• Anonym (N)

Är mitt barn understimulerad?

Jag är hemmamamma med en treåring. 

Nu har jag haft en diskussion med min svägerska som anser att mitt barn är understimulerad pga att han inte går på förskola. 

Är det verkligen så att ett barn är understimulerad bara för att att det inte går på förskola eller håller på med en massa aktiviteter?

Vi brukar t ex göra utflykter och gå till lekplatser på helgerna. Han träffar också sina kusiner regelbundet så helt utan andra barn är han inte. 

• Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?
  • Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2025-07-11 19:42:10 följande:
    Är mitt barn understimulerad?

Jag är hemmamamma med en treåring. 

Nu har jag haft en diskussion med min svägerska som anser att mitt barn är understimulerad pga att han inte går på förskola. 

Är det verkligen så att ett barn är understimulerad bara för att att det inte går på förskola eller håller på med en massa aktiviteter?

Vi brukar t ex göra utflykter och gå till lekplatser på helgerna. Han träffar också sina kusiner regelbundet så helt utan andra barn är han inte. 

Barn blir inte understimulerade per automatik av att inte gå till förskolan , men det låter som att ni gör inte så mycket eller träffar många barn.

Barn kan bli överstimulerade och stressade i förskolan , som inte är bra heller. 

Att förskolan är det enda rätta kommer oftast från människor som har dåligt samvete över att dumpa sina barn på förskolan och därför hackar de på andra för att bekräfta sig själva.

Det går inte att säga att förskolan är bättre eller att vara hemma är bättre.

Det beror på barnen , pedagogerna , föräldrarna som individer , kvaliteten på förskolan i fråga osv.
  • Anonym (J)
    Anonym (N) skrev 2025-07-11 21:00:01 följande:
    Tja, svårt att beskriva i detalj men vi pysslar och leker här hemma. Han springer runt medan jag gör mina sysslor. Och så läser jag sagor och ritar med honom. 

Han träffar sina kusiner ungefär varannan vecka. 
    Har ni en herrgård och typ 20 hästar och vingård att sköta , så du har så mycket sysslor att ni inte hinner gå till lekplatsen?
  • Anonym (U)
    Anonym (Lena) skrev 2025-07-12 09:36:57 följande:
    Förskola + eftermiddagsaktivitet för en 5-åring varje dag låter onekligen som överkurs för ett barn!

Men alltför begränsad social träning är inte bra. Det handlar om social träning med jämnåriga, helst på ett ställe där man kan lära känna några andra barn lite bättre. Återkommande interaktioner.
    Nej det låter inte för mycket för en 5-åring. Om barnet bara går ett par timmar på förskolan är det inte för mycket. Många barn börjar skolan som 5-åringar i andra länder. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (U) skrev 2025-07-12 13:53:13 följande:
    Nej det låter inte för mycket för en 5-åring. Om barnet bara går ett par timmar på förskolan är det inte för mycket. Många barn börjar skolan som 5-åringar i andra länder. 
    Förskolan + olika grupper fritidsaktivitet varje dag i veckan. Det blir extremt många sociala relationer och strukturer att hålla reda på för ett barn på 5 år. 

Människor verkar tro att ju mer, desto bättre, trots att det är kvalitet det handlar om.

Hur kommer det sig att ungdomars intelligenskvot har gått ner sedan 1990-talet? Verkar inte som att mer organiserad aktivitet har varit till någon fördel för utvecklingen.
  • Anonym (U)
    Anonym (Lena) skrev 2025-07-12 14:01:21 följande:
    Förskolan + olika grupper fritidsaktivitet varje dag i veckan. Det blir extremt många sociala relationer och strukturer att hålla reda på för ett barn på 5 år. 

Människor verkar tro att ju mer, desto bättre, trots att det är kvalitet det handlar om.

Hur kommer det sig att ungdomars intelligenskvot har gått ner sedan 1990-talet? Verkar inte som att mer organiserad aktivitet har varit till någon fördel för utvecklingen.
    Om barnet går 7-18 på förskolan varje dag är det för mycket med ännu en aktivitet. Då behov barnet bara vara resterande tid på dygnet. Men går barnet 8-12, så är det absolut inte för mycket med en aktivitet till på eftermiddagen. Kanske inte varje dag, men några gånger i veckan. Man märker oftast på sitt barn om det över eller understimulerat. Jag har två barn. Vi håller igång en hel del. De äter bra, sover bra och är sällan sjuka. Båda två är väldigt sociala. Jag tolkar det som att de mår bra.
  • Anonym (Home schooling)

Du går till lekplatsen på helgerna. Träffar inte andra barn och ungen har inga kompisar. Utomstående tar upp med dig att barnet är understimulerat.

Ja, det är inte vad man förväntar sig.
    En treåring behöver lära sig hur man är i grupp, vänta på sin tur, gå på led, gå ut i skogen och uppleva världen, träna på att lära känna nya vänner, hur man är en bra vän, hur man upprätthåller vänskapsrelationer.

• Anonym (Nina)

Min treåring skulle varit väldigt understimulerad om han hade levt så.

När han var 3 gick han på förskola och älskade att leka macholekar med killarna och leka mamma-pappa-barn med tjejerna.Han tyckte det var spännande att lära sig att stå i led, turas om och plocka undan efter sig, fast det gjorde han hemma också. Han lärde sig alla bokstäver och siffror och tyckte det var jättekul. 

På kvällarna gick vi en snabb sväng till lekparken och hemma bakade vi, ritade, sjöng, lekte med modellera och mjukisdjur. Plus några godnattsagor. När jag lagade mat fick han titta på tv, program om djur och tecknat. 

På helgerna gick han på en sportaktivitet, vi brukade göra en utflykt och så hjälpte han mig med matlagning, tvätt etc, plus mer ritande etc. Och vi gick till lekparken / parken. 

Han hade myror i brallorna och var väldigt social, det som TS beskriver hade gjort honom olycklig. 

• Anonym (N)
    Anonym (Home schooling) skrev 2025-07-12 14:39:41 följande:

Du går till lekplatsen på helgerna. Träffar inte andra barn och ungen har inga kompisar. Utomstående tar upp med dig att barnet är understimulerat.

Ja, det är inte vad man förväntar sig.
    En treåring behöver lära sig hur man är i grupp, vänta på sin tur, gå på led, gå ut i skogen och uppleva världen, träna på att lära känna nya vänner, hur man är en bra vän, hur man upprätthåller vänskapsrelationer.

Nu skrev jag inte det i min trådstart men vi är faktiskt i skogen ibland också.

Och jag skriver ju att han träffar andra barn. Det är inte som att han är helt isolerad.
  • Anonym (r)
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 16:57:45 följande:
    Nu skrev jag inte det i min trådstart men vi är faktiskt i skogen ibland också.

Och jag skriver ju att han träffar andra barn. Det är inte som att han är helt isolerad.
    Det enda du kan upprepa är ibland...  Allt är så troligt och utan reflektion alls. Trist.
  • Anonym (N)
    Anonym (r) skrev 2025-07-12 17:03:08 följande:
    Det enda du kan upprepa är ibland...  Allt är så troligt och utan reflektion alls. Trist.
    Jag har inte ett detaljerat schema över när vi har varit ute och hur länge. Har du det?

Men lågt räknat blir det väl utevistelse minst varannan dag (antingen på gården eller på lekplatser) och skogsutflykt kanske en gång i månaden. 
Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?