• Anonym (Bedragen?)

Otrohet

Var går gänsen för otrohet? Vill gärna höra kvinnors perspektiv!!

Min partner har ett ex som hon nödvändigvis vill ha kontakt med. Sporadisk kontakt sker under åren mellan dem.

-På en alla hjärtans dag skrivs det puss och kram på alla hjärtans dag till varandra
    -Vid ett tillfälle vill de ses och ta ett glas. I samband med det de skämtar de om att de ska ses hela natten (men det skulle nog inte vara så populärt kommer de fram till).
    -Exet skriver till min partner att han skulle gärna vilja ge henne en kram.
    -Exet skriver sent på kvällen/natten till henne kom ner till stan och öla, fast du är inte ensam va?

Min partner hävdar att de bara är bra kompisar och det finns absolut inget annat som pågår. Men jag uppskattar gärna synppunkter från någon mer neutral part.

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-01 08:43:40 följande:

Inget av det du skriver hade jag accepterat. Är hon väldigt ung? Hon låter omogen. 

Varför är folk alltid så rädda för att framstå som svartsjuka? Framför allt när partnern faktiskt gör saker där det är rimligt att känna svartsjuka. Om min partner "ankalgade" nig för att vara svartsjuk vid motsvarande händelse så skulle jag inte ha något problem med att svara "ja, men det är väl inte så konstigt, du beter dig oerhört respektlöst och ger mig anledning att vara svartsjuka, respektera mig och vörat förhållande och gör mig trygg så behöver jag inte må dåligt". 

Du är för snäll mot henne. Det är bara att sätta ner foten. Jag hade sagt att "det är långt över min gräns att skriva gulligt med ex på alla hjärtans dag (eller nån annan dag heller för den delen), att skiva saker med sexuella undertoner etc, kalla det svartsjuka om du vill men jag kallar det för respekt, fundera hur du vill göra och återkom". 

Får du vara med när hon umgås med exet? För det hade jag också krävt att får vara med och lära känna honom. Om han är så viktig för henne borde hon ju vilja att hennes partner också lär känna honom. Och kan man inte umgås med någon av motsatt kön om ens partner är med, ja då är det skumt.

Tack för att du hjälper mig reflektera. Nej hon är nästan 40 år.

Ja man vill ju inte fgramstå som en svartsjuk och kontrollerande, men jag håller med om att man måste få vara svartsjuk i vissa situationer. Men det har använts som skällsord mot mig.

Jag vet att jag är snäll och att jag vill ge stor frihet till min partner, det har satt mig i en svår situation. 

Jag har träffat exet två gånger med efter det så har jag inte blivit inbjuden.
  • Anonym (Bedragen?)
    Ikaros12 skrev 2025-07-01 09:45:49 följande:

TS du verkar vara en väldigt klok och fin människa som kan se på situationen utifrån på ett bra sätt. En person som du är värd äkta och fin kärlek. Ta hand om dig!

Men tack snälla för de orden!
  • Familjesus

Grunden i detta tycker jag är att hon skiter i att hon gör något som du inte mår bra av och som rimligen inte borde vara så viktigt för henne. Det är ingen stor uppoffring att tagga ner allt det där mot exet (de kan ju ff ha en viss kontakt om det känns viktigt), Hennes agerande (inklusive att vända det mot dig) är respektlös och visar inte att hon har omsorg om dig, vilket jag tycker är jätteviktigt i en relation.

Jag tror som andra här att hon har ett stort bekräftelsebehov och får en kick av uppmärksamheten. Som sagt, respektlöst och hon riskerar ju er relation.

Generellt tänker jag att det är ingen ide att vara svartsjuk, en relation är ju ensidig och kan avslutas på en minut om ena parten vill. Jag tror inte att det är rätt sätt att försöka begränsa vissa kontakter för en partner i oro att den ska lockas att vara otrogen. Men i detta fall tycker jag problemet är hennes bristande omsorg om att du ska må bra.

• Anonym (Bedragen?)
    Anonym (Max don?t have sex with your ex) skrev 2025-07-01 09:47:30 följande:

För mig hade det där räknats som känslomässig otrohet. För mig hade det varit snudd på värre än sexuell otrohet. Jag har hört att kvinnor brukar ha svårare för det medan män har svårare för sexuell. 

Om hon nödvändigtvis måste vara vän med sitt ex så beter man sig inte som man fortfarande är ett par. Väldigt flörtig underton i deras samtal. Om de skriver så på SMS hade jag alltid undrat vad de säger/gör till varandra när de träffas. För att inte tala om de tillfällen de dricker alkohol tillsammans.

Hade aldrig kunnat lita på en person som gjort mig så osäker. Det är inte ditt fel att du känner som du gör. Det är en konsekvens av hennes flörtiga beteende mot sitt ex.

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva och dela dina tankar om känslomässig otrohet

Ja precis, jag undrar verkligen vad som sägs när de träffas om man uttrycker sig så i skrift?

Tack för att du säger att det inte är mitt fel, det behöver man höra!
  • Anonym (Bedragen?)
    Familjesus skrev 2025-07-01 10:23:09 följande:

Grunden i detta tycker jag är att hon skiter i att hon gör något som du inte mår bra av och som rimligen inte borde vara så viktigt för henne. Det är ingen stor uppoffring att tagga ner allt det där mot exet (de kan ju ff ha en viss kontakt om det känns viktigt), Hennes agerande (inklusive att vända det mot dig) är respektlös och visar inte att hon har omsorg om dig, vilket jag tycker är jätteviktigt i en relation.

Jag tror som andra här att hon har ett stort bekräftelsebehov och får en kick av uppmärksamheten. Som sagt, respektlöst och hon riskerar ju er relation.

Generellt tänker jag att det är ingen ide att vara svartsjuk, en relation är ju ensidig och kan avslutas på en minut om ena parten vill. Jag tror inte att det är rätt sätt att försöka begränsa vissa kontakter för en partner i oro att den ska lockas att vara otrogen. Men i detta fall tycker jag problemet är hennes bristande omsorg om att du ska må bra.

Tack för insiktisfulla ord. Omsorg, det är viktigt och det är där det brister. Och jag förstår absolut att det härligt att få uppmärksamhet, men detta blir på bekostnad av vår relation. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Fer) skrev 2025-06-30 21:26:10 följande:

Det är dessutom kobstigt att exet vill att hon ska komma ner och ta en öl, men han bjuder inte in dig också. Vore ju det naturliga eftersom ni är tillsammans. 

Är det? Ska man alltid bjuda med sin (bästa) väns partner? 
  • Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (M) skrev 2025-07-01 11:56:28 följande:
    Är det? Ska man alltid bjuda med sin (bästa) väns partner? 
    Om vännen är av motsatt kön, så ja!! Absolut!! Är vännen dessutom ett ex så är det än mer angeläget. 
  • Anonym (Kimchi)

Hon är microotrogen. De är inte färdiga med varandra. Tänk så här. Det som skrivs o h sägs till den andre ska du som partner kunna stå bredvid och läsa eller höra utan obehag. kan hon inte stå för eller visa vad som skrivs är det inte ok. Inte på en fläck. 

• Anonym (M)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-07-01 12:00:50 följande:
    Om vännen är av motsatt kön, så ja!! Absolut!! Är vännen dessutom ett ex så är det än mer angeläget. 
    Varför? 

Observera, att det inte finns något rätt eller fel utan jag är bara nyfiken på varför någon anser att man alltid ska bjuda med sin (bästa) väns partner. I min värld så ska ens partner får lov att både ha vänner av båda könen samt att få umgås med de, både med andra och själva. Jag som partner har inget behov att bli med på vändejter, oavsett om vännen är av motsatt kön och ett ex. Jag litar på min partner. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-07-01 12:00:50 följande:
    Varför? 

Observera, att det inte finns något rätt eller fel utan jag är bara nyfiken på varför någon anser att man alltid ska bjuda med sin (bästa) väns partner. I min värld så ska ens partner får lov att både ha vänner av båda könen samt att få umgås med de, både med andra och själva. Jag som partner har inget behov att bli med på vändejter, oavsett om vännen är av motsatt kön och ett ex. Jag litar på min partner. 
Svar på tråden Otrohet