• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 15:34:40 följande:
    Tack snälla för dina tankar. Det känns skönt att höra att det inte bara jag som är överdrivet svartsjuk utan att min partners agerande känns tveksamt även för andra.

Jag är såklart orolig för att det finns känlor kvar med tanke på hur de agerar och att hon säger till mig att de är kompisar som vilka kompisar som helst, men samtidigt låter honom skriva saker till henne som visar att han har känslor, som jag tolkar det. Hon tycker att jag ska lita på henne,och det gör jag, men jag litar inte på honom. Ex:et har en partner nu, men hade det inte i början av vår relation och då misstänker jag att han ännu mer försökte flirta med min partner.

Och jag har också frågat varför hon måste vara kompis med ett ex och svaret är att det är den enda kompis hon har från den tiden.
    Hon kanske ska försöka hitta andra vänner då. För om det är så att det finns någon liten gnista kvar men att de på något vis ändå valt att inte leva ihop, så måste de båda ta ansvar för att inte hamna där. 
    Då är risken att många inblandade blir sårade sen, inkl du och hans nya partner. 
  • Anonym (Erfaren_man)

Om min tjej skulle göra så där så hade jag dumpat henne. Usch vilket respektlöst beteende!

Du behöver steppa upp några grader, mannen! 

• Tecum
    Queen81 skrev 2025-06-30 17:27:14 följande:

Gränsen går där jag och min partner kommit överens om att den går.
    Men jag vill ju såklart inte göra något min partner mår dåligt över.

Problemet är när man inte kommer överens om var gränsen går, som i TS` fall. Då kan man tycka att den med minst tolerans ska styra, men var går då gränsen mot kontrollbehov och svartsjuka? Och vad hade TS´ tjej sagt om TS flirtat likadant med ett kvinnligt ex?
  • Anonym (Bedragen?)
    EpicF skrev 2025-06-30 17:07:42 följande:

Var gränsen för otrohet går eller vad som är otrohet är individuellt. 

Visa anser att det hade varit otrohet i form av själslig/känslosam otrohet att skriva puss och kram i sms/meddelanden på alla hjärtans dag eller alla dagar med sitt ex. 

Andra anser att man är otrogen genom att man fysisk kysst/pussat/kramat en annan eller att man haft sex med en annan. 

Tack för ditt svar! Jag håller med om att det kan vara olika och det är intressant att höra vad alla tycker just om detta. känslomässig otrohet kan skada mycket också.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Flora) skrev 2025-06-30 17:45:15 följande:

Känns det fel så är det något som inte är bra med hennes beteende. Jag skulle inte tolerera att någon betedde sig så respektlöst i ett förhållande.

Och tro mig jag har varit o dina kläder, kompromissat med mig själv och tänkt att ?nä det är nog inte så farligt, det är nog jag som är känslig osv. Men det hon gör mot dig är inte schysst.

Framförallt för att hon då och då tvingar in dig i en situation där du känner dig förminskad och inte sedd, och dessutom med hjälp av en sk ?vän?. ??som ger henne en kick o form av små bekräftelse budskao på olika sätt. Det är bara ett annat namn för att
    ?jag sätter handen i den här kakburken ibland när jag känner för det, och struntar i hur det får dig att känna dig?

Jag vill inte låta hård, men du är värd så mycket bättre. Någon som respekterar dig och söker sig till dig och ingen annan för bekräftelse, ömhet och allt det andra.

Jag klev av tåget och det sista jag önskar i mitt nuvarande förhållande (o tack o lov är det så också) - det är någon som i smyg flörtar med andra och försöker få det att låta som något helt naturligt och som dessutom ska ha kakan kvar. Nä ? schaaas👋

Allt gott! 

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! Det låter inte hårt utan jag förstår att det är omtanke utifrån också vad du har varit med om.
    Det är lätt att man hamnar i ett läge där man inte respekterar sig själv och sina gränser tillräckligt, speciellt om man får höra att man är överdrivet svartsjuk.
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Sally) skrev 2025-06-30 18:24:52 följande:
    Hon kanske ska försöka hitta andra vänner då. För om det är så att det finns någon liten gnista kvar men att de på något vis ändå valt att inte leva ihop, så måste de båda ta ansvar för att inte hamna där. 
    Då är risken att många inblandade blir sårade sen, inkl du och hans nya partner. 
    Jag kan bara hålla med dig, det finns stora risker med att vara oförsiktig med sånna saker.
  • Anonym (Bedragen?)
    Mayjel skrev 2025-06-30 17:29:14 följande:
    Du kan ju alltid prova att vara lite mer rak på sak. Kanske berätta om din oro över om det kan finnas nåt mer än bara vänskapskänslor mellan dem.
    Ja, jag håller med. samtidigt tycker jag att jag har varit tydlig tidigare och nu det senaste att jag tycker det är olustigt att de umgås. Men jag tror inte hon förstår eller vill inte förstå. Jag vet inte, det är svårt!
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-06-30 19:06:38 följande:

Om min tjej skulle göra så där så hade jag dumpat henne. Usch vilket respektlöst beteende!

Du behöver steppa upp några grader, mannen! 

Tack för ditt svar! Jag tar till mig det.
  • Mayjel
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 20:17:34 följande:
    Ja, jag håller med. samtidigt tycker jag att jag har varit tydlig tidigare och nu det senaste att jag tycker det är olustigt att de umgås. Men jag tror inte hon förstår eller vill inte förstå. Jag vet inte, det är svårt!
    Du får nog acceptera läget isåfall. Eller ställa ultimatum. Det senare är lite riskfyllt dock. Det kan bära eller brista. 
  • Anonym (Bedragen?)
    Tecum skrev 2025-06-30 19:44:48 följande:
    Problemet är när man inte kommer överens om var gränsen går, som i TS` fall. Då kan man tycka att den med minst tolerans ska styra, men var går då gränsen mot kontrollbehov och svartsjuka? Och vad hade TS´ tjej sagt om TS flirtat likadant med ett kvinnligt ex?
    Tack för ditt svar! ja det är svårt med gränssättning och just det där med gränsen mot kontrollbehov och svartsjuk, något jag inte vill hamna i och som jag brottats med. Ska jag ge henne mer utrymme för att inte framstå som kontrollerande, men samtidigt finns det många tecken som tyder på att något är fel.
    Ja jag tycker det är en relevant fråga vad mitt ex hade tyckt om jag gjorde samma sak? Det hade nog inte varit uppskattat. Grejen är att jag tror inte hon kan föreställa sig att jag skulle göra något sådant, så jag vet inte om hon kan sätta sig in i den situatione.
Svar på tråden Otrohet