• Cheers

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Som en del i socialdemokraternas programförslag Ny riktning för Sverige 2030 har en arbetsgrupp lämnat förslag om avveckling av utanförskapsområdena.

Arbetsgruppen föreslår bl.a. en folkomflyttning genom ekonomiska incitament så att ekonomiskt svaga lättare ska kunna bosätta sig i välbärgade områden medan ekonomiskt starkare ska uppmuntras att flytta till de nuvarande utanförskapsområdena.

Arbetsgruppens förslag handlar om en en fysisk omvandling (förbättring)  av utsatta områden och andra åtgärder för att motverka segregation och främja integration och, som det heter, en bättre balans i befolkningssammansättningen.

De åtgärder som direkt handlar om folkomflyttning beskrivs så här:

? omfattande inkomstkrav för inflyttning till alla utsatta områden. Såväl allmännyttiga som privata bostadsbolag får inte acceptera inflyttning av människor vars inkomst de senaste 6 månaderna varit försörjningsstöd.

? Sänkt tröskel för inflyttning till hyresrätter utanför utsatta områden. De krav som hyresvärdar ställer på en ny hyresgäst för tecknande av hyresavtal ska regleras i lag.

? förtur i bostadskön till lägenheter i utsatta områden för människor med akademiska meriter.

? I ett nästa steg ska staten ges befogenheter att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen?.

Låter det här som bra förslag? Många anser att den sociala ingenjörskonsten har gått för långt och liknar ?ja, det gamla Sovjet?

• Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?
  • Meddelande borttaget
  • nogsåtyst

Det har faktiskt redan funnits ett exempel på när en camping uppläts till de som inte alltid haft det så väl förspänt. Campingen låg i ett välmående bostadsområde. Ur artikeln: "- Jag är så trött på snacket om att vi bor så fint och avskärmar oss från dem. Jag hade jättegärna hjälpt dem om jag hade kunnat. Men jag kan ju inte hjälpa någon som jag är livrädd för. säger hon." www.expressen.se/gt/grannarna-till-meros-camping-har-fatt-nog/

Det där var ju ändå över 20 år sedan. Så visst, det är inte rakt av jämförbart eftersom det fanns en profittanke bakom, men det berättar också om att det inte alltid blir bra rakt av bara för att olika grupper blandas.

Dessutom är kan det lätt bli så att personer i socioekonomiskt svaga områden vars situation förbättras genom arbetsinkomster gärna flyttar därifrån. Kvar blir de som inte riktigt lyckats med det. 

• KillBill
    nogsåtyst skrev 2025-07-26 14:14:39 följande:

Det har faktiskt redan funnits ett exempel på när en camping uppläts till de som inte alltid haft det så väl förspänt. Campingen låg i ett välmående bostadsområde. Ur artikeln: "- Jag är så trött på snacket om att vi bor så fint och avskärmar oss från dem. Jag hade jättegärna hjälpt dem om jag hade kunnat. Men jag kan ju inte hjälpa någon som jag är livrädd för. säger hon." www.expressen.se/gt/grannarna-till-meros-camping-har-fatt-nog/

Det där var ju ändå över 20 år sedan. Så visst, det är inte rakt av jämförbart eftersom det fanns en profittanke bakom, men det berättar också om att det inte alltid blir bra rakt av bara för att olika grupper blandas.

Dessutom är kan det lätt bli så att personer i socioekonomiskt svaga områden vars situation förbättras genom arbetsinkomster gärna flyttar därifrån. Kvar blir de som inte riktigt lyckats med det. 

Då handlade det om psykiskt sjuka och missbrukare. Man behöver inte vara Einstein för att inse att det uppstår problem när man placerar människor med sådana behov på en camping i stället för att erbjuda dem ordentlig vård och stöd.

Citat från din artikel: 

"År efter år har missbrukarna och de psykiskt sjuka på Meros camping i Askimsviken orsakat problem. Vandalisering, stölder, narkotikabrott, misshandel, olaga hot - listan kan göras lång"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-26 14:03:46 följande:
    Detta är inte rätt. Bidragstagare får dyra och nybyggda lägenheter som betalas av skattebetalarna som själva inte har råd att flytta dit. För detta krävs en bra utbildning, och sedan ett högavlönat jobb. Det är samma sak med de bostadsrätter som kommunerna köpte in 2015-2016 till nyanlända för c:a 100 miljoner. Som svensk måste man själv betala vartenda krona till en bostadsrätt, ofta flera miljoner. Och sedan betala varje månad.

Alla kommuner har ett bestånd av lägenheter som används vid behov, till exempel vid bostadsbränder, för psykiskt sjuka och missbrukare samt för flyktingar. Det handlar oftast om korttidsboende.

Alternativet till att köpa bostadsrätter hade sannolikt varit att hyra hotellrum, vilket troligtvis hade blivit dyrare. Tycker du att det hade varit en bättre lösning?

Om jag minns rätt sålde kommunerna bostadsrätterna direkt efter flyktingkrisen, då de bara användes under en begränsad period.

• nogsåtyst
    KillBill skrev 2025-07-26 14:55:25 följande:

Då handlade det om psykiskt sjuka och missbrukare. Man behöver inte vara Einstein för att inse att det uppstår problem när man placerar människor med sådana behov på en camping i stället för att erbjuda dem ordentlig vård och stöd.

Citat från din artikel: 

"År efter år har missbrukarna och de psykiskt sjuka på Meros camping i Askimsviken orsakat problem. Vandalisering, stölder, narkotikabrott, misshandel, olaga hot - listan kan göras lång"

Ja, det är riktigt, men det är ett exempel på olika grupper som blandas, vilket var min poäng. Jag tror inte heller att man behöver vara någon Einstein för att förstå att andra blandningar också kan orsaka problem om de redan finns där. De som lyckas byter bostadsort, kvar blir problemen, att flytta problem från en ort till en annan innebär inte att de upphör bara så där. Att flytta på segregation tar inte bort den heller.
  • KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-26 13:40:02 följande:
    Marinette Nyh Radebo, "Plikt och prövningsverket": "53% i gruppen med utomnordiska föräldrar svarar att de känner att de inte kan göra värnplikten jämfört med 38% för svenskar".
    Den här undersökningen kommer fram till att försvarsvoiljan är lika hög bland personer med utlänsk bakgrund som bland svenskar. 

omni.se/forsvarsviljan-lika-hog-hos-personer-med-utlandsk-bakgrund/a/Kndrm4

• TvillingmammaVästgöte

Men de är väldigt underrepresenterade i värnplikten. Är inte värnplikten en viktig plattform för integration? Borde inte S kämpa för att fler med utländsk bakgrund skall tas ut ? Vad beror det på att de är så få? Hur kan vi se till så att 20 procent minst av de värnpliktiga har utländsk bakgrund? Idag är det bara 7 procent. 

KillBill skrev 2025-07-26 15:07:18 följande:
    Den här undersökningen kommer fram till att försvarsvoiljan är lika hög bland personer med utlänsk bakgrund som bland svenskar. 

omni.se/forsvarsviljan-lika-hog-hos-personer-med-utlandsk-bakgrund/a/Kndrm4

• KillBill
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-26 12:46:22 följande:

Var tog KillBill vägen? Ständiga kommentarer om att vi måste blandas för att lösa segregationen. Han fick frågan, för femte gången, om han vill att stökiga familjer från utanförskapsområden ska flytta in i hans trappuppgång. Eller i hans område. Men han vägrar att svara på den frågan och försvann.

Det är alltså andra som ska ta hand om problemet, bara han själv slipper bli inblandad? 

Jag har personlig erfarenhet av att invandrare som bor mindre segregerat, som i norra Sverige, klarar sig väl och integreras framgångsrikt i samhället. Samtidigt har jag sett hur det ofta går fel när invandrare samlas i segregerade utanförskapsområden, där sociala problem tenderar att förstärkas.

Vi kan nästan dagligen läsa larmrapporter om vilka allvarliga konsekvenser den höga bostads- och skolsegregationen samt utanförskapsområdena medför, ökade klyftor, social oro och förhöjd kriminalitet är bara några exempel.

Så frågan till dig blir varför du vill behålla segregationen och alla utanförskapsområden som bevisligen är så skadligt för samhället?

• TvillingmammaVästgöte

Alla i Sverige måste bidra. Nu måste vi bygga ut armén kraftigt framöver och då måste även de med utländsk bakgrund vara med, och delta aktivt.

Vad gäller bostäder kan som tidigare skrivits i tråden inte ytterligare pålagor läggas på arbetande svenskar för att finansiera bostäder de inte själva har råd med. 

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?