• Anonym (Ledsen och sårad)

Förvirrad...

Jag ska försöka skriva detta så kortfattat det bara går... 😅

Jag och min kille har varit tillsammans i 1,5 år, vi har olika boenden fast de är mest hos mig och mina två barn, han och hans barn.

Han har verkligen börjat försöka hjälpa till här hemma, nu vet han till och med vart dammsugaren finns OCH hur man använder den. Men i de allra flesta fall gör jag allt som har med hushållet att göra.. Jag har frågat varför han kunde tvätta hemma hos sig men inte här, hans svar var att han inte vet hur min tvättmaskin funkar..... Jag svarade tillbaka att det finns en manual i översta lådan i tvättstugan...

Vi tjafsar mycket, ibland är det lugnt ett tag och i vissa fall är det rejäla bråk. Dock inte när barnen är här men annars, det kan bero på småsaker och ibland större. Han är väldigt dålig på att förklara saker och jag som har autistiska drag behöver tydlighet, precis som ett barn. Och det vägrar han, jag är vuxen och då tänker han prata med mig som han gör till andra vuxna. Jag har tagit fram mina utredningspapper och gett till honom, och har sagt att jag vill att han läser de så kanske han förstår mig bättre. Han vägrar. 🙁

Ett av problemen är sex. Jag älskar sex och vill ha det ofta, men för honom gör det inget om det dröjer. Det är till 95% jag som tar initiativet till sex, tyvärr får jag ofta nej även fast det har blivit lite bättre iaf i perioder. Förra året tänkte jag låta bli för att se om han skulle ta första steget, efter 5 veckor gav jag upp... Jag känner mig så förnedrad ifall jag t.ex har klätt av mig naken i sängen och bara väntar in honom att han kanske kommer ta på mig men inte gör det. Som nu ikväll, eller ja nu är det ju natt... Jag började ta på honom därnere, han sa inte emot så jag fortsatte och bara väntar in att han ska göra samma med mig men inget händer. Efter kanske 10 minuter gav jag upp, vänder mig halvt med ryggen mot honom och tårarna börjar komma. Han frågade om något är fel, och då svarar jag att jag fick inget gensvar från honom. Sen säger varken han eller jag ett ord till förrän några timmar senare, när hans insomningsmedicin börjar värka och han säger att han somnar snart. Han säger att jag får sova så gott, jag säger detsamma och efter ett tag somnar han.

Hans barn har adhd, som vill ha uppmärksamhet dygnet runt, både hos sin pappa, mamma, skolan och ja, överallt där han är. Han har inte varit våldsam mot mig eller mina barn, men mot sig själv och både mamma och pappa. Han är riktigt elak mot lärare i skolan, både fysiskt och psykiskt.. han kränker andra, säger fula ord, gör fula saker.. allt detta för att få uppmärksamhet. Han har fått flera anmälningar på sig till olika instanser. Sedan kan han komma hem från skolan och vara ledsen för att någon annan elev varit dum - gjort exakt samma sak som han brukar göra. Hans mamma är lite som mig där och tycker "bra, då får han smaka på sin egna medicin". 😁

Hans föräldrar har aldrig kommit bra överens, de samarbetar inte och pratar knappt med varandra - inte förrän jag kom in i bilden. Jag har ALDRIG sagt att han ska göra på ett eller annat sätt, däremot har jag berättat hur jag och pappan till mina två barn brukar göra. Han har tagit till sig av det, och de har aldrig haft så bra samarbete någon gång. Vilket känns skönt att man har gjort nytta.

Det finns så mycket som gör att jag känner att vi inte borde vara tillsammans, men det är jobbigt eftersom jag älskar honom.

När vi åker förbi hans ex balkong kollar han alltid upp (hon röker så) antar att han kollar om hon är därute eller inte, han ber ibland om ursäkt och vet inte varför han gör så.. men nästa gång är det samma sak igen.

Vi har olika syn på ekonomin, han kan inte hantera pengar och ligger nästan alltid back. Jag har hjälpt honom med några av hans räkningar och har väl betalt tillbaka 1/4 del, jag har betalat all mat till oss fem i snart ett år förutom kanske 5 gånger. Jag är så rädd att han inte kommer klara sig utan mig och ja, jag vet att det inte är mitt problem.... Det han använder sina få pengar han är kvar till är snus, ibland energidricka, godis/chips.
    Han vill flytta ihop hem till mig, jag vet inte om jag vill på grund av allt som händer runtomkring vilket han förstår men tycker att det är jobbigt att betala hyra för en lägenhet han inte är i. De pengarna kunde han haft till annat.

Jag hör ju själv hur det låter... Min terapeut som jag går till gällande detta säger så mycket bra som jag själv funderat över men det känns mer riktigt efter att ha pratat med henne. Hon vet hur stressad jag är över allt detta. Hon säger gång på gång, vem kommer tacka dig när du blir sjuk och går in i väggen av allt du gör.

Det blev visst inte så kort... Men vill mest kolla om någon annan varit i samma situation.
  • Svar på tråden Förvirrad...
    Minkoppte skrev 2025-07-05 17:06:57 följande:

Så du är egentligen tydlig i vad du vill och det är inte att flytta ihop. Trots detta har både han och hans barn mer eller mindre bosatt sig i ditt hem. Hur gick det till egenntligen? Och hur började det när du blev hushållerska åt samtliga? 

Så, för att se krasst på det hela: Tar du initiativ till sex så får du nobben, och om han ska ta initiativ till sex så blir det inget heller för då känner han sig pressad. Tänker du att han kommer att ändras på den här punkten med tiden? Eller att han kommer att ta sin del av ansvaret för inköp av mat och städning helt plötsligt? (Varför skulle han, han har det ju utmärkt som det är.)

Han har väldigt dålig ekonomi sedan ett år tillbaka, han klarar inte av sina räkningar och har inget över till mat. Han har lånat en del av mig (som själv är sjukskriven inför en operation, har en villa, två egna barn och husdjur....) och lånat även från sin pappa.

Jag vet hur det låter... jag tänker på detta dagligen och vet varken ut eller in. Han får allt serverat, men visst han har hjälpt mig med att klippa gräs och skottat snö, men det är ju långt ifrån likvärdigt det jag har gett och ger honom.
    Queen81 skrev 2025-07-05 17:33:22 följande:

Bara läst ts och min spontana känsla/tanke är - vad tillför han i ditt liv? Har ni väldigt roligt ihop? Bra djupa samtal? Eller något annat? 
    Tycker det låter jobbigt och krävande att vara ihop med honom. Det låter inte som att ni är pojkvän/flickvän utan snarare mamma/son och att den lille sonen dessutom har barn.

Jag tycker det tyder på väldigt bristande respekt och kärlek när du förklarar hur du skulle behöva att han är väldigt tydligt i sin kommunikation med dig och han bara säger nej, jag talar som jag talar med andra vuxna. Detta trots att du ber honom för att det är viktigt för dig. Sen ber du honom läsa din utredning för att få chansen att förstå dig bättre och han vägrar.
    Var är kärleken och respekten här?

Sexuellt kan man ju vara väldigt olika. Både att man gillar olika typer av sex och olika hur ofta man vill ha det. Och det är helt okej att han inte vill ha sex lika ofta som du. Men du måste avgöra hur viktig frekvensen är för dig. Sen förstår jag att du tog väldigt illa vid dig när du började smeka honom och fick noll reaktion. Du fick inte ens ett nej. Jag hade känt mig väldigt oattraktiv och lite bortgjord.

Fråga dig själv :
    Är det viktigt för mig att min partner bidrar med städning, tvätt och disk?
    Är det viktigt att han kan hantera pengar och prioritera?
    Är det viktigt för mig att känna mig åtrådd?
    Är det viktigt att min partner tar initiativ till sex?

Kan jag leva med att dessa punkter inte tillfredsställs?

Vi kan absolut ha roligt ihop och prata om saker som man inte pratat om tidigare med andra.

Precis, det känns som att jag gör allt för att han ska förstå mig bättre genom att komma med en massa förslag men han är inte intresserad av det. 🥺 Jag känner mig inte tillräckligt intressant för honom.

Vi har varit iväg en vecka på semester, och jag är väldigt hemmakär och trivs bäst i mitt hem. Nu var det extra jobbigt att lämna mitt husdjur hemma särskilt då hon är extremt mammig och vill vara större tiden med mig. Jag hade väldigt mycket ångest över detta och tänkte mycket på det under tiden jag var borta.

När vi kom hem blev både hon och jag jätteglada och hon hoppade upp i min famn direkt. Tårarna forsade av glädjetårar och jag var så himla glad att vara hemma med henne igen. Han frågade varför jag grät och jag sa "för att jag haft sån himla ångest över att vara ifrån henne". Vilket han vetat hela tiden, det hade jag redan innan vi åkte.. Då säger han "Äh, sluta fjanta dig!"

Jag blev så himla ledsen och sårad över det, jag kände mig som en fläck som han stod och stampa på.. 🙁 Sen har vi tjafsat sedan dess och kommer säkert inte lösa det förrän vi somnar ikväll.
  • beli

Det låter helt horribelt.

Du upprepar i dina svar att det är så svårt att lämna honom för att du är så kär. Men nu är det nog så att du måste bestämma dig. Du måste fatta ett beslut. Ha din terapeut till hjälp, dina vänner, familj? Ha en hel stödstyrka som bär dig genom det här. Du måste lämna honom.

Om det hjälper så försök börja äcklas lite av honom. Bli arg. Över att han skiter i dig, att han inte ger dig energi i livet, utan tar energi. Du måste tänka att du är en mamma som har barn som du måste skydda. Prata mer med din terapeut och med dina vänner, ta stöd av dem.

Just do it!

beli skrev 2025-07-19 22:07:28 följande:

Det låter helt horribelt.

Du upprepar i dina svar att det är så svårt att lämna honom för att du är så kär. Men nu är det nog så att du måste bestämma dig. Du måste fatta ett beslut. Ha din terapeut till hjälp, dina vänner, familj? Ha en hel stödstyrka som bär dig genom det här. Du måste lämna honom.

Om det hjälper så försök börja äcklas lite av honom. Bli arg. Över att han skiter i dig, att han inte ger dig energi i livet, utan tar energi. Du måste tänka att du är en mamma som har barn som du måste skydda. Prata mer med din terapeut och med dina vänner, ta stöd av dem.

Just do it!

Jag vet allt det redan, tänker inte på något annat. Men bara tanken av att inte få träffa honom mer eller se honom med någon annan ger mig total panik. Jag vill liksom inte vara utan honom, även fast jag vet att jag mår dåligt av att må så här..

Jag försöker tänka annorlunda om honom och hans beteende, och kommer alltid tillbaka till hans barndom och att han hade det tufft som barn. Vilket jag vet att många kan ha, och de kanske inte beter sig på samma sätt.. men nu är det just så han är och han säger gång på gång att han inte kommer ändra sig för någon annan.

Jag pratar med min terapeut om detta och lite med mamma, och en kompis vet att jag inte vill flytta ihop med någon än - vilket hon tycker är helt rätt om man känner att man behöver vänta.
  • Anonym (Autist javisst)

Du har alldeles för många att uppfostra och det går inget vidare: Din egna två barn, din kille och hans son (har han fler barn?).

Flytta inte ihop, flytta ifrån. Träffa honom bara när ni bägge är barnfria. Så slipper du uppfostra hans ADHD-son. Det är föräldrarna som ska ta hand om och uppfostra sina egna barn.

Då kan ni bråka så mycket som helst och du kan ställa krav på honom. Vill han inte förändras, adjöss med honom.

Din barn borde få slippa träffa honom också, mtp att han gör dig så illa. De kanske inte märker av det nu, men de kommer att märka av det när du blir utbränd och bryter ihop.

Han utnyttjar dig och bryr sig inte om dina känslor. Han duger inte ens som KK.

Jag trodde att autister var logiska och inte känslotänkande. Men det stämmer inte på dig. Du kanske kan tänka rationellt men du agerar inte ratitionellt.

Ja, du kommer kanske att sakna honom men du överlever det, precis som du överlevde separationen från din man.

Anonym (Autist javisst) skrev 2025-07-19 23:49:09 följande:

Du har alldeles för många att uppfostra och det går inget vidare: Din egna två barn, din kille och hans son (har han fler barn?).

Flytta inte ihop, flytta ifrån. Träffa honom bara när ni bägge är barnfria. Så slipper du uppfostra hans ADHD-son. Det är föräldrarna som ska ta hand om och uppfostra sina egna barn.

Då kan ni bråka så mycket som helst och du kan ställa krav på honom. Vill han inte förändras, adjöss med honom.

Din barn borde få slippa träffa honom också, mtp att han gör dig så illa. De kanske inte märker av det nu, men de kommer att märka av det när du blir utbränd och bryter ihop.

Han utnyttjar dig och bryr sig inte om dina känslor. Han duger inte ens som KK.

Jag trodde att autister var logiska och inte känslotänkande. Men det stämmer inte på dig. Du kanske kan tänka rationellt men du agerar inte ratitionellt.

Ja, du kommer kanske att sakna honom men du överlever det, precis som du överlevde separationen från din man.

Jag vet att det inte är jag som ska uppfostra hans son. Men samtidigt så ser jag honom som mitt bonusbarn och han ser mig som en bonusförälder, så det är svårt att inte lägga sig i det som händer särskilt eftersom det påverkar oss allihopa. Hans son har ibland haft lättare att prata med mig än med sin mamma, pappa eller andra vuxna.

Jag vet att det ibland har varit kaos hemma när jag varit iväg någonstans och inte har varit hemma under några timmar... Min dotter ringt eller sms:at, pojkvännen har ringt sms:at.. så fort jag har kommit hem så har alla tyckt att det varit skönt och så lassar de på allt på mig allt som har hänt, och så blir det att jag får reda ut allting på bästa sätt. Samma sak när jag var inlagd på sjukhus i två dygn förra året och min mamma var där och hjälpte till, de (inte min mamma eller son) ringde iaf till mig och ville ha hjälp och råd. Jag orkar inte ha den pressen på mig mer, det måste ske en förändring.

Enligt min terapeut så är jag redan utbränd, och ja jag känner igen alla tecken jag har bara inte accepterat det som förra gången förutom att jag märker att jag svamlar med ord och jag glömmer saker.

Skillnaden är att jag inte var kär i barnens pappa sedan några år då när det tog slut. Jag är både kär i och älskar min pojkvän.. men det är så otroligt jobbigt att det inte går att beskriva att få nobben vad gäller sex gång på gång. Självklart förstår jag att det inte är normalt att ha det varje dag, men kanske någon eller några gånger i veckan. Han säger ibland att han inte hinner ta något initiativ till sex, så jag sa att då låter jag dig vara och väntade in honom. När det hade gått över fem veckor (detta var förra sommaren och vi hade varit tillsammans i endast ett halvår) så gav jag upp.

Grejen är att han alltid har en ursäkt till att inte ha sex... Det är medicinen, mycket i plugget, tjafs med sonen, sonens mamma, problem i skolan, han har ont, det är varmt, det är kallt, han är trött, klockan är för mycket, barnen kanske inte har somnat, han har inget sug (och han vill inte göra ett försök iaf), han har inte duschat och känner sig inte fräsch... Det kan vara 1000 olika bortförklaringar eller anledningar till att inte ha sex och jag får liksom bara gå med på det och acceptera.. Men när jag försöker komma med lite förslag på vad man kan testa så att han kanske får upp suget, nej då gnäller jag och pressar honom bara för att jag kommer med förslag. Han tackar mig inte för att jag faktiskt försöker komma med förslag på hur vi kan försöka rädda våran relation som är på väldigt hal is just nu..
  • Hellishen

Åh herregud kvinna, du fattar att du bedriver gratis hotell (med all inclusive) för din idiot till kille som typ behandlar dig som en morsa och är totalt ego, respektlös och sammanfattningsvis vidrig + hans ouppfostrade och ohanterliga barn. Vad är det du ser hos honom? Älskar? Hur? Vad? Vilka förmildrande egenskaper kan han ha som kan rädda upp det jävla train wreck du beskriver?!?!

Du tycker inte att du som mamma har lite mer skyldigheter gentemot dina egna barn än en random idiot och HANS barn? Om du betalar en massa för honom. Hur ser dina barns ekonomi ut? Kan de köpa sådant de vill ha och behöver? Har de egna rum? Sparkonton? 

Nej, du behöver se sanningen i vitögat Och växa upp här. Dina barn kommer inte förlåta dig annars. 

• beli
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-07-19 22:23:22 följande:
    Jag vet allt det redan, tänker inte på något annat. Men bara tanken av att inte få träffa honom mer eller se honom med någon annan ger mig total panik. Jag vill liksom inte vara utan honom, även fast jag vet att jag mår dåligt av att må så här..

Jag försöker tänka annorlunda om honom och hans beteende, och kommer alltid tillbaka till hans barndom och att han hade det tufft som barn. Vilket jag vet att många kan ha, och de kanske inte beter sig på samma sätt.. men nu är det just så han är och han säger gång på gång att han inte kommer ändra sig för någon annan.

Jag pratar med min terapeut om detta och lite med mamma, och en kompis vet att jag inte vill flytta ihop med någon än - vilket hon tycker är helt rätt om man känner att man behöver vänta.
    Börja följa Mansbebisar på Instagram. Det finns massor med historier som din, och massor med historier om hur mycket bättre livet blev utan mansbebisen. Det är inspirerande!

Du får total panik. Berätta det för din terapeut, din mamma och din kompis och be dem hjälpa dig genom paniken. När den har lagt sig så märker du att du kommer att börja må bättre igen.
  • Anonym (Korkskruv)
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-07-19 22:23:22 följande:

Inget av det du beskriver är kärlek.

Du är utsatt för manipulation. 
    Du är medberoende.  
    Ni har en dysfunktionell och destruktiv relation 
    Ingenting i detta är överhuvudtaget kärlek. 

Därför är du panikslagen .  För att det fungerar på samma sätt som att ta sig ur ett missbruk. 
  • Minkoppte
    Anonym (Ledsen och sårad) skrev 2025-07-19 22:03:48 följande:
    Vi har varit iväg en vecka på semester, och jag är väldigt hemmakär och trivs bäst i mitt hem. Nu var det extra jobbigt att lämna mitt husdjur hemma särskilt då hon är extremt mammig och vill vara större tiden med mig. Jag hade väldigt mycket ångest över detta och tänkte mycket på det under tiden jag var borta.

När vi kom hem blev både hon och jag jätteglada och hon hoppade upp i min famn direkt. Tårarna forsade av glädjetårar och jag var så himla glad att vara hemma med henne igen. Han frågade varför jag grät och jag sa "för att jag haft sån himla ångest över att vara ifrån henne". Vilket han vetat hela tiden, det hade jag redan innan vi åkte.. Då säger han "Äh, sluta fjanta dig!"

Jag blev så himla ledsen och sårad över det, jag kände mig som en fläck som han stod och stampa på.. 🙁 Sen har vi tjafsat sedan dess och kommer säkert inte lösa det förrän vi somnar ikväll.
    Det här visar tydligt vilken empatistörd skithög han är. Dina känslor är fjantiga i hans värld, förstår du vad det betyder? Vad DU betyder?
Svar på tråden Förvirrad...