-
EBO lagen som moderaterna drev igen -94 och som gav invandrare rätt att bosätta sig var som helst med fulla bidrag har tyvärr kraftigt bidragit till våra utanförskapsområden. Om migrationsverket fått fördela flyktingarna mer jämt över landet (som det var innan 94) hade situationen varit väsentligt bättre.TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-26 16:20:45 följande:Varför flyttar de inte norrut då? Det finns massor av jobb i norr. Läste att Arvidsjaur har fler som jobbar med arbetsmarknadsfrågor än det finns arbetslösa i kommunen.
-
TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-26 21:07:12 följande:Idag står ju de nybyggda lägenheterna i Storstockholm ofta tomma, för ingen har råd med hyrorna för nyproduktion. På vilket sätt är det en lösning för att minska kriminaliteten? Nybyggda hyresrätter som ingen har råd att bo i?
Det här är resultatet av en medveten politik från Sverigedemokraterna och övriga Tidöpartier. De valde att avskaffa investeringsstödet för hyres- och studentbostäder, ett stöd som tidigare bidrog till att hålla nere hyrorna i nyproducerade bostäder. Konsekvensen har blivit färre hyreslägenheter och betydligt högre hyror, särskilt för unga och låginkomsttagare.
Därefter har samma partier genomfört skattesänkningar som främst gynnar de som redan tjänar mest. Det är ett tydligt exempel på klassisk högerpolitik, där resurser omfördelas från de med minst till de med mest.
-
Louice12 skrev 2025-07-27 09:37:19 följande:
Detta är lite OT. Men så här var demonstrationerna på 80-talet. Svenskarna visste hur man ska uppföra sig. Kan man göra annat än att drömma sig tillbaka till den gamla goda tiden?
Ja polisen borde agera mycket hårdare mot nazistiska NMR när de stör första maj tåg. Varför kan inte svenskarna i NMR skötas sig? Vad är det somn har hänt?
- - -
-
Louice12 skrev 2025-07-27 10:00:11 följande:www.youtube.com/shorts/9U87qeuc1gA
Och så här beter sig invandrare.Du länkar till ett kort klipp från Christian Petersons Youtubekanal Insikt24, där fokus enbart ligger på en högljudd invandrare helt utan kontext. Det är inte seriös samhällsanalys.
Men låt oss inte glömma vem Christian Peterson är. Han har ett dokumenterat förflutet i den nazistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen (NMR), en grupp som gång på gång gjort sig skyldig till att själva störa demonstrationer, hota meningsmotståndare och sprida hat. Mot den bakgrunden är det minst sagt anmärkningsvärt att just han försöker framställa sig som någon form av försvarare av ordning och demokrati.
Så jag frågar igen: Varför pratar du inte om de svenskar i NMR som stör tillståndsgivna demonstrationer? Tycker du inte att det är fullständigt oacceptabelt när svenska högerextrema grupper underminerar demokratin på det här sättet?
-
Här kan du se när sverigedemokratiska demonstranter heilar och skänar "svartskallarna ut" i samband med Karl XII mars 1992..Louice12 skrev 2025-07-27 09:37:19 följande:
Detta är lite OT. Men så här var demonstrationerna på 80-talet. Svenskarna visste hur man ska uppföra sig. Kan man göra annat än att drömma sig tillbaka till den gamla goda tiden?
Vi bör alla kunna vara eniga om att dessa svenskar INTE kunde uppföra sig..
-
Louice12 skrev 2025-07-27 10:36:35 följande:Liksom många andra svenskar är vi jävligt trötta på dessa aggressiva demonstrationer. En del verkar bara vara där för att ställa till med bråk - som vid Påskupploppet. Jag bryr mig inte ett dugg om svenskar i NMR stör demonstrationerna. Har sett tillräckligt med videor med aggressiva invandrare. Så detta ämne är för mig helt ointressant. Och därför så anser du att jag är en rasist, nazist och högerextremist. Jag - bryr - mig - inte.
Och vem betalar för de polisiära insatserna vid demonstrationerna som kostar många miljoner? Det gör vi skattebetalare.
Du lägger alltid upp bilder på svenskar som är kriminella. Kan du inte för ordningens göra samma sak med invandrare?
Som sagt, är helt ointresserad av denna diskussion om svenskar i NMR. Tack för mig.Du bryr dig inte om att Sverigedemokraterna under 90-talet upprepade gånger störde den allmänna ordningen, ofta med våldsamma inslag. Du har inte heller några invändningar när nazister i NMR år efter år saboterar 1 maj-demonstrationer och skrämmer deltagare.
Men när en enskild invandrare beter sig illa, då reagerar du plötsligt starkt.
Du är en hycklare av rang..
-
Människor som klarar av att hålla fler än en tanke i huvudet fördömer all typ av antisemitism dvs även den från nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen (NMR).TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-27 10:54:11 följande:NMR ? Är det de som trakasserar judar i Umeå? Eller är det palestinska aktivister.
-
Jag tycker att det är skamligt med svenskar som inte drar sig från att länka till Insikt 24 och andra nazist-kopplade källor..Louice12 skrev 2025-07-27 11:10:28 följande:Nu fick du med ännu en fras till din ordbok "Hur man förolämpar det svenska folket". Hycklare av rang.
Hur orkar du vara så fokuserad på hat gentemot Åkesson, SD och nazister? Grundar det sig på rädsla? Inte orkar jag med dessa helt meningslösa diskussioner i värmen, så du får väl fortsätta att muttra för dig själv. Gör du inget annat?
MVH "Hycklaren Av Rang" -
TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-27 11:56:50 följande:Abdolut . Men högerextremisterna är em mindre grupp , ett fåtal jämfört med den stora massa av antisemiter i vår stora invandringsgrupp från Mellanöstern! Så fokusera inte bara på NMR.
Jag fördömer alla former av antisemitism.Det är viktigt att skilja på antisemitiska uttryck och legitim kritik av staten Israel. Bland dem som står upp för det palestinska folkets rättigheter är det en liten minoritet som uttrycker antisemitism och dessa ska självklart bemötas och fördömas.
Men majoriteten är kritiska mot den högerextrema israeliska regeringens agerande, de pågående övergreppen mot civilbefolkningen i Gaza, som experter har varnat för kan utgöra folkrättsbrott och folkmord.
Att rikta kritik mot en stats politik som systematiskt bryter mot internationell rätt är inte antisemitism.
-
Anonym (GGG) skrev 2025-07-27 12:38:07 följande:Varför förolämpar du folk genom att låtsas att de vill ha kvar "utanförskapsområden"?
Ingen här förespråkar detta.
Däremot skiljer sig lösningarna på problemet åt.
Ni vill tvångsblanda folk och hoppas att "befolkningen" på något magiskt sätt ska svälja problemet. Alla ska tvingas "delta" genom att få en statlig hyresbarack med nyanlända som granne och få se sina barn bussas till andra skolor för att skapa en "gynnsam social sammansättning" på skolan.
Social ingenjörskonst.
Ett helt annat sätt att ta sig an saken är att fokusera på problemen utan att störa de som inte är ett problem.Varför förolämpar du andra i debatten genom att låtsas att det finns förslag om att "tvångsblanda folk", som om någon här skulle stå bakom något sådant?
Vad många i tråden förespråkar är att motverka segregation genom att bygga fler hyresrätter i väletablerade områden och fler bostadsrätter samt småhus i och omkring våra mest utsatta områden och dessutom att höja kraven för att få bo i områden där utsattheten är som störst för att på så sätt undvika att problemen där förvärras.
Om man motsätter sig sådana åtgärder framstår det ärligt talat som att man inte vill att utanförskapsområdena ska minska eller försvinna. Och då bör man också vara ärlig med det.