Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Anonym (white flight) skrev 2025-07-14 12:18:58 följande:
    Detta var en mycket dålig ursäkt. Du försöker att  byta ämne på grund av ordet "invandrare". 

Så frågan kvarstår, hur skulle du själv reagera om du bodde i ett tryggt och säkert land. Nästan två miljoner nordbor flyttar dit, och vi beter oss lika illa som vissa invandrare gör här i Sverige med kriminalitet.

Hur skulle du reagera på detta? 

Jag skulle kräva att det landet gjorde som Tyskland eller Danmark dvs länder som jobbar för att motarbeta segregation och utanförskap.  De flesta begriper att det är förkastligt att inte angripa roten till problemet dvs. segregation och utanförskap. 

Nu måste du faktiskt svara på min fråga: 

Är du nöjd med dagens situation, med hög segregation och växande utanförskapsområden? Eller vad tycker du själv att vi borde göra för att förbättra den?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Ps) skrev 2025-07-14 12:54:48 följande:
    Hanif Bali har till skillnad från dig Sveriges bästa för ögonen och misstror med rätta alla former av social ingenjörskonst.

Det blir bara absurt när du påstår att man kan fylla på lokalsamhällen med stora mängder människor från helt väsensskilda kulturer och sedan kalla resultatet för "integration". Många av de förorter som idag plågas av sociala problem dominerades för övrigt en gång i tiden av svensk arbetarklass. Gick det bra för dessa områden och ledde invandringen till "integration"? Och var politiken en plusaffär för de svenskar som ursprungligen bodde i dessa områden?
    Hanif Bali sitter i komunstyrelsen i moderatkommunen som har haft så dålig koll på verksamheten att de nu tvingas "bussa" skolelever..

www.expressen.se/ledare/linnea-lindquist/har-vill-moderaterna-bussa-eleverna/

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-14 15:16:51 följande:

Limhamns sjöstad i Malmö skapades som ett integrationsprojekt med målet att blanda olika boendeformer för social hållbarhet, men har mötts av motsättningar och blandade åsikter från befolkningen.

Området har drabbats av kriminalitet relaterad till gängvåld, vilket har påverkat boendes trygghetskänsla och gett upphov till debatt om integration och den sociala miljön.

Under de senaste åren har Limhamns Sjöstad drabbats av flera uppmärksammade brott ? något som påverkat trygghetskänslan.

? Många nyanlända syns inte i det sociala livet här. Inte i lekparken, inte på Ica. De verkar hålla sig hemma.

? Det går inte att blanda kulturer, säger Kalle. Många lär sig inte språket. De sitter i klungor och pratar om sitt. De beskriver en bild av kriminalitet, social oro och passivitet. Och för få krav.

Källa: Aftonbladet 17 juli. 

Du missade slutet av artiken:

"Hon ser Sjöstaden som en början - inte en lösning, säger hon medan hon tar upp sin dotter i famnen som nu kommit tillbaka med pappa.
    - Det här kan bli jättebra. Men vi måste bygga vidare: språk, sysselsättning, möten. Annars blir alla kvar i sina bubblor"

Det är ju det det handlar om. En helhet. Det räcker inte med bra bostäder, det måste till bättre skolor, bättre sociala insatser, satsningar på idrott och annat för de unga o.s.v. 

• KillBill
    Tyra myra skrev 2025-07-14 19:11:39 följande:

Nog är det väl rätt konstigt att det bara verkar var ett parti som tar problemen på allvar och lägger förslag på vad man kan göra åt problemet med den bristande integrationen och bostads segregationen. 

Var finns förslagen från alla andra partier? 

Ja visst är det anmärkningsvärt! Men högst sannolikt kommer de partier som saknar politik i denna fråga  förlora väljare i nästa val.
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-14 20:31:42 följande:

Det finns nu nästan två miljoner invandrare. Förutom Zlatan, vilka har gjort något stort för Sverige, och som vi kan vara stolta över? 

Nästan varje dag möter jag människor som har kommit till Sverige och som får vårt land att rulla, som håller ihop det här samhället. De gör ett fantastiskt jobb  med värme, slit och en stolthet som ofta går oss andra förbi.

Det är personalen i kollektivtrafiken som ser till att jag kommer till jobbet. De som lagar maten jag äter till lunch. De som städar på min arbetsplats och ser till att vi trivs. De som tar hand om mig när jag går till tandläkaren eller söker vård.

Och nyligen hittade jag den bästa bilmekanikern jag någonsin mött. Syrien kommer han ifrån. Han tar mindre betalt än andra, men gör alltid lite mer än vi har kommit överens om, utan att ens be om något extra. Bara för att han bryr sig.

Det finns så många nya svenskar att vara stolta över. Människor som bär upp det här landet varje dag. Du behöver bara öppna ögonen och se dem.

• KillBill
    Tyra myra skrev 2025-07-15 15:35:08 följande:
    Nu är ju svenska folket klokare än många av FL:s skribenter och inser ganska snabbt att S förslaget inte har någonting med folkomflyttning att göra. 

Enda förslaget om folkomflyttning som finns är regeringens återvändarförslag. 
    Ja så är det. 
  • KillBill
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-15 16:33:35 följande:
    Om det nu är förslag på att återvandringsbidraget ska höjas till max 600 000 + 75 000 för etableringsbidrag i det nya landet, så är detta mutor för att de ska flytta. "Vi betalar, bara ni försvinner härifrån". Men om de har försörjt sig med bidrag så blir det väl i längden en vinst. Men de har rätt att åter igen söka asyl i Sverige. Så mycket bortkastade pengar på absolut ingenting för våra skattepengar. Bara rättigheter, och inga skyldigheter. Det kan vara mycket lönsamt att flytta till Sverige.

För den som av olika skäl inte kan eller vill återvända till sitt hemland finns möjligheten att flytta till en mer solig och harmonisk plats, exempelvis Thailand. Sverigedemokraterna och regeringen har inte ställt något krav på att den som söker återvandringsbidrag måste bosätta sig just i sitt ursprungsland. Det räcker att personen flyttar till ett land utanför EU, EES eller Schweiz och bosätter sig där permanent. Detta ger en viss frihet för den som vill lämna Sverige men inte ser sitt hemland som ett alternativ.

Jag kan tänka mig att bidraget främst kommer utnyttjas att driftiga och handlingskraftiga flyktingar dvs. de som idag är en ekonomisk tillgång för samhället och det kan leda till att samhällskostnaden är större än de 350 000 kr per flykting som staten kommer betala ut.

• KillBill
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-15 20:25:02 följande:
    Javisst , länder som Singapore, Nya Zealand och Canada tar gärna emot människor  som inte är gamla, och har lite utbildninger eller en egen firma som går hyggligt. Klipp för de länderna, för det kostar mycket för ett samhälle att skola barn. 

Precis. SD och regeringens politik riskerar att leda till att vi betalar för att göra oss av med delar av befolkningen vi faktiskt borde värna om. Hur var det uttrycket nu igen? Die dummen Schweden..

• KillBill
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-16 00:02:19 följande:
    Dålig tyska, det heter der dumme Schwede. 

Du verkar vara väldigt bitter på oss svenskar. Är det avundsjuka, eller vad är det som är problemet?

Det är du som verkar vara dålig på tyska. Jag utryckte mig i plural och utrycket används ofta i just plural. 

Ja jag kan vara bitter på oss svenskar när det fattas dåliga beslut. 

• KillBill
    nattuw skrev 2025-07-16 12:55:06 följande:
    Vad gäller SD så hade de bara en bärande ide och det var att varna för 
    var som var på väg att hända. Socialdemokraternas enda bärande ide var att kalla SD för rasister och sopa problemen under mattan.

Och nu kräver Socialdemokraterna att de som varnade för vad som var på väg att hända skall städa upp efter det socialdemokratiska fiaskot.

Eller ja socialdemokraterna har ju även en egen ide om att en folkförflyttning skall lösa problemet. Men problemet kommer inte att försvinna bara för att det flyttas från en koja till ett slott. Därför kommer inte socialdemokraternas folkförflyttning att lösa några problem.

Fast det kanske inte spelar någon roll. Om S kan smeta ut problemet över hela samhället (förutom då där ledande socialdemokrater bor) så kommer problemen att normaliseras och inte riskera att påverka S negativ vid nästa val.

Det där är ju bara svammel.

Socialdemokraterna varnade redan på 90-talet för att EBO-lagen skulle resultera i en ökad bostadssegregation och varnade för att Moderaternas införande av marknadsskolan skolle leda till en ökad segregation i skolan. Idag vet vi att Socialdemokraterna fick rätt. 

SD däremot förespråkar marknadsskolan och har således bidragit till problemet med den ökade skolsegregationen. 

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?