• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Lilla jag) skrev 2025-06-30 21:18:40 följande:

-Du kan aldrig hindra en person som har stor lust eller är bekräftelsesvag från att begå otrohetslika handlingar med ett förbud. 

-Du har all rätt att sätta din egen gräns för vad som är okej och säga det.
    Mår du dåligt av det som pågår så är det ju så.

-Om din partner inte kan respektera din gräns eller du kommer på hen med att luras (om kommunikation som har sexuell laddning, möten eller fysisk handling)  är det nog bättre att ni inte är ihop.

Tack för att du delar dina tankar. Jag förstår att det är så och jag tror inte heller på förbud. Jag vill ju att hon själv inser att hon skadar vår relation när hon behåller en l relation med ett ex, men hon tycker jag överdriver och att det inte finns något mellan dem.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (M) skrev 2025-07-01 12:08:09 följande:
    Varför? 

Observera, att det inte finns något rätt eller fel utan jag är bara nyfiken på varför någon anser att man alltid ska bjuda med sin (bästa) väns partner. I min värld så ska ens partner får lov att både ha vänner av båda könen samt att få umgås med de, både med andra och själva. Jag som partner har inget behov att bli med på vändejter, oavsett om vännen är av motsatt kön och ett ex. Jag litar på min partner. 
    Man ska absolut kunna umgås med sina vänner av motsatt kön  på tu man hand men en partner ska ha blivit presenterad/introducerad och ska "kunna" vara med om du förstår vad jag menar. Det ska inte vara konstigt eller krystat att partnern är med. 

Det ska bara lika naturligt att partnern är med som om att han inte är med om du förstår vad jag menar. 

Att denna person bara vill ses om hon är ensam är en varningflagga. 

Men nu är inte detta bara en kompis heller. Det är ett ex och de har ett förflutet ihop. Så det handlar inte bara om en kompis vilken som helst. 

Dessutom, nu är förtorende brutet pga konstiga sms etc. Så nu borde han verkligen få vara medbjuden  varje gång för att återfå förtroende. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-01 18:19:52 följande:
    Det är lite så jag tänker också, om man blir inkluderad och lyssnad på så blir det bra. Så som du agerat. Tack för att du skriver det om att det inte är onaturlig svartsjuka jag känner.

Absolut så måste jag komma till en punkt där jag säger att nog är nog!
    Jag tror att du måste komma till den punkt av insikt där du förstår att inget du säger eller gör kommer få henne att varken släppa honom eller erkänna att hon gått för långt. Plus att det är högst sannolikt att hon en dag går över gränsen och är fysisk med honom. 
    Det är den verklighet du har att förhålla dig till.  

Då måste du kunna stå för att nog är nog och agera utifrån det och både du och hon får  ta konsekvenserna det medför . Genom att göra slut.

Hon har ju valt honom. 
  • Anonym (Fer)
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-01 18:29:50 följande:
    Det beror väl på tänker jag. Jag har heller inget behov av att bjudas med men det är klart att när jag upplever att jag bara är ivägen i deras relation, då känns det ju inte bra. Om kompisen skriver, du är inte ensam va? Annars hade vi kunnat se ikväll/inatt och öla. Då känns det lite konstigt. 
    Men allas situationer är olika så det är nog svårt att säga hur det ska vara för alla.
    Ja det är skillnad på en gammal god kompis som man har haft en vänskaplig länk till (oavsett könet på kompisen) och ett ex som man har en del laddat snack med.

Vill man ibte att enspartner ska umgås med gamla vänner är det trist och kontrollerande. Men TS situation är annorlunda, man har inga sex-vibbar med en kompis,  som hans partner och exet har. 

Att TS känner sig utanför när de träffar exet tycker jag också säger något. Det är väl TS och hans partner som ska kännas nära i den situationen? TS partner och exet borde bjuda in honom i samtalet. 
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-01 20:04:00 följande:
    Man ska absolut kunna umgås med sina vänner av motsatt kön  på tu man hand men en partner ska ha blivit presenterad/introducerad och ska "kunna" vara med om du förstår vad jag menar. Det ska inte vara konstigt eller krystat att partnern är med. 

Det ska bara lika naturligt att partnern är med som om att han inte är med om du förstår vad jag menar. 

Att denna person bara vill ses om hon är ensam är en varningflagga. 

Men nu är inte detta bara en kompis heller. Det är ett ex och de har ett förflutet ihop. Så det handlar inte bara om en kompis vilken som helst. 

Dessutom, nu är förtorende brutet pga konstiga sms etc. Så nu borde han verkligen få vara medbjuden  varje gång för att återfå förtroende. 
    Ja precis så! Det blir lite två olika saker. I mitt fall är min partner kompis med ett ex och sättet de kommunicerar är ytterst tveksamt. Ja jag borde vara involverad, nu sitter jag hemma och bara anar det värsta.

man kan absolut ses med kompisar som verkligen är bara kompisar oavsett kön.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Fer) skrev 2025-07-01 20:26:37 följande:
    Ja det är skillnad på en gammal god kompis som man har haft en vänskaplig länk till (oavsett könet på kompisen) och ett ex som man har en del laddat snack med.

Vill man ibte att enspartner ska umgås med gamla vänner är det trist och kontrollerande. Men TS situation är annorlunda, man har inga sex-vibbar med en kompis,  som hans partner och exet har. 

Att TS känner sig utanför när de träffar exet tycker jag också säger något. Det är väl TS och hans partner som ska kännas nära i den situationen? TS partner och exet borde bjuda in honom i samtalet. 
    Precis så, de vibbarna vittnar om något annat än kompis-skap. Det gör detta ångestfyllt för mig.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-07-01 20:20:51 följande:
    Jag tror att du måste komma till den punkt av insikt där du förstår att inget du säger eller gör kommer få henne att varken släppa honom eller erkänna att hon gått för långt. Plus att det är högst sannolikt att hon en dag går över gränsen och är fysisk med honom. 
    Det är den verklighet du har att förhålla dig till.  

Då måste du kunna stå för att nog är nog och agera utifrån det och både du och hon får  ta konsekvenserna det medför . Genom att göra slut.

Hon har ju valt honom. 
    Tack för dina reflektioner. Det är svåra beslut. jag känner att det finns stora risker att den här situationen eskalerar, kanske inte nu, men någon gång de möts finns risken att ytterligare gränser passeras. 
    Jag förstår att jag måste välja och komma till insikt.och sätta ner foten, men det är inte lätt. Men tack för raka rör!
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (M) skrev 2025-07-01 12:09:45 följande:
    Microptrogen? Aldrig hört det uttrycket förut. 

Tycker mer det verkar som att han inte är färdig med henne. 

Man måste inte dela allt med sin parter. Man måste få lov att ha ett privatliv även om man lever i en relation. 

Att du inte hört begreppet microotrohet är ju din brist. Det innebär inte att det inte finns ett sådan uttryck bara för att just du inte hört det. Här kan Google vara din bästa vän. Om du anser att ett privatliv får innebära att du gör smågrejer som gränsar till det olämpliga. Visserligen är det en bit kvar till en verklig otrohet men det där smågreja det är det som triggar och eggar för du vet att du är ute på förbjuden mark. Är det att ha ett privatliv är du ute och cyklar vad gäller en monogam relation. Privatliv är något helt annat och det ska man absolut ha. 

• Kvittning

Det där beror ju helt på sammanhanget.

Puss och kram på Alla hjärtans dag är fullt naturligt om det är ett språkbruk som är naturligt för dom (dvs är de sådana som slänger ur sig sådant till vänner eller skrivet de bara det till just varandra)

När det skämtar om att ses hela natten. Är det för att de har kul och känner att det skulle kunna sitta uppe hela natten eller är det i med anspelning om att ses i sängen?

Ses och ta en öl och fråga om man är ensam ser jag verkligen inget fel i. Du är ju liksom givet att det bara är aktuellt att ses om man är ensam. 

Så det kan vara fel och det kan vara helt oskyldigt. En svartsjuk person kommer givetvis tolka allt som att det är helt fel, en naiv person kommer inte fatta att det är fel även om det är uppenbart.

Det bästa är väl att försöka vara ärligt objektiv och inte dra slutsatserna baserat på vem du är utan baserat på om det faktiskt är troligt att din partner och dennes ex har något mer än vänskap.

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-07-01 20:42:53 följande:
    Tack för dina reflektioner. Det är svåra beslut. jag känner att det finns stora risker att den här situationen eskalerar, kanske inte nu, men någon gång de möts finns risken att ytterligare gränser passeras. 
    Jag förstår att jag måste välja och komma till insikt.och sätta ner foten, men det är inte lätt. Men tack för raka rör!
    Jag kör raka rör för att i takt med att situationen dom emellan  eskalerar så kommer även er relation göra det också och det kan sluta i tårar och hårda ord och saker man aldrig kan ta tillbaka.
    Så jag tänker att du behöver tänka lite framåt. Ju sämre du mår ju större är riken att ni två hamnar i tjafs och drama . Hamna inte där helt enkelt.  
    För din skull. Nånstans ganska snart måste du säga ifrån att nu räcker det ..
    Paradoxalt nog kan deras relation eskalera i takt med att ni får det sämre er emellan. Ju mer svartsjuk hon anser att du blir ju större är sannolikheten att hon kliver över en massa gränser av ren trots... 

Såklart jag förstår att det inte är lätt.  Men väg för och nackdelar noga och vad som är vettigt i sammanhanget. 

Ibland är det bästa att göra sorti och lämna walk over och slippa dramat innan det gått så långt. Det tjänar du på bäst i längden. Du har redan tillräckligt med bevis på att detta inte är hållbart.  Ramla inte djupare ner I den dyngan. 
Svar på tråden Otrohet