• Anonym (Ledsen och sårad)

Förvirrad...

Jag ska försöka skriva detta så kortfattat det bara går... 😅

Jag och min kille har varit tillsammans i 1,5 år, vi har olika boenden fast de är mest hos mig och mina två barn, han och hans barn.

Han har verkligen börjat försöka hjälpa till här hemma, nu vet han till och med vart dammsugaren finns OCH hur man använder den. Men i de allra flesta fall gör jag allt som har med hushållet att göra.. Jag har frågat varför han kunde tvätta hemma hos sig men inte här, hans svar var att han inte vet hur min tvättmaskin funkar..... Jag svarade tillbaka att det finns en manual i översta lådan i tvättstugan...

Vi tjafsar mycket, ibland är det lugnt ett tag och i vissa fall är det rejäla bråk. Dock inte när barnen är här men annars, det kan bero på småsaker och ibland större. Han är väldigt dålig på att förklara saker och jag som har autistiska drag behöver tydlighet, precis som ett barn. Och det vägrar han, jag är vuxen och då tänker han prata med mig som han gör till andra vuxna. Jag har tagit fram mina utredningspapper och gett till honom, och har sagt att jag vill att han läser de så kanske han förstår mig bättre. Han vägrar. 🙁

Ett av problemen är sex. Jag älskar sex och vill ha det ofta, men för honom gör det inget om det dröjer. Det är till 95% jag som tar initiativet till sex, tyvärr får jag ofta nej även fast det har blivit lite bättre iaf i perioder. Förra året tänkte jag låta bli för att se om han skulle ta första steget, efter 5 veckor gav jag upp... Jag känner mig så förnedrad ifall jag t.ex har klätt av mig naken i sängen och bara väntar in honom att han kanske kommer ta på mig men inte gör det. Som nu ikväll, eller ja nu är det ju natt... Jag började ta på honom därnere, han sa inte emot så jag fortsatte och bara väntar in att han ska göra samma med mig men inget händer. Efter kanske 10 minuter gav jag upp, vänder mig halvt med ryggen mot honom och tårarna börjar komma. Han frågade om något är fel, och då svarar jag att jag fick inget gensvar från honom. Sen säger varken han eller jag ett ord till förrän några timmar senare, när hans insomningsmedicin börjar värka och han säger att han somnar snart. Han säger att jag får sova så gott, jag säger detsamma och efter ett tag somnar han.

Hans barn har adhd, som vill ha uppmärksamhet dygnet runt, både hos sin pappa, mamma, skolan och ja, överallt där han är. Han har inte varit våldsam mot mig eller mina barn, men mot sig själv och både mamma och pappa. Han är riktigt elak mot lärare i skolan, både fysiskt och psykiskt.. han kränker andra, säger fula ord, gör fula saker.. allt detta för att få uppmärksamhet. Han har fått flera anmälningar på sig till olika instanser. Sedan kan han komma hem från skolan och vara ledsen för att någon annan elev varit dum - gjort exakt samma sak som han brukar göra. Hans mamma är lite som mig där och tycker "bra, då får han smaka på sin egna medicin". 😁

Hans föräldrar har aldrig kommit bra överens, de samarbetar inte och pratar knappt med varandra - inte förrän jag kom in i bilden. Jag har ALDRIG sagt att han ska göra på ett eller annat sätt, däremot har jag berättat hur jag och pappan till mina två barn brukar göra. Han har tagit till sig av det, och de har aldrig haft så bra samarbete någon gång. Vilket känns skönt att man har gjort nytta.

Det finns så mycket som gör att jag känner att vi inte borde vara tillsammans, men det är jobbigt eftersom jag älskar honom.

När vi åker förbi hans ex balkong kollar han alltid upp (hon röker så) antar att han kollar om hon är därute eller inte, han ber ibland om ursäkt och vet inte varför han gör så.. men nästa gång är det samma sak igen.

Vi har olika syn på ekonomin, han kan inte hantera pengar och ligger nästan alltid back. Jag har hjälpt honom med några av hans räkningar och har väl betalt tillbaka 1/4 del, jag har betalat all mat till oss fem i snart ett år förutom kanske 5 gånger. Jag är så rädd att han inte kommer klara sig utan mig och ja, jag vet att det inte är mitt problem.... Det han använder sina få pengar han är kvar till är snus, ibland energidricka, godis/chips.
    Han vill flytta ihop hem till mig, jag vet inte om jag vill på grund av allt som händer runtomkring vilket han förstår men tycker att det är jobbigt att betala hyra för en lägenhet han inte är i. De pengarna kunde han haft till annat.

Jag hör ju själv hur det låter... Min terapeut som jag går till gällande detta säger så mycket bra som jag själv funderat över men det känns mer riktigt efter att ha pratat med henne. Hon vet hur stressad jag är över allt detta. Hon säger gång på gång, vem kommer tacka dig när du blir sjuk och går in i väggen av allt du gör.

Det blev visst inte så kort... Men vill mest kolla om någon annan varit i samma situation.
  • Svar på tråden Förvirrad...
    Olsdotter skrev 2025-10-01 23:37:25 följande:
    Varför ska du prata med honom? Är det för att du vill, eller för att du tycker att du måste?

Det är alltså en vuxen man vi talar om här, inte ditt barn. Rent patetiskt att han skickar sms till en kvinna som precis gjort slut för att påtala att han är inkapabel att ens skaffa sig mat! 

Som sagt:
    Av vilken anledning känner du dig ens manad att svara på det där?
    Jag känner att om det nu ska ta helt slut mellan oss, så vill jag helst inte vara de ovänner vi är nu. Jag vill inte börja hata honom. Därför känner jag att när allt har lagt sig, så skulle jag vilja prata med honom så båda får säga sitt, hos terapeuten, och sedan gå vidare efter det.
  • Olsdotter
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-10-01 23:39:14 följande:
    Precis..

Jag känner att det kommer dröja ett tag tills jag vill träffa honom igen. Blev så himla sårad igår efter samtalet med terapeuten och det han sa. Han är tydligen mycket mer konflikträdd än vad jag trodde innan, det blev lite som en uppenbarelse för mig. 😅

Något han FAKTISKT tog upp idag och som var bra gjort av honom, var att han hade funderat sedan mötet igår.. om han och hans son ska vara hos sig när det är pappavecka och han kommer hem till mig och mina barn när sonen är hos sin mamma. Så att jag inte behöver känna mig så stressad över att träffa hans son.

Han tänkte väl lite rätt på ett sätt, men mer fel än rätt om man frågar mig....
    1.) HAN stressar mig också, inte bara sonen.
    2.) Reglerna som hans son behöver, kommer aldrig någonsin bli av utan min inblandning - varken hos pappan eller mamman. Vilket kommer innebära att han blir en odräglig snorunge som ställer till det för ALLT OCH ALLA runtomkring.
    3.) Jag vill inte låta bli att träffa hans son, men JAG vill att hans son ska ha regler och rutiner, för det är exakt vad den pojken behöver. En månad i skolan och det är kaos redan.. han är sjuk (?) minst en dag i veckan under mammaveckorna.

Varför? Jo, för att hon har åkt till jobbet innan han åker till skolan så han kan säga och hitta på det som passar honom för att slippa skolan.
    ABSOLUT, han kan säkert ha varit sjuk någon av gångerna.. men det är väldigt konstigt att det är varannan vecka..

Något som är bra, är att han har samma mentor som min son hade under högstadiet och den mentorn är GRYM på sitt jobb, och de har väldigt bra lärare. Han har i stort sett alla lärare i samma ämnen som min son hade. Jag har koll på de lärarna, hur de undervisar, vilka krav de har, hur de gör i olika situationer.

Jag har redan kommit i tjafs med hans son när han pratat illa om vissa lärare, eller att han tycker att de inte gör sitt jobb med att lära honom inför prov, t.ex (medan han själv inte anstränger sig för 5 öre). Då har jag och min son gått in på Teams, berättat vart man går in, vad sidorna heter, hur lärare X brukade tänka i min sons klass inför redovisning/prov/förhör, m.m.

GOOD LUCK säger jag bara till konflikträdda pojkvännen som kanske behöver ta tag i allt detta själv med den slutkörda mamman om deras gemensamma son. 🤨
    Hans son är inte ditt problem.

Andra människor är inte ditt problem TS. Visst kan vi hjälpa andra, men hans son är sonens och föräldrarnas problem. Din son är ditt ansvar, hans son är hans ansvar.

Förstår vad du säger med att det är "pojkvännen" som stressar dig. Inte konstigt heller, en vuxen man som förväntar sig att bli behandlad som ett vuxet barn och dessutom inte ger någonting tillbaka är fullständigt energidränerande, och att få ansträngd ekonomi pga honom är också stessande och urjobbigt.

En man ska tillföra glädje och lättnad TS, annars kan han dra! Vad ska man med annat till? Är kvinnor packåsnor?
  • Olsdotter
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-10-01 23:43:39 följande:
    Jag känner att om det nu ska ta helt slut mellan oss, så vill jag helst inte vara de ovänner vi är nu. Jag vill inte börja hata honom. Därför känner jag att när allt har lagt sig, så skulle jag vilja prata med honom så båda får säga sitt, hos terapeuten, och sedan gå vidare efter det.
    Okej, men hur reagerar du ifall att han drar en snyfthistoria och lovar bot och bättring? För det lär han göra när han blir hungrig.
    Olsdotter skrev 2025-10-01 23:49:07 följande:
    Hans son är inte ditt problem.

Andra människor är inte ditt problem TS. Visst kan vi hjälpa andra, men hans son är sonens och föräldrarnas problem. Din son är ditt ansvar, hans son är hans ansvar.

Förstår vad du säger med att det är "pojkvännen" som stressar dig. Inte konstigt heller, en vuxen man som förväntar sig att bli behandlad som ett vuxet barn och dessutom inte ger någonting tillbaka är fullständigt energidränerande, och att få ansträngd ekonomi pga honom är också stessande och urjobbigt.

En man ska tillföra glädje och lättnad TS, annars kan han dra! Vad ska man med annat till? Är kvinnor packåsnor?
    Olsdotter skrev 2025-10-01 23:50:36 följande:
    Okej, men hur reagerar du ifall att han drar en snyfthistoria och lovar bot och bättring? För det lär han göra när han blir hungrig.
    Det är svårt att sluta bry sig om hans son, han kan reta gallfeber på en 1000 gånger om, men samtidigt tycker jag synd om honom på ett sätt för hans beteende är ett rop på hjälp. Och han får inte den hjälpen av sina föräldrar för de orkar inte med honom. Han gör vad som helst för att få uppmärksamhet men får det inte på rätt sätt.

Jag hoppas bara att det ska lösa sig på bästa sätt, innan lärare och andra elever får nog av honom.

Tidigare gånger när vi har bråkat och vi pratar i telefon så saknar jag honom så mycket (fast han betett sig illa, vilket jag också kan) och vill att han kommer hem.
    Det känner jag inte denna gång, nu är jag bara arg, irriterad, sur, besviken...
  • Anonym
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-10-01 23:39:14 följande:
    2.) Reglerna som hans son behöver, kommer aldrig någonsin bli av utan min inblandning - varken hos pappan eller mamman. Vilket kommer innebära att han blir en odräglig snorunge som ställer till det för ALLT OCH ALLA runtomkring.
    Du varken får eller ska uppfostra deras son.
    Som mamma, oavsett, så hade jag blivit galen om mitt ex nya gav sig på att försöka "uppfostra" mitt barn.

Det är inget du bör göra utan hennes vetskap iaf.
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-10-02 00:10:52 följande:
    Olsdotter skrev 2025-10-01 23:50:36 följande:
    Det är svårt att sluta bry sig om hans son, han kan reta gallfeber på en 1000 gånger om, men samtidigt tycker jag synd om honom på ett sätt för hans beteende är ett rop på hjälp. Och han får inte den hjälpen av sina föräldrar för de orkar inte med honom. Han gör vad som helst för att få uppmärksamhet men får det inte på rätt sätt.

Jag hoppas bara att det ska lösa sig på bästa sätt, innan lärare och andra elever får nog av honom.

Tidigare gånger när vi har bråkat och vi pratar i telefon så saknar jag honom så mycket (fast han betett sig illa, vilket jag också kan) och vill att han kommer hem.
    Det känner jag inte denna gång, nu är jag bara arg, irriterad, sur, besviken...
    Jag gissar att ni har nått vägs ände nu och att du inte orkar mer. Så kan set vara, ofta tar det lång tid innan tälamodet tar slut. Man vill görna hoppas. 

Jag kan förstå om det är svårt med bonussonen, pappan verkar ju vara en person som inte har så lätt att organisera en vardag och ge den strukrur som barn med ADHD behöver som stöd.  

Men om nu orken och sympatierna för pappan har tagot slut så kommer ni inte att träffas så mycket. 
    Anonym skrev 2025-10-02 05:36:13 följande:
    Du varken får eller ska uppfostra deras son.
    Som mamma, oavsett, så hade jag blivit galen om mitt ex nya gav sig på att försöka "uppfostra" mitt barn.

Det är inget du bör göra utan hennes vetskap iaf.
    Det vet jag om, jag kommer bara med förslag och tips på vad de kan göra och hur jag tänker gällande mina barn.
    Anonym (Kl) skrev 2025-10-02 06:44:34 följande:
    Jag gissar att ni har nått vägs ände nu och att du inte orkar mer. Så kan set vara, ofta tar det lång tid innan tälamodet tar slut. Man vill görna hoppas. 

Jag kan förstå om det är svårt med bonussonen, pappan verkar ju vara en person som inte har så lätt att organisera en vardag och ge den strukrur som barn med ADHD behöver som stöd.  

Men om nu orken och sympatierna för pappan har tagot slut så kommer ni inte att träffas så mycket. 
    Jag vill ju inte att det ska vara så... Men det är lite den känslan jag börjar känna, ja. 

Sympati för de båda kommer jag nog alltid ha, men varför ska jag bry mig så mycket om dem när det känns som att de inte försöker eller vill försöka fullt ut.

Fick detta tidigare idag, och det både sårar och irriterar mig, för det känns som att han inte lyssnat på mig för fem öre dessa år... 😢

"Älskar verkligen dig känns just nu att det är jag som vill detta förhållande, det har aldrig varit så här tyst ifrån dig.. ja jag vet att du har saker att göra men det har aldrig hindrat dig från att skriva saker förut men du tycker kanske det är skönt. Jag är villig att prata om detta och få fram vad exakt du kräver ska bli ändring, hoppas du vill göra det kan ta det ikväll på telefon efter du lagt barnen om du vill. ❤️"
  • Anonym (Kl)

En del män förstår att det är allvar först när det är för sent. Sorgligt nog men imte helt ovanligt.

• beli
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-10-02 15:40:51 följande:
    Jag vill ju inte att det ska vara så... Men det är lite den känslan jag börjar känna, ja. 

Sympati för de båda kommer jag nog alltid ha, men varför ska jag bry mig så mycket om dem när det känns som att de inte försöker eller vill försöka fullt ut.

Fick detta tidigare idag, och det både sårar och irriterar mig, för det känns som att han inte lyssnat på mig för fem öre dessa år... 😢

"Älskar verkligen dig känns just nu att det är jag som vill detta förhållande, det har aldrig varit så här tyst ifrån dig.. ja jag vet att du har saker att göra men det har aldrig hindrat dig från att skriva saker förut men du tycker kanske det är skönt. Jag är villig att prata om detta och få fram vad exakt du kräver ska bli ändring, hoppas du vill göra det kan ta det ikväll på telefon efter du lagt barnen om du vill. ❤️"
    Jättebra att han är borta. Men snälla snälla, bryt kontakten. Blocka honom på mobilen. Om du tror att det finns hjärta och känsla i hans meddelande så tänk om. Det där är bara dravel för att han inte orkar vara ensam och ta tag i sin skit.

Släpp honom. Blocka honom. Just do it.
Svar på tråden Förvirrad...