• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Fer)
    Ikaros12 skrev 2025-06-30 21:04:45 följande:

Det är så känsligt med ex. Om hon verkligen värna om den relationen som hon nu säger bara är vänskaplig, så måste både hon och exet trygga upp dig. Vara öppna med allt och lyhörd för att prata och trygga upp dig då det inte känns bra för dig. Jag tycker att det är viktigt att du alltid ska känna dig välkommen att vara med dem och en öppenhet kring allt i relationen. När du är trygg så kommer du kunna slappna av mer. Problemet är att de inte gör det. Dina känslor är otroligt viktiga för att möta hennes behov av en vänskapsrelation och därför ska aldrig dina känslor förminskas. I alla fall inte om det är som du beskriver nu. 

Man har inte sexuella undertoner när man har kontakt med ett ex., det är gränslöst och hänsynslöst! Man kan känna varmt för ett ex. men sex ska absolut inte vara inblandat! Kan man inte hålla den balansen så tycker jag att man antingen får göra slut med nuvarande partner eller bryta kontakten med exet. 

Men så är jag monogam, och vill bara vara med en person i taget. Och jag vill att min partner också bara är med en person i taget. 
  • Anonym (Bedragen?)
    Ikaros12 skrev 2025-06-30 21:04:45 följande:

Det är så känsligt med ex. Om hon verkligen värna om den relationen som hon nu säger bara är vänskaplig, så måste både hon och exet trygga upp dig. Vara öppna med allt och lyhörd för att prata och trygga upp dig då det inte känns bra för dig. Jag tycker att det är viktigt att du alltid ska känna dig välkommen att vara med dem och en öppenhet kring allt i relationen. När du är trygg så kommer du kunna slappna av mer. Problemet är att de inte gör det. Dina känslor är otroligt viktiga för att möta hennes behov av en vänskapsrelation och därför ska aldrig dina känslor förminskas. I alla fall inte om det är som du beskriver nu. 

Tack för dina svar! Fint skrivet, precis jag känner mig inte det minsta trygg. Och mina känslor har fått stå tillbaka för att de ska ha sin vänskap. Det känns omvänt, borde inte vår relation vara det viktigaste?
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Fer) skrev 2025-06-30 21:19:36 följande:
    Man har inte sexuella undertoner när man har kontakt med ett ex., det är gränslöst och hänsynslöst! Man kan känna varmt för ett ex. men sex ska absolut inte vara inblandat! Kan man inte hålla den balansen så tycker jag att man antingen får göra slut med nuvarande partner eller bryta kontakten med exet. 

Men så är jag monogam, och vill bara vara med en person i taget. Och jag vill att min partner också bara är med en person i taget. 
    Tack för att du svarade! Precis så tycker jag också och monogami är för mig den enda tanken.
  • Anonym (Fer)

Det är dessutom kobstigt att exet vill att hon ska komma ner och ta en öl, men han bjuder inte in dig också. Vore ju det naturliga eftersom ni är tillsammans. 

• Anonym (Granbarr)

Ur ett annat perspektiv... 

Varför är hennes känslor viktigare än dina?  Vem har plötsligt bestämt det? 

Varför vill du vara ihop med någon som är så fullständigt respektlös?  

Alla röda flaggor här, säger inte det dig nånting?  Hon ger dig många skäl till varför du inte ska lita på henne. 

Det är dags att du tar ett eget beslut här angående er relation.  

• Ikaros12
    Anonym (Fer) skrev 2025-06-30 21:19:36 följande:

Det tycker jag också absolut. om jag utgår från mig själv så skulle en konversation med min bästa tjejkompis eventuellt kunna upplevas som en flörtig underton. Men det finns absolut inget intresse från någon av oss. Jag skulle visa en flickvän allt vi skriver tillsammans och vara öppen kring vad vi skriver. Jag vet även att en flickvän till mig alltid välkommen med en öppen famn när hon träffar min bästa tjejkompis. Vi lägger oss t ex aldrig i varandras kärleksrelationer oavsett vad vi tycker. Allt detta gör vi för att våran vänskap är så stark att vi inte vill äventyra den. Därför ser vi öppenheten som så viktig och att respektive alltid ska känna sig välkomna när vi umgås.
  • Ikaros12
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 21:24:35 följande:
    Tack för dina svar! Fint skrivet, precis jag känner mig inte det minsta trygg. Och mina känslor har fått stå tillbaka för att de ska ha sin vänskap. Det känns omvänt, borde inte vår relation vara det viktigaste?
    Svår fråga egentligen. Vänskapsrelationer är ju också väldigt viktiga. Däremot om hon menar allvar Med att hon vill ha en fin kärleksrelation med dig, så ska hon arbeta och prioritera den tills du känner dig trygg. Det borde hennes manlig vän också vara intresserad av. Han borde definitivt bjudit med dig också och visa att han vill lära känna dig, om det nu är så att han bara vill ha en vänskapsrelation med din flickvän.
  • molly50
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 20:27:40 följande:
    Tack för ditt svar! ja det är svårt med gränssättning och just det där med gränsen mot kontrollbehov och svartsjuk, något jag inte vill hamna i och som jag brottats med. Ska jag ge henne mer utrymme för att inte framstå som kontrollerande, men samtidigt finns det många tecken som tyder på att något är fel.
    Ja jag tycker det är en relevant fråga vad mitt ex hade tyckt om jag gjorde samma sak? Det hade nog inte varit uppskattat. Grejen är att jag tror inte hon kan föreställa sig att jag skulle göra något sådant, så jag vet inte om hon kan sätta sig in i den situatione.
    Jag tycker ändå du kan fråga henne vad hon hade tyckt om du hade flirtat på samma sätt med något av dina ex.
    Om hon hade tyckt att det var över gränsen så är ju det hon gör också det.

Och även om hon inte är intresserad av sitt ex på det sättet,eller vill ha honom tillbaka,så är det ju dumt av henne att uppmuntra honom att tro något annat.
    Och respektlöst mot dig och hans partner.
  • Anonym (Lämna)

Som 90% skriver är detta ett övertramp från henne. Hon förminskar dig och flyttar fokus från din fråga till att göra dig till den dåliga. 
    Tro mig många har varit i dina skor. Alla har gått ifrån med brustet hjärta. En person som henne som har svårigheter. Med sömn bla. Flyttar fokus från sig till dig. En sån människa kommer aldrig erkänna något. Inte ens om faktiska bevis finns kommer hon neka. När det inte går att neka kommer hon göra allt i sin makt, böna och be gråta allt! Säga förlåt kommer aldrig hända igen det är dig jag älskar bla bla bla bla. Om det går så långt har det redan gått för långt. Du borde efter alla rekommendationer här i från avsluta och va nöjd med att du va den som tog beslutet. 

Om du stannar kvar, blir det inte långvarigt ändå för allt detta kommer äta upp dig och infektera allt. Du kommer bli mer fundersam orolig osv. Du kommer känna att du blev lurad att ha en relation, du fick aldrig valet själv att stanna eller gå eftersom du inte fick ett erkännande. Men tro mig det kommer du inte få. Det bästa du kan göra är att avsluta och försöka leva med att du kommer inte få ett erkännande. Men du kan iallafall veta inombords att du själv fick bestämma över din framtid och ingen annan.

• En glad tjej
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 13:49:31 följande:
    Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

Jag är kvinna och hade min partner (man) haft en sådan kontakt med något ex hade jag inte uppskattat det. Jag hade inte gillat om han skrivit puss och kram till ex och inte heller uppskattat om han gått ut och tagit något att dricka med något ex. Att skriva som din partner gör är på gränsen till otrohet. Varför skriver hon att hon vill ge honom en kram? Att skämta om att de ska ses hela natten tolkar jag lite som att de faktiskt skulle vilja göra det.

Jag förstår inte varför man ska vara kompis med ex. Visst, har man barn ihop är det en annan sak, då har man kontakt pga barnen men annars verkar det ytterst märkligt att  träffa ex när man är i en relation. 
Svar på tråden Otrohet