 följande:

Att du inte hört begreppet microotrohet är ju din brist. Det innebär inte att det inte finns ett sådan uttryck bara för att just du inte hört det. Här kan Google vara din bästa vän. Om du anser att ett privatliv får innebära att du gör smågrejer som gränsar till det olämpliga. Visserligen är det en bit kvar till en verklig otrohet men det där smågreja det är det som triggar och eggar för du vet att du är ute på förbjuden mark. Är det att ha ett privatliv är du ute och cyklar vad gäller en monogam relation. Privatliv är något helt annat och det ska man absolut ha. 

Tvivlar inte på att begreppet inte finns, för det gör de säkert. Behöver ute googla för det. Används dock inte i min vännskapskrets. 

Nej, jag anser inte att ett privatliv får innebära att man gör smågrejer som  gränsar till det olämpliga. Var läser du det? 
  • Anonym (Bedragen?)
    Kvittning skrev 2025-07-01 21:11:38 följande:

Det där beror ju helt på sammanhanget.

Puss och kram på Alla hjärtans dag är fullt naturligt om det är ett språkbruk som är naturligt för dom (dvs är de sådana som slänger ur sig sådant till vänner eller skrivet de bara det till just varandra)

När det skämtar om att ses hela natten. Är det för att de har kul och känner att det skulle kunna sitta uppe hela natten eller är det i med anspelning om att ses i sängen?

Ses och ta en öl och fråga om man är ensam ser jag verkligen inget fel i. Du är ju liksom givet att det bara är aktuellt att ses om man är ensam. 

Så det kan vara fel och det kan vara helt oskyldigt. En svartsjuk person kommer givetvis tolka allt som att det är helt fel, en naiv person kommer inte fatta att det är fel även om det är uppenbart.

Det bästa är väl att försöka vara ärligt objektiv och inte dra slutsatserna baserat på vem du är utan baserat på om det faktiskt är troligt att din partner och dennes ex har något mer än vänskap.

Tack för dina tankar. 
    Ja allt beror såklart på vad man är för person och hur man hanterar sina relationer. Jag försöker vara objektiv och en del av det är att jag ställer frågan här. och får svar vad andra tycker, sen får jag dra slutsater utifrån vad hon är för person. Man blir lätt fast i sina egna tankar.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-07-01 21:32:22 följande:
    Jag kör raka rör för att i takt med att situationen dom emellan  eskalerar så kommer även er relation göra det också och det kan sluta i tårar och hårda ord och saker man aldrig kan ta tillbaka.
    Så jag tänker att du behöver tänka lite framåt. Ju sämre du mår ju större är riken att ni två hamnar i tjafs och drama . Hamna inte där helt enkelt.  
    För din skull. Nånstans ganska snart måste du säga ifrån att nu räcker det ..
    Paradoxalt nog kan deras relation eskalera i takt med att ni får det sämre er emellan. Ju mer svartsjuk hon anser att du blir ju större är sannolikheten att hon kliver över en massa gränser av ren trots... 

Såklart jag förstår att det inte är lätt.  Men väg för och nackdelar noga och vad som är vettigt i sammanhanget. 

Ibland är det bästa att göra sorti och lämna walk over och slippa dramat innan det gått så långt. Det tjänar du på bäst i längden. Du har redan tillräckligt med bevis på att detta inte är hållbart.  Ramla inte djupare ner I den dyngan. 
    Kloka ord. Tack för att du tänker på mig och vad jag behöver göra. Jag är analytisk och försöker vända och vrida på allt och även hitta lösningar. Men vissa saker finns inga lösningar på, jag förstår det.
  • molly50
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-01 18:19:52 följande:
    Det är lite så jag tänker också, om man blir inkluderad och lyssnad på så blir det bra. Så som du agerat. Tack för att du skriver det om att det inte är onaturlig svartsjuka jag känner.

Absolut så måste jag komma till en punkt där jag säger att nog är nog!
    Ja,precis. Det är ju om man döljer saker för sin partner,eller vill träffas utan partnern osv som misstänksamhet kan uppstå.
    Därför bör man vara transparent om sådana saker.

Jag tycker att det är befogat att känna svartsjuka i ditt fall. Det hon gör är över gränsen för vad jag hade tyckt varit ok också. Och då är jag inte den svartsjuka typen.
  • Anonym (Bedragen?)
    molly50 skrev 2025-07-02 14:29:14 följande:
    Ja,precis. Det är ju om man döljer saker för sin partner,eller vill träffas utan partnern osv som misstänksamhet kan uppstå.
    Därför bör man vara transparent om sådana saker.

Jag tycker att det är befogat att känna svartsjuka i ditt fall. Det hon gör är över gränsen för vad jag hade tyckt varit ok också. Och då är jag inte den svartsjuka typen.
    Tack, det betyder mycket att få bekräftelse att jag inte är överdrivet känslig!
  • molly50
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-02 14:31:41 följande:
    Tack, det betyder mycket att få bekräftelse att jag inte är överdrivet känslig!
    Så lite så. Jag tycker att du verkar vara en vettig person. Glad
  • Anonym (Bedragen?)
    molly50 skrev 2025-07-02 15:28:03 följande:
    Så lite så. Jag tycker att du verkar vara en vettig person. Glad
    Tack snälla 🙏🏻
  • Anonym (Betty)

Som sagt, låt inte era diskussioner få ett abrupt slut i och med att hon anklagar dig för att vara svartsjuk. Ofta är det som om att diskussionen är "över" i och med det. 

Men det hade jag aldrig tillåtit. 

Folk tycker ofta att svartsjuk är det absolut värsta man kan vara. Men jag tycker inte det. Att vara respektlös som hon är är mycket värre. Och det är exakt vad hon är.

Du får kontra tillbaka. 

Jag skulle ha svarat henne något i stil med "svarsjuk eller ej, kalla det vad du vill, jag tycker snarare att det handlar om att du är respektlöst mot våran relation och mot mina gränser och det är värre än att jag är svartsjuk. Du ger mig också anledning att vara svartsjuk i och med att du går över gränsen med ditt ex. Man kan inte bete sig hur som helst och sen skylla på att jag är svartsjuk när jag reagerar på det. Detta är mina gränser; inga sms med flirtig underton, ni ska kunna träffas med mig och bör göra det framöver för att göra mig trygg igen om ni ska kunna fortsätta umgås, du ska säga ifrån till honom om han går över gränsen och markera att du har en partner som inte uppskattar det etc etc, återkom till mig hur du ställer dig till det här för en tjeje som är kåt på uppmärksamhet från andra är jag inte intresserad av. Och om du vill fortsätta är det även upp till dig att göra mig trygg i frågan genom att köra med öppna kort, transparens, bjuda med mig om ni ska träffas så att jag känner mig lugn och ok, du har fått mig att tappa förtroende så du behöver vara med på noterna att bygga upp det om du vill fortsätta"

• Anonym (Kimchi)

Betty! 

Där satte du huvudet på spiken. Så jäkla bra skrivet! Att säga det i jag form och vad jag behöver är bäst. Hur hon väljer att agera och reagera är helt upp till henne. Skitbra! 

• Anonym (Lämna)
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-01 09:08:44 följande:
    Tack för ett nyktert och tydligt svar. Jag vill ju såklart inte tro att det är som du skriver men samtidigt så logiskt förstår jag att det inte är bra för mig att gå runt i detta. Intressant det du skriver om att en person som i detta fallet inte kommer att erkänna oavsett bevis, det är verkligen något att tänka på. TACK!
    Har varit i dina skor. Hade bevis och mer därtill. Sluta med att jag stanna allt för länge och fick ett brustet hjärta. Jag blev bitter givetvis. Men kom fram till efter en tids reflektion att jag hade tur som kom ifrån ä. Därför jag rekommenderar dig att ta ditt eget beslut att prioritera dig och avsluta så du inte känner hat och bitterhet. För känner du så kommer du aldrig läka ordentligt 
  • Anonym (Lämna)
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-01 20:33:55 följande:
    Ja precis så! Det blir lite två olika saker. I mitt fall är min partner kompis med ett ex och sättet de kommunicerar är ytterst tveksamt. Ja jag borde vara involverad, nu sitter jag hemma och bara anar det värsta.

man kan absolut ses med kompisar som verkligen är bara kompisar oavsett kön.
    Joo men det ser du väl att det är viktigare med att hon får som hon vill och inte ha en normalt fungerande relation där man kommunicerar nyttigt? Återigen så är det hon som gör ett problem av att du tycker det inte är okej att dom sextar om vi ska hårddra det.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Lämna) skrev 2025-07-04 21:33:10 följande:
    Har varit i dina skor. Hade bevis och mer därtill. Sluta med att jag stanna allt för länge och fick ett brustet hjärta. Jag blev bitter givetvis. Men kom fram till efter en tids reflektion att jag hade tur som kom ifrån ä. Därför jag rekommenderar dig att ta ditt eget beslut att prioritera dig och avsluta så du inte känner hat och bitterhet. För känner du så kommer du aldrig läka ordentligt 
    Tack för dina tankar och beklagar att du också fick gå igenom detta! det Gäller att ibland tänka mer på sig själv och göra sin egen lycka till prio.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-07-03 18:23:06 följande:

Betty! 

Där satte du huvudet på spiken. Så jäkla bra skrivet! Att säga det i jag form och vad jag behöver är bäst. Hur hon väljer att agera och reagera är helt upp till henne. Skitbra! 

Tack för din kommentar. Verkligen, Betty rockar!
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-03 13:05:39 följande:

Som sagt, låt inte era diskussioner få ett abrupt slut i och med att hon anklagar dig för att vara svartsjuk. Ofta är det som om att diskussionen är "över" i och med det. 

Men det hade jag aldrig tillåtit. 

Folk tycker ofta att svartsjuk är det absolut värsta man kan vara. Men jag tycker inte det. Att vara respektlös som hon är är mycket värre. Och det är exakt vad hon är.

Du får kontra tillbaka. 

Jag skulle ha svarat henne något i stil med "svarsjuk eller ej, kalla det vad du vill, jag tycker snarare att det handlar om att du är respektlöst mot våran relation och mot mina gränser och det är värre än att jag är svartsjuk. Du ger mig också anledning att vara svartsjuk i och med att du går över gränsen med ditt ex. Man kan inte bete sig hur som helst och sen skylla på att jag är svartsjuk när jag reagerar på det. Detta är mina gränser; inga sms med flirtig underton, ni ska kunna träffas med mig och bör göra det framöver för att göra mig trygg igen om ni ska kunna fortsätta umgås, du ska säga ifrån till honom om han går över gränsen och markera att du har en partner som inte uppskattar det etc etc, återkom till mig hur du ställer dig till det här för en tjeje som är kåt på uppmärksamhet från andra är jag inte intresserad av. Och om du vill fortsätta är det även upp till dig att göra mig trygg i frågan genom att köra med öppna kort, transparens, bjuda med mig om ni ska träffas så att jag känner mig lugn och ok, du har fått mig att tappa förtroende så du behöver vara med på noterna att bygga upp det om du vill fortsätta"

Tack snälla! Väldigt tydligt och bra. Just att anklaga för svartsjuka är ett effektivt sätt att svära sig fri från ansvar. ?det sitter bara i ditt huvud?. ?Jag är en flörtig person men menar inget som helst med det, det är ditt fel om du tar lilla vid dig?. sånna saker har man fått höra.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Lämna) skrev 2025-07-04 21:55:01 följande:
    Joo men det ser du väl att det är viktigare med att hon får som hon vill och inte ha en normalt fungerande relation där man kommunicerar nyttigt? Återigen så är det hon som gör ett problem av att du tycker det inte är okej att dom sextar om vi ska hårddra det.
    Tack för ditt stöd! Man känner sig verkligen ensam i en sån här situation. Och man börjar tro att man själv har problem för att man får höra det! 
Svar på tråden Otrohet