• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • Rataxes
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 12:04:44 följande:

Jag tror inte alls på att S vill minska migrationen till Sverige. Det kommer inte att ske. Ni försöker bara blanda bort korten genom att fokusera på folkblandning och kalla dem som motsätter sig detta gör rasister. 

Migration ligger i svenska vänsterns DNA verkar det som. Och M vill ha billig arbetdskraft. Och vad gör SD?? De verkar helt lagt ner sin verksamhet.

Det kan hända att det finns de inom Partiet som verkligen vill minska, men så kommer de i regeringsställning, i beroendeställning av vansinnespartierna MP, V(pk) och C som vill ha in så många som möjligt. 
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Meddelande borttaget
  • TvillingmammaVästgöte

Min son hade EN kille med utländsk bakgrund , i sin klass, från Mellanöstern. Född i Sverige, fin villa, svenska klasskamrater. Han sitter i fängelse dömd för ett grovt våldsbrott. Antagligen drogs han in i kriminalitet av din släkt. 

Visst det är endast ett  exempel men jag tror tyvärr inte att boendeintegrationen minskar  kriminaliteten . Det låter bra, men det fungerar inte, särskilt inte med de volymer vi har idag.

Vi behöver andra lösningar för att ta itu med kriminaliteten. Polisen vågar ju idag knappt åka till de så kallade utsatta områdena. Det förstår jag, det är ju livsfarligt, ingen respekt för polisen finns och ingen respekt för människoliv. 

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-25 13:53:27 följande:

KillBill. Länken fungerade inte, men här i texten:

Sprängattentatet på Ödegårdsgatan i stadsdelen Johannelund klockan 00.54 torsdagen den 7 mars var det femte allvarliga i Linköping sedan 2019.

Den här gången tillhörde familjen Wiberg-Ljungqvist skaran av oskyldigt drabbade. Amanda, 29, Jonathan, 29, Pim, 7, och Lipton, 5 väcktes mitt i natten av en kraftfull smäll som ledde till att fönster blåstes ut och marken skakade som om det vore en jordbävning.

??Det är klart att det var väldigt otäckt och omtumlande för oss alla. Barnen fick panik och var väldigt ledsna och stressade. Man kan säga att det inte var det allra enklaste att behålla lugnet. För säkerhets skull höll vi oss i Pims rum så länge som möjligt eftersom det var längst från ytterdörren, berättar Amanda.

När rök började komma in i lägenheten och brandlarmen tjöt från våningarna under fångade de snabbt in sina i ett rum löst springande kaniner.

??Tankarna och rädslan snurrade i våra huvuden och det är svårt att minnas hela förloppet. Mitt i allt funderade vi över hur det hade gått med våra grannar. Överlevde alla? Blev någon allvarligt skadad? Det hade inte varit förvånande med tanke på trycket i smällen, menar Amanda.

Bland det första hon gjorde mitt i chocken var att ringa till sin pappa vid ettiden på natten.

??Jag sa ?nu har bomben smällt?, ungefär som om vi hade gått och väntat på den. Och så var det ju ända sedan den dagen i oktober förra året, när jag efter att ha kommit hem från jobbet möttes av något jag tror var civila polismän som satte upp en stor övervakningskamera mitt på gården utanför vårt bostadshus.

Just under den senaste perioden hade gängkonflikten varit väldigt synlig och uppmärksammad runtom i Sverige, med flera omskrivna mord och sprängningar. Ett av attentaten inträffade just i Linköping i form av en kraftig explosion i ett flerfamiljshus i stadsdelen Ekholmen den 26 september, bara några kilometer från Johannelund. Dådet kopplades till den interna konflikten inom det kriminella nätverket Foxtrot.

Ja, segregation och utanförskapsområden innebär ökade risker för kriminalitet och gängbildning. Just därför måste samhället arbeta aktivt för att motverka detta.

Att du motsätter dig insatser för att bekämpa segregation och utanförskapsområden är faktiskt obegripligt. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-25 14:10:12 följande:

Ja, segregation och utanförskapsområden innebär ökade risker för kriminalitet och gängbildning. Just därför måste samhället arbeta aktivt för att motverka detta.

Att du motsätter dig insatser för att bekämpa segregation och utanförskapsområden är faktiskt obegripligt. 

Eller också är det kriminaliteten och gängbildningen som orsakar utanförskapet och segregationen? Alla som kan kan flyr ju.
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-25 14:15:20 följande:
    Eller också är det kriminaliteten och gängbildningen som orsakar utanförskapet och segregationen? Alla som kan kan flyr ju.

Det är en vanlig uppfattning bland främlingsfientliga  att kriminalitet och gängbildning orsakar utanförskap och segregation men kriminologer och sociologer, både i Sverige och internationellt, visar att det i själva verket är tvärtom.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-25 14:41:34 följande:

KillBill. Hur ser du på detta med att det svenska folket får betala priset för segregationen? Tidigare lugna områden har stora problem med kriminalitet, skjutningar och sprängningar. Sverige klassas nu som ett kriminellt land.

Helt oskyldiga barn och vuxna blir svårt skadade, eller avlider, på grund av sprängningar i trapphus. 16 oskyldiga personer har avlidit på grund av kriminaliteten.

Och du har inte svarat på frågan om du vill ha stökiga familjer från utsatta områden i din trappuppgång? Och vara glad för var dag som det inte har skett en sprängning?

Vad är alternativet till att agera mot den omfattande segregation vi ser i Sverige en segregation som är högre än i många jämförbara länder och som lett fram till alla våra utanförskapsområden? Om vi inte agerar nu kommer problemen bara att fördjupas. Att stå passivt vid sidan av, med armarna i kors, är ett recept på ännu större utanförskap, ökande kriminalitet och ett samhälle som slits isär.

Så jag frågar igen: Vad är ditt alternativ? Att låta problemen växa? Du är svaret skyldig.

• Cheers
    KillBill skrev 2025-07-25 14:57:51 följande:

Vad är alternativet till att agera mot den omfattande segregation vi ser i Sverige en segregation som är högre än i många jämförbara länder och som lett fram till alla våra utanförskapsområden? Om vi inte agerar nu kommer problemen bara att fördjupas. Att stå passivt vid sidan av, med armarna i kors, är ett recept på ännu större utanförskap, ökande kriminalitet och ett samhälle som slits isär.

Så jag frågar igen: Vad är ditt alternativ? Att låta problemen växa? Du är svaret skyldig.

Problemen kommer att växa även om ma får slut på kontrfaktsmorden. Men alla andra problem förbundna med massinvandringen kommer att bara öka. Vad vi kan hoppas på är en successiv assimilering på lång sikt, flera generationer.
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?