• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Lämna) skrev 2025-06-30 17:18:32 följande:
    Att hon ens blir sur över att du frågar om det är ju big red flag. Flyttar fokus från frågan till att skuldbelägga dig om svartsjuka! Har hon ADHD eller annan diagnos som påverkar henne så som sömn koncentration osv?
    Ja tack för att du skriver det! Ingen adhd-diagnos men har problem med sömn bla.
  • Anonym (Bedragen?)
    Mayjel skrev 2025-06-30 20:27:16 följande:
    Du får nog acceptera läget isåfall. Eller ställa ultimatum. Det senare är lite riskfyllt dock. Det kan bära eller brista. 
    Ja, jag måste samla mina tankar och så. Jag kommer nog inte bara kunna släppa det utan vid något tillfälle så får jag väl ställa ultimatum. Tack för att du hjälper mig fundera!
  • Mayjel
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 20:34:37 följande:
    Ja, jag måste samla mina tankar och så. Jag kommer nog inte bara kunna släppa det utan vid något tillfälle så får jag väl ställa ultimatum. Tack för att du hjälper mig fundera!
    Ja, svårt att se nån annan lösning faktiskt. 
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-06-30 17:18:36 följande:

Om man inte har något att dölja har man heller inget problem med att bli granskad och har inget behov att gå i försvar  och bli upprörd. En vettig person skulle snarare lyssna och inse sina klavertramp och göra om och göra rätt.

Grava klassiska  röda flaggor för en person som så uppenbart säger "jag skulle aaaaaldrig....xx".   Det är som skriker högst som alltid är den som har saker att dölja.. 

Varför är det så viktigt att deras meddelanden måste ha en sexuell underton?  

Tack så mycket för ditt svar! Nej men lite så tänker jag också, för uppenbarligen har hon gjort saker som är mindre bra. Varför inte bara erkänna att det blivit fel. Men hon kan inte se att det varit något konstigt allt.

Ja det är den där undertonen som är otrevlig och som gör att jag inte tycker detta är vanligt sätt att snacka på. Visst man kan väl prata om sex med sina kompisar men inte på det sättet.
  • Anonym (Bedragen?)
    Queen81 skrev 2025-06-30 17:27:14 följande:

Gränsen går där jag och min partner kommit överens om att den går.
    Men jag vill ju såklart inte göra något min partner mår dåligt över.

Tack för ditt svar! Ja, precis så tycker jag också och jag har uttryckt detta till henne men det verkar vara en viktig kompisrelation att behåll..
  • Tecum
    Anonym (Bedragen?) skrev 2025-06-30 20:27:40 följande:
    Tack för ditt svar! ja det är svårt med gränssättning och just det där med gränsen mot kontrollbehov och svartsjuk, något jag inte vill hamna i och som jag brottats med. Ska jag ge henne mer utrymme för att inte framstå som kontrollerande, men samtidigt finns det många tecken som tyder på att något är fel.
    Ja jag tycker det är en relevant fråga vad mitt ex hade tyckt om jag gjorde samma sak? Det hade nog inte varit uppskattat. Grejen är att jag tror inte hon kan föreställa sig att jag skulle göra något sådant, så jag vet inte om hon kan sätta sig in i den situatione.
    Eftersom du funderar på och mår dåligt över den nivå deras kontakt är på och att det varit vissa konstigheter tycker jag inte att du är nere på kontrollnivå utan kan sätta ner foten utan att kallas svartsjuk. 
    Vad tror du hon skulle säga och tänka om du visar henne svaren i tråden? Om hon då blir arg och går i taket är det också ett svar och hon visar att hon inte förstår hur du känner. Å andra sidan visar dina exempel att du tydligen har tillgång till deras konversation, det är ju ett plus och bevis på förtroende från hennes sida.
  • Anonym (Bedragen?)
    Jimmy75 skrev 2025-06-30 17:23:33 följande:

Att hon tar illa upp av den frågan och inte förstår rimligheten i att du ställer den är en (av många) varningsflagg enligt mig.

Beklagar din situation som jag tycker är fruktansvärt respektlöst av henne.

Tack för sympati och jag håller med om att det känns konstigt att inte kunna ställa en sådan fråga.
  • Ikaros12

Det är så känsligt med ex. Om hon verkligen värna om den relationen som hon nu säger bara är vänskaplig, så måste både hon och exet trygga upp dig. Vara öppna med allt och lyhörd för att prata och trygga upp dig då det inte känns bra för dig. Jag tycker att det är viktigt att du alltid ska känna dig välkommen att vara med dem och en öppenhet kring allt i relationen. När du är trygg så kommer du kunna slappna av mer. Problemet är att de inte gör det. Dina känslor är otroligt viktiga för att möta hennes behov av en vänskapsrelation och därför ska aldrig dina känslor förminskas. I alla fall inte om det är som du beskriver nu. 

• Anonym (Bedragen?)
    Tecum skrev 2025-06-30 21:00:25 följande:
    Eftersom du funderar på och mår dåligt över den nivå deras kontakt är på och att det varit vissa konstigheter tycker jag inte att du är nere på kontrollnivå utan kan sätta ner foten utan att kallas svartsjuk. 
    Vad tror du hon skulle säga och tänka om du visar henne svaren i tråden? Om hon då blir arg och går i taket är det också ett svar och hon visar att hon inte förstår hur du känner. Å andra sidan visar dina exempel att du tydligen har tillgång till deras konversation, det är ju ett plus och bevis på förtroende från hennes sida.
    Tack för att du bekräftar att det inte är orimligt att känna som jag.

hon skulle nog tycka att jag gör en stor sak av detta om jag visa dessa svar.

Grejen att jag vet saker om deras konversationer är att hon tidigare inte haft problem att visa upp vad hon skriver med andra om. men nu på det senaste så vill hon inte längre visa vad hon skrivit och nu vet jag inget om deras ev konversatio.
  • Anonym (Lilla jag)

-Du kan aldrig hindra en person som har stor lust eller är bekräftelsesvag från att begå otrohetslika handlingar med ett förbud. 

-Du har all rätt att sätta din egen gräns för vad som är okej och säga det.
    Mår du dåligt av det som pågår så är det ju så.

-Om din partner inte kan respektera din gräns eller du kommer på hen med att luras (om kommunikation som har sexuell laddning, möten eller fysisk handling)  är det nog bättre att ni inte är ihop.

Svar på tråden Otrohet