Anonym (white flight) skrev 2025-07-14 10:08:03 följande:
De som bor i utanförskapsområden måste väl också ta ansvar? Och speciellt då föräldrarna. Varför lär de sig inte bra svenska så att de kan hjälpa barnen med skolarbetet? Varför har de så dålig koll på sina barn att 10-12-åringar blir med i kriminella gäng? Hur många svenska barn i den åldern gör det? Noll. Och det beror på föräldrarna och en bra uppfostran.
Vi har ett nytt problem som tidigare inte fanns i Sverige: hedersrelaterat våld och förtryck mot flickor. Men pojkarna då, får de ingen uppfostran, och får göra som de vill? Då går det därefter
Jag bor i ett område som alla flyr på grund av alla invandrare. Det finns en grupp på c:a 10 pojkar i åldrarna 5-12 år. De är alla invandrare och pratar (skriker) på ett okänt språk. De kan inte prata normalt, de skriker även om de står bredvid varandra. Jag är inte den som står och skriker i fönstret. Men en unge i 10-års-åldern hade en spade med vilken han försökte att skada ett ungt träd. Och sedan slog han sönder asfaltkanten på cykelbanan. Jag sade till honom att sluta med detta, men han brydde sig inte. Inte de andra heller. De drar omkring på området och härjar, och jag såg när de försökte att stjäla en cykel trots att alla kunde se detta. Har de inte fått lära sig respekt gentemot andra, och skillnaden på ditt och mitt?
De håller till i ett mindre skogsområde utanför ett boende för gamla och sjuka. De brukar roa sig med smällare året om. Flera gånger har de kastat dessa mot porten. Vad blir nästa? En sprängladdning för att skrämma de gamla?
Var är föräldrarna? En enda gång kom det en pappa som var helt vansinnig och skällde ut sin son. "Varför är ni här och skriker?" Han tog pojken i örat som gallskrek så det hördes över hela området. Men annars har vi inte sett en enda förälder, förutom vid några enstaka tillfällen då de har stått och skrikit på balkongen på åttonde våningen.
Varför är de inte i skolan? Och som sagt, var är föräldrarna?
Självklart har föräldrar ett stort ansvar, men det räcker inte att enbart lägga skulden på dem. För att barn ska få en trygg uppväxt behövs också en fungerande skola och ett starkt samhällsstöd, särskilt för familjer som samtidigt brottas med språk, ekonomi och integration.
Vi ser ju dessutom exemplet med migrationsminister Johan Forsell, som trots att han är fullt integrerad, har hög inkomst och bor i ett exklusivt område, ändå inte har kunnat hindra sin son från att engagera sig i en våldsbejakande organisation med kopplingar till både nazism och terrorism. Om inte ens han lyckas, säger det något om hur mycket svårare situationen kan vara för dem som saknar sådana resurser.
Så min fråga till dig är: Är du nöjd med dagens situation, där utanförskapsområdenen växer och SD och regeringen inte gör något för att lösa problemen? Eller vad tycker du själv borde göras?